IFFR | Voor iedereen die van VHS houdt zal VHYES een heerlijke kijkervaring zijn. Regisseur Jack Henry Robbins retro komedie zou je op het eerste gezicht af kunnen doen als gimmick maar heeft ook zeker een hart.
Het uitgangspunt van VHYes is te vergelijken met THE KENTUCKY FRIED MOVIE en AMAZON WOMEN ON THE MOON. De film bestaat uit een serie fragmenten van andere films, reclames of TV-programma’s die worden gepersifleerd. De rode draad van VHYes ligt bij tiener Ralph die de VHS-camera van zijn ouders heeft ontdekt en als een gek alles gaat filmen. Ook komt Ralph erachter dat hij TV-programma’s kan opnemen door de camera aan te sluiten op de televisie.
Dit soort technologische snufjes zijn voor Ralph nog supermodern en de film speelt zich af in de jaren tachtig toen video het medium was waarmee iedereen opeens films kon maken. Dat zie je ook terug in de programma’s die Ralph uit nieuwsgierigheid opneemt van de kabeltelevisie, zoals Painting With Joan. Dit programma is het beste te omschrijven als een vrouwelijke Bob Ross met een grote voorliefde voor basketballer Dennis Rodman en UFO’s. Van Joan gaan we naar infomercials over nutteloze producten en naar een soort Tussen Kunst en Kitsch maar dan met bizarre objecten, zoals een bloederige schaal. Tussen deze beelden door zien wij flarden van de bruiloft van Ralphs ouders die hij per ongeluk overtapet.
Regisseur Jack Henry Robbins (de zoon van Tim Robbins en Susan Sarandon) vertelde in een Q&A bij de film dat hij VHYes met originele VHS-camera’s had opgenomen. Een heel gedoe gezien elk apparaat een eigen wil heeft en de lenzen vaak niet goed meer werkten. Ondanks die problemen mag het resultaat er wezen. De film heeft een nostalgische gloed die past bij onze eigentijdse fascinaties met oude analoge media. Dat maakt VHYES een mooie film om te vertonen bij de Straight to Video-avonden in LAB111.
Robbins weet ook te spelen met onze tegenstrijdige gevoelens van nostalgie en hoe wij door media herinneringen bewaren of juist wissen. Hij combineert humor met wat ontroerende momenten. Zo wordt de hilarische pornofilmparodie HOT WINTER over klimaatverandering opgevolgd door een optreden van zangeres Weyes Blood. Naar het einde toe is er zelfs wat ruimte voor fake found footage horror. Voor sommigen zal VHYES lijken op de surrealistische filmpjes die je laat op zender Adult Swim voorbij ziet komen. Gelukkig dragen de losse sketches ook bij aan het grotere geheel door in gelijke mate te verleiden en te verontrusten. Uiteindelijk zit de aantrekkingskracht in de ongrijpbaarheid van een vreemd verleden dat heel even is vastgelegd op VHS.
Releasedatum: 23 januari 2020 (IFFR). Copyright: George Vermij. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 30 januari 2020.