Jolt(2021)

AMAZON PRIME | Hele boze en knappe vrouw heeft zeldzame aandoening die leidt tot moordlustige impulsen. Alleen zelf toegediende elektroschokken weerhouden haar van het overgaan tot gruweldaden. Wanneer zij in korte tijd eindelijk liefde vindt en weer kwijtraakt, is niets meer schokkend genoeg om haar razernij in toom te houden.

Klinkt als een goed idee, maar de uitwerking is uiteindelijk teleurstellend. Tanya Wexlers eerdere film HYSTERIA (over de uitvinder van de vibrator) was openhartig én subtiel, maar van dat laatste heeft JOLT geen last. In de eerste minuten van de film probeert een voice-over ons iets duidelijk te maken over arme Lily, het boze en gewelddadige meisje dat geen liefde kreeg en dus altijd eenzaam zal moeten blijven. Onrecht drijft haar tot onmiddellijke razernij. Een jeugd aan medische en sociale experimenten maakte haar alleen maar bozer en gewelddadiger, tot bij toeval een pijnlijke manier werd ontdekt waarop zij zichzelf in toom kan houden. Met eerdergenoemde elektroschokken (‘jolts’) dus.

Arme kleine Lily groeit op tot petite blonde Kate Beckinsale, een uitsmijter met maar één vriend: haar psychiater dokter Munchin (Stanley Tucci). De film wordt een stuk interessanter én grappiger door de interactie tussen deze twee (‘Penis isn’t going to fix me, Dr Freud!’) en de ontmoeting met love interest Justin (Jai Courtney). Dan slaat het noodlot toe en begint ook de film aan een langzame aftakeling richting pilot voor een tv-serie. JOLT is onevenwichtig, alsof opeens allerlei mensen zich met de film zijn gaan bemoeien. “Doe er een peperdure sportwagen in!” “Cool! En meer grappen over ballen!” (Oké, een aantal was écht grappig). “Oh, en een suffig politieduo met twee heel verschillende karakters!” (Bobby Cannavale en Laverne Cox). Het leidt allemaal zo af.

Soms houdt Lily zich in, soms niet. Soms is ze heel gevoelig, soms lijkt ze van Tefal. Heeft ze nou superkrachten of alleen een overdosis cortisol? Waarom heeft ze zo’n upperclass Engels accent? Hoezo trek je geen platte stalen neuzen aan als je niet kunt rennen op die blokhakken? Maar vooral: is dit nou gewoon een lollige actiefilm, of moeten we ook echt de boodschap voelen dat een boze vrouw een freak is? Tenzij ze knap is, want dan zijn er mannen die haar willen redden van haar beperking. Misschien was het echt een pilot en kunnen we hier nog seizoenen lang over mijmeren.

Copyright: Karina Meerman. Distributeur: Amazone Prime. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 22 juli 2021.

© Karina Meerman
22 juli 2021