VOD

Palm Springs(2020)

VOD| Toen PALM SPRINGS afgelopen juli in de VS uitkwam werd hij enthousiast ontvangen als de perfecte film voor het moment. Zoveel maanden later is er eigenlijk weinig veranderd… en is de film misschien nog wel meer het omarmen waard.

Eigenlijk zou je het zo kunnen omschrijven: vorig jaar leek onze situatie een beetje op die van Sarah (Cristin Milioti): het leven werd opeens repetitiever dan normaal, maar we probeerden nog wat. Een nieuwe hobby. Of misschien een onstnappingspoging. Nu, meer dan een jaar na het eerste thuiswerkadvies, zitten we eigenlijk meer in de situatie van Nyles (Andy Samberg). Alle dagen lijken zodanig op elkaar dat je je amper kan herinneren dat het ooit anders is geweest. Dus maak je er maar het beste van. Hopende dat vandaag niet de dag is dat je door een pijl doorboord wordt. En open je nog maar een biertje.

Teveel uitleggen over het verhaal is eigenlijk zonde, want een van de fijne aspecten van PALM SPRINGS is hoe zelfverzekerd de plot wordt opgebouwd en beetje bij beetje uit de doeken wordt gedaan. Het is een variant op GROUNDHOG DAY, laten we het daarbij laten – ondertussen is dat een heus micro-genre, met SOURCE CODE, EDGE OF TOMORROW, HAPPY DEATH DAY (en HAPPY DEATH DAY 2U), de televisieserie RUSSIAN DOLL en een flink aantal afleveringen STAR TREK. ‘It’s one of those infinite time loop situations you might have heard about,’ aldus Nyles.

Omdat regisseur Max Barbakow weet dat we dit allemaal al vaker gezien hebben kan hij lekker efficient te werk gaan en zich concentreren op de details van deze versie… en de grappen, inclusief een aantal die gebruik maken van vrij gewelddadige en/of bloederige slapstick. J.K. Simmons komt langs in een bijzonder prettige bijrol. De interactie tussen Nyles en Sarah, die aan elkaar gewaagd zijn qua twijfelachtige levensbeslissingen en humor, zorgt ervoor dat het bekende idee toch fris voelt. De eclectische soundtrack helpt daarbij ook een handje. Het zwakste element bij dit soort films is vaak de uitleg en het einde. PALM SPRINGS is hierop niet echt een uitzondering – als de kwantumfysica-boeken uit de kast komen verliest ook deze afgestuurd natuurkundige interesse. Toch voelt de ontknoping alsnog bevredigend, omdat de film stiekem best wel iets te zeggen heeft. Over filosofie, de zin van het leven. En over romantiek en liefde – de dag die Nyles en Sarah steeds opnieuw beleven is niet voor niets de dag van een bruiloft. Dat de personages worstelen met de vraag hoe je het leven leuk houdt, als alle dagen op elkaar lijken, zorgt er natuurlijk voor dat de film juist in deze periode extra aanspreekt. Maar ook zonder die context bewijst de film dat het GROUNDHOG DAY-concept nog zeker niet uitgeput is.

Distributie: Amazon Prime (26 maart 2021) Copyright Hedwig van Driel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 26 maart 2021

© Hedwig van Driel
26 maart 2021