• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Comedy

Bioscoop

Thunderbolts* (2025)

Het is makkelijk THUNDERBOLTS* te zien als Marvels versie van DC’s THE SUICIDE SQUAD (James Gunn, 2021). Ook hier moet een groepje onaangepaste killers tenslotte leren samenwerken om zichzelf en de wereld te redden. Maar waar de Suicide Squad bestaat uit een stel nihilistische anti-helden die al one-liners spuwend van bloedbad naar bloedbad trekken, zijn […]
Bioscoop

Death of a Unicorn (2025)

In BETWEEN TWO FERNS: THE MOVIE (2019) vraagt Zach Galifianakis aan Paul Rudd: ‘Do you have any advice for aspiring young actors who want to become comedy adjacent?’ Het is een mooie beschrijving van Rudds huidige carrière. De acteur speelt nog af en toe in een komedie, maar is vooral bekend om de Marvel-films waarin […]
Bioscoop

Novocaine (2025)

De smaak van de Amerikanen staat er blijkbaar niet meer naar, maar zo af en toe zie je er nog eentje: een ouderwetse actiekomedie, met een sterk concept, prima stuntwerk, een paar goede grappen en charmante hoofdrollen. Nathan Caine (Jack Quaid) is een wat ingetogen bankmedewerker met een genetische afwijking waardoor hij geen pijn kan […]
Bioscoop

Mickey 17 (2025)

Ze zijn er nog: regisseurs die publieksamusement combineren met een persoonlijke visie én duidelijke politieke kritiek. Bong Joon-ho bewees het in 2019 met Oscarwinnaar PARASITE en nu met scifi-actiekomedie MICKEY 17. Bong toont zoals wel vaker een samenleving waarin de elite goed voor zichzelf zorgt ten koste van de armen. Mickey (Robert Pattinson) is een […]
Bioscoop

The Monkey (2025)

Het waren even karige tijden voor Stephen King-fans wat betreft behoorlijke verfilmingen van  de boeken van de horrormeester. Maar met THE MONKEY komen ze weer goed aan hun trekken. Zeker liefhebbers van het meer morbide en bloederige werk van King zullen genieten van de nieuwste film van Osgood Perkins. De Nederlandse Michelinchef Robert Kranenborg zei […]
IFFR

Dead Talents Society (2024)

Heel wat films hebben gespeculeerd over het leven na de dood. In BEETLEJUICE kom je terecht in een bureaucratisch labyrint van wachtkamers, in A MATTER OF LIFE AND DEATH beland je misschien voor het gerecht. Maar hoe zit het in Taiwan, waar de meerderheid van de bevolking offers brengt aan hun overleden familieleden? Betekent dit […]
Bioscoop

A Different Man (2024)

Wie is de schilder van ons zelfbeeld? Zijn dat de mensen om ons heen, die terug reflecteren wat ze over ons denken, of hebben we daar toch zelf wat over te zeggen? Deze vraag staat centraal in Aaron Schimbergs zwarte komedie over acteurs, gezichten en transformatie.  Edward is een aspirant-acteur, en het is best begrijpelijk […]
Camera Japan 2024

Baby Assassins: Nice Days (2024)

Mijn recensie van BABY ASSASSINS sequel 2 BABIES eindigde vorig jaar met het als aanbeveling bedoelde ‘meer van hetzelfde, plus net even wat meer’. Dat gaat een jaar later ook op voor BABY ASSASSINS: NICE DAYS, die nu op Camera Japan draait. Want dat is precies wat deze threequel te bieden heeft: gewoon weer op […]
Bioscoop

Beetlejuice Beetlejuice (2024)

Met BATMAN RETURNS wist Tim Burton nog subliem alle sequelvalkuilen te omzeilen, maar met zijn vervolg op BEETLEJUICE (1988) trapt hij er genadeloos in. Burton levert een vervolgfilm af die bijna bezwijkt onder de vele plotlijnen, een doodsaaie tweede akte en het schaamteloos kopiëren van de hoogtepunten uit het origineel in de finale. Aan Michael […]
Bioscoop

Borderlands (2024)

Er draait een videogameverfilming van Eli Roth in de bioscoop: voor de gemiddelde cinefiel zijn dat twee goede argumenten om thuis te blijven. Hoe leuk ik het ook vind om vooroordelen te ontkrachten, in dit geval kan ik niet anders dan bevestigen dat Roth zowel zijn eigen reputatie als die van het genre laag houdt. […]
Bioscoop

Deadpool & Wolverine (2024)

Het zal kapitein Kevin Feige niet lekker hebben gezeten, maar om zijn peperdure zinkende schip te redden moest hij toch aankloppen bij die huurling met z’n grote bek. Het is 2016. Het humoristische en creatieve DEADPOOL blaast een fris windje door de toen al redelijk uitgebluste superheldenwereld. Het is immers het jaar dat DC keutels […]
Bioscoop

Kinds of Kindness (2024)

Nog geen jaar na de jubelende ontvangst van POOR THINGS is er alweer een komedie van Yorgos Lanthimos te zien. Voor de fan is KINDS OF KINDNESS een welkome terugkeer Lanthimos’ bizarre roots, voor de nieuwkomer die geïmponeerd was door POOR THINGS is dit een geweldige introductie tot de gemenere kant van de Griekse regisseur. […]
Bioscoop

Hit Man (2023)

Identiteit is een existentieel thema en Richard Linklater maakt er een thrillerkomedie met filosofische diepgang van. Kan dat? Wel degelijk, bewijst HIT MAN. Richard Linklater is een soort Texaanse tegenhanger van Woody Allen: puntig in het schetsen van situaties waarin achteloze keuzes uitgroeien tot morele kwesties. En hoe je daaruit te redden. Ondertussen valt er […]
Bioscoop

Ghostbusters: Frozen Empire (2024)

Nostalgie is een sterke emotie waar filmmakers altijd verzot op zijn geweest. De laatste tijd zien we echter veel ‘nostalgische’ films die doorschieten naar necrofilie. Neem GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE, de tweede legacy sequel op de klassieker uit 1984. In GHOSTBUSTERS: AFTERLIFE (2021) zagen we een nieuwe generatie ghostbusters: Callie Spengler (Carrie Coon), de dochter van […]
Pathé Thuis

Polite Society (2023)

Het speelfilmdebuut van Nida Manzoor is een familiedrama dat gekaapt wordt door slapstick, martial arts en spionage. Afgelopen weekend werd de film lovend ontvangen tijdens het Internationaal Filmfestival Assen (mede-georganiseerd door onze eigen Henriëtte Poelman), nu kan hij bekeken worden via Pathé Thuis.  POLITE SOCIETY speelt zich af in de Brits-Pakistaanse gemeenschap in Londen en […]
Bioscoop

Poor Things (2023)

Een meisje wordt geïsoleerd opgevoed. Een buitenstaander komt op bezoek. Het meisje ontdekt seks en ontsnapt. Dat is (grosso modo) de samenvatting van DOGTOOTH, de film waarmee Yorgos Lanthimos in 2009 doorbrak. Het is ook het uitgangspunt van zijn nieuwste film, POOR THINGS. Deze bespreking bevat milde spoilers. Het meisje hier heet Bella Baxter. We […]
IFFR 2024

Krazy House (2024)

Geslaagde genrefilms zijn nog altijd zeldzaam in het Nederlandse filmlandschap, dus als er een wordt gemaakt mag dat gevierd worden. KRAZY HOUSE is een gestoorde, bloederige horrorkomedie van Steffen Haars en Flip van der Kuil, bekend van NEW KIDS. Heel knap laten ze hun film steeds meer ontsporen, zonder dat de voortdurende escalatie gaat storen […]
IFFR 2024

Jigarthanda Double X (2023)

Kan cinema een wapen zijn tegen onrecht? En tegelijk ook nog eens populair entertainment, dat een brug slaat tussen Clint Eastwood en de jungle van Tamil Nadu? Jazeker, bewijst de spectaculaire, kleurrijke actiethriller JIGARTHANDA DOUBLE X. Voorkennis van voorganger JIGARTHANDA (2014) is niet nodig. Officieel is JIGARTHANDA DOUBLE X een prequel van JIGARTHANDA, maar is […]
Nederlands Silent Film Festival 2023

Frau im Mond (1929)

FRAU IM MOND van Fritz Lang is ondertussen 95 jaar oud. Toch voelt er weinig ouderwets aan. Nou ja, behalve dan misschien het gemak waarmee een jongetje cognac toegereikt krijgt ter aansterking. Veel stille films zijn ondertussen in het publieke domein, en gratis (in al dan niet acceptabele kwaliteit) online te bekijken. Maar juist voor […]
Imagine 2023

Humanist Vampire Seeks Consenting Suicidal Person (2023)

Best lastig om na WHAT WE DO IN THE SHADOWS nog een komische noot toe te voegen aan de dagelijkse strubbelingen van het vampierbestaab, maar de eerste lange film van de Canadese regisseur Ariane Louise-Seize doet een geslaagde poging. HUMANIST VAMPIRE SEEKING CONSENTING SUICIDAL PERSON is een tragikomisch opgroeidrama over de puberende vampier Sasha (slechts […]
Imagine 2023

River (2023)

Regisseur Junta Yamaguchi, die in 2020 debuteerde met de inventieve tijdreis-onetaker BEYOND THE INFINITE TWO MINUTES, maakt met RIVER opnieuw een film waarin tijd een belangrijke rol speelt. Valt hij in herhaling? Een groep dorpsbewoners naast een rivier krijgt te maken met een tijdslus: ze zitten vast in dezelfde tien minuten. Erachter komen hoe de […]
Camera Japan 2023

Mondays: See You ‘This’ Week! (2022)

‘Sounds like a case of the Mondays!’ is de gevleugelde uitspraak waar iedereen bij zinnen zich kapot aan ergert in het teringgrappige OFFICE SPACE. Mix de setting van die film met het tijdlusconcept van GROUNDHOG DAY, en je hebt de Japanse scifi-comedy MONDAYS: SEE YOU ‘THIS’ WEEK! Inderdaad voelt de filmbeschrijving ‘Groundhog Day, maar dan […]
Camera Japan 2023

Baby Assassins 2 Babies (2023)

De ‘baby’s’ uit culthit BABY ASSASSINS (2021) zijn inmiddels volwassen, en daar komen allerhande nieuwe grotemensenproblemen bij kijken. Openstaande rekeningen, vakbondsregels, én hongerige jonge collega’s voor wie Mahiro (Saori Izawa) en Chisato (Akari Takaishi) slechts obstakels op de carriereladder zijn. De jonge honden in kwestie zijn Makoto (Atomo Mizuishi) en Yuri (Joey Iwanaga), twee beginnende […]
Netflix

El Conde (2023)

Het is niet ongehoord dat historische figuren de inspiratie vormen voor fictieve monsters. Denk aan Vlad III Dracula, die zijn naam verleende aan de beroemdste creatie van Bram Stoker. Het is zeldzamer dat een fictief figuur een grote schaduw werpt over biografisch werk. Toch is Graaf Dracula overduidelijk aanwezig in de versie van Augusto Pinochet […]
RECENSIE

Asteroid City (2023)

Wes Anderson, je moet ervan houden. De idiosyncratische regisseur met de corduroypakken is al jaren het oogappeltje van de filmhuiswereld, maar met ASTEROID CITY heeft hij eindelijk een film gemaakt die door Schokkend Nieuws besproken kan worden. In geen van zijn eerdere projecten kon je namelijk een ufo zien landen.
RECENSIE

Beau Is Afraid (2023)

“Het is heel duidelijk dat er een diepere betekenis in zit, maar ik weet niet wat,” zegt een jongen achter me na de voorpremière van BEAU IS AFRAID. Zijn vriend heeft een idee: “Was-ie niet gewoon de hele tijd dood ofzo?”
RECENSIE

The Kingdom Exodus (1994–2022)

Niemand had het ooit nog verwacht, maar eindelijk is THE KINGDOM / RIGET, Lars Von Triers satirische ziekenhuishorrorserie (als je deze waanzin sowieso al in een hokje kon stoppen), terug op het kleine scherm.  De draad wordt weer opgepikt, en de krankzinnige artsen, bovennatuurlijke verschijnselen, idiote humor én Udo Kier worden na een kwart eeuw […]
RECENSIE

Shazam! Fury of the Gods (2023)

Het filmuniversum van DC gaat op de schop, geen enkel project is meer veilig. Het vervolg op de beste film uit het DCEU heeft de eindstreep in ieder geval wel gehaald. Een van de charmantste aspecten van SHAZAM! (2019) is de jeugdige cast. Maar jonge acteurs worden snel oud, wat een nog groter probleem veroorzaakt […]
RECENSIE

We Have A Ghost (2023)

Er zou best wel eens een sympathieke 90-minuten film in WE HAVE A GHOST kunnen zitten. Voor ruim twee uur heeft dit spook alleen toch wat weinig ectoplasma op de botten. Soms vraag je je af of Netflix-films bedacht zijn als film, of als verzameling scènes die op allerlei manieren kunnen worden gecombineerd om verschillende […]
RECENSIE

Cocaine Bear (2023)

Soms kun je aan een titel meteen zien of een film iets voor jou is of niet. Dit is een horrorkomedie over een zwarte beer die cocaïne genomen heeft. Je hebt ofwel al een stoel gereserveerd, of je gaat niet. Op 11 september 1985 vlogen twee drugshandelaren boven het Chattahoochee-Oconee-bos in Georgia met een vliegtuig […]
RECENSIE

Ant-Man and the Wasp: Quantumania (2023)

Peyton Reeds ANT-MAN (2015) en ANT-MAN AND THE WASP (2018) zijn nog steeds de twee ‘kleine’ films binnen het immer uitdijende MCU. Deel drie QUANTUMANIA gaat groot. Te groot? Ant-Mans derde solofilm mag Marvels Fase 5 openen. Fase 5 alweer? Had er niet nog wat climactisch moeten gebeuren om Fase 4 af te sluiten? Blijkbaar […]
RECENSIE

Flux Gourmet (2022)

Was zijn vorige film, IN FABRIC uit 2018, de film waarmee regisseur Peter Strickland volledig zelfbewust werd, dan is FLUX GOURMET de opvolger waarmee hij de nieuwe grenzen van zijn kunnen opzoekt. Maar welk genre heeft hij hiermee te pakken? Twee seconden eerder wist kunstenares Elle di Elle (Fatma Mohamed) niet eens wat een flanger […]
RECENSIE

Violent Night (2022)

DIE HARD (John McTiernan, 1988) meets BAD SANTA (Terry Swigoff, 2003), een combinatie zo voordehandliggend dat het een wonder mag heten dat VIOLENT NIGHT niet al veel eerder gemaakt is. Een lompe, uitgebluste kerstman die onverhoops in een Die Hard-scenario terecht komt? Da’s koren op de subversieve hi-concept molen van Tommy Wirkola. Na zijn doorbraak […]
RECENSIE

The Menu (2022)

THE MENU gaat over een restaurant voor de elite, waar de chef-kok iets heel speciaals voor zijn gasten in petto heeft. Is dit allemaal een groot toneelstuk in de trant van een murder mystery diner, of dat er iets luguberder aan de gang? En gaat het mij lukken om deze recensie door te komen zonder […]
RECENSIE

My Best Friend’s Exorcism (2022)

Binnen de eerste vijf minuten Tiffany’s ‘I Think We’re Alone Now’ én Rockwells ‘Somebody’s Watching Me’ op de radio? De toon is gezet, we zitten in een zelfbewuste 80’s- horrorkomedie. Damon Thomas’ MY BEST FRIEND’S EXORCISM is een verfilming van Grady Hendrix’ gelijknamige boek uit 2016, en probeert een mix te zijn van reli-horror en […]
RECENSIE

Hocus Pocus 2 (2022)

Gothic Golden Girls in de reprise! Wie warme gevoelens krijgt bij de gedachte aan HOCUS POCUS (Kenny Ortega, 1993), vermaakt zich waarschijnlijk prima met de kluchtige HOCUS POCUS 2 die nu te zien is op Disney+. De zusjes Sanderson keren wederom terug naar Salem, om wraak te nemen op het dorp en kinderzielen te verzamelen […]
RECENSIE

Bodies Bodies Bodies (2022)

In Halina Reijns Amerikaanse regiedebuut verzamelt een groep mooie, jonge mensen zich in een landhuis voor een feest. Maar als de avond valt, valt ook de eerste dode. Klinkt bekend? Wie een slasher verwacht, komt heel bedrogen uit. Maar wat voor film is het dan wel? ‘I’ll be right back!’, roept iemand al heel vroeg […]
RECENSIE

Day Shift (2022)

Knoflookgranaten en zonnebrandcrème die het mogelijk maakt dat vampiers ook overdag ongeneerd kunnen rondlopen. Het mag duidelijk zijn dat wie pure gore of gruwel wil, DAY SHIFT maar beter laat voor wat het is. Netflix zet dezer dagen alles op alles om films in huis te halen die het grote publiek kunnen aanspreken. Onlangs lukte […]
RECENSIE

Bullet Train (2022)

Herintredende huurmoordenaar Ladybug (Brad Pitt) neemt een ogenschijnlijk makkelijk klusje aan om weer in vorm te raken. Als hij hiervoor in Tokyo aan boord stapt van de Shinkansen naar Kyoto, heeft hij nog geen idee dat het de rit van zijn leven wordt. BULLET TRAIN van David Leitch is een adaptatie van het Kotaro Isaka’s […]
RECENSIE

Thor: Love and Thunder (2022)

Waar collega-Avengers Captain America en Ironman het moesten doen met ieder een eigen trilogie, dondert Thor (Chris Hemsworth) lekker door met zijn vierde solofilm. De frivole richting die regisseur Taika Waititi succesvol inzette met THOR: RAGNAROK (2017) wordt vervolgd, maar werkt bij LOVE AND THUNDER toch wat minder. Gedumpt door grote liefde Jane Foster, vader […]
RECENSIE

Everything Everywhere All At Once (2022)

INTO THE SPIDER-VERSE (Peter Ramsey e.a., 2018) legde de lat hoog voor multiverseel vermaak. Te hoog voor DOCTOR STRANGE & THE MULTIVERSE OF MADNESS (Sam Raimi, 2022), maar indie outsider EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE haalt hem op z’n sokken. De film is het passieproject van schrijver-regisseurs Dan Kwan en Daniel Scheinert (als duo werkzaam onder de naam […]
RECENSIE

Studio 666 (2022)

Gisteravond was tweede avond van het muziekdocumentairefestival In-Edit én een voorproefje van genrefilmfestival Amsterdamned, dat vanaf 21 april echt van start gaat in de Melkweg in Amsterdam. De twee festivals vertoonden in samenwerking STUDIO 666, een horrorkomedie rond de Foo Fighters. ‘Het is natuurlijk een beetje wrang dat we, nu Taylor Hawkins is net overleden, […]
RECENSIE

Black Friday (2021)

Zombies als metafoor voor hersenloze consumenten kennen we natuurlijk al uit DAWN OF THE DEAD (George A. Romero, 1978). BLACK FRIDAY probeert dit nog eens dunnetjes over te doen. Dat Black Friday (de nacht/dag na Thanksgiving) niet al veel eerder basis was voor een horrorfilm is eigenlijk best opvallend. Het jaarlijks terugkerend fenomeen van hordes […]
RECENSIE

Ghostbusters: Afterlife (2021)

‘If you’re a GHOSTBUSTERS fan, you’re about to go on the biggest Easter egg hunt of your life,’ zegt regisseur Jason Reitman in de introductievideo die voorafgaat aan de persvertoning van GHOSTBUSTERS: AFTERLIFE. Hij belooft een nostalgisch tripje, geen hilarische komedie of spannend avontuur, en dat is terecht. Reitmans vervolg op de klassieker van zijn […]
RECENSIE

Bingo Hell (2021)

Bekentenis. Schrijver van deze recensie heeft meer kennis van bingo dan van horror. Ik val ook eerder in de leeftijdscategorie van ‘fierce granny’ Lupita (Adriana Barraza) dan van regisseur Gigi Saul Guerrero. Vermoedelijk heb ik juist daarom 85 uiterst onderhoudende minuten gehad met BINGO HELL. Al wist ik dat niet toen in de eerste minuten […]
RECENSIE

The Suicide Squad (2021)

Nadat James Gunn door twitter-ophef bij Disney de laan uit werd gestuurd, stonden de Warner Brothers hem bij de poort met open armen op te wachten. Gunn kreeg een vrijbrief om hun kwakkelende DC Extended Universe een frisse, R-Rated draai te geven. De geplande SUICIDE SQUAD sequel zat al een tijdje vast in development hell, […]
RECENSIE

Jolt (2021)

AMAZON PRIME | Hele boze en knappe vrouw heeft zeldzame aandoening die leidt tot moordlustige impulsen. Alleen zelf toegediende elektroschokken weerhouden haar van het overgaan tot gruweldaden. Wanneer zij in korte tijd eindelijk liefde vindt en weer kwijtraakt, is niets meer schokkend genoeg om haar razernij in toom te houden. Klinkt als een goed idee, […]
RECENSIE

Mandibules (2020)

Twee lanterfanters temmen een reuzegrote bromvlieg en willen steenrijk worden. Ook in zijn nieuwe film MANDIBULES weet de Franse regisseur Quentin Dupieux het absurde op te lepelen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Tien jaar geleden liet Quentin Dupieux, toen nog vooral bekend als muziekproducent Mr. Oizo, zich in het festivalcircuit opvallen […]
RECENSIE

Palm Springs (2020)

VOD| Toen PALM SPRINGS afgelopen juli in de VS uitkwam werd hij enthousiast ontvangen als de perfecte film voor het moment. Zoveel maanden later is er eigenlijk weinig veranderd… en is de film misschien nog wel meer het omarmen waard. Eigenlijk zou je het zo kunnen omschrijven: vorig jaar leek onze situatie een beetje op […]
RECENSIE

The Witches (2020)

BIOS/Roald Dahls horrorklassieker is voor Robert Zemeckis vooral aanleiding voor een festijn van digitale effecten, maar ook in die categorie overtuigt hij niet. De vergelijking is onvermijdelijk: Nicolas Roegs verfilming uit 1990 is een van de meest effectieve horrorfilms voor kinderen, en Anjelica Hustons opperheks een van de meest iconische schurken aller tijden. Betekent dat […]
RECENSIE

Freaky (2020)

Een welbekend bovennatuurlijk concept in een komische horrorfilm; FREAKY (2020) van Christopher Landon is geen vervolg op zijn HAPPY DEATH DAY-reeks, maar zijn bekende ingrediënten zijn aanwezig. FREAKY opent met vier inwisselbare tieners in het huis van een man die relikwieën verzamelt, waar ze verhalen uitwisselen over een beruchte moordenaar die in de buurt rondloopt. […]
RECENSIE

Bill & Ted Face the Music (2020)

Vijfentwintig jaar na hun legendarische eerste optreden in San Dimas hebben Bill en Ted nog steeds niet hun wereldreddende lied geschreven. Het hele tijdscontinuüm komt op losse schroeven staan. Kunnen de twee oud geworden leeghoofden hun belofte alsnog waarmaken? Na een avontuur in de geschiedenis en een in het hiernamaals, moeten onze helden nu op […]
RECENSIE

The Wolf Of Snow Hollow (2020)

Schrijver-regisseur-acteur Jim Cummings gooide twee jaar geleden hoge ogen op het Amerikaanse festival circuit met zijn low budget debuut THUNDER ROAD. Zoals dat gaat na een succesvol onthaal mag de opvolger iets meer kosten, maar horrorkomedie THE WOLF OF SNOW HOLLOW is bovenal wederom een kleine auteursfilm. Cummings speelt net als in zijn eersteling wederom […]
RECENSIE

A Babysitter’s Guide to Monster Hunting (2020)

Ook voor kinderen heeft Netflix deze oktobermaand horror geprogrammeerd. En gelukkig voor ouders is A BABYSITTER’S GUIDE TO MONSTER HUNTING geen straf om mee te kijken. Hoofdpersoon Kelly ontmoeten we als ze vijf jaar is en doodsbang in bed ligt. Knipperde die beer nou met zijn ogen? Stond die T-rex eerst wel daar? En dan […]
RECENSIE

Vampires vs. the Bronx (2020)

De Bronx is zo’n plek; wie er woont, moet wel van die wijk houden. Drie jonge tieners ontdekken een duister geheim dat deze New Yorkse multiculturele smeltkroes bedreigt. Iets met spitse tanden en wijwaterallergie. De dagen worden weer korter en de pompoenen beginnen te rijpen, dus het is horrorseizoen is geopend op Netflix. Een van […]
RECENSIE

Come To Daddy (2019)

De Nieuw-Zeelandse debuterend regisseur Ant Timpson (producent van o.a. DEATHGASM, 2015) kwam naar eigen zeggen op het idee voor COME TO DADDY nadat hij tijdens zijn vaders begrafenis verhalen over hem hoorde die over een compleet ander persoon leken te gaan. Na dit voorval begon Timpson zich af te vragen hoe goed hij zijn vader eigenlijk […]
RECENSIE

Slaughterhouse Rulez (2018)

Simon Pegg en Nick Frost zijn weer samen! Ze produceren en spelen in deze horrorkomedie op een Britse kostschool. Dit topduo, buitennatuurlijke wezens en een boel grappen, kan toch niet fout gaan? Het grootste monster dat echter op de loer ligt heet teleurstelling. En die heeft honger. Blijkbaar had Pegg het naar zijn zin toen […]
RECENSIE

Guns Akimbo (2019)

BIOSCOOP | Van een kaalgeschoren Britney Spears tot een messentrekkende Dustin ‘Screech’ Diamond: sommige voormalige kindsterretjes gaan wel erg ver om hun brave imago van zich af te schudden. Dat geldt zeker ook voor Harry Potter-acteur Daniel Radcliffe. Na een ruftend lijk in SWISS ARMY MAN en een gehoornde demon in HORNS, gaat hij nu ‘full […]
RECENSIE

Sonic the Hedgehog (2020)

‘We gaan naar de film en jij mag kiezen naar welke.’ Ik stond niet direct te popelen toen mijn dochter kaartjes had besteld voor SONIC THE HEDGEHOG, een film gebaseerd op een Sega-computerspel uit 1991. En dan druk ik me nog mild uit. Maar de film bevatte een uiterst aangename verrassing!  Sonic is een knalblauw […]
RECENSIE

Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn (2020)

Christopher Nolan zei ooit: ‘Neem een simpel verhaal en vertel het op een ingewikkelde manier.’ BIRDS OF PREY is het simpele verhaal van een vrouw die haar leven weer op de rit wil krijgen na een relatiebreuk, maar last krijgt van een vervelende vent die eist dat zij iets zoekt dat hij is kwijtgeraakt. Wat […]
RECENSIE

VHYes (2019)

IFFR | Voor iedereen die van VHS houdt zal VHYES een heerlijke kijkervaring zijn. Regisseur Jack Henry Robbins retro komedie zou je op het eerste gezicht af kunnen doen als gimmick maar heeft ook zeker een hart. Het uitgangspunt van VHYes is te vergelijken met THE KENTUCKY FRIED MOVIE en AMAZON WOMEN ON THE MOON. […]
RECENSIE

Detention (2011)

Na de capitulatie van Japan in 1945 werd Taiwan onder bewind gesteld van het toen nog nationalistische China van Chiang Kai-shek. Dit ontaardde al snel in een uiteindelijk achtendertig jaar lang durende periode van uiterst repressieve martial law, getiteld ‘De Witte Terreur’. DETENTION (FANXIAO) vertaalt de verschrikkingen van die tijd naar een intieme psychologische horrorfilm. […]
RECENSIE

Special Actors (2019)

IFFR |Regisseur-schrijver Shin’ichirô Ueda gooide drie jaar geleden hoge ogen met ONE CUT OF THE DEAD, een ultragoedkope zom-com waarin acteurs tijdens de productie van een zombiefilm verzeild raken in een echte zombie uitbraak. Nu is hij terug met SPECIAL ACTORS, wederom een minimaal gebudgeteerde komedie over acteurs die noodgedwongen hun boekje te buiten gaan. […]
RECENSIE

First Love (2019)

FIRST LOVE / HATSUKOI werd internationaal ontvangen als een van de beste Takashi Miike in jaren. En hoewel zulks regelmatig geroepen wordt, is dat dit keer meer dan terecht. Hoewel ik een groot fan ben van Takashi Miike ben ik al jaren enigszins teleurgesteld in de output van de hardst werkende man in de wereldwijde filmindustrie. […]
RECENSIE

Boyz in the Wood (2019)

IFFR | Waarom de Schotse Hooglanden Highlands heten ontdekken de jongens die deelnemen aan een lange natuurwandeling voor kansarme kids. Het schorriemorrie komt daar echter in contact met de snobistische en gewelddadige Britse bovenklasse.   BOYZ IN THE WOOD is een melige hybride van tienerkomedie en back to nature– thriller in de trant van DELIVERANCE […]
RECENSIE

Deerskin (2019)

Begin dit jaar raakten we verstrikt in de plooien van de moordlustige rode jurk van Peter Stricklands IN FABRIC. Op de valreep van het jaar verschijnt nog een film waarin een kledingstuk voor een onwaarschijnlijk bloedbad zorgt: DEERSKIN. Tijdens een interview op het festival van Cannes weersprak regisseur Quentin Dupieux dat zijn film – over […]
RECENSIE

Yummy (2019)

We hebben er even op moeten wachten, maar Vlaanderen is opnieuw een horrorfilm rijker: de zombiekomedie YUMMY. BEHet verhaal borduurt verder op de korte film PATIENT ZERO die regisseur Lars Damoisaux (bekend van de korte films STRIKER BOB en ELEVADOR) en scenariste Eveline Hagenbeek (ROKJESDAG) in 2016 maakten. Die ging over een patiënte die na […]
RECENSIE

The Addams Family (2019)

Heb ik na het zien van ADDAMS FAMILY VALUES (Barry Sonnenfeld, 1993) jarenlang met twee vlechten en een flesje (nep)cyanide rondgelopen? Misschien. Heb ik de Schokkend Nieuws-redactie gechanteerd om deze nieuwe Addams-incarnatie te mogen recenseren? Wellicht. Was dat het waard? Ehmmm… De Addams Family debuteerde in 1938, in de cartoons die Charles Addams voor The […]
RECENSIE

Knives Out (2019)

Met THE LAST JEDI leverde hij de meest controversiële film uit de STAR WARS- franchise af, maar nu doet Rian Johnson zijn eigen ding weer. In KNIVES OUT geeft hij een twist aan het klassieke moordmysterie. En bewijst dat je zelfs planken van onmisbaar dik hout mis kan slaan.  Als rond de 45e minuut in […]
RECENSIE

Zombieland: Double Tap (2019)

BIOSCOOP| In ZOMBIELAND (Ruben Fleischer, 2009) lukte het de knullige Columbus (Jesse Eisenberg) tegen alle verwachting in te overleven tijdens de zombie apocalyps door zich strikt te houden aan de door hemzelf opgestelde regels. Hollywood heeft ook regels, en een van de belangrijkste is dat elke succesvolle film vroeg of laat een vervolg moet krijgen.   […]
RECENSIE

Little Monsters (2019)

Oscarwinnares Lupita Nyong’o blijkt na US opnieuw niet te beroerd voor het betere hak- en zaagwerk. Deze keer bestrijdt ze het kwaad in LITTLE MONSTERS, een Australische horrorkomedie die zich het best laat omschrijven als een kruising tussen KINDERGARTEN COP en THE WALKING DEAD. Na het stranden van zijn relatie belandt Dave, een verlopen hardrocker […]
RECENSIE

Once Upon a Time … in Hollywood (2019)

Fucking hippies! Hippies dit, hippies dat. Blowende nietsnutten zijn het, en doodeng. Doodeng! In Quentin Tarantino’s nieuwste worden de love & peace-types voortdurend vernederd. De personages van Brad Pitt en Leonardo DiCaprio zijn er niet bepaald dol op. Acteur Rick Dalton en zijn stuntman Cliff Booth, allebei tamelijk onnozel, worden door DiCaprio en Pitt – […]
RECENSIE

The Dead Don’t Die (2019)

Wat als we allemaal al zombies zijn? Slaaf van onze impulsen en onze smartphones. Geconditioneerd om almaar meer, meer, méér te willen; meer geld, meer spullen, meer likes, meer verdoving. Bereid om elke halve waarheid of hele leugen te geloven, zolang het ons goed uitkomt. Jim Jarmusch schreef er een boze zombiekomedie over. ‘This isn’t […]
RECENSIE

Spider-Man: Far from Home (2019)

Aan Spider-Man de ietwat ondankbare taak om na het monstersucces van ENDGAME Marvels driefasenplan af te sluiten met zijn tweede solo-avontuur. Maar is er, met Thanos verslagen en het universum veilig, nog wel wat te doen voor Spidey? Of is het terug naar fietsendieven stoppen in de steegjes van Queens? Het antwoord hierop laat niet […]
RECENSIE

Men in Black: International (2019)

Zonnebrillen, zwarte pakken, aliens en geheugenwissende neuralzyers; na een afwezigheid van zeven jaar zijn de Men in Black weer terug in de bioscoop. Zonder Will Smith en Tommy Lee Jones, maar mét twee Marvel-sterren. Chris Hemsworth en Tessa Thompson, eerder samen te zien in THOR: RAGNAROK en AVENGERS: ENDGAME, nemen het stokje over van Smith […]
RECENSIE

Iron Sky: The Coming Race (2019)

IRON SKY, het passieproject van de Finse filmmaker Timo Vuorensola over nazi’s op de maan, was een uiterst genietbaar culthitje. Na een hobbelig productieproces van zeven jaar ziet sequel THE COMING RACE dan eindelijk het licht. Hoewel IRON SKY in 2012 slechts een bescheiden financieel succes was, bood het open einde zeker ruimte voor een […]
RECENSIE

Good Omens (2019–2023)

SERIE | Kan een boek onverfilmbaar zijn? De zesdelige tv-serie GOOD OMENS, die Neil Gaiman baseerde op de gelijknamige roman die hij met Terry Pratchett schreef, roept de vraag weer eens op. Onverfilmbaar, nee. Maar Gaiman heeft het zichzelf wel knap lastig gemaakt. Er waren eens twee vrienden die samen een boek wilden schrijven. De […]
RECENSIE

Aladdin (2019)

Het moet raar lopen, wil Disneys live-action-remake van ALADDIN in december niet ergens onderaan het jaarlijstje bungelen. Dit is oprecht een schokkend slechte film. Het openingsnummer is een akelige voorbode voor wat komen gaat. Will Smith vertolkt Arabian Nights met storende autotune. Ondertussen glijdt de camera door de mengelmoes-Arabische stad Agrabah, waar de gebouwen ontworpen […]
RECENSIE

In Fabric (2018)

‘Dimensions and proportions transcend the prisms of our measurements.’ De nieuwe film van Peter Strickland is zo grappig, hypnotiserend mooi en geheimzinnig dat we best twee films over de bezeten rode jurk hadden gelust. Sheila (de prachtige Marianne Jean-Baptiste, die in 1996 doorbrak met haar rol in SECRET & LIES) koopt de rode jurk in […]
RECENSIE

Shazam! (2019)

‘So dark. You sure you’re not from the DC Universe?’ grapte Deadpool vorig jaar nog. De reactie van DC komt in de vorm van SHAZAM!, een film die in ieder geval een stuk grappiger is dan DEADPOOL 2. Een superheldenfilm kun je prima aan een horrorregisseur overlaten. Denk aan Richard Donner, die van THE OMEN […]

Berichten navigatie

Oudere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden