FESTIVAL

Studio 666(2022)

Gisteravond was tweede avond van het muziekdocumentairefestival In-Edit én een voorproefje van genrefilmfestival Amsterdamned, dat vanaf 21 april echt van start gaat in de Melkweg in Amsterdam. De twee festivals vertoonden in samenwerking STUDIO 666, een horrorkomedie rond de Foo Fighters.

‘Het is natuurlijk een beetje wrang dat we, nu Taylor Hawkins is net overleden, deze lollige horrorkomedie met hem gaan kijken,’ aldus Schokkend Nieuws-hoofdredacteur Julius Koetsier in zijn inleiding. Een rake constatering, want de plotse dood van de slechts vijftigjarige Foo Fighters-drummer dreunt nog steeds na in de muziekwereld.

Koetsier positioneert de film in een langere traditie van niet-documentaires met rocksterren die zichzelf spelen, waaronder A HARD DAY’S NIGHT  (The Beatles) en SPICE WORLD (Spice Girls). Het 108 minuten durende verhaal is gesitueerd in een lang verlaten villa met een griezelig verleden: in 1993 slachtte de bandleider van de fictieve metalband Dream Widow hier al zijn bandleden af. Op instigatie van hun manager (Jeff Garlin) betrekken de Foo Fighters het huis in een poging daarmee het writer’s block van Grohl op te heffen. Er moet namelijk een nieuw album komen. Het vervolg laat zich raden: ook Grohl raakt bezeten. Een freaky tuinman, de geest van de inmiddels geëlektrocuteerde geluidsman en een paar knullig aandoende demonen drijven hem richting moordlustige razernij.
De zaal reageert uitbundig op de film. Wat de erg geslaagde gory scenes betreft begrijp ik dat, maar de humor van de film ontgaat me goeddeels. Dat STUDIO 666 bovendien overduidelijk aan product placement doet (de zakken Doritos zijn niet te missen) is ronduit irritant. Het knullige acteerwerk (hoewel verklaarbaar, want de Foo Fighters zijn immers vooral muzikanten) helpt ook niet mee en maakt van STUDIO 666 een erg lange zit. Geinige bijrolletjes van Whitney Cummings, Jenna Ortega, Will Forte en cameo’s van Lionel Ritchie, Slayer-gitarist Kerry King en John Carpenter (die ook het thema schreef) kunnen dat helaas niet verhelpen.

Oh ja: Voor wie naar aanleiding van Studio 666 op zoek gaat naar het nieuwe Foo Fighters-album: de plaat is uitgebracht onder de naam Dream Widow.

2 april 2022
    Studio 666