RECENSIE
Bioscoop

Ich Seh, Ich Seh(2014)

Wo ist die Mutti? Het is niet alleen het verband om haar hoofd dat maakt dat de tweeling in het sfeervolle Oostenrijkse ICH SEH, ICH SEH zijn eigen moeder niet meer herkent. Is ze vervangen door een vreemde vrouw? Of zijn de broertjes zelf de grip op de realiteit een beetje kwijt?

De moeder van de negenjarige tweeling Lukas en Elias komt thuis na plastische chirurgie. Met haar opgezette en geheel in verband gewikkelde gezicht is ze meer mummie dan Mutti, en dat is even schrikken voor de jongens. Echt wennen aan hun ‘nieuwe’ moeder kunnen ze sowieso niet, want er lijkt meer veranderd dan alleen haar uiterlijk. Ze is streng en afstandelijk, eist totale rust en wil niemand zien. De kinderen moeten stil zijn en er is voor maanden diepvrieseten ingeslagen. En waarom trekt ze één van de jongetjes steeds voor en negeert ze de ander? Wat heeft hij haar misdaan? De broers gaan zich steeds meer afzetten tegen de vrouw die hun moeder zegt te zijn. Ze trekken zich terug in hun eigen wereldje en proberen te achterhalen waar hun echte moeder is gebleven.

ICH SEH ICH SEH (Engelse titel: GOODNIGHT MOMMY) is het sfeervolle speelfilmdebuut van het Oostenrijkse schrijvers- en regisseursduo Severin Fiala en Veronika Franz. Op een paar kleine bijrollen na, zijn de moeder (Susanne Wuest) en de broertjes (Lukas en Elias Schwarz) de enige personages die we te zien krijgen. Het gevoel van isolement wordt versterkt door het grote, steriele huis waarin ze wonen, dat een schril contrast vormt met de idyllische omgeving van bossen en maïsvelden. We volgen de jongens terwijl ze spelen, rennen, trampoline springen, stiekem een kat naar binnen smokkelen, oftewel: broertjes zijn.

Om de jongetjes zo natuurlijk mogelijk te laten spelen lieten de filmmakers ze in het huis wonen tijdens de opnames en werd alles chronologisch gefilmd zonder dat zij de afloop van het verhaal kenden. Een aanpak die zijn vruchten afgwerp. Scènes als een giechelend watergevecht voelen zo natuurlijk dat het bijna iets oncomfortabel voyeuristisch krijgt. Maar het onheil is nooit ver weg. Je weet niet precies wát er gaat gebeuren, maar zijn tweelingen in films niet meestal een slecht teken? En met moeder in het verband, de tweeling in zelfgeknutselde maskers, foto’s met vervaagde gezichten aan de muren en steeds meer onbeantwoorde vragen, wordt de scheidslijn tussen echt en niet echt steeds vager.

Oostenrijkse horrorfilms kom je niet dagelijks tegen. ICH SEH, ICH SEH is een frisse wind die hopelijk navolging gaat krijgen. Susanne Wuest is zowel mét als zonder verband imponerend. Of ze nu door de luxaflex naar de spelende jongetjes staat te staren, of met de rug naar de camera haar verband losmaakt zodat je heel even een bloeddoorlopen oog in de spiegel ziet. Is ze een indringer? Of is de vertwijfeling, wanneer ze aan haar kinderen moet bewijzen dat ze hun moeder is, écht? Lukas en Elias zijn een vondst, zowel vertederend als creepy met hun grote onschuldige ogen. De onheilspellende sfeer kruipt onder je huid, net als de intense scènes tegen het einde. Voor ondergetekende, die een deel van haar jeugd doorbracht in Oostenrijk, heeft het land niet meer zo’n indruk achtergelaten sinds ze nachten wakker lag uit angst voor Der Krampus. ICH SEH, ICH SEH…. een cultklassieker in wording?

Di: September Film (Release NL 26 februari 2015). Copyright Marjan Westbroek. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 26 februari 2015.

25 februari 2015
  • Titel
    Goodnight Mommy
  • Lengte
    99 minuten
  • Regie
    Severin Fiala, Veronika Franz
  • Scenario
    Veronika Franz, Severin Fiala
  • Cast
    Lukas Schwarz, Elias Schwarz, Susanne Wuest
  • Taal
    German
  • Land
    Austria
  • Trailer
Meer HorrorMeer Thriller
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.