Pathé Thuis

Polite Society(2023)

Het speelfilmdebuut van Nida Manzoor is een familiedrama dat gekaapt wordt door slapstick, martial arts en spionage. Afgelopen weekend werd de film lovend ontvangen tijdens het Internationaal Filmfestival Assen (mede-georganiseerd door onze eigen Henriëtte Poelman), nu kan hij bekeken worden via Pathé Thuis.

POLITE SOCIETY speelt zich af in de Brits-Pakistaanse gemeenschap in Londen en volgt de relatie tussen twee hechte zussen, Rita en Lena. Rita (Priya Kansara) is een tiener naar ons hart, een actiefanaat met de droom om stuntvrouw te worden. In haar slaapkamer hangen posters van Jackie Chan, Bruce Lee en haar idool Eunice Huthart, de stuntvrouw die onder andere dubbelt voor Angelina Jolie. Haar oudere zus Lena (Ritu Arya) is terug naar het ouderlijk huis gekomen en geniet van het enthousiasme en de fantasie van haar zusje. Lena is met de kunstacademie tot grote vreugde van haar ouders, die graag zien dat hun dochter met een ‘serieuzer’ leven begint. Beide zussen worden uitgenodigd voor een Offerfeestviering georganiseerd door de prominente (en steenrijke) Raheela (Nimra Bucha), en het wordt Rita duidelijk dat de festiviteiten worden gebruikt om een vrouw te vinden voor Raheela’s zoon Salim.

Tot Rita’s afschuw lijkt het te klikken tussen Lena en Salim. Rita ziet meteen iets sinisters achter deze charmante, knappe en rijke geneticus, en is bang dat Lena haar identiteit zal verloochenen voor deze slijmbal. Als de relatie de zegen krijgt van Lena’s ouders en Salims moeder, besluit Rita haar kennis van spionagefilms en kungfu in te zetten om haar oudere zus te redden. Schrijver en regisseur Nida Manzoor heeft een soortgelijke aanpak als Edgar Wright, een van haar inspiratiebronnen. Met bijzondere cameratechnieken, vlot knipwerk en dramatische geluidseffecten onderstreept ze de onwerkelijkheid van alledaagse taferelen. De actie is grappig, maar nooit luchtig. Het feit dat Rita een tiener is weerhoudt Manzoor er niet van om haar flinke klappen te geven; in de eerste tien minuten wordt ze al door een glazen trofeeënkast gegooid. Stuntmensen moeten toch wat kunnen incasseren.

POLITE SOCIETY zou totaal niet werken als de cast er niet met enorme toewijding tegenaan ging. Ritu Arya’s optreden vormt het dramatische hart van de film, ze verbeeldt ijzersterk de twijfel van een twintiger die haar droom heeft moeten opgeven en niet weet hoe ze nu verder moet. Het levenspad waar ze keihard voor heeft gevochten bleek dood te lopen, en de frustratie die daarop volgt speelt Arya uitbundig maar niet cartoonesk. Nimra Bucha is geweldig als de boze stiefmoeder die Rita denkt te zien. Iedere glimlach wordt gefilmd in extreme close-up met onheilspellende muziek en ieder vriendelijk woord klinkt alsof het wordt gezegd door een demon die je ziel wil bemachtigen. Nieuwkomer Priya Kansara is echter  het centrum van de aandacht. Ze maakte twee jaar geleden haar acteerdebuut in de populaire serie BRIDGERTON waar ze haar komische timing al kon laten zien. In haar eerste speelfilm is ze niet alleen heel grappig, ze doet ook nog eens veel van haar stunts. Misschien zien we hier wel een nieuwe Tom Cruise in wording.

In de derde akte vliegt de plot uit de bocht en wisselt de film om de paar minuten van genre. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die POLITE SOCIETY op dat moment te chaotisch vinden. Deze mensen weten niet waar ze het over hebben. Het publiek in Assen bestond vooral uit keurige vijftigplussers, en hoe belachelijker de film werd, hoe harder zij lachten. Vooral het moment waar de laserscène uit GOLDFINGER wordt nagebootst met ontharingshars viel erg in de smaak.  Dus als je een actiefilm wil voor de filmavond met de familie, maar oma niet per se wil blootstellen aan KILL BILL: met POLITE SOCIETY kun je niet missen.

© Jons Klaessens
15 maart 2024
    Polite Society