Imagine 2023

Satan Wants You(2023)

De ‘Satanic Panic’ wordt vaak beschouwd als een lachwekkend fenomeen gedreven door bezorgde moeders, maar het was ook een opeenvolging van gerechtelijke dwalingen met vreselijke consequenties. SATAN WANTS YOU onderzoekt het sensationalistische boek Michelle Remembers en onthult de bizarre oorsprong van de duivelse mania die door Noord-Amerika liep.

Voor Schokkend Nieuws-lezers zal de term ‘Satanic Panic’ wel bekend in de oren klinken, maar voor het geval dat we nieuwe lezers hebben: de Satanic Panic was een morele paniek die tijdens de jaren tachtig Canada en de VS in zijn greep hield. Het idee was dat er verborgen satanistische sektes zich bezighielden met het ontvoeren, martelen en ritueel vermoorden van dieren en kinderen. Satanisten zouden overal verstopt zitten, vaak invloedrijke mensen zijn en zich vooral richten op (kleuter)scholen. Psychologen, rechercheurs, sociaal werkers en vooral televisiepresentatoren gingen aan de haal met allerlei theorieën en iedereen werd een expert of consultant. Tegen het einde van het decennium bleek er geen greintje bewijs te zijn voor alle aanklachten en beschuldigingen, hoewel verschillende mensen waren veroordeeld voor rituele kindermishandeling. De oorsprong van dit schandalige gebeuren lag grotendeels bij de Canadese psychiater Lawrence Pazder en zijn patiënt Michelle Smith.

Michelle Smith ging in de jaren zeventig langs bij haar Pazder vanwege depressie na een miskraam. Tijdens de sessies kwamen verdrongen herinneringen naar boven, en onder hypnose kon Michelle terughalen dat ze als vijfjarig meisje door satanisten was ontvoerd en mishandeld. Pazder nam alle sessies op, en uiteindelijk leverden deze cassettes met meer dan zeshonderd uur aan gesprekken het boek Michelle Remembers op. Het boek werd een enorme hit in Canada en de VS, en Smith en Pazder mochten zelfs op audiëntie bij de paus. Pazder stelde dat de gruwelen die Michelle had doorgaan vaker voorkwamen dan gedacht, en dat satanisten overal geheime organisaties hadden. Het boek en de televisieoptredens van Smith en Pazder waren ongetwijfeld een belangrijke reden voor de schaal en intensiteit van de Satanic Panic.

In SATAN WANTS YOU zien we interviews met de zussen van Smith, en de kinderen en ex-vrouw van Pazder. Aanvankelijk ontstaat een beeld van Smith als een lieve vrouw en Pazder als een toegewijde hulpverlener. Michelle’s beste vriendin hielp destijds met het overschrijven van de cassettes, en zij twijfelt er niet aan dat er iets verschrikkelijks is gebeurd in Michelle’s jeugd. Maar het duurt niet lang voordat er hier en daar gaten in het verhaal worden gestoken, en regisseurs Steve J. Adams & Sean Horlor halen er verschillende skeptische experts bij. Dat is nog voordat de documentaire met de echte troefkaart over Smith en Pazder komt. Het verhaal wordt met de nodige humor verteld. De experts rollen regelmatig met hun ogen zodra de details van de satanistische rituelen worden besproken. Bergen aan babylijkjes, verborgen boodschappen in heavy metal, een duivel die praat in het metrum van middelmatige Sinterklaasgedichten. Het is allemaal zo onzinnig, hoe was het mogelijk dat mensen dit zo serieus namen?

Het antwoord is natuurlijk sensationalisme. Geheime organisaties, seks, geweld, goddeloosheid, en dat alles tegenover de meest kwestbaren in de samenleving. Het was een strijd tegen het ultieme kwaad waar de brave burger zich mee kon bezighouden vanuit de leunstoel. De documentaire legt de connectie tussen de morele paniek uit de jaren tachtig en de complottheorieën waar we tegenwoordig mee te maken hebben. Aanhangers van de QAnon zijn er ook van overtuigd dat de elite bestaat uit satanistische pedofielen, en Q-aanhangers waren in groten getale vertegenwoordigd tijdens de bestorming van het Capitool op 6 januari 2021. Net als in de jaren tachtig hebben deze belachelijke verhalen wel degelijk negatieve consequenties.

Met een speelduur van nog geen negentig minuten gaat SATAN WANTS YOU lekker rap door het verhaal van Michelle en Lawrence heen zonder een saai moment. De documentaire is juist wat té snel, en doet een complex onderwerp soms iets te makkelijk af. Want als de feiten rond Jeffrey Epstein iets hebben bewezen, is het dat er wel degelijk schimmige activiteiten plaatsvinden in de achterkamers van de macht.  Maar de zaak Epstein werd al snel gesloten en kritische vragen werden afgedaan als hersenspinsels van complotgekkies. Een bijwerking van de Satanic Panic en andere krankzinnige complottheorieën die de documentaire niet aankaart, is dat ze verwarring zaaien rondom de realiteit in het algemeen. Als complete onzin wordt geslikt, is het makkelijker om misdrijven te verbergen onder de noemer complete onzin. In hun boek zeiden Smith en Pazder dat Michelle als kind meerdere keren persoonlijk werd bezocht door de duivel. Ze hadden geen idee dat ze zelf onze wereld een stukje duivelser hebben gemaakt.

© Jons Klaessens
4 november 2023
    Satan Wants You