Sanctuary(2019)

Je identiteit is gestolen en niemand die je gelooft. Klinkt bekend in de oren? De Zweedse psychologische thrillerserie SANCTUARY, gebaseerd op Marie Hermansons boek The Sanctuary, heeft geen bijster origineel uitgangspunt, maar biedt voldoende reden om door te blijven kijken.

De tweeling Helena en Siri Brant – allebei gespeeld door Josefin Asplund, bekend van de serie VIKINGS (2013–) en de film CALL GIRL (Mikael Marcimain, 2012) – zijn weliswaar eeneiig, maar complete tegenpolen. Helena is de brave van de twee met een saaie kantoorbaan en zus Siri is de tegendraadse rebel.

Helena komt op Siri’s verzoek naar Noord-Italië, waar zich het mysterieuze en streng gesloten sanatorium Himmelsdalen bevindt. Dit is Duits voor ‘Hemelse Vallei’, maar volgens Siri is het ‘gesticht door nazi-hippies’. Niets is wat het lijkt in de inrichting en natuurlijk schuilt er een addertje onder Siri’s gras. Na allerlei vreemde gebeurtenissen in en rondom het sanatorium weet je net als de personages ook niet meer precies wie je moet geloven en wie wie is.

Dit eerste seizoen heeft acht afleveringen van elk drie kwartier. De serie is gefilmd in de prachtige Dolomieten en heeft mooie en dreigende maar soms wel erg aanwezige muziek van Mokodelic, bekend van de Italiaanse misdaadserie GOMORRA (2014–). De serie heeft een internationale cast, waaronder naast Zweedse hoofdrolspeelster Asplund ook de Amerikaan Matthew Modine, bekend van STRANGER THINGS (2016–). Hij neemt de rol van boosaardige directeur van het sanatorium voor zijn rekening.

Alle acteurs spreken Engels, een logische keuze met het oog op internationale distributie. Deze mix van verschillende Engelse accenten voelt echter geforceerd aan; waarom zouden de Zweedse zusjes bijvoorbeeld permanent Engels spreken? De acteurs komen geloofwaardig over, maar de beweegredenen van de personages zijn vaak onduidelijk, waardoor hun ontwikkeling niet helemaal overtuigt. Ook ontbreekt chemie tussen de acteurs, waardoor het lastig is veel empathie voor de personages te ontwikkelen.

SANCTUARY is een serie in het mistaken identity-genre en doet qua thematiek denken aan SHUTTER ISLAND (Martin Scorsese, 2010). De eerste afleveringen maken ondanks de gebreken benieuwd naar meer, vooral vanwege het spel met identiteiten. ‘Hell is other people’, citeert een mede-patiënt existentialist Sartre – een mooie woordspeling: Helena wordt ook Hel genoemd…

Distributie: StudioCanal TV. Release NL BE 14 augustus 2020, VOD (lumiereseries.com); 28 augustus 2020, dvd.

© Jan Veering
13 augustus 2020