• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Drama

Streaming

Murderbot (2025–)

De titel MURDERBOT klinkt alsof hij hoort bij een flink grimmige sciencefictionserie. Maar net als bij OUR FLAG MEANS DEATH gaat achter de stoere naam een opvallend lieve serie schuil. De Murderbot? Dat is een ‘security unit’, of ‘SecUnit’, een mensachtige robot die je kunt inhuren als beveiliging. Voor als je een woeste planeet vol […]
Bioscoop

Until Dawn (2025)

Wie hoopte dat de bewerking van de tien jaar oude moderne gameklassieker Until Dawn trouw zou blijven aan de bron, gaat bedrogen uitkomen. Het scenario van Gary Dauberman en Blair Butler wijkt zelfs zo ver af van het spel dat de vraag rijst wat de film überhaupt met het spel te maken heeft.  De keuze […]
Bioscoop

Sinners (2025)

Wie graag verrast wordt, kan beter van tevoren geen recensies lezen en zeker geen trailers kijken. Dat geldt in het bijzonder voor SINNERS. De openingstitels maken duidelijk dat dit een horrorfilm is over bovennatuurlijk kwaad, maar het specifieke subgenre wordt pas halverwege onthuld. Voor de uiterst spoilergevoeligen is een waarschuwing dus op zijn plaats. Voordat […]
Bioscoop

Drop (2025)

Hoewel in DROP een socialmediafenomeen centraal staat, is de film aangenaam ouderwets: een gelikte, oprechte high-concept-thriller die niet alleen qua plot, maar ook stilistisch herinneringen oproept aan Hitchcock. Alleenstaande moeder Violet (Meghann Fahy) besluit eindelijk weer eens op date te gaan. In een luxueus restaurant ontmoet ze fotograaf Henry (Brandon Sklenar). Ze kijkt regelmatig op […]
Kaboom Animation Festival 2025

Belladonna of Sadness (1973)

In het bijna in vergetelheid geraakte BELLADONNA OF SADNESS / KANASHIMI NO BERADONNA (1973) moet een tot wanhoop gedreven vrouw kiezen tussen rancune en genade. Haar waanzin wordt verbeeld door psychedelische en erotische taferelen in deze animeklassieker, te zien op Kaboom Animation Festival. In een middeleeuws dorpje trouwen de zachtaardige boer Jean en de kuise […]
Kaboom Animation Festival 2025

Ghost Cat Anzu (2024)

Regisseurs Yôko Kuno en Nobuhiro Yamashita hebben acht jaar samengewerkt aan een verfilming van de populaire manga Ghost Cat Anzu, en eindelijk zit hun werk erop. De animatiefilm over een kat die zich heel menselijk gedraagt is deze zondag te zien op het Kaboom Animation Festival. De elfjarige Karin (Noa Gotō) heeft te veel verantwoordelijkheid […]
IFFR

Thangalaan (2024)

THANGALAAN is actie-agitprop zoals ze dat alleen in Tamil Nadu maken, plus een flinke dosis horror en fantasy. Regisseur Pa. Ranjith creëert een enerverende aanklacht tegen het kastesysteem en kolonialisme, via een verhaal vol actie, bloedvergieten, muziek, tovenaars, geesten en wilde beesten. Het trotse titelpersonage Thangalaan behoort samen met zijn familie en dorpsgenoten tot een […]
Bioscoop

Flight Risk (2025)

De laatste regieklus van Mel Gibson is opvallend kleinschalig en generiek. Zou de gestoorde Australiër FLIGHT RISK gemaakt hebben als vingeroefening voor zijn aangekondigde vervolg op PASSION OF THE CHRIST? Eén ding is zeker, die gek kan nog altijd een vermakelijke thriller in elkaar zetten.  Winston (Topher Grace), een voortvluchtige voormalig accountant van een maffiabaas, […]
Nederlands Silent Film Festival

A Page of Madness (1926)

Een zwijgende film kijken met live begeleiding is altijd een ervaring. En als het zo’n vreemde (en vervreemdende) trip is als Teinosuke Kinugasa’s nachtmerrieachtige A PAGE OF MADNESS / KURUTTA ICHIPÊJI (1926) al helemaal. Als je niet weet hoe je een recensie moet beginnen, is een korte samenvatting meestal een handige terugvalpositie. Bij deze film […]
Bioscoop

Megalopolis (2024)

Het gebeurt weleens dat het verhaal achter een film beter is dan die film zelf. Zoals Abed, de filmnerd uit COMMUNITY, zegt: ‘Ever seen HEARTS OF DARKNESS? Way better than APOCALYPSE NOW.’ Menig filmcriticus kan daar met Abed over twisten, maar het lijkt wel de consensus te zijn over MEGALOPOLIS,  de nieuwste film van grootmeester […]
Imagine 2024

Mr. K (2024)

In MR. K gebeurt een hoop, maar niet veel. De titelfiguur (Crispin Glover), een goochelaar die optreedt voor ongeïnteresseerd publiek in cafés, overnacht in een oud hotel. De volgende ochtend lijkt de uitgang verdwenen. K ontmoet een reeks excentrieke personages, die allemaal geaccepteerd lijken te hebben dat ze in het hotel opgesloten zitten. Hij krijgt […]
Imagine 2024

In a Violent Nature (2024)

Een existentiële slasher, bestaat er zoiets? Nu wel. IN A VIOLENT NATURE van Chris Nash, te zien op Imagine Fantastic Film Festival, zet het subgenre op zijn kop zonder de klassieke conventies uit het oog te verliezen. Het levert een merkwaardige, fascinerende en gelukkig ook bloederige film op. Net als de western wordt de slasher […]
Camera Japan 2024

Ghost Cat Anzu (2024)

Regisseurs Yôko Kuno en Nobuhiro Yamashita hebben al acht jaar samengewerkt aan een verfilming van de populaire manga Ghost Cat Anzu, en eindelijk zit hun werk erop. De animatiefilm over een kat die zich heel menselijk gedraagt ging tijdens het Cannes Film Festival in première en is deze zondag te zien tijdens Camera Japan. De […]
Bioscoop

Joker: Folie à Deux (2024)

Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) zit in zijn donkere cel in Arkham Asylum. Door het luikje zien we zijn gezicht, warm verlicht door een vlam als hij een sigaret opsteekt. Waarom mogen de gevangenen in Arkham een aansteker in hun cel hebben? Omdat Todd Phillips dit zo’n cool shot vindt. Het is een detail, natuurlijk, maar […]
Camera Japan 2024

The Moon (2024)

Op het eerste oog lijkt THE MOON een spookachtig drama op een klassieke horrorlocatie: het mysterieuze gesticht. Maar dat cliché is juist wat regisseur Yuya Ishii volledig ontkracht met zijn vernietigende film. De zorginstelling is inderdaad een afschuwelijke plek, maar het gevaar komt van buitenaf. De veertigjarige Yoko (Rie Miyazawa) is een prijswinnende schrijfster, maar […]
Bioscoop

Speak No Evil (2024)

Leeswaarschuwing: plotdetails worden vermeden, maar deze recensie bevat milde spoilers Christian Tafdrups Deens-Nederlandse SPEAK NO EVIL (2022) doet om meerdere redenen denken aan George Sluizers meesterwerk SPOORLOOS: beide Nederlandse coproducties zijn beklemmende thrillers die subtiel opbouwen naar een ijskoude finale, en die een paar jaar later een Amerikaanse remake kregen waarin dat einde veranderd werd. […]
Bioscoop

The Crow (2024)

Nostalgie en liefde zijn de aartsvijanden van het kritisch vermogen. Op het moment dat bekend werd dat Anne Rice’ roman Interview with the Vampire verfilmd zou worden, had ik al besloten om die film hartgrondig te gaan haten. Zeker toen bekend werd dat Tom Cruise vampier Lestat zou gaan spelen. Ugh! Miscast van het millennium. […]
Bioscoop

The Substance (2024)

Of het dak eraf ging in Cannes bij de eerste vertoningen van THE SUBSTANCE? Nee, niet per se. De film van Coralie Fargeat, die gerust een grote verrassing binnen de door mannen gedomineerde competitie mag worden genoemd, ging erin als koek bij de liefhebbers van een beetje bloed, een beetje weird en een beetje anders […]
Bioscoop

Kinds of Kindness (2024)

Nog geen jaar na de jubelende ontvangst van POOR THINGS is er alweer een komedie van Yorgos Lanthimos te zien. Voor de fan is KINDS OF KINDNESS een welkome terugkeer Lanthimos’ bizarre roots, voor de nieuwkomer die geïmponeerd was door POOR THINGS is dit een geweldige introductie tot de gemenere kant van de Griekse regisseur. […]
Bioscoop

Mothers’ Instinct (2024)

MOTHERS’ INSTINCT wil een ouderwetse film zijn: een suspense-melodrama met klassieke sterrenrollen. Alice (Jessica Chastain) en Céline (Anne Hathaway) zijn buren en hartsvriendinnen in de Amerikaanse suburbs. Het is 1960, dus midden in de jaren vijftig. We kennen de clichés van de keurig aangeharkte tuintjes, pastelkleurige jurken en het ‘perfecte’ gezinsleven.  Alice en Céline hebben […]
Bioscoop

The Beast (2023)

Sciencefiction heet het genre van de ideeën te zijn, op papier althans. Geldt dat ook voor sciencefictionfilms? Een paar maanden geleden merkte een Amerikaanse filmjournalist over Jean-Luc Godards heruitgegeven klassieker ALPHAVILLE (1965) op (in mijn vertaling): ‘zoals veel geweldige sciencefictionfilms is het meer een ervaring of een gevoel dan een coherente verzameling van filosofische of […]
Kaboom 2024

The Wolf House (2018)

Zonder twijfel de duisterste film van het Kaboom Animation Festival dit jaar, THE WOLF HOUSE, vertelt een gruwelijk verhaal over een van de zwartste bladzijden in de Chileense geschiedenis in een unieke stop-motionstijl. THE WOLF HOUSE begint met een oud documentairefragment over een Duitse enclave in het zuiden van Chili. We zien beelden van ontzagwekkende […]
Bioscoop

Dune: Part Two (2024)

Tweeënhalf jaar na het eerste deel vervolgt Denis Villeneuve zijn verfilming van het meest gelauwerde boek uit de sciencefictioncanon, Dune. De actiescènes zijn indrukwekkend, de kostumering origineel en de rolverdeling vol steracteurs. Een artistieke triomf. DUNE: PART TWO is met twee uur en drie kwartier – tien minuten meer dan DUNE – een lange zit. […]
Bioscoop

Poor Things (2023)

Een meisje wordt geïsoleerd opgevoed. Een buitenstaander komt op bezoek. Het meisje ontdekt seks en ontsnapt. Dat is (grosso modo) de samenvatting van DOGTOOTH, de film waarmee Yorgos Lanthimos in 2009 doorbrak. Het is ook het uitgangspunt van zijn nieuwste film, POOR THINGS. Deze bespreking bevat milde spoilers. Het meisje hier heet Bella Baxter. We […]
IFFR 2024

Jigarthanda Double X (2023)

Kan cinema een wapen zijn tegen onrecht? En tegelijk ook nog eens populair entertainment, dat een brug slaat tussen Clint Eastwood en de jungle van Tamil Nadu? Jazeker, bewijst de spectaculaire, kleurrijke actiethriller JIGARTHANDA DOUBLE X. Voorkennis van voorganger JIGARTHANDA (2014) is niet nodig. Officieel is JIGARTHANDA DOUBLE X een prequel van JIGARTHANDA, maar is […]
IFFR 2024

Blue Giant (2023)

Jazz heeft onder velen het imago van oubollige muziek voor oude(re) mensen, maar de animefilm BLUE GIANT laat zien hoe intens en aangrijpend deze muziekvorm kan zijn in de handen van een stel tieners. BLUE GIANT is een bewerking van de gelijknamige manga, maar film is een vanzelfsprekender medium om de passie voor jazz over […]
IFFR 2024

Aire: Just Breathe (2024)

Als er dan toch films over de isolatie en angst tijdens de lockdowns gemaakt moeten worden, dan liefst zoals AIRE: JUST BREATHE. Een effectieve lowbudget-sciencefictionfilm waarin andere mensen en zelfs de lucht om in te ademen niet te vertrouwen zijn. AIRE: JUST BREATHE is de vijfde film van de Dominicaanse regisseur, producent en schrijver Leticia […]
Nederlands Silent Film Festival 2023

Frau im Mond (1929)

FRAU IM MOND van Fritz Lang is ondertussen 95 jaar oud. Toch voelt er weinig ouderwets aan. Nou ja, behalve dan misschien het gemak waarmee een jongetje cognac toegereikt krijgt ter aansterking. Veel stille films zijn ondertussen in het publieke domein, en gratis (in al dan niet acceptabele kwaliteit) online te bekijken. Maar juist voor […]
Bioscoop

Godzilla Minus One (2023)

Godzilla is bijna zeventig jaar en dat moet gevierd worden! GODZILLA MINUS ONE is een respectvolle update van de originele kaijukraker uit 1954, en een van de betere delen in de reeks van inmiddels een dikke dertig films. De klassieker GODZILLA / GOJIRA van Ishiro Honda staat tegenwoordig te boek als de genrebepalende kaijufilm, maar […]
Bioscoop

The Animal Kingdom (2023)

Met zijn tweede speelfilm THE ANIMAL KINGDOM bracht regisseur Thomas Cailley een beestenbende aan prachtige make-up naar Cannes. Na een half jaar wachten is deze eenvoudige maar effectieve sciencefictionfilm eindelijk in de Nederlandse bioscopen te zien.  In de novella The Island of Doctor Moreau van H. G. Wells probeert de gestoorde wetenschapper Moreau dieren te […]
Imagine 2023

The Sweet East (2023)

De Verenigde Staten begonnen ooit als dertien staten die verlangden naar onafhankelijkheid. Van Massachusetts in het noorden tot Georgia in het zuiden. Deze strook land is het onderwerp van de bizarre road movie THE SWEET EAST. THE SWEET EAST is het speelfilmdebuut van Sean Price Williams, een cinematograaf die al jaren werkt met een paar […]
Imagine 2023

The Boy and the Heron (2023)

In 2013 kondigde legendarische animator Hayao Miyazaki aan dat zijn nieuwste film THE WIND RISES ook meteen zijn laatste zou worden. ‘Als ik nu ga zeggen dat ik nog een film wil maken, dan klink ik als een domme oude man,’ zei hij destijds. Inmiddels zijn we tien jaar verder, en heeft die domme oude […]
Imagine 2023

Humanist Vampire Seeks Consenting Suicidal Person (2023)

Best lastig om na WHAT WE DO IN THE SHADOWS nog een komische noot toe te voegen aan de dagelijkse strubbelingen van het vampierbestaab, maar de eerste lange film van de Canadese regisseur Ariane Louise-Seize doet een geslaagde poging. HUMANIST VAMPIRE SEEKING CONSENTING SUICIDAL PERSON is een tragikomisch opgroeidrama over de puberende vampier Sasha (slechts […]
Imagine 2023

Robot Dreams (2023)

ROBOT DREAMS kan, met zijn bonte dierencast (met een handvol robots voor de afwisseling), ogenschijnlijk simpele verhaallijn en de afwezigheid van gesproken dialoog een film voor de jongste kijkertjes lijken. En hoewel de film inderdaad wat mild zal zijn voor de gemiddelde Schokkend Nieuws-lezer zou het zonde zijn hem aan je voorbij te laten gaan. […]
Netflix

The Fall of the House of Usher (2023)

Mike Flanagan en Edgar Allen Poe. Match made in heaven, of match made in hell? Beide, zo bewijst Flanagan met zijn Poe-eerbetoon THE FALL OF THE HOUSE OF USHER, waarin de horrorregisseur afwijkt van het thema rouw, dat hij zo poëtisch wist te verbeelden in eerdere series als THE HAUNTING OF HILL HOUSE en MIDNIGHT […]
RECENSIE

The Creator (2023)

Een Amerikaanse soldaat wordt op missie gestuurd om een wapen van de vijand te vernietigen, maar stiekem probeert hij zijn vrouw terug te vinden die hij in vijandelijk gebied achter moest laten. Is dit Vietnam? Nee, maar het lijkt er wel erg op. Eenmaal terug bij de vijand begint hij zich het lot van de […]
Camera Japan 2023

#Manhole (2023)

Je loopt na je vrijgezellenfeest dronken door een onbewoonde buitenwijk en dondert prompt met je bezopen harses in een openstaande rioolput. Hoe kom je er dan uit? Simpel: je zorgt er voor dat je een internetsensatie wordt!   Dit vreemde lot krijgt Shunsuke, een succesvolle verkoper bij een grote firma, die op het punt staat te […]
Camera Japan 2023

The Oldest Profession (1974)

Op zaterdag 23 september is THE OLDEST PROFESSION / (MARUHI) SHIKIJÔ MESU ICHIBA te zien in Rotterdam tijdens het festival Camera Japan. Een uitgelezen kans om een op 4K gerestaureerde roman porno-klassieker op het grote doek te zien. Wees wel gewaarschuwd, regisseur Noboru Tanaka doorbreekt aardig wat taboes. De Japanse filmstudio Nikkatsu opende haar deuren […]
RECENSIE

A Haunting in Venice (2023)

Agatha Christie’s boeken over de Belgische detective Hercule Poirot zijn misschien de beste moordmysteries ooit geschreven, maar daaraan had Kenneth Branagh niet genoeg. Met A HAUNTING IN VENICE maakt hij zijn derde Christie-bewerking, met opnieuw aanpassingen om de plot van meer diepgang te voorzien. Branaghs vorige twee Christie-films, beide met een scenario van Michael Green, […]
RECENSIE

The Lure (2015)

Zin in een campy horror musical, een coming of age-verhaal, jaren-tachtig-kitsch of een duister sprookje met zeemeerminnen? Zoek niet verder: THE LURE heeft het allemaal. In een ‘alternate eighties Poland’, maakt bassist Mietek (Jakub Gierszal) muziek aan de oever van een rivier met zijn twee dronken bandleden. Een blond hoofd duikt op uit het water, […]
RECENSIE

Asteroid City (2023)

Wes Anderson, je moet ervan houden. De idiosyncratische regisseur met de corduroypakken is al jaren het oogappeltje van de filmhuiswereld, maar met ASTEROID CITY heeft hij eindelijk een film gemaakt die door Schokkend Nieuws besproken kan worden. In geen van zijn eerdere projecten kon je namelijk een ufo zien landen.
RECENSIE

Beau Is Afraid (2023)

“Het is heel duidelijk dat er een diepere betekenis in zit, maar ik weet niet wat,” zegt een jongen achter me na de voorpremière van BEAU IS AFRAID. Zijn vriend heeft een idee: “Was-ie niet gewoon de hele tijd dood ofzo?”
RECENSIE

The Kingdom Exodus (1994–2022)

Niemand had het ooit nog verwacht, maar eindelijk is THE KINGDOM / RIGET, Lars Von Triers satirische ziekenhuishorrorserie (als je deze waanzin sowieso al in een hokje kon stoppen), terug op het kleine scherm.  De draad wordt weer opgepikt, en de krankzinnige artsen, bovennatuurlijke verschijnselen, idiote humor én Udo Kier worden na een kwart eeuw […]
RECENSIE

Blind Willow, Sleeping Woman (2022)

Op het KABOOM Animation Festival draait nu een Franse film, gebaseerd op de verhalen van de Japanse schrijver Haruki Murakami. Eindeloos gemijmer en gedroom over het leven, leent zich dat voor interessante animatie? De Japanse schrijver Haruki Murakami mag zich verheugen in een grote internationale groep van fans. De man wordt ieder jaar weer getipt […]
RECENSIE

Flux Gourmet (2022)

Was zijn vorige film, IN FABRIC uit 2018, de film waarmee regisseur Peter Strickland volledig zelfbewust werd, dan is FLUX GOURMET de opvolger waarmee hij de nieuwe grenzen van zijn kunnen opzoekt. Maar welk genre heeft hij hiermee te pakken? Twee seconden eerder wist kunstenares Elle di Elle (Fatma Mohamed) niet eens wat een flanger […]
RECENSIE

Freaks Out (2021)

De Italiaanse regisseur Gabriele Mainetti won vorig jaar op het Internationaal Film Festival Rotterdam de publieksprijs, maar de critici waren verdeeld. Sommigen noemden zijn film spottend “Holocaust Avengers In Italy” en eerlijk is eerlijk, je kan een slechtere synopsis bedenken. Superhelden, onze bioscopen zitten er sinds IRON MAN (Jon Favreau, 2008) vol mee. In 2016 […]
RECENSIE

Piggy (2022)

In Spanje weten ze wat ze te doen staat om een solide horrorfilm te maken. Er zijn voorbeelden genoeg en aan dat mooie lijstje mag je gerust PIGGY toevoegen.  Deze film ging in de Benelux onlangs in première op het Vlaamse Razor Reel Festival (internationaal was dat op het Sundance Festival) en wist er de […]
RECENSIE

Bones and All (2022)

Het is al een tijdje geleden dat de straten versierd werden met filmaffiches van een horrorfilm, maar met BONES AND ALL is dat in heel wat steden dus het geval. Veel daarvan heeft te maken met wonderboy Timothée Chalamet die hierin de hoofdrol speelt, maar vooral gaat het om regisseur Luca Guadagnino. Deze Italiaanse regisseur […]
RECENSIE

Three Thousand Years of Longing (2022)

Zeven jaar geleden blies George Miller ons allemaal uit onze stoel in de bioscoop met zijn meesterwerk MAD MAX: FURY ROAD, een van de beste actiefilms aller tijden. Momenteel zit hij weer in de woestijn om de prequel FURIOSA op te nemen, maar in de tussentijd kunnen we dit nieuwe romantische sprookje van hem kijken. […]
RECENSIE

Black Panther: Wakanda Forever (2022)

Toen hoofdrolspeler Chadwick Boseman twee jaar geleden overleed was de productie van het vervolg op superhit BLACK PANTHER (Ryan Coogler, 2018) net begonnen. Marvel stond nu voor een dilemma: koning T’Challa hercasten, of het verhaal omgooien? Of nouja, dilemma? Boseman was zo vereenzelvigd met de rol, dat de eerste optie waarschijnlijk niet eens afgewogen werd. […]
RECENSIE

Werewolf by Night (2022)

Door de niet-aflatende stroom Marvel-‘content’, die bovendien allemaal ingewikkeld met elkaar verweven is, is het fenomeen ‘Marvelmoeheid’ niet heel verbazend. Toch zou het jammer zijn om hierdoor WEREWOLF BY NIGHT (nu op Disney+) aan je voorbij te laten gaan. WEREWOLF BY NIGHT is qua vorm al een vreemde eend in de bijt. Het is geen […]
RECENSIE

Mr. Harrigan’s Phone (2022)

Pak je scorekaarten! Het is tijd voor een spelletje Stephen King-bingo met de nieuwe Netflix-titel MR. HARRIGAN’S PHONE. Want veel meer vermaak vat er niet uit te halen. Nadat hij de jonge halfwees Craig (Jaeden Martel, althans de oudere versie) in de kerk een Bijbelpassage heeft horen voordragen, vraagt de kapitalistische kluizenaar Mr. Harrigan (Donald […]
RECENSIE

Goodnight Mommy (2022)

Soms lijkt het wel alsof de naam van Naomi Watts bovenaan de stapel ligt als men in Hollywood een remake van een horrorfilm wil maken. De Australische deed het al voor THE RING en FUNNY GAMES, en ook voor GOODNIGHT MOMMY kwam men bij haar aankloppen. Daarmee is meteen het enige positieve over deze Amazon Prime-film […]
RECENSIE

Decision to Leave (2022)

Na zijn meesterwerk THE HANDMAIDEN nam Park Chan-wook wat ‘gas terug’ om op sublieme wijze John Le Carré’s spionageroman The Little Drummer Girl te bewerken tot een meer dan geslaagde TV-serie. Maar met zijn nieuwste film DECISION TO LEAVE stijgt de Koreaanse regisseur fluitend weer tot grote hoogte. Omdat het me een paar dagen kostte […]
RECENSIE

Samaritan (2022)

 Na JUDGE DREDD, GUARDIANS OF THE GALAXY VOL. 2 en THE SUICIDE SQUAD kruipt de 76-jarige Sylvester Stallone voor SAMARITAN opnieuw in de huid van een superheld. Mooi op tijd voor onze aankomende vigilante-special. Wie de film op het witte doek wil zien (niet dat dit per se nodig is) moeten we teleurstellen want door de covid-pandemie werd de […]
RECENSIE

Orphan: First Kill (2022)

Dertien jaar na het nasty origineel ORPHAN, doemt er plots een prequel op uit het dichtbegroeide bos der Horrorvervolgen Waar Feitelijk Niemand Op Zat Te Wachten. Maar wat blijkt? ORPHAN: FIRST KILL is misschien wel beter en in ieder geval vermakelijker dan zijn voorganger. Uiteraard ten overvloede, maar wie ORPHAN (Jaume Collet-Serra, 2009) nooit heeft […]
RECENSIE

Beast (2022)

Wat ik dacht dat BEAST zou zijn: Idris Elba vecht zich in de wildernis op een woest aantrekkelijke manier veilig in een kat- en muisspel met een slimme leeuw. Waar ik naar heb gekeken: familiedrama in Zuid-Afrika krijgt te maken met Katcujo. Scriptschrijvers Ryan Engle en Jaime Primak Sullivan beweren, bij monde van jachtopziener Martin […]
RECENSIE

Prey (2022)

Hij vocht al tegen Xenomorphs, Arnold Schwarzenegger, Danny Glover, Topher Grace en Thomas Jane met het syndroom van Gilles de la Tourette, maar in PREY staat de Predator tegenover zijn grootste uitdaging: Naru en haar onweerstaanbare hond. Het klonk als een tof plan: een op zichzelfstaande film uitbrengen, waarbij het publiek halverwege ontdekt dat het […]
RECENSIE

Piccolo Corpo (2021)

In PICCOLO CORPO wordt het fantastische niet uitvergroot maar ingedikt, zo klein dat het bijna in een kistje past – net als de doodgeboren baby van Agata die ze op haar rug draagt, op zoek naar een wonder. Eenzaam, gevangen in de regels van de tijd, ergens eind 19e eeuw, is Agnes net moeder geworden […]
RECENSIE

Speak No Evil (2022)

Een angstaanjagende horrorfilm die in feite geen horrorfilm is. Betere woorden konden we niet vinden voor SPEAK NO EVIL, de derde film van de Deense regisseur Christian Tafdrup, die een griezelig ommetje naar Nederland maakt.  Met recente festivalfavorieten zoals het knettergekke LAMB en het Stephen King-achtige THE INNOCENTS  heeft Noord-Europa de laatste tijd weer heel wat […]
RECENSIE

The Innocents (2021)

‘Waarom kunnen jonge kinderen soms zo wreed zijn?’ De Noorse Eskil Vogt verpakt zijn zoektocht naar het antwoord op deze vraag in THE INNOCENTS, een briljante horrorfilm die toewerkt naar een welhaast ondraaglijk spannende climax. ‘Er zijn twee soorten mensen in de wereld: klootzakken en niet-klootzakken. Probeer de klootzakken te vermijden.’ Aldus mijn vader, wiens […]
RECENSIE

We’re All Going to the World’s Fair (2021)

WE’RE ALL GOING TO THE WORLD’S FAIR belooft een ‘creepypasta’ op speelfilmlengte. Maar vergis je niet, regisseur Jane Schoenberg maakt zoveel meer dan enkel een meme-film. Een jaar geleden deed ik mijn beklag in de internetspecial van Schokkend Nieuws #149: goede horrorfilms over het internet zijn op een hand te tellen, en de meeste ervan […]
RECENSIE

Men (2022)

In zijn derde speelfilm MEN wikkelt schrijver/regisseur Alex Garland (EX MACHINA, ANNIHILATION) zich andermaal in de feministische vlag en ramt ons met een roestige kolenschop zijn gênant oppervlakkige Boodschap door de strot. Gelukkig presteerde hij het ook om een bij vlagen doodenge folkhorror af te leveren met een finale om de vingers bij af te […]
RECENSIE

Belle (2021)

Een verlegen schoolmeisje wordt plotsklaps een internetsensatie wanneer ze op een TikTok-achtig platform ontdekt wordt als zangeres. Dat uitgangspunt vormt de basis voor Mamoru Hosoda’s nieuwste animatiefilm BELLE, die bij de première in Cannes een staande ovatie van veertien minuten kreeg. Hosoda maakte in 2009 een verpletterende indruk met zijn animatiefilm SUMMER WARS, waarin hij […]
RECENSIE

Firestarter (2022)

Een nieuwe FIRESTARTER, moest dat nou echt? De vraag stellen is hem beantwoorden, maar een briljante soundtrack van John Carpenter maakt bijna alles goed. Midden in het interview dat ik in 2018 met Fatih Akin had, ging plots zijn telefoon. Na een kort gesprek hing de Duitse regisseur verbolgen op: hij was zojuist zonder opgaaf […]
RECENSIE

Crimes of the Future (2022)

‘Time for the human evolution to sync up with human technology.’ CRIMES OF THE FUTURE is veel, maar vooral vintage David Cronenberg. Zelf is de 79-jarige Canadese regisseur ondertussen verre van ‘new flesh’, maar je kunt niet anders dan bewondering koesteren voor de overmoedige compromisloosheid van zijn jongste film. De thema’s van CRIMES OF THE […]
RECENSIE

The Twin (2022)

THE TWIN begint met een onverwoestbare en vele malen met succes beproefde horrorpremisse. Na de dood van hun kind, de ene helft van een tweeling, verruilen de rouwende ouders en het overgebleven jongetje Amerika voor het afgelegen noordoosten van Finland. Vanaf dat punt kan de film diverse wegen op, maar regisseur Mustonen lijkt ze allemaal […]
RECENSIE

The Northman (2022)

In een wereld van prima kerels met de voornaam Robert (zie Pattinson, De Niro, Englund) is mijn persoonlijke favoriet de regisseur Robert Eggers. Zijn films staan bekend om zijn ongeëvenaarde aandacht voor geschiedkundig detail. THE NORTHMAN is geen uitzondering en wordt omschreven als de meest historisch accurate vikingfilm ooit gemaakt. Goede Vikingfilms zijn sowieso al […]
RECENSIE

Hatching (2022)

Een echte hoogvlieger is HATCHING niet, maar aan deze fijne creature feature uit Finland zal niemand zich een buil stoten. Moeder houdt de wereld een perfect plaatje voor in haar vlogs, terwijl dochter Tinja een monsterlijk wezen uitbroedt. Alsof we in de Finse versie van BLUE VELVET (David Lynch, 1986) zijn gestapt. Zo voelt de […]
RECENSIE

Master (2022)

MASTER, het speelfilmdebuut van de Amerikaanse scenarist/regisseur Mariama Diallo, barst overduidelijk van de ambitie. Dat ze goed naar het werk van Jordan Peele heeft gekeken valt ook niet te ontkennen, maar haar mix van een bijtende satire op witte wokeness, klassieke folk horror en sociaal drama gaat zoveel kanten op dat een echte voltreffer uitblijft. […]
RECENSIE

The Batman (2022)

De stripfilmliefhebber is de laatste tijd zo verwend dat de aankondiging van de zoveelste Batman-film zeer waarschijnlijk enigszins blasé ontvangen werd. Maar Matt Reeves’ nieuwe versie is niet zomaar een Batman, het is The Batman. De titel grijpt terug naar de begindagen van het personage, toen tekenaar Bob Kane hem eind jaren dertig voor uitgeverij […]
RECENSIE

Lamb (2021)

Misschien met het zomersucces van MIDSOMMAR in het achterhoofd gooit A24 het weer op een eigenzinnige folkhorrorfilm die zich afspeelt in een Noord-Europees land. Maar vergis je niet, LAMB is een compleet ander beest, hoewel beide films draaien om rouw en culturele toe-eigening, en beide films geankerd worden door een geweldige hoofdrol. Voor MIDSOMMAR was […]
RECENSIE

Nightmare Alley (2021)

In NIGHTMARE ALLEY waarschuwen Del Toro en scenarist Kim Morgan over de alsmaar groeiende morele corruptie in onze wereld. “Your past, your present and your future.” In de vroege jaren 90 las de jonge Del Toro het boek NIGHTMARE ALLEY  van William Lindsay Gresham en vond het een geweldige roman die de American Dream daadwerkelijk […]
RECENSIE

The Tragedy of Macbeth (2021)

THE TRAGEDY OF MACBETH is niet alleen de eerste film die Joel Coen zonder zijn broer Ethan maakt, het is ook de eerste Coen-film zonder die karakteristieke Coen-dialogen. Maar de regisseur vindt een goede vervanger in William Shakespeare. De tragedie over de Schotse generaal die zich een weg naar de troon moordt is een van […]
RECENSIE

The Wasteland (2021)

Drie personages, een bouwvallig boerderijtje en een paar effectieve geluidseffecten die voor de nodige jumpscares zorgen. Meer had David Casademunt niet nodig voor een minimalistisch spookverhaal dat misschien op het einde wat in elkaar zakt, maar toch de moeite waard is om op je watchlist aan te vinken. Het tempo waarmee films op Netflix worden […]
RECENSIE

Mother/Android (2021)

Met de Netflixfilm PROJECT POWER, zijn debuut als scenarist, bleef rijzende ster Mattson Tomlin in de middenmoot steken. Kan een film die hij zowel geschreven als geregisseerd heeft het verder schoppen? Een van de vele titels waar momenteel volop naar uitgekeken wordt is THE BATMAN. Of Robert Pattinson erin gaat slagen om Christian Bale te […]
RECENSIE

The Wheel of Time (seizoen 1) (2021–)

Al enige tijd stelt elke streamingdienst zich de vraag: wat wordt de nieuwe GAME OF THRONES? Amazon doet een gooi naar die kroon met een big budget-productie, niveau GOT seizoen 7, van Robert Jordans fantasy-epos THE WHEEL OF TIME, die vandaag in première gaat. Ter voorkoming van teleurstelling maar meteen het antwoord: WOT is niet […]
RECENSIE

Last Night in Soho (2021)

Bijna twintig jaar nadat hij internationale roem vergaarde met de horrorkomedie SHAUN OF THE DEAD waagt Edgar Wright zich voor het eerst aan een ‘serieuze’ horrorfilm.  Zoals veel van Wrights films gaat LAST NIGHT IN SOHO over de volwassenwording van iemand wiens leven in het teken staat van oppervlakkige consumptie. Voor het eerst is die hoofdpersoon […]
RECENSIE

Antlers (2021)

Monsters komen voort uit archaïsche mythes en symboliseren vaak aspecten van de menselijke natuur. Klassieke filmmonsters als zombies, vampiers en weervolven hebben over representatie niks te klagen, in ANTLERS is de onderbelichte wendigo aan de beurt. De uitgestrekte bossen en bergen van noordwest Amerika zijn even betoverend als angstaanjagend. Het is waar de natuur de […]
RECENSIE

Night Teeth (2021)

Lekker stappen met twee vampierchicks. Hoe plat ook, het is een premisse waarvan je verwacht dat-ie een dikke bak lol kan opleveren. NIGHT TEETH is er om te bewijzen dat het ook anders kan: nodeloos gecompliceerd en toch nagenoeg leeg. Na uitleg over een eeuwenlange wapenstilstand tussen mensen en vampiers, krijgen we te zien hoe […]

Berichten navigatie

Oudere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden