VOD

Black Friday(2021)

Zombies als metafoor voor hersenloze consumenten kennen we natuurlijk al uit DAWN OF THE DEAD (George A. Romero, 1978). BLACK FRIDAY probeert dit nog eens dunnetjes over te doen.

Dat Black Friday (de nacht/dag na Thanksgiving) niet al veel eerder basis was voor een horrorfilm is eigenlijk best opvallend. Het jaarlijks terugkerend fenomeen van hordes schuimbekkende winkelbestormende koopjesjagers is op zich al beangstigend, en zou zich uitstekend lenen voor een hernieuwde satire over de schaduwkant van de menselijke psyche. Casey Tebo’s BLACK FRIDAY is dat duidelijk niet. Verre van, helaas.

Toegegeven, de film pretendeert ook weinig meer te zijn dan een typisch low-budget/high-concept B-sterrenvehikel, en dat is ook precies wat we krijgen. Genre-veteranen Bruce Campbell, Devon Sawa en Michael Jai White spelen een stel medewerkers in een mega speelgoedwinkel die zich aan de vooravond van de jaarlijkse uitverkoopdrukte klaar maken voor wat komen gaat. Manager Jonathan (Campbell) houdt zijn peptalk om de uitgebluste verkopers een beetje te motiveren, en als de schuifdeuren dan open gaan lijkt het in eerste instantie business as usual. Maar niemand heeft nog de pulserende blob opgemerkt die zich ergens onder de schappen bevindt, en zodra de winkel zich vult blijkt dat dit twijfelachtige stukje biomassa de klanten een voor een in bloeddorstige demonen verandert. Wat volgt is het simpelweg afstrepen van zombiefilmcliché’s.

Het personeel verschanst zich in het magazijn, waar een hoop grappig bedoeld gekibbel en paniekgezaai uiteindelijk zorgt voor een warrig ontsnappingsplan. Wat natuurlijk in duigen valt door geforceerde stommiteiten en een frustrerend soort willekeur; waar debuterend schrijver Andy Greskoviak wat betreft karakterisering van zijn standaard personages in de eerste akte nog enige originaliteit vertoont, is zijn aanpak van de eigenlijke zombiebelegering uiterst ongeinspireerd en vlak. Natuurlijk, het is ook niet makkelijk om na geslaagde zelfbewuste zomcoms als SHAUN OF THE DEAD (Edgar Wright, 2004) of ZOMBIELAND (Ruben Fleischer, 2009) nog met een frisse kijk op het genre te komen, maar Greskoviak lijkt het grotendeels ook niet eens te proberen. Zo blijkt de Black Friday insteek slechts een marketingtruc, en wordt er bijvoorbeeld bijzonder weinig gedaan met de speelgoedwinkel-setting. Veel meer speelgoed-gerelateerde actie dan cassiere Ken (Sawa) die rolschaatsen onderbindt om wat zombies te snel af te zijn krijgen we niet. Ook de op zich afdoende gevariëerde personages doen en zeggen uiteindelijk weinig anders dan wat we van ze verwachten. Een defecte robo-knuffelbeer krijgt nog de leukste one-liners.

De zwaktepunten van het verhaal worden nog extra uitvergroot door de rommelige regie. Regisseur Tebo heeft de afgelopen jaren naam gemaakt met de nodige muziekdocumentaires en concertregistraties (voor ondermeer Aerosmith), maar een coherent verhaal vertellen lijkt hem minder makkelijk af te gaan. Bij sleutelscenes worden logica en continuïteit al snel ingewisseld voor gemakzuchtige slapstick en chaotische montage. De cast doet ondertussen zijn best om de boel dan nog enigszins genietbaar te houden, wat bij vlagen lukt. Bruce Campbell leeft natuurlijk al jaren van en voor dit soort kleine projecten, maar heeft een te beperkte rol om zijn fans tevreden te stellen. Hetzelfde geldt voor martial arts-ster Michael Jai White. Devon Sawa heeft niet hun beider cultstatus, maar wordt wel verwacht de film te dragen terwijl zijn personage helaas nou juist weer een van de minder interessante is.

BLACK FRIDAY is overduidelijk gemaakt door liefhebbers van dit soort lowbudget pulp. Maar wat in principe een vermakelijke zombie-versie van CLERKS (Kevin Smith, 1994) had kunnen zijn, wordt helaas vakkundig de grond in geboord door ambivalente amateurs achter de camera.

Distributie: Pathe Thuis. Release: 25 november 2021. Copyright: Daan Snouck Hurgronje. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende.

25 november 2021
    Black Friday