The Secret Garden(2020)

Hoewel je met een levendige fantasiewereld nooit alleen bent, is het leuker om daar samen in te dwalen. Bijvoorbeeld in een nieuwe boekverfilming vol sprookjesachtige computeranimatie.

De kleine Mary Lennox is een typisch geval van ‘poor little rich girl’: ze wordt aangekleed door bedienden omdat moederlief zich niet laat zien. Eenmaal verweesd, wordt Mary ondergebracht bij haar oom, die ook niets van haar wil weten. Gelukkig heeft het even verwende als eenzame kind een levendige fantasie, die extra wordt geprikkeld als ze een geheime tuin ontdekt.

Het verdere verloop is geen verrassing voor wie het gelijknamige boek van Frances Hodgson Burnett heeft gelezen. Die stapel papier is al meer dan honderd jaar oud en wordt nog steeds regelmatig verfilmd. Niet geheel verwonderlijk, want met elke nieuwe versie zijn de special effects nog mooier en realistischer, zodat de geheime tuin uit de titel nog magischer wordt.

Dat is dan ook meteen de grootste meerwaarde van de nieuwste versie, die zich verder braaf aan de regels houdt. Zoals we dat van een Brits kostuumdrama verwachten, gaat alles keurig volgens het boekje en daar is niets mis mee aangezien onze westerburen daar goed in zijn. De vormgeving, het camerawerk, de muziek; het is allemaal oerdegelijk, wat deze boekverfilming een beetje saai lijkt te maken. Tot je doorkrijgt dat het (waarschijnlijk) expres is gedaan, om zo die kakelbonte tuin nog harder van het doek te laten spatten.

Colin Firth en Julie Walters hebben weinig te doen en laten de film – zoals het hoort – over aan de jonkies. En die acteurtjes zijn al lekker bezig: hoofdrolspeelster Dixie Egerickx zit deze week ook in SUMMERLAND en Amir Wilson (als arbeidersjongen Dickon) doet het momenteel goed in HIS DARK MATERIALS. Hou die namen dus in de gaten; ze zijn amper vijftien en dragen nu al moeiteloos een hele film. Eigenlijk is de enige wanklank een dramatische toevoeging aan het einde; daar was de Britse terughoudendheid toch beter op zijn plaats geweest.

Di: The Searchers (Release B: 12 augustus, NL: 12 augustus 2020). Copyright Romy van Krieken. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 12 augustus 2020.

11 augustus 2020
    The Secret Garden