IMAGINE 2019

In Fabric(2018)

‘Dimensions and proportions transcend the prisms of our measurements.’ De nieuwe film van Peter Strickland is zo grappig, hypnotiserend mooi en geheimzinnig dat we best twee films over de bezeten rode jurk hadden gelust.

Sheila (de prachtige Marianne Jean-Baptiste, die in 1996 doorbrak met haar rol in SECRET & LIES) koopt de rode jurk in een mysterieus warenhuis. Dentley & Soper’s Trusted Department Store is, om de woorden van de vreemde verkoopster te gebruiken, ‘the prism of werehouse abstraction’ waar je aanschaf hopelijk ‘(will) validate your paradigm of consumerism.’ Fatma Mohamed is verrukkelijk als de griezelige winkeldame die met haar starende blik en zwarte gothic garderobe linea recta uit Transsylvanië afkomstig lijkt (de actrice is trouwens daadwerkelijk Roemeense). Toch is vampirisme niet de verklaring voor wat er in IN FABRIC gebeurt. Die rode jurk is levensgevaarlijk, maar ‘can a curious soul desist? For what else must one wear?’

Peter Strickland bouwde met BERBERIAN SOUND STUDIO en THE DUKE OF BURGUNDY een solide reputatie op als liefhebber van Europese genre- en cultfilms én als obsessieve estheet. Hij plaatste Toby Jones als geluidstechnicus in de studio voor een Italiaanse horrorfilm en maakte met THE DUKE OF BURGUNDY een Jess Franco-achtige SM-films over lesbische vrouwen, waarin hij al zijn fetisjisme kon botvieren zonder al te sleazy te worden. IN FABRIC is overduidelijk van dezelfde maker. De films speelt zich af in een tijdloos universum waar de stijl van de jaren 70 is blijven voortbestaan, stikt van de genrefilm-referenties (met name 6 DONNE PER l ‘ASSASSINO / BLOOD AND BLACK LACE van Mario Bava) en verraadt opnieuw Stricklands fetisjistische fascinatie met schoenen, spiegels, kousen, stoffen… Strickland in een interview met ScreenDaily: ‘I felt I was moving more and more towards objects in my films, whether it was oscillators or lingerie and it didn’t feel like such a big leap to eventually feature a dress as a main character.’

Maar IN FABRIC bewijst óók, dat Strickland daarnaast beschikt over een groot gevoel voor humor en een intelligente originaliteit. Zo wordt het fraaie contrapunt van de moordende jurk die zijn slachtoffers in een draaikolk van verlangens verstrikt… een wasmachine, waarvan de mechanische werking al even hypnotiserend blijkt. En zo wordt een verhaal over een gevaarlijk modehuis niet alleen een ironische aanval op het consumentisme of de illusie van de make-over, maar ook een ode aan Brits kitchen sink drama, waarin de eenzaamheid van een alleenstaande vrouw, het zware bestaan van een wasmachinemonteur en de uitverkoop in juni vrolijk clashen met de stijlgevoeligheid van Strickland en Dentley & Soper’s.

IN FABRIC is een fascinerende film waarvan op talloze manieren te genieten valt. De pashokjes in Dentley & Soper’s dragen de naam ‘The Transformative Sphere’. Je zou kunnen zeggen dat transformatie het hoofdthema is, of de ‘perpetual revolve’, maar gelukkig laat Strickland zich daardoor geen beperkingen opleggen. Je kunt ook genieten van komische bankfunctioneringsgesprekken met Steve Oram (SIGHTSEERS) en Julian Barratt, Sheila’s zorgen over het seksleven van haar zoon met Gwen (Gwendoline Christie), een aantal fraaie droomsequenties én een spannend spelletje mens-erger-je-niet.

Strickland mag in het eerder genoemde interview de jurk de hoofdpersoon noemen; wat mij betreft is de grote stap vooruit ten opzichte van de vorige films, dat IN FABRIC minder kil is, menselijker. Er kloppen twee harten in die jurk: dat van Marianne Jean-Baptiste, die een ontroerende scène heeft wanneer Sheila dan eindelijk een nieuwe man ontmoet, en dat van Leo Bill, als de aandoenlijke wasmachinemonteur Reg Speaks die zich op zijn vrijgezellenavond sullig in de rode jurk laat hijsen. Dat is mijn enige klacht: de film maakt een heel abrupte overgang tussen de twee verhalen. Ik zeg het niet vaak, maar wat mij betreft had een prachtige geschoten, hypnotiserende en ontroerende film rond Sheila en de rode jurk heel goed op zichzelf kunnen staan. Gevolgd, pakweg een jaar later, door een meer humoristische sequel IN FABRIC 2 met Reg Speaks en de killer dress.

Distributie: Film Freak (NL: 5 september). Vertoning op Imagine Filmfestival: 16 april 21:45. Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 14 april 2019.

12 april 2019
    In Fabric
    118 minuten