Goodnight Mommy(2022)

Soms lijkt het wel alsof de naam van Naomi Watts bovenaan de stapel ligt als men in Hollywood een remake van een horrorfilm wil maken. De Australische deed het al voor THE RING en FUNNY GAMES, en ook voor GOODNIGHT MOMMY kwam men bij haar aankloppen.

Daarmee is meteen het enige positieve over deze Amazon Prime-film gezegd, tenzij de korte lengte van 90 minuten eveneens als een pluspunt geldt. De film van Matt Sobel, die ook al de Netflix-serie BRAND NEW CHERRY FLAVOR mocht regisseren, is een remake van de gelijknamige Oostenrijkse horrorfilm uit 2014 van Severin Fiala en Veronika Franz die destijds gelauwerd werd om zijn macabere donkere sfeer. Het bizarre aan deze remake is net het ontbreken daarvan, bovendien heeft de film een ontzettend voorspelbare plottwist die je na een kwartier al kan raden. Wat overblijft is aftellen naar de bevrijdende end credits en wat genieten van Naomi Watts die weliswaar op automatische piloot acteert, maar door haar charisma er toch in slaagt om de film een klein beetje elan te bezorgen, niet dat dit voldoende is.

Naomi Watts speelt een moeder van twee kinderen. Haar naam komen we nooit te weten. In feite blijft de achtergrond van alle personages één groot geheim. Wel merken we dat ze gescheiden leeft van haar man en in een vrij riant huis in Connecticut vertoeft. De vader brengt zijn twee zoontjes naar de moeder. Eens aangekomen geloven de twee snotapen hun ogen niet geloven wanneer ze hun moeder zien. Haar gezicht is volledig omwikkeld met een verband. De moeder stelt haar telgen gerust dat ze gewoon een onderhoud nodig had, net zoals een auto daar wel eens nood aan heeft. Dat soort conversaties dus! Als de moeder zich vreemd begint te gedragen en ook nog losse handjes lijkt te hebben gaan de twee kinderen ervan uit dat hun moeder iemand anders is.

Een interessante premisse, maar bij dit soort films lukt dat alleen maar als er sprake is van sfeer en die ontbreekt compleet. Op twee politie-agenten en een korte sc̬ne met de vader na, heb je in GOODNIGHT MOMMY alleen maar Naomi Watts en haar twee kibbelende kinderen. Sobel slaagt er geen seconde in om ook maar wat van interactie tussen de drie te brengen waardoor de film afglijdt naar het niveau van een saai stukje schooltoneel. Af en toe zie je wel droneshoots die verwijzen naar THE SHINING (Stanley Kubrick, 1980) Рof zo je wil het begin van FUNNY GAMES US, of heb je een paar seconden (slechte) body horror, maar meer dan dit wordt het niet. De horroreffecten zijn goedkoop en vooral lelijk, en van jump scares is al helemaal geen sprake.

GOODNIGHT MOMMY is jammer genoeg de zoveelste streamingfilm die gemaakt werd om de catalogus op te vullen. Een inspiratieloos gedrocht, en daar kan zelfs Naomi Watts niks aan verhelpen.

Distributie: Amazon Prime. Release: 16 september 2022. Copyright: Didier Becu. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 18 september 2022.

© Didier Becu