• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Adventure

Bioscoop

Thunderbolts* (2025)

Het is makkelijk THUNDERBOLTS* te zien als Marvels versie van DC’s THE SUICIDE SQUAD (James Gunn, 2021). Ook hier moet een groepje onaangepaste killers tenslotte leren samenwerken om zichzelf en de wereld te redden. Maar waar de Suicide Squad bestaat uit een stel nihilistische anti-helden die al one-liners spuwend van bloedbad naar bloedbad trekken, zijn […]
Bioscoop

Mickey 17 (2025)

Ze zijn er nog: regisseurs die publieksamusement combineren met een persoonlijke visie Ă©n duidelijke politieke kritiek. Bong Joon-ho bewees het in 2019 met Oscarwinnaar PARASITE en nu met scifi-actiekomedie MICKEY 17. Bong toont zoals wel vaker een samenleving waarin de elite goed voor zichzelf zorgt ten koste van de armen. Mickey (Robert Pattinson) is een […]
Bioscoop

Captain America: Brave New World (2025)

Er ging recentelijk een nare aandoening de aardbol over. En nee, dan hebben we het niet over dĂĄt virus, maar over de superhero fatigue die de wereld in z’n greep hield. Na enkele kostbare flops ging DC voor een complete reboot van hun cinematic universe, en nam ook Marvel wijselijk gas terug. Afgelopen jaar was […]
IFFR

Thangalaan (2024)

THANGALAAN is actie-agitprop zoals ze dat alleen in Tamil Nadu maken, plus een flinke dosis horror en fantasy. Regisseur Pa. Ranjith creĂ«ert een enerverende aanklacht tegen het kastesysteem en kolonialisme, via een verhaal vol actie, bloedvergieten, muziek, tovenaars, geesten en wilde beesten. Het trotse titelpersonage Thangalaan behoort samen met zijn familie en dorpsgenoten tot een […]
Bioscoop

Borderlands (2024)

Er draait een videogameverfilming van Eli Roth in de bioscoop: voor de gemiddelde cinefiel zijn dat twee goede argumenten om thuis te blijven. Hoe leuk ik het ook vind om vooroordelen te ontkrachten, in dit geval kan ik niet anders dan bevestigen dat Roth zowel zijn eigen reputatie als die van het genre laag houdt. […]
Bioscoop

Furiosa: A Mad Max Saga (2024)

Het is alweer bijna tien jaar geleden dat George Miller terugkeerde naar zijn geliefde MAD MAX-reeks en zomaar een meesterwerk op ons losliet. MAD MAX: FURY ROAD wordt inmiddels vaak genoemd als een van de beste actiefilms ooit gemaakt, dus toen Miller aankondigde dat hij aan een prequel zat te sleutelen werd er sceptisch gereageerd. […]
Bioscoop

Kingdom of the Planet of the Apes (2024)

Sciencefictionklassieker PLANET OF THE APES (1968) kreeg vier vervolgfilms en een remake van Tim Burton, maar nooit een waardige opvolger – tot in 2011 Rupert Wyatts RISE OF THE PLANET OF THE APES een uitstekende blockbuster bleek. De twee vervolgen van Matt Reeves, DAWN OF (2014) en WAR FOR THE PLANET OF THE APES (2017), […]
Bioscoop

Love Lies Bleeding (2024)

David Lynch, Quentin Tarantino en de gebroeders Coen worden regelmatig genoemd in de recensies van LOVE LIES BLEEDING. Maar wat de tweede film van Rose Glass (SAINT MAUD) bijzonder maakt tussen de talloze misdaadfilms die door bovengenoemde heren geĂŻnspireerd zijn, is dat Glass niet zozeer een volgeling is als wel een geestverwant. Die ene directe […]
Kaboom 2024

Sirocco and the Kingdom of the Winds (2023)

Het Kaboom Animation Festival is dit jaar te volgen in Utrecht, Amsterdam Ă©n online, en zoals altijd zijn er pareltjes van internationale animatie te zien. Laat vooral SIROCCO AND THE KINGDOM OF THE WINDS / SIROCCO ET LE ROYAUME DES COURANTS D’AIR niet aan je voorbij vliegen, een Frans/Belgische animatiefilm over twee jonge zusjes die […]
Bioscoop

Ghostbusters: Frozen Empire (2024)

Nostalgie is een sterke emotie waar filmmakers altijd verzot op zijn geweest. De laatste tijd zien we echter veel ‘nostalgische’ films die doorschieten naar necrofilie. Neem GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE, de tweede legacy sequel op de klassieker uit 1984. In GHOSTBUSTERS: AFTERLIFE (2021) zagen we een nieuwe generatie ghostbusters: Callie Spengler (Carrie Coon), de dochter van […]
Bioscoop

Godzilla x Kong: The New Empire (2024)

Godzilla heeft het maar druk op z’n oude dag. Net terug van de Oscaruitreiking voor GODZILLA MINUS ONE, en het gevierde monster mag alweer aan de slag in GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE. Hoewel het hier natuurlijk gaat om twee aparte franchises, is het wel tekenend dat we binnen een half jaar twee Godzillafilms […]
Bioscoop

Dune: Part Two (2024)

TweeĂ«nhalf jaar na het eerste deel vervolgt Denis Villeneuve zijn verfilming van het meest gelauwerde boek uit de sciencefictioncanon, Dune. De actiescĂšnes zijn indrukwekkend, de kostumering origineel en de rolverdeling vol steracteurs. Een artistieke triomf. DUNE: PART TWO is met twee uur en drie kwartier – tien minuten meer dan DUNE – een lange zit. […]
Nederlands Silent Film Festival 2023

Frau im Mond (1929)

FRAU IM MOND van Fritz Lang is ondertussen 95 jaar oud. Toch voelt er weinig ouderwets aan. Nou ja, behalve dan misschien het gemak waarmee een jongetje cognac toegereikt krijgt ter aansterking. Veel stille films zijn ondertussen in het publieke domein, en gratis (in al dan niet acceptabele kwaliteit) online te bekijken. Maar juist voor […]
Bioscoop

Godzilla Minus One (2023)

Godzilla is bijna zeventig jaar en dat moet gevierd worden! GODZILLA MINUS ONE is een respectvolle update van de originele kaijukraker uit 1954, en een van de betere delen in de reeks van inmiddels een dikke dertig films. De klassieker GODZILLA / GOJIRA van Ishiro Honda staat tegenwoordig te boek als de genrebepalende kaijufilm, maar […]
Bioscoop

The Animal Kingdom (2023)

Met zijn tweede speelfilm THE ANIMAL KINGDOM bracht regisseur Thomas Cailley een beestenbende aan prachtige make-up naar Cannes. Na een half jaar wachten is deze eenvoudige maar effectieve sciencefictionfilm eindelijk in de Nederlandse bioscopen te zien.  In de novella The Island of Doctor Moreau van H. G. Wells probeert de gestoorde wetenschapper Moreau dieren te […]
Imagine 2023

The Boy and the Heron (2023)

In 2013 kondigde legendarische animator Hayao Miyazaki aan dat zijn nieuwste film THE WIND RISES ook meteen zijn laatste zou worden. ‘Als ik nu ga zeggen dat ik nog een film wil maken, dan klink ik als een domme oude man,’ zei hij destijds. Inmiddels zijn we tien jaar verder, en heeft die domme oude […]
Bioscoop

The Killer (2023)

Na een dubieuze poging om zijn vaders droom te verwezenlijken, is David Fincher teruggekeerd naar zijn wortels. THE KILLER volgt een sociopatische huurmoordenaar die in uitgebreid detail zijn werkwijze aan het publiek uitlegt. Dit resulteert in een film die even nauwkeurig en koel is als het onderwerp. Het is alweer bijna tien jaar geleden sinds […]
RECENSIE

The Creator (2023)

Een Amerikaanse soldaat wordt op missie gestuurd om een wapen van de vijand te vernietigen, maar stiekem probeert hij zijn vrouw terug te vinden die hij in vijandelijk gebied achter moest laten. Is dit Vietnam? Nee, maar het lijkt er wel erg op. Eenmaal terug bij de vijand begint hij zich het lot van de […]
RECENSIE

Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)

Het lijkt erop dat het publiek nog steeds geen genoeg krijgt van nostalgie in de bioscoopzalen, dus het was ook maar een kwestie van tijd totdat Indiana Jones weer moest komen opdraven. Maar kan een inmiddels al vijftien jaar officieel bejaarde Harrison Ford nog steeds een actieheld spelen? Soort van, zo blijkt. Je kan bijna […]
RECENSIE

The Flash (2023)

Met DC's klassieke Flashpoint mini-serie als uitgangspunt introduceert Andy Musschietti's THE FLASH na een lang, getroebleerd productieproces dan eindelijk het multiversum in DC's extended universe.
RECENSIE

Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves (2023)

Nu Hollywood zich in een tijdperk bevindt waar films gebaseerd op IP (intellectual property) het meeste geld binnen harken, was het een kwestie van tijd totdat iemand weer een poging zou wagen om het populaire rollenspel Dungeons & Dragons te verfilmen. Is het resultaat succesvoller dan de geflopte ramp uit 2000? Dat sowieso. Voor de […]
RECENSIE

Shazam! Fury of the Gods (2023)

Het filmuniversum van DC gaat op de schop, geen enkel project is meer veilig. Het vervolg op de beste film uit het DCEU heeft de eindstreep in ieder geval wel gehaald. Een van de charmantste aspecten van SHAZAM! (2019) is de jeugdige cast. Maar jonge acteurs worden snel oud, wat een nog groter probleem veroorzaakt […]
RECENSIE

We Have A Ghost (2023)

Er zou best wel eens een sympathieke 90-minuten film in WE HAVE A GHOST kunnen zitten. Voor ruim twee uur heeft dit spook alleen toch wat weinig ectoplasma op de botten. Soms vraag je je af of Netflix-films bedacht zijn als film, of als verzameling scĂšnes die op allerlei manieren kunnen worden gecombineerd om verschillende […]
RECENSIE

Ant-Man and the Wasp: Quantumania (2023)

Peyton Reeds ANT-MAN (2015) en ANT-MAN AND THE WASP (2018) zijn nog steeds de twee ‘kleine’ films binnen het immer uitdijende MCU. Deel drie QUANTUMANIA gaat groot. Te groot? Ant-Mans derde solofilm mag Marvels Fase 5 openen. Fase 5 alweer? Had er niet nog wat climactisch moeten gebeuren om Fase 4 af te sluiten? Blijkbaar […]
RECENSIE

Freaks Out (2021)

De Italiaanse regisseur Gabriele Mainetti won vorig jaar op het Internationaal Film Festival Rotterdam de publieksprijs, maar de critici waren verdeeld. Sommigen noemden zijn film spottend “Holocaust Avengers In Italy” en eerlijk is eerlijk, je kan een slechtere synopsis bedenken. Superhelden, onze bioscopen zitten er sinds IRON MAN (Jon Favreau, 2008) vol mee. In 2016 […]
RECENSIE

Avatar: The Way of Water (2022)

Vrijwel direct na de premiere van megahit AVATAR in 2009 kondigde regisseur James Cameron een tweede deel aan. Kan iets na dertien jaar nog aan verwachtingen voldoen? En zit er ĂŒberhaupt nog wel iemand te wachten op een vervolg? Dat zijn issues waar Cameron zich duidelijk niet mee bezig gehouden heeft tijdens het maken van […]
RECENSIE

Black Panther: Wakanda Forever (2022)

Toen hoofdrolspeler Chadwick Boseman twee jaar geleden overleed was de productie van het vervolg op superhit BLACK PANTHER (Ryan Coogler, 2018) net begonnen. Marvel stond nu voor een dilemma: koning T’Challa hercasten, of het verhaal omgooien? Of nouja, dilemma? Boseman was zo vereenzelvigd met de rol, dat de eerste optie waarschijnlijk niet eens afgewogen werd. […]
RECENSIE

Black Adam (2022)

Vijftien jaar moest Dwayne ‘The Rock’ Johnson wachten tot hij eindelijk zijn droomrol kon spelen. In die tijd is er echter veel gebeurd binnen het superheldengenre. Kan BLACK ADAM nog wat toevoegen? 2007 was een interessante tijd voor het genre: Marvel had zijn kruit enigszins verschoten met tegenvallende derde delen van de studio’s toenmalige stokpaard-series […]
RECENSIE

Werewolf by Night (2022)

Door de niet-aflatende stroom Marvel-‘content’, die bovendien allemaal ingewikkeld met elkaar verweven is, is het fenomeen ‘Marvelmoeheid’ niet heel verbazend. Toch zou het jammer zijn om hierdoor WEREWOLF BY NIGHT (nu op Disney+) aan je voorbij te laten gaan. WEREWOLF BY NIGHT is qua vorm al een vreemde eend in de bijt. Het is geen […]
RECENSIE

Beast (2022)

Wat ik dacht dat BEAST zou zijn: Idris Elba vecht zich in de wildernis op een woest aantrekkelijke manier veilig in een kat- en muisspel met een slimme leeuw. Waar ik naar heb gekeken: familiedrama in Zuid-Afrika krijgt te maken met Katcujo. Scriptschrijvers Ryan Engle en Jaime Primak Sullivan beweren, bij monde van jachtopziener Martin […]
RECENSIE

Prey (2022)

Hij vocht al tegen Xenomorphs, Arnold Schwarzenegger, Danny Glover, Topher Grace en Thomas Jane met het syndroom van Gilles de la Tourette, maar in PREY staat de Predator tegenover zijn grootste uitdaging: Naru en haar onweerstaanbare hond. Het klonk als een tof plan: een op zichzelfstaande film uitbrengen, waarbij het publiek halverwege ontdekt dat het […]
RECENSIE

Thor: Love and Thunder (2022)

Waar collega-Avengers Captain America en Ironman het moesten doen met ieder een eigen trilogie, dondert Thor (Chris Hemsworth) lekker door met zijn vierde solofilm. De frivole richting die regisseur Taika Waititi succesvol inzette met THOR: RAGNAROK (2017) wordt vervolgd, maar werkt bij LOVE AND THUNDER toch wat minder. Gedumpt door grote liefde Jane Foster, vader […]
RECENSIE

Jurassic World Dominion (2022)

JURASSIC WORLD DOMINION heeft veel raakvlakken met STAR WARS: THE RISE OF SKYWALKER: beide films zijn afsluiters van een nieuwe trilogie door een terugkerende regisseur. En beide het slechtste deel van hun reeks. Als JURASSIC WORLD van Colin Trevorrow iets bewees, dan is het dat het publiek nog niet klaar was met dinosaurussen. Veertien jaar […]
RECENSIE

Belle (2021)

Een verlegen schoolmeisje wordt plotsklaps een internetsensatie wanneer ze op een TikTok-achtig platform ontdekt wordt als zangeres. Dat uitgangspunt vormt de basis voor Mamoru Hosoda’s nieuwste animatiefilm BELLE, die bij de premiĂšre in Cannes een staande ovatie van veertien minuten kreeg. Hosoda maakte in 2009 een verpletterende indruk met zijn animatiefilm SUMMER WARS, waarin hij […]
RECENSIE

Everything Everywhere All At Once (2022)

INTO THE SPIDER-VERSE (Peter Ramsey e.a., 2018) legde de lat hoog voor multiverseel vermaak. Te hoog voor DOCTOR STRANGE & THE MULTIVERSE OF MADNESS (Sam Raimi, 2022), maar indie outsider EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE haalt hem op z’n sokken. De film is het passieproject van schrijver-regisseurs Dan Kwan en Daniel Scheinert (als duo werkzaam onder de naam […]
RECENSIE

Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2016)

In 2002 gaf regisseur Sam Raimi met zijn SPIDER-MAN de superheldenfilm een hele nieuwe impuls. Twintig jaar later is hij gedegradeerd tot regisseur van het zoveelste inspiratieloze deel uit een uitgemolken reeks superheldenfilms. Scott Derrickson stond op het punt om zelf het vervolg op zijn DOCTOR STRANGE uit 2016 te maken, maar plotseling was daar […]
RECENSIE

Morbius (2022)

In het kielzog van DC’s megahit THE BATMAN komt Marvel nu met zijn eigen vleermuisman. Maar daar houden de meeste vergelijkingen dan ook op
 Nadat de Comics Code Authority begin jaren zeventig het afbeelden van monsters in strips eindelijk toestond, lanceerde Marvel gelijk zijn eerste volbloed horror-personage: Morbius, The Living Vampire. Zijn eerste verschijning was […]
RECENSIE

The Northman (2022)

In een wereld van prima kerels met de voornaam Robert (zie Pattinson, De Niro, Englund) is mijn persoonlijke favoriet de regisseur Robert Eggers. Zijn films staan bekend om zijn ongeĂ«venaarde aandacht voor geschiedkundig detail. THE NORTHMAN is geen uitzondering en wordt omschreven als de meest historisch accurate vikingfilm ooit gemaakt. Goede Vikingfilms zijn sowieso al […]
RECENSIE

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (2022)

J.K. Rowling is ambitieuzer dan ooit in het derde deel van FANTASTIC BEASTS, haar in de jaren dertig gesitueerde HARRY POTTER-prequelreeks. Maar hoe groter haar ambities, hoe simpeler haar ideeĂ«n blijken.  Zullen de anti-transgender-uitlatingen van Rowling invloed hebben op het succes van de FANTASTIC BEASTS-films? Waarschijnlijk niet. In onze online nerd-bubbel willen we nog weleens vergeten […]
RECENSIE

Spider-Man: No Way Home (2021)

In een overvol Marvel-jaar (vier films, vier series) mag SPIDER-MAN: NO WAY HOME het hek sluiten, maar tegelijk de deur naar het multiversum wagenwijd openzetten. De implicaties hiervan voor de voortzetting van het MCU (nu MCM?) zijn aanzienlijk. Wat dit concreet betekent voor NO WAY HOME houden we gezien eventuele spoilers nog maar even in […]
RECENSIE

The Wheel of Time (seizoen 1) (2021–)

Al enige tijd stelt elke streamingdienst zich de vraag: wat wordt de nieuwe GAME OF THRONES? Amazon doet een gooi naar die kroon met een big budget-productie, niveau GOT seizoen 7, van Robert Jordans fantasy-epos THE WHEEL OF TIME, die vandaag in premiĂšre gaat. Ter voorkoming van teleurstelling maar meteen het antwoord: WOT is niet […]
RECENSIE

Ghostbusters: Afterlife (2021)

‘If you’re a GHOSTBUSTERS fan, you’re about to go on the biggest Easter egg hunt of your life,’ zegt regisseur Jason Reitman in de introductievideo die voorafgaat aan de persvertoning van GHOSTBUSTERS: AFTERLIFE. Hij belooft een nostalgisch tripje, geen hilarische komedie of spannend avontuur, en dat is terecht. Reitmans vervolg op de klassieker van zijn […]
RECENSIE

Eternals (2021)

De Celestials, een ras van intergalactische opperwezens, stuurden millennia geleden een groep onsterfelijke Eternals naar de Aarde om de ontluikende mensheid te beschermen tegen de Deviants, buitenaardsen met een voorliefde voor ons doorgeĂ«volueerde apen. Als op een dag, ergens eind middeleeuwen, deze dreiging eindelijk de kop ingedrukt is, zijn de tien Eternals vrij om hun […]
RECENSIE

Dune (2021)

Zevenendertig jaar na David Lynch’ DUNE en diverse malen uitstel door covid is het eindelijk zover. Vandaag gaat Denis Villeneuve’s versie in premiĂšre in de Nederlandse en Belgische bioscopen. Liefhebbers van Frank Herberts originele boekenreeks, die ook wel het startpunt van de ecologische sciencefiction wordt genoemd, keken er reikhalzend naar uit. Ook ik, als boek-uit-het-hoofdkenner […]
RECENSIE

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021)

Marvels eerste martial arts-uitstapje na
RECENSIE

The Green Knight (2021)

David Lowery’s bewerking van de Arthuriaanse legende Sir Gawain and the Green Knight is een onderneming die van riddermoed getuigt. Het originele 14-eeuwse anonieme gedicht is voor Engelse scholieren namelijk wat Mariken van Nieumeghen voor ons is: een literair meesterwerk uit een tijd die de moderne geest vreemd is. Lowery doet geen poging om het oorspronkelijke verhaal […]
RECENSIE

The Suicide Squad (2021)

Nadat James Gunn door twitter-ophef bij Disney de laan uit werd gestuurd, stonden de Warner Brothers hem bij de poort met open armen op te wachten. Gunn kreeg een vrijbrief om hun kwakkelende DC Extended Universe een frisse, R-Rated draai te geven. De geplande SUICIDE SQUAD sequel zat al een tijdje vast in development hell, […]
RECENSIE

Blood Red Sky (2021)

SNAKES ON A PLANE meets FROM DUSK TILL DAWN. Of zoals Samuel L. Jackson het zou zeggen: ‘I’ve had it with these motherfucking vampires on this motherfucking plane!’ De Duitse Nadja heeft een mysterieuze ziekte. Ze neemt daarom, samen met haar zoontje, een nachtelijke vlucht naar de VS in de hoop daar te worden genezen. […]
RECENSIE

Strawberry Mansion (2021)

Wie heeft zich niet verveeld bij het aanhoren van een navertelde droom? Als dĂĄt saai is, stel je dan eens voor dat het je baan is de dromen van anderen te bekijken. In STRAWBERRY MANSION blijkt dat werk een stuk spannender dan het klinkt. In de nabije toekomst zijn dromen belastbaar: aan alles wat in […]
RECENSIE

The Tomorrow War (2021)

De sciencefictionactiefilm THE TOMORROW WAR hangt van clichĂ©s aan elkaar. Toch zijn er genoeg scĂšnes die de fans zullen kunnen bekoren. Ex-soldaat Dan Forester (Chris Pratt) heeft een simpel leventje. Hij werkt als biologieleraar, is gelukkig met zijn vrouw Emmy (Betty Gilpin) en heeft een speciale band met zijn dochtertje Muri (Ryan Kiera Armstrong/Yvonne Strahovski). […]
RECENSIE

Black Widow (2021)

Een volle twee jaar na SPIDER-MAN: FAR FROM HOME (Jon Watts, 2019), een jaartje later dan gepland, is het aan BLACK WIDOW om de vierde fase van het Marvel Cinematic Universe in te luiden. Ondertussen hebben Disney+ succes-series WANDAVISION, THE FALCON & THE WINTER SOLDIER en LOKI het MCU vooral stilistisch een verfrissende draai gegeven. […]
RECENSIE

Chaos Walking (2021)

Regisseur Doug Liman maakte naam met scherpe komedies en actiefilms als GO (1999) en THE BOURNE IDENTITY (2002). Zijn genre-uitstapjes zijn echter wat minder consequent in kwaliteit. JUMPER (2008) was een gemankeerde zeperd, EDGE OF TOMORROW (2014) weer uitstekend. Met zijn derde sci-fi project CHAOS WALKING lijkt hij helaas weer terug bij af. CHAOS WALKING […]
RECENSIE

Mortal Kombat (2021)

De Mortal Kombat filmserie stierf met het abominabele tweede deel ANNIHILATION (John R. Leonetti, 1997) een vroege dood, maar het computerspel zelf is altijd ongekend populair gebleven. Nu, na decennia in development hell, is er dan eindelijk de doorstart. Was het het wachten waard? Nee, natuurlijk niet. Martial arts en Hollywood zijn nooit echt goed […]
RECENSIE

Yasuke (2021–)

In de zestiende eeuw leerde een samoerai-generaal de zwarte dienaar Yasuke vechten, en werd hij de eerste zwarte samoerai in Japan. Het staat vast dat deze persoon heeft bestaan, maar historici weten weinig over hem. Dit gaf regisseur LeSean Thomas voldoende ruimte voor zijn eigen fantasie in de Netflixserie YASUKE. Deze kans heeft hij volledig […]
RECENSIE

Wonder Woman 1984 (2020)

Haar eerste solo-avontuur plempte Diana Prince (Gal Gadot) midden in de Eerste Wereldoorlog neer, in een wereld waar de term ‘superheld’ nog bestemd was voor iemand als Baron von Richthofen. Het zou the war to end all wars zijn, maar wij weten wel beter. Genoeg te doen dus de komende jaren, voor een opperwezen als […]
RECENSIE

Zack Snyder’s Justice League (2021)

Als een regisseur de kans krijgt een eigen visie te tonen in een grote studiofilm, is dat eigenlijk altijd iets om te vieren. Dat wil niet zeggen dat het altijd een goede film oplevert. Het is om te beginnen al bijzonder dat Zack Snyder ĂŒberhaupt een monsterbudget van 300 miljoen kreeg voor JUSTICE LEAGUE. Ja, […]
RECENSIE

Invincible (2021–)

Voordat auteur Robert Kirkman met zombies aan de wandel ging voor zijn strip The Walking Dead, creĂ«erde hij samen met tekenaar Corey Walker begin deze eeuw Invincible, een verhaal over een tiener met ontluikende superkrachten in een wereld waar superhelden heel normaal zijn. Met de streaming wars nog in volle gang vallen de streamingdiensten over […]
RECENSIE

Follow Me (2020)

Een populaire vlogger die tot het uiterste gaat om meer volgers te krijgen gaat met zijn vrienden naar Moskou voor een speciale escape room. Al snel vervaagt de grens tussen spel en realiteit en is het maar de vraag of er wel een escape is. Regisseur Will Wernick is geen onbekende als het gaat om […]
RECENSIE

Space Sweepers (2021)

We horen veel over de plastic soep in de oceanen, maar vlak ook ruimteafval niet uit! Dat astronauten daar flink last van kunnen hebben, zagen we al eens in GRAVITY, en ook in SPACE SWEEPERS vliegen de wrakstukken van oude satellieten en ruimteschepen ons om de oren. Het is het jaar 2092 en de aarde […]
RECENSIE

Outside the Wire (2021)

Holle actiescĂšnes, afgezaagde dialogen en een warrig script. De nieuwe Netflix Original-film OUTSIDE THE WIRE is een teleurstelling voor liefhebbers van actie en sci-fi. Regisseur Mikael HĂ„fström en schrijvers Rob Yescome en Rowan Athale laten heel wat steekjes vallen. Het is 2036. In OekraĂŻne heerst een burgeroorlog waarbij een door Russen gesteunde rebellengroep het land […]
RECENSIE

The Midnight Sky (2020)

De post-apocalyptische thriller THE MIDNIGHT SKY is het meest ambitieuze regiewerk van George Clooney tot nu toe. Het concept van deze verfilming van Good Morning, Midnight is veelbelovend, maar de film weet niet geheel te overtuigen. Het verhaal speelt zich af in het jaar 2049. De planeet is geĂ«vacueerd en Augustine (Clooney zelf) blijft als wetenschapper achter […]
RECENSIE

Monster Hunter (2020)

Nu veel filmliefhebbers staan te trappelen om weer naar de bioscoop te gaan lijkt de release van MONSTER HUNTER bijna een strategische zet; met maar weinig concurrentie is men misschien geneigd om zelfs naar de nieuwe Paul W.S. Anderson te gaan. Na RESIDENT EVIL: THE FINAL CHAPTER (2016) kwam er ruimte vrij in de agenda’s […]
RECENSIE

The Witches (2020)

BIOS/Roald Dahls horrorklassieker is voor Robert Zemeckis vooral aanleiding voor een festijn van digitale effecten, maar ook in die categorie overtuigt hij niet. De vergelijking is onvermijdelijk: Nicolas Roegs verfilming uit 1990 is een van de meest effectieve horrorfilms voor kinderen, en Anjelica Hustons opperheks een van de meest iconische schurken aller tijden. Betekent dat […]
RECENSIE

Total Recall – 30th anniversary (1990)

Eigenlijk is Arnold Schwarzenegger verkeerd gecast in TOTAL RECALL. Toch was de film zonder hem – en zijn suggestie om Paul Verhoeven in te huren als regisseur – niet zo memorabel geweest. En waarschijnlijk niet dertig jaar later opnieuw in de bioscoop. Het probleem met Schwarzenegger is vooral dat hij voor geen meter door kan […]
RECENSIE

Bill & Ted Face the Music (2020)

Vijfentwintig jaar na hun legendarische eerste optreden in San Dimas hebben Bill en Ted nog steeds niet hun wereldreddende lied geschreven. Het hele tijdscontinuĂŒm komt op losse schroeven staan. Kunnen de twee oud geworden leeghoofden hun belofte alsnog waarmaken? Na een avontuur in de geschiedenis en een in het hiernamaals, moeten onze helden nu op […]
RECENSIE

The Paramedic (2020)

“Weer noedelsoep?” Voor iemand die elke dag maar de voeten onder tafel moet schuiven, getuigt Ángel nu niet echt van grote dankbaarheid. In de Spaanse Netflix Original THE PARAMEDIC (EL PRACTICANTE) transformeert een onsympathieke narcist na een ongeluk in een meedogenloze moordenaar. Een personage slaat pas aan als er identificatie mogelijk is. Dat kan best […]
RECENSIE

Promare (2019)

Regisseur Hiroyuki Imaishi deinst er niet voor terug om over de top te gaan. De wereld van zijn nieuwe film PROMARE staat in vuur en vlam, en extatische personages gewapend met mecha en superkrachten razen er in rap tempo doorheen. Een belangrijk thema in PROMARE is de angst voor het onbekende, maar van zulke angsten […]
RECENSIE

Bacurau (2019)

Nu er dankzij de versoepelingen weer wat meer bezoekers naar de bioscopen kunnen, is er meteen ook een reden voor: BACURAU, een verrassende Braziliaanse genremix waarin de inwoners van een belegerd bergdorpje wraaknemen op hun kwelgeesten. Nood breekt overduidelijk wet voor de Braziliaanse arthousefilmer Kleber Mendonca Filho. Na zijn gevoelige portretten NEIGHBOURING SOUNDS en AQUARIUS […]
RECENSIE

Sweetheart (2019)

Wanneer een film opent met enkele mensen die aanspoelen op een eiland, dringt zich direct de vraag op: krijgen we CAST AWAY of LOST? Het alleraardigste SWEETHEART vindt een goed werkbare tussenweg, met een eenzame overlever die het moet opnemen tegen een mysterieus monster. De jonge Jenn is weliswaar niet de enige die na een […]
RECENSIE

Bloodshot (2020)

Vin Diesel. De spiermassa met het gouden hart. De man met de ruige stem en ferme schouders. Wat is hij toch weer zichzelf in BLOODSHOT, een onderhoudende clichĂ©-diesel van regisseur Dave Wilson, gebaseerd op de gelijknamige comics. Deze keer is zijn naam Ray Garrison, een Amerikaanse soldaat die na zijn dood herboren wordt met superkrachten. […]
RECENSIE

Sonic the Hedgehog (2020)

‘We gaan naar de film en jij mag kiezen naar welke.’ Ik stond niet direct te popelen toen mijn dochter kaartjes had besteld voor SONIC THE HEDGEHOG, een film gebaseerd op een Sega-computerspel uit 1991. En dan druk ik me nog mild uit. Maar de film bevatte een uiterst aangename verrassing!  Sonic is een knalblauw […]
RECENSIE

Star Wars: The Rise of Skywalker (2019)

THE RISE OF SKYWALKER is een gigantische teleurstelling die op onbevredigende wijze een einde breit aan een reeks waar iedereen wel een mening over heeft. Althans, als je afgaat op de felle reacties van het publiek na het zien van THE LAST JEDI. De critici waren over het algemeen tevreden met de durf van regisseur […]
RECENSIE

Terminator: Dark Fate (2019)

Alsof al het getijdreis in de TERMINATOR-franchise al niet ingewikkeld genoeg was, doet dit zesde deel er nog een schepje bovenop door doodleuk de laatste drie films te degraderen tot een alternatieve tijdlijn. Na de de plank misslaande meta-vertelling TERMINATOR GENISYS (Alan Taylor, 2015), waarin al het voorgaande op zijn kop werd gezet, had de […]
RECENSIE

47 Meters Down: Uncaged (2019)

Het kon natuurlijk niet uitblijven na het onverwachte succes van Johannes Roberts’ haaienhorror 47 METERS DOWN: een vervolgfilm. In dit rommelige, maar nog altijd genietbare deel twee, verkennen vier tieners een verborgen onderwatergrot. Er zouden daar toch geen haaien zitten? Waarschijnlijk had niemand het miljoenensucces verwacht van Johannes Roberts’ 47 METERS DOWN. De lowbudget maar […]
RECENSIE

Ad Astra (2019)

De reis zelf is belangrijker dan de bestemming, luidt een oude (tegel)wijsheid. Goed om in gedachten te houden bij een film die die reis geweldig in beeld brengt, maar zijn bestemming rustig links had mogen laten liggen. Roy McBride (Brad Pitt) is de real-life versie van Captain America. Psychologische tests doorstaat hij glansrijk en zijn […]
RECENSIE

Monos (2019)

MONOS, in april nog de openingsfilm van Imagine, is zo’n unieke cinema-ervaring die alle hokjes en genres lijkt te overstijgen. Maar niet iedereen kan daar wat mee
 Toen er op ons redactieforum werd geopperd om Alejandro Landes’ MONOS te recenseren voor onze website, kwamen er al snel reacties met de vraag of de film wel […]
RECENSIE

Scary Stories (2019)

In Amerika zijn ze een begrip: de Scary Stories-boeken van Alvin Schwartz, onlosmakelijk verbonden met de nachtmerrie-achtige illustraties van Stephen Gammell. AndrĂ© Øvredal brengt ze overtuigend tot leven met een prima film voor beginnende horrorfans. Scary Stories to Tell in the Dark, heet het eerste deel van Schwartz’ reeks, en dat is ook de Amerikaanse […]
RECENSIE

Crawl (2019)

In een tijd waarin veel horrorfilms net even dat extra beetje meer willen zijn dan een ordinair griezelfestijn, voelt de nieuwe van Alexandre Aja ironisch genoeg aan als een welkom fris briesje. CRAWL is een heerlijke throwback naar de rampenfilms en Animals Attack-spektakels uit de jaren zeventig. In 2017 gebeurden er twee dingen die uit […]
RECENSIE

Spider-Man: Far from Home (2019)

Aan Spider-Man de ietwat ondankbare taak om na het monstersucces van ENDGAME Marvels driefasenplan af te sluiten met zijn tweede solo-avontuur. Maar is er, met Thanos verslagen en het universum veilig, nog wel wat te doen voor Spidey? Of is het terug naar fietsendieven stoppen in de steegjes van Queens? Het antwoord hierop laat niet […]
RECENSIE

Men in Black: International (2019)

Zonnebrillen, zwarte pakken, aliens en geheugenwissende neuralzyers; na een afwezigheid van zeven jaar zijn de Men in Black weer terug in de bioscoop. Zonder Will Smith en Tommy Lee Jones, maar mĂ©t twee Marvel-sterren. Chris Hemsworth en Tessa Thompson, eerder samen te zien in THOR: RAGNAROK en AVENGERS: ENDGAME, nemen het stokje over van Smith […]

Berichten navigatie

Oudere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden