VOD

The Tomorrow War(2021)

De sciencefictionactiefilm THE TOMORROW WAR hangt van clichés aan elkaar. Toch zijn er genoeg scènes die de fans zullen kunnen bekoren.

Ex-soldaat Dan Forester (Chris Pratt) heeft een simpel leventje. Hij werkt als biologieleraar, is gelukkig met zijn vrouw Emmy (Betty Gilpin) en heeft een speciale band met zijn dochtertje Muri (Ryan Kiera Armstrong/Yvonne Strahovski). Terwijl hij een voetbalwedstrijd kijkt met vrienden begint het beeld te storen. Uit een groot, gapend gat verschijnen soldaten op het veld. Hun boodschap: over dertig jaar is de mensheid in oorlog met buitenaardse wezens. De soldaten komen uit de toekomst om burgers op te roepen mee te vechten.

Dan blijkt de uitgelezen persoon om aan het front te vechten. Zijn ervaring als militair en zijn wetenschappelijke kennis komen goed van pas. Hij wordt in een trainingskamp op zijn uitzending voorbereid en al gauw staat hij dertig jaar in de toekomst. De kans is klein, maar wie weet redt hij de mensheid van een ondergang. Met vertrouwen gaat hij zijn lot tegemoet, maar hoe is dat wanneer hij in een oogwenk op het slagveld wordt gedropt?

De technisch perfecte CGI geeft de film paradoxaal genoeg een goedkoop uiterlijk: overdaad schaadt. Dit geldt ook voor de actiescènes. Snelle camerabewegingen, keiharde geluidseffecten en snelle beeldwisselingen moeten de spanning verhogen, maar het is te veel en te bombastisch. Daardoor weet je soms niet wat je overkomt: complete chaos.

Tijdens het kijken kon ik niet anders dan denken aan eerdere films met hetzelfde thema. Inspiratie haalt regisseur Chris McKay (THE LEGO BATMAN MOVIE, 2017) uit onder andere WAR OF THE WORLDS (2005), ALIENS (1986) en zelfs THE HUNGER GAMES (2021). Niets mis mee als je ook iets nieuws toevoegt. En toegegeven: dat doenMcKay en scenarist Zach Dean (DEADFALL, 2012) wel.

De famileperikelen van hoofdpersoon Dan geven de film een extra laag. Scènes tussen vader en dochter vertragen de film op een goede manier. Even een pas op de plaats en tijd voor bezinning. De intieme momenten zijn een fijne tegenhanger voor de actiescènes vol bruut geweld. Dan krijgt een stukje menselijkheid. Dat is niet te danken aan Chris Pratt: hij is enorm vlak. Het is aan de acteurs om hem heen hem wat diepte te geven.

THE TOMORROW WAR is verre van vernieuwend of genrebepalend, maar wie niet te hoge verwachtingen heeft, kan zich er best mee vermaken met een goede bak popcorn.

Distributie: Amazon Prime (2 juli) Copyright Stefanie van Wijk. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 9 juli 2021

© Stefanie van Wijk