• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Action

Bioscoop

Thunderbolts* (2025)

Het is makkelijk THUNDERBOLTS* te zien als Marvels versie van DC’s THE SUICIDE SQUAD (James Gunn, 2021). Ook hier moet een groepje onaangepaste killers tenslotte leren samenwerken om zichzelf en de wereld te redden. Maar waar de Suicide Squad bestaat uit een stel nihilistische anti-helden die al one-liners spuwend van bloedbad naar bloedbad trekken, zijn […]
Bioscoop

Sinners (2025)

Wie graag verrast wordt, kan beter van tevoren geen recensies lezen en zeker geen trailers kijken. Dat geldt in het bijzonder voor SINNERS. De openingstitels maken duidelijk dat dit een horrorfilm is over bovennatuurlijk kwaad, maar het specifieke subgenre wordt pas halverwege onthuld. Voor de uiterst spoilergevoeligen is een waarschuwing dus op zijn plaats. Voordat […]
Bioscoop

Novocaine (2025)

De smaak van de Amerikanen staat er blijkbaar niet meer naar, maar zo af en toe zie je er nog eentje: een ouderwetse actiekomedie, met een sterk concept, prima stuntwerk, een paar goede grappen en charmante hoofdrollen. Nathan Caine (Jack Quaid) is een wat ingetogen bankmedewerker met een genetische afwijking waardoor hij geen pijn kan […]
Bioscoop

Captain America: Brave New World (2025)

Er ging recentelijk een nare aandoening de aardbol over. En nee, dan hebben we het niet over dát virus, maar over de superhero fatigue die de wereld in z’n greep hield. Na enkele kostbare flops ging DC voor een complete reboot van hun cinematic universe, en nam ook Marvel wijselijk gas terug. Afgelopen jaar was […]
IFFR

Twilight of the Warriors: Walled in (2024)

TWILIGHT OF THE WARRIORS: WALLED IN is een fantastische ode aan een vergaan Hongkong. Soi Cheangs nieuwste actiefilm combineert de stijl van de Hongkongse jaren-tachtig-cinema – de glorietijd – met die van de noughties in een van begin tot eind enerverende mix. Wie kan er beter dan Soi Cheang anno 2025 een ode te brengen […]
IFFR

Thangalaan (2024)

THANGALAAN is actie-agitprop zoals ze dat alleen in Tamil Nadu maken, plus een flinke dosis horror en fantasy. Regisseur Pa. Ranjith creëert een enerverende aanklacht tegen het kastesysteem en kolonialisme, via een verhaal vol actie, bloedvergieten, muziek, tovenaars, geesten en wilde beesten. Het trotse titelpersonage Thangalaan behoort samen met zijn familie en dorpsgenoten tot een […]
Bioscoop

Flight Risk (2025)

De laatste regieklus van Mel Gibson is opvallend kleinschalig en generiek. Zou de gestoorde Australiër FLIGHT RISK gemaakt hebben als vingeroefening voor zijn aangekondigde vervolg op PASSION OF THE CHRIST? Eén ding is zeker, die gek kan nog altijd een vermakelijke thriller in elkaar zetten.  Winston (Topher Grace), een voortvluchtige voormalig accountant van een maffiabaas, […]
Imagine 2024

Azrael (2024)

Phil Tippett, eregast op Imagine dit jaar, klaagde in zijn Career Talk dat de kunst van het visueel vertellen na het einde van de zwijgende cinema steeds minder beheerst wordt. Films leunen teveel op dialoog. Als ik Tippett één film op Imagine aan zou moeten raden, zou het dus AZRAEL zijn, een postapocalyptisch horrorspektakel waarin […]
Camera Japan 2024

Baby Assassins: Nice Days (2024)

Mijn recensie van BABY ASSASSINS sequel 2 BABIES eindigde vorig jaar met het als aanbeveling bedoelde ‘meer van hetzelfde, plus net even wat meer’. Dat gaat een jaar later ook op voor BABY ASSASSINS: NICE DAYS, die nu op Camera Japan draait. Want dat is precies wat deze threequel te bieden heeft: gewoon weer op […]
Bioscoop

The Crow (2024)

Nostalgie en liefde zijn de aartsvijanden van het kritisch vermogen. Op het moment dat bekend werd dat Anne Rice’ roman Interview with the Vampire verfilmd zou worden, had ik al besloten om die film hartgrondig te gaan haten. Zeker toen bekend werd dat Tom Cruise vampier Lestat zou gaan spelen. Ugh! Miscast van het millennium. […]
Bioscoop

Borderlands (2024)

Er draait een videogameverfilming van Eli Roth in de bioscoop: voor de gemiddelde cinefiel zijn dat twee goede argumenten om thuis te blijven. Hoe leuk ik het ook vind om vooroordelen te ontkrachten, in dit geval kan ik niet anders dan bevestigen dat Roth zowel zijn eigen reputatie als die van het genre laag houdt. […]
Bioscoop

Deadpool & Wolverine (2024)

Het zal kapitein Kevin Feige niet lekker hebben gezeten, maar om zijn peperdure zinkende schip te redden moest hij toch aankloppen bij die huurling met z’n grote bek. Het is 2016. Het humoristische en creatieve DEADPOOL blaast een fris windje door de toen al redelijk uitgebluste superheldenwereld. Het is immers het jaar dat DC keutels […]
Bioscoop

Boy Kills World (2023)

BOY KILLS WORLD is kandidaat voor de titel ‘Meest Knotsgekke Film van het Jaar’. De plot laat zich het best omschrijven als een geflipte parodie op THE HUNGER GAMES, met een geweldige Bill SkarsgÃ¥rd die voor die andere titel gaat: Koning van de 21e-eeuwse Genrefilm. Want zeg nou zelf: is er tegenwoordig nog een acteur […]
Bioscoop

Hit Man (2023)

Identiteit is een existentieel thema en Richard Linklater maakt er een thrillerkomedie met filosofische diepgang van. Kan dat? Wel degelijk, bewijst HIT MAN. Richard Linklater is een soort Texaanse tegenhanger van Woody Allen: puntig in het schetsen van situaties waarin achteloze keuzes uitgroeien tot morele kwesties. En hoe je daaruit te redden. Ondertussen valt er […]
Bioscoop

Furiosa: A Mad Max Saga (2024)

Het is alweer bijna tien jaar geleden dat George Miller terugkeerde naar zijn geliefde MAD MAX-reeks en zomaar een meesterwerk op ons losliet. MAD MAX: FURY ROAD wordt inmiddels vaak genoemd als een van de beste actiefilms ooit gemaakt, dus toen Miller aankondigde dat hij aan een prequel zat te sleutelen werd er sceptisch gereageerd. […]
Bioscoop

Kingdom of the Planet of the Apes (2024)

Sciencefictionklassieker PLANET OF THE APES (1968) kreeg vier vervolgfilms en een remake van Tim Burton, maar nooit een waardige opvolger – tot in 2011 Rupert Wyatts RISE OF THE PLANET OF THE APES een uitstekende blockbuster bleek. De twee vervolgen van Matt Reeves, DAWN OF (2014) en WAR FOR THE PLANET OF THE APES (2017), […]
Bioscoop

Love Lies Bleeding (2024)

David Lynch, Quentin Tarantino en de gebroeders Coen worden regelmatig genoemd in de recensies van LOVE LIES BLEEDING. Maar wat de tweede film van Rose Glass (SAINT MAUD) bijzonder maakt tussen de talloze misdaadfilms die door bovengenoemde heren geïnspireerd zijn, is dat Glass niet zozeer een volgeling is als wel een geestverwant. Die ene directe […]
Bioscoop

Civil War (2024)

Alex Garlands CIVIL WAR is niet de epische oorlogsfilm die je wellicht zou vermoeden, maar een film die zich afvraagt welke impact beelden nog kunnen hebben. Het is bijna onmogelijk om niet naar CIVIL WAR te kijken als een extrapolatie van de huidige situatie in de Verenigde Staten. Van de uit zijn voegen barstende polarisatie […]
Bioscoop

Monkey Man (2024)

‘You like John Wick?’ vraagt een wapenhandelaar grijnzend terwijl hij zijn koopwaar presenteert. De verwijzing lijkt vooral bedoeld om MONKEY MAN te onderscheiden van die populaire actiereeks; we zijn hier niet in een luxe hotel, maar in een goor pand ergens in een steegje in Mumbai. Dit is de echte wereld. Regisseur en hoofdrolspeler Dev […]
Bioscoop

Godzilla x Kong: The New Empire (2024)

Godzilla heeft het maar druk op z’n oude dag. Net terug van de Oscaruitreiking voor GODZILLA MINUS ONE, en het gevierde monster mag alweer aan de slag in GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE. Hoewel het hier natuurlijk gaat om twee aparte franchises, is het wel tekenend dat we binnen een half jaar twee Godzillafilms […]
Pathé Thuis

Polite Society (2023)

Het speelfilmdebuut van Nida Manzoor is een familiedrama dat gekaapt wordt door slapstick, martial arts en spionage. Afgelopen weekend werd de film lovend ontvangen tijdens het Internationaal Filmfestival Assen (mede-georganiseerd door onze eigen Henriëtte Poelman), nu kan hij bekeken worden via Pathé Thuis.  POLITE SOCIETY speelt zich af in de Brits-Pakistaanse gemeenschap in Londen en […]
Bioscoop

Dune: Part Two (2024)

Tweeënhalf jaar na het eerste deel vervolgt Denis Villeneuve zijn verfilming van het meest gelauwerde boek uit de sciencefictioncanon, Dune. De actiescènes zijn indrukwekkend, de kostumering origineel en de rolverdeling vol steracteurs. Een artistieke triomf. DUNE: PART TWO is met twee uur en drie kwartier – tien minuten meer dan DUNE – een lange zit. […]
IFFR 2024

Jigarthanda Double X (2023)

Kan cinema een wapen zijn tegen onrecht? En tegelijk ook nog eens populair entertainment, dat een brug slaat tussen Clint Eastwood en de jungle van Tamil Nadu? Jazeker, bewijst de spectaculaire, kleurrijke actiethriller JIGARTHANDA DOUBLE X. Voorkennis van voorganger JIGARTHANDA (2014) is niet nodig. Officieel is JIGARTHANDA DOUBLE X een prequel van JIGARTHANDA, maar is […]
IFFR 2024

One More Shot (2024)

ONE MORE SHOT gaat direct verder waar ONE SHOT ophield, en levert wat een vervolg met zo’n titel belooft: meer actie en meer spanning. Voor liefhebbers van goed gemaakte DTV-actiethrillers een buitenkansje om tijdens het IFFR in de bios mee te pakken. ONE SHOT was, zoals ook die titel beloofde, zogenaamd in één shot opgenomen, […]
Bioscoop

Godzilla Minus One (2023)

Godzilla is bijna zeventig jaar en dat moet gevierd worden! GODZILLA MINUS ONE is een respectvolle update van de originele kaijukraker uit 1954, en een van de betere delen in de reeks van inmiddels een dikke dertig films. De klassieker GODZILLA / GOJIRA van Ishiro Honda staat tegenwoordig te boek als de genrebepalende kaijufilm, maar […]
Bioscoop

The Killer (2023)

Na een dubieuze poging om zijn vaders droom te verwezenlijken, is David Fincher teruggekeerd naar zijn wortels. THE KILLER volgt een sociopatische huurmoordenaar die in uitgebreid detail zijn werkwijze aan het publiek uitlegt. Dit resulteert in een film die even nauwkeurig en koel is als het onderwerp. Het is alweer bijna tien jaar geleden sinds […]
Imagine 2023

She Is Conann (2023)

SHE IS CONANN, de nieuwste film van Bertrand Mandico, lijkt op papier misschien wat toegankelijker dan zijn THE WILD BOYS (2017) en AFTER BLUE (2021). Niets is minder waar.  SHE IS CONANN is, meer nog dan de twee eerste speelfilms van Mandico, schatplichtig aan zijn inspiratiebronnen. Waar THE WILD BOYS een genderfucktwist gaf aan Jules […]
RECENSIE

The Creator (2023)

Een Amerikaanse soldaat wordt op missie gestuurd om een wapen van de vijand te vernietigen, maar stiekem probeert hij zijn vrouw terug te vinden die hij in vijandelijk gebied achter moest laten. Is dit Vietnam? Nee, maar het lijkt er wel erg op. Eenmaal terug bij de vijand begint hij zich het lot van de […]
Camera Japan 2023

Baby Assassins 2 Babies (2023)

De ‘baby’s’ uit culthit BABY ASSASSINS (2021) zijn inmiddels volwassen, en daar komen allerhande nieuwe grotemensenproblemen bij kijken. Openstaande rekeningen, vakbondsregels, én hongerige jonge collega’s voor wie Mahiro (Saori Izawa) en Chisato (Akari Takaishi) slechts obstakels op de carriereladder zijn. De jonge honden in kwestie zijn Makoto (Atomo Mizuishi) en Yuri (Joey Iwanaga), twee beginnende […]
Camera Japan 2023

Ninja vs Shark (2023)

Fans van Taika Waititi’s EAGLE VS SHARK kunnen teleurgesteld weer wegklikken. Het gaat hier namelijk niet om een verlaat vervolg op de sociaal onhandige romcom uit 2007, maar om een lowbudget ninjasploitation film, nu te zien op Camera Japan. Met een ladingdekkende steekwoordentitel als NINJA VS SHARK weet je wat je als genreliefhebber kan verwachten. […]
RECENSIE

Sisu (2022)

Met SISU flikt Jalmari Helander het opnieuw om een clichématig genrefilmconcept te overgieten met een dikke Finse saus en er zo iets compleet unieks van te maken. Ditmaal zorgt een eenmansleger à la John Rambo voor een bloedige voltreffer. SISU is een typisch Fins begrip en betekent zoiets als ‘de ijzeren wil bezitten om door […]
RECENSIE

Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)

Het lijkt erop dat het publiek nog steeds geen genoeg krijgt van nostalgie in de bioscoopzalen, dus het was ook maar een kwestie van tijd totdat Indiana Jones weer moest komen opdraven. Maar kan een inmiddels al vijftien jaar officieel bejaarde Harrison Ford nog steeds een actieheld spelen? Soort van, zo blijkt. Je kan bijna […]
RECENSIE

The Flash (2023)

Met DC's klassieke Flashpoint mini-serie als uitgangspunt introduceert Andy Musschietti's THE FLASH na een lang, getroebleerd productieproces dan eindelijk het multiversum in DC's extended universe.
RECENSIE

Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves (2023)

Nu Hollywood zich in een tijdperk bevindt waar films gebaseerd op IP (intellectual property) het meeste geld binnen harken, was het een kwestie van tijd totdat iemand weer een poging zou wagen om het populaire rollenspel Dungeons & Dragons te verfilmen. Is het resultaat succesvoller dan de geflopte ramp uit 2000? Dat sowieso. Voor de […]
RECENSIE

John Wick: Chapter 4 (2023)

Na een gedwongen pauze van vier jaar is Keanu Reeves eindelijk terug als de boeman van de onderwereld, John Wick. In JOHN WICK: CHAPTER 4 zijn de stunts groter, het verhaal absurder, en duurt het allemaal veel langer. Maar die drie uur zitten wel vol met keigoede actie. Allereerst moeten we even stilstaan bij Lance […]
RECENSIE

Shazam! Fury of the Gods (2023)

Het filmuniversum van DC gaat op de schop, geen enkel project is meer veilig. Het vervolg op de beste film uit het DCEU heeft de eindstreep in ieder geval wel gehaald. Een van de charmantste aspecten van SHAZAM! (2019) is de jeugdige cast. Maar jonge acteurs worden snel oud, wat een nog groter probleem veroorzaakt […]
RECENSIE

Ant-Man and the Wasp: Quantumania (2023)

Peyton Reeds ANT-MAN (2015) en ANT-MAN AND THE WASP (2018) zijn nog steeds de twee ‘kleine’ films binnen het immer uitdijende MCU. Deel drie QUANTUMANIA gaat groot. Te groot? Ant-Mans derde solofilm mag Marvels Fase 5 openen. Fase 5 alweer? Had er niet nog wat climactisch moeten gebeuren om Fase 4 af te sluiten? Blijkbaar […]
RECENSIE

Avatar: The Way of Water (2022)

Vrijwel direct na de premiere van megahit AVATAR in 2009 kondigde regisseur James Cameron een tweede deel aan. Kan iets na dertien jaar nog aan verwachtingen voldoen? En zit er überhaupt nog wel iemand te wachten op een vervolg? Dat zijn issues waar Cameron zich duidelijk niet mee bezig gehouden heeft tijdens het maken van […]
RECENSIE

Violent Night (2022)

DIE HARD (John McTiernan, 1988) meets BAD SANTA (Terry Swigoff, 2003), een combinatie zo voordehandliggend dat het een wonder mag heten dat VIOLENT NIGHT niet al veel eerder gemaakt is. Een lompe, uitgebluste kerstman die onverhoops in een Die Hard-scenario terecht komt? Da’s koren op de subversieve hi-concept molen van Tommy Wirkola. Na zijn doorbraak […]
RECENSIE

Black Panther: Wakanda Forever (2022)

Toen hoofdrolspeler Chadwick Boseman twee jaar geleden overleed was de productie van het vervolg op superhit BLACK PANTHER (Ryan Coogler, 2018) net begonnen. Marvel stond nu voor een dilemma: koning T’Challa hercasten, of het verhaal omgooien? Of nouja, dilemma? Boseman was zo vereenzelvigd met de rol, dat de eerste optie waarschijnlijk niet eens afgewogen werd. […]
RECENSIE

Black Adam (2022)

Vijftien jaar moest Dwayne ‘The Rock’ Johnson wachten tot hij eindelijk zijn droomrol kon spelen. In die tijd is er echter veel gebeurd binnen het superheldengenre. Kan BLACK ADAM nog wat toevoegen? 2007 was een interessante tijd voor het genre: Marvel had zijn kruit enigszins verschoten met tegenvallende derde delen van de studio’s toenmalige stokpaard-series […]
RECENSIE

Werewolf by Night (2022)

Door de niet-aflatende stroom Marvel-‘content’, die bovendien allemaal ingewikkeld met elkaar verweven is, is het fenomeen ‘Marvelmoeheid’ niet heel verbazend. Toch zou het jammer zijn om hierdoor WEREWOLF BY NIGHT (nu op Disney+) aan je voorbij te laten gaan. WEREWOLF BY NIGHT is qua vorm al een vreemde eend in de bijt. Het is geen […]
RECENSIE

Samaritan (2022)

 Na JUDGE DREDD, GUARDIANS OF THE GALAXY VOL. 2 en THE SUICIDE SQUAD kruipt de 76-jarige Sylvester Stallone voor SAMARITAN opnieuw in de huid van een superheld. Mooi op tijd voor onze aankomende vigilante-special. Wie de film op het witte doek wil zien (niet dat dit per se nodig is) moeten we teleurstellen want door de covid-pandemie werd de […]
RECENSIE

Day Shift (2022)

Knoflookgranaten en zonnebrandcrème die het mogelijk maakt dat vampiers ook overdag ongeneerd kunnen rondlopen. Het mag duidelijk zijn dat wie pure gore of gruwel wil, DAY SHIFT maar beter laat voor wat het is. Netflix zet dezer dagen alles op alles om films in huis te halen die het grote publiek kunnen aanspreken. Onlangs lukte […]
RECENSIE

Beast (2022)

Wat ik dacht dat BEAST zou zijn: Idris Elba vecht zich in de wildernis op een woest aantrekkelijke manier veilig in een kat- en muisspel met een slimme leeuw. Waar ik naar heb gekeken: familiedrama in Zuid-Afrika krijgt te maken met Katcujo. Scriptschrijvers Ryan Engle en Jaime Primak Sullivan beweren, bij monde van jachtopziener Martin […]
RECENSIE

Prey (2022)

Hij vocht al tegen Xenomorphs, Arnold Schwarzenegger, Danny Glover, Topher Grace en Thomas Jane met het syndroom van Gilles de la Tourette, maar in PREY staat de Predator tegenover zijn grootste uitdaging: Naru en haar onweerstaanbare hond. Het klonk als een tof plan: een op zichzelfstaande film uitbrengen, waarbij het publiek halverwege ontdekt dat het […]
RECENSIE

Bullet Train (2022)

Herintredende huurmoordenaar Ladybug (Brad Pitt) neemt een ogenschijnlijk makkelijk klusje aan om weer in vorm te raken. Als hij hiervoor in Tokyo aan boord stapt van de Shinkansen naar Kyoto, heeft hij nog geen idee dat het de rit van zijn leven wordt. BULLET TRAIN van David Leitch is een adaptatie van het Kotaro Isaka’s […]
RECENSIE

Thor: Love and Thunder (2022)

Waar collega-Avengers Captain America en Ironman het moesten doen met ieder een eigen trilogie, dondert Thor (Chris Hemsworth) lekker door met zijn vierde solofilm. De frivole richting die regisseur Taika Waititi succesvol inzette met THOR: RAGNAROK (2017) wordt vervolgd, maar werkt bij LOVE AND THUNDER toch wat minder. Gedumpt door grote liefde Jane Foster, vader […]
RECENSIE

Jurassic World Dominion (2022)

JURASSIC WORLD DOMINION heeft veel raakvlakken met STAR WARS: THE RISE OF SKYWALKER: beide films zijn afsluiters van een nieuwe trilogie door een terugkerende regisseur. En beide het slechtste deel van hun reeks. Als JURASSIC WORLD van Colin Trevorrow iets bewees, dan is het dat het publiek nog niet klaar was met dinosaurussen. Veertien jaar […]
RECENSIE

Everything Everywhere All At Once (2022)

INTO THE SPIDER-VERSE (Peter Ramsey e.a., 2018) legde de lat hoog voor multiverseel vermaak. Te hoog voor DOCTOR STRANGE & THE MULTIVERSE OF MADNESS (Sam Raimi, 2022), maar indie outsider EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE haalt hem op z’n sokken. De film is het passieproject van schrijver-regisseurs Dan Kwan en Daniel Scheinert (als duo werkzaam onder de naam […]
RECENSIE

Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2016)

In 2002 gaf regisseur Sam Raimi met zijn SPIDER-MAN de superheldenfilm een hele nieuwe impuls. Twintig jaar later is hij gedegradeerd tot regisseur van het zoveelste inspiratieloze deel uit een uitgemolken reeks superheldenfilms. Scott Derrickson stond op het punt om zelf het vervolg op zijn DOCTOR STRANGE uit 2016 te maken, maar plotseling was daar […]
RECENSIE

Morbius (2022)

In het kielzog van DC’s megahit THE BATMAN komt Marvel nu met zijn eigen vleermuisman. Maar daar houden de meeste vergelijkingen dan ook op… Nadat de Comics Code Authority begin jaren zeventig het afbeelden van monsters in strips eindelijk toestond, lanceerde Marvel gelijk zijn eerste volbloed horror-personage: Morbius, The Living Vampire. Zijn eerste verschijning was […]
RECENSIE

The Northman (2022)

In een wereld van prima kerels met de voornaam Robert (zie Pattinson, De Niro, Englund) is mijn persoonlijke favoriet de regisseur Robert Eggers. Zijn films staan bekend om zijn ongeëvenaarde aandacht voor geschiedkundig detail. THE NORTHMAN is geen uitzondering en wordt omschreven als de meest historisch accurate vikingfilm ooit gemaakt. Goede Vikingfilms zijn sowieso al […]
RECENSIE

The Batman (2022)

De stripfilmliefhebber is de laatste tijd zo verwend dat de aankondiging van de zoveelste Batman-film zeer waarschijnlijk enigszins blasé ontvangen werd. Maar Matt Reeves’ nieuwe versie is niet zomaar een Batman, het is The Batman. De titel grijpt terug naar de begindagen van het personage, toen tekenaar Bob Kane hem eind jaren dertig voor uitgeverij […]
RECENSIE

The Matrix Resurrections (2021)

Ooit was het een meme dat Keanu Reeves onsterfelijk was, omdat hij niet ouder leek te worden. Maar juist de nu toch duidelijk oudere, vermoeidere trekken van Reeves dragen in THE MATRIX: RESURRECTIONS bij aan een prettig doorleefde textuur. Het is een beetje alsof je een oude vriend tegen het lijf loopt. Je kan het […]
RECENSIE

Spider-Man: No Way Home (2021)

In een overvol Marvel-jaar (vier films, vier series) mag SPIDER-MAN: NO WAY HOME het hek sluiten, maar tegelijk de deur naar het multiversum wagenwijd openzetten. De implicaties hiervan voor de voortzetting van het MCU (nu MCM?) zijn aanzienlijk. Wat dit concreet betekent voor NO WAY HOME houden we gezien eventuele spoilers nog maar even in […]
RECENSIE

The Wheel of Time (seizoen 1) (2021–)

Al enige tijd stelt elke streamingdienst zich de vraag: wat wordt de nieuwe GAME OF THRONES? Amazon doet een gooi naar die kroon met een big budget-productie, niveau GOT seizoen 7, van Robert Jordans fantasy-epos THE WHEEL OF TIME, die vandaag in première gaat. Ter voorkoming van teleurstelling maar meteen het antwoord: WOT is niet […]
RECENSIE

Eternals (2021)

De Celestials, een ras van intergalactische opperwezens, stuurden millennia geleden een groep onsterfelijke Eternals naar de Aarde om de ontluikende mensheid te beschermen tegen de Deviants, buitenaardsen met een voorliefde voor ons doorgeëvolueerde apen. Als op een dag, ergens eind middeleeuwen, deze dreiging eindelijk de kop ingedrukt is, zijn de tien Eternals vrij om hun […]
RECENSIE

Night Teeth (2021)

Lekker stappen met twee vampierchicks. Hoe plat ook, het is een premisse waarvan je verwacht dat-ie een dikke bak lol kan opleveren. NIGHT TEETH is er om te bewijzen dat het ook anders kan: nodeloos gecompliceerd en toch nagenoeg leeg. Na uitleg over een eeuwenlange wapenstilstand tussen mensen en vampiers, krijgen we te zien hoe […]
RECENSIE

Venom: Let There Be Carnage (2021)

In 2018 kregen we een fenomenale film over een man die door een stem in zijn hoofd kon worden overgenomen om gewelddadige dingen te doen. Helaas praten we drie jaar later echter niet over UPGRADE 2, maar moeten we het doen met het vervolg op de matige superheldenfilm VENOM. Om maar met het goede nieuws […]
RECENSIE

Willy’s Wonderland (2021)

Nic Cage vecht tegen pluche robots. Wat valt er nog meer over te zeggen? Het klinkt als een ontzettend goed idee. Dat wel. Maar hoe lang kun je één grap blijven rekken? Een naamloze mannelijke man, met leren jack en zonnebril, rijdt met zijn ragbak een klein Amerikaans dorpje binnen. Een spijkermat maakt echter finaal […]
RECENSIE

Dune (2021)

Zevenendertig jaar na David Lynch’ DUNE en diverse malen uitstel door covid is het eindelijk zover. Vandaag gaat Denis Villeneuve’s versie in première in de Nederlandse en Belgische bioscopen. Liefhebbers van Frank Herberts originele boekenreeks, die ook wel het startpunt van de ecologische sciencefiction wordt genoemd, keken er reikhalzend naar uit. Ook ik, als boek-uit-het-hoofdkenner […]
RECENSIE

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021)

Marvels eerste martial arts-uitstapje na
RECENSIE

The Suicide Squad (2021)

Nadat James Gunn door twitter-ophef bij Disney de laan uit werd gestuurd, stonden de Warner Brothers hem bij de poort met open armen op te wachten. Gunn kreeg een vrijbrief om hun kwakkelende DC Extended Universe een frisse, R-Rated draai te geven. De geplande SUICIDE SQUAD sequel zat al een tijdje vast in development hell, […]
RECENSIE

Blood Red Sky (2021)

SNAKES ON A PLANE meets FROM DUSK TILL DAWN. Of zoals Samuel L. Jackson het zou zeggen: ‘I’ve had it with these motherfucking vampires on this motherfucking plane!’ De Duitse Nadja heeft een mysterieuze ziekte. Ze neemt daarom, samen met haar zoontje, een nachtelijke vlucht naar de VS in de hoop daar te worden genezen. […]
RECENSIE

Jolt (2021)

AMAZON PRIME | Hele boze en knappe vrouw heeft zeldzame aandoening die leidt tot moordlustige impulsen. Alleen zelf toegediende elektroschokken weerhouden haar van het overgaan tot gruweldaden. Wanneer zij in korte tijd eindelijk liefde vindt en weer kwijtraakt, is niets meer schokkend genoeg om haar razernij in toom te houden. Klinkt als een goed idee, […]
RECENSIE

The Tomorrow War (2021)

De sciencefictionactiefilm THE TOMORROW WAR hangt van clichés aan elkaar. Toch zijn er genoeg scènes die de fans zullen kunnen bekoren. Ex-soldaat Dan Forester (Chris Pratt) heeft een simpel leventje. Hij werkt als biologieleraar, is gelukkig met zijn vrouw Emmy (Betty Gilpin) en heeft een speciale band met zijn dochtertje Muri (Ryan Kiera Armstrong/Yvonne Strahovski). […]
RECENSIE

Black Widow (2021)

Een volle twee jaar na SPIDER-MAN: FAR FROM HOME (Jon Watts, 2019), een jaartje later dan gepland, is het aan BLACK WIDOW om de vierde fase van het Marvel Cinematic Universe in te luiden. Ondertussen hebben Disney+ succes-series WANDAVISION, THE FALCON & THE WINTER SOLDIER en LOKI het MCU vooral stilistisch een verfrissende draai gegeven. […]
RECENSIE

The Forever Purge (2021)

In alweer de vijfde film uit de reeks is de jaarlijkse Purge terug van weggeweest, nadat die aan het eind van THE PURGE: ELECTION YEAR nog afgeschaft was. ‘Can the Purge help this divided country?’ THE FOREVER PURGE begint met een groep Mexicaanse immigranten die de grens oversteken naar de Verenigde Staten, om daar een […]
RECENSIE

Chaos Walking (2021)

Regisseur Doug Liman maakte naam met scherpe komedies en actiefilms als GO (1999) en THE BOURNE IDENTITY (2002). Zijn genre-uitstapjes zijn echter wat minder consequent in kwaliteit. JUMPER (2008) was een gemankeerde zeperd, EDGE OF TOMORROW (2014) weer uitstekend. Met zijn derde sci-fi project CHAOS WALKING lijkt hij helaas weer terug bij af. CHAOS WALKING […]
RECENSIE

Godzilla vs Kong (2021)

De grote aap gaat eindelijk op de vuist met de grote hagedis. Toch blijkt deze langverwachte titanenstrijd geen epische conclusie, maar eerder een vluchtig tussendoortje. Marvel heeft alles veranderd. Waar je vroeger gewoon eerst een goede film (of in ieder geval een succesvolle) moest maken om er vervolgens een franchise uit te wringen, wordt tegenwoordig […]
RECENSIE

Mortal Kombat (2021)

De Mortal Kombat filmserie stierf met het abominabele tweede deel ANNIHILATION (John R. Leonetti, 1997) een vroege dood, maar het computerspel zelf is altijd ongekend populair gebleven. Nu, na decennia in development hell, is er dan eindelijk de doorstart. Was het het wachten waard? Nee, natuurlijk niet. Martial arts en Hollywood zijn nooit echt goed […]
RECENSIE

Nobody (2021)

Eindelijk een antwoord op de vaak gestelde vraag: is Bob Odenkirk een goede actieheld? De scenarist van JOHN WICK en de regisseur van HARDCORE HENRY slaan de handen ineen om met een overtuigend antwoord te komen: een dikke vette ja. Hoofdpersoon Hutch Mansell is het toonbeeld van middenklasse-Amerika op middelbare leeftijd. Lagere leidinggevende in een […]
RECENSIE

Army of the Dead (2021)

Een plot die in drie woorden is samen te vatten: casinoroof met zombies. En dat dan met een dik Zack Snyder-sausje eroverheen. Of je nou wat kunt met zijn stijl of niet, je moet nageven dat dit de plezierigste film is die hij in tijden heeft gemaakt. Zack Snyder heeft fans genoeg. De goedkeuring van […]
RECENSIE

Yasuke (2021–)

In de zestiende eeuw leerde een samoerai-generaal de zwarte dienaar Yasuke vechten, en werd hij de eerste zwarte samoerai in Japan. Het staat vast dat deze persoon heeft bestaan, maar historici weten weinig over hem. Dit gaf regisseur LeSean Thomas voldoende ruimte voor zijn eigen fantasie in de Netflixserie YASUKE. Deze kans heeft hij volledig […]
RECENSIE

Wonder Woman 1984 (2020)

Haar eerste solo-avontuur plempte Diana Prince (Gal Gadot) midden in de Eerste Wereldoorlog neer, in een wereld waar de term ‘superheld’ nog bestemd was voor iemand als Baron von Richthofen. Het zou the war to end all wars zijn, maar wij weten wel beter. Genoeg te doen dus de komende jaren, voor een opperwezen als […]
RECENSIE

Zack Snyder’s Justice League (2021)

Als een regisseur de kans krijgt een eigen visie te tonen in een grote studiofilm, is dat eigenlijk altijd iets om te vieren. Dat wil niet zeggen dat het altijd een goede film oplevert. Het is om te beginnen al bijzonder dat Zack Snyder überhaupt een monsterbudget van 300 miljoen kreeg voor JUSTICE LEAGUE. Ja, […]
RECENSIE

Invincible (2021–)

Voordat auteur Robert Kirkman met zombies aan de wandel ging voor zijn strip The Walking Dead, creëerde hij samen met tekenaar Corey Walker begin deze eeuw Invincible, een verhaal over een tiener met ontluikende superkrachten in een wereld waar superhelden heel normaal zijn. Met de streaming wars nog in volle gang vallen de streamingdiensten over […]
RECENSIE

Space Sweepers (2021)

We horen veel over de plastic soep in de oceanen, maar vlak ook ruimteafval niet uit! Dat astronauten daar flink last van kunnen hebben, zagen we al eens in GRAVITY, en ook in SPACE SWEEPERS vliegen de wrakstukken van oude satellieten en ruimteschepen ons om de oren. Het is het jaar 2092 en de aarde […]
RECENSIE

Outside the Wire (2021)

Holle actiescènes, afgezaagde dialogen en een warrig script. De nieuwe Netflix Original-film OUTSIDE THE WIRE is een teleurstelling voor liefhebbers van actie en sci-fi. Regisseur Mikael HÃ¥fström en schrijvers Rob Yescome en Rowan Athale laten heel wat steekjes vallen. Het is 2036. In Oekraïne heerst een burgeroorlog waarbij een door Russen gesteunde rebellengroep het land […]

Berichten navigatie

Oudere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden