The Forever Purge(2021)

In alweer de vijfde film uit de reeks is de jaarlijkse Purge terug van weggeweest, nadat die aan het eind van THE PURGE: ELECTION YEAR nog afgeschaft was. ‘Can the Purge help this divided country?’

THE FOREVER PURGE begint met een groep Mexicaanse immigranten die de grens oversteken naar de Verenigde Staten, om daar een nieuw leven op te bouwen. Adela en Juan komen te werken op een paardenranch in Texas voor een rijke familie van witte Amerikanen, de Tuckers. Als de jaarlijkse Purge aanbreekt gebruiken ze hun ‘Purge protection bonus’ om de nacht met andere immigranten door te brengen in een beveiligd complex, terwijl de familie Tucker zich in hun eigen huis schuil houdt.

De nacht verloopt zonder grote incidenten, en de volgende dag keert iedereen terug naar de ranch om het gewone leven weer op te pikken. Maar dan worden Adela en de Tuckers aangevallen door een groep Purgers die lak heeft aan de regels en de ‘Forever Purge’ uitroept. En zij zijn niet alleen: overal in de Verenigde Staten nemen extreemrechtse groepen het recht in eigen hand en overrompelen de politie. Deze milities willen Amerika ‘zuiveren’ van immigranten en op de puinhopen een nieuwe maatschappij beginnen. Adela, Juan en de Tuckers moeten samenwerken om te overleven als blijkt dat vluchten naar Mexico de enige overgebleven optie is.

De politieke en maatschappijkritische boodschap van de THE PURGE-films lag er altijd al dik bovenop, en in dit nieuwste deel is dat niet anders. Er is weinig fantasie voor nodig om in de moordende milities verwijzingen te zien naar gewelddadige Trump-aanhangers en racistische Amerikaanse groeperingen zoals de Proud Boys. Hoe bedenker en scenarist van de films James DeMonaco over hen denkt is overduidelijk. ‘Jullie vechten tegen rijke onderdrukkers, maar hebben niet door dat jullie zelf schoothondjes van die rijke elite zijn,’ sneert een personage de Purgers toe. Verderop in de film roept een van de Purgers ‘Fake news!’ terwijl hij een reporter door zijn hoofd schiet. Subtiel is anders, maar de boodschap komt wel aan.

Voor het vorige deel, prequel THE FIRST PURGE, deed bedenker DeMonaco al een stapje terug, en ook nu laat hij de regie aan een ander over. Dit keer is het de Mexicaanse filmmaker Everardo Gout, in 2011 nog genomineerd voor beste debutant op het filmfestival van Cannes, die de kans krijgt zich aan een groot publiek te laten zien. Het scenario is wel nog van de hand van DeMonaco, die ook alweer aan een zesde deel schijnt te werken. Gout weet als ervaren televisieserieregisseur zijn bescheiden budget goed te gebruiken en in korte tijd sympathieke personages neer te zetten. De actiescènes zijn wel weer wat minder grotesk dan in bijvoorbeeld ELECTION YEAR en daarmee ook wat minder leuk, maar dat is geen groot bezwaar.

THE FOREVER PURGE past prima in de PURGE-traditie. Het is een vermakelijke film die zijn boodschap niet onder stoelen of banken steekt, en na het erg matig ontvangen THE FIRST PURGE en de na twee seizoenen gecancelde televisieserie een opvolger die weer nieuw leven in de franchise blaast. Forever is misschien wat te veel van het goede, maar op deze voet mag de reeks in ieder geval for a while best doorgaan.

Distributie: Universal Pictures Nederland. Release NL 1 juli, BE 4 augustus. Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 30 juni 2021.

30 juni 2021
    The Forever Purge
    103 minuten