• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Thriller

Als je durft.

RECENSIE

King of the Ants (2003)

Sean Crawley (McKenna) is een nietsnut die zich zonder duidelijk doel een weg door het leven baant. Op een dag loopt hij de lijvige Duke (Wendt) tegen het lijf, die hem namens de louche aannemer Ray Matthews (Baldwin) inhuurt om dag en nacht een gemeenteambtenaar te schaduwen. Al snel komen Ray’s ware bedoelingen aan het […]
RECENSIE

Exorcist: The Beginning (2004)

De griezelige anekdotes rondom de productie van William Friedkins THE EXORCIST uit 1973 zijn talrijk. Een bekend verhaal is dat de set destijds onder mysterieuze omstandigheden volledig is afgebrand. Actrice Ellen Burstyn liep chronische rugklachten op tijdens de scène waarin zij hardhandig bij haar dochter vandaan wordt getrokken en niet minder dan negen medewerkers vonden […]
RECENSIE

Boa vs. Python (2004)

Louche zakenman Broddick (Kendrick) heeft in Zuidoost-Azië een meer dan dertig meter lange python gevangen en naar de VS laten transporteren, zodat hij en zijn bedenkelijke, schietgrage vrienden er een weekendje op kunnen jagen. Maar het immense dier ontsnapt en verschanst zich in de gewelven van het waterzuiveringsbedrijf van Philadelphia. FBI-agent Sharpe (Woller) doet een […]
RECENSIE

Mimic 3: Sentinel (2003)

Het is altijd hinderlijk als een sequel de (gedrags)codes en spelregels zoals uitgezet door het origineel aan z’n laars lapt en met betrekking tot hetzelfde onderwerp met volledig nieuwe parameters op de proppen komt.  Het duidt bovendien op een slordige en cynische houding van de zijde van filmmakers, alsof met de herinnering van de kijker […]
RECENSIE

Megalodon (2002)

De van oorsprong Engelse make-up-artist Gary Tunicliffe heeft nooit eenzelfde cultstatus verworven als collega’s Tom Savini en Rick Baker. Toch is het nagenoeg uitgesloten dat fans van het horrorgenre nog nooit met zijn creaties in aanraking zijn gekomen. De Brit verzorgde de special make-up effects van tientallen genrefilms, onder meer CANDYMAN, BLADE en de meeste […]
RECENSIE

The Grudge (2004)

Weinig regisseurs zullen het Shimizu nadoen. Eén en hetzelfde verhaal eerst voor een habbekrats op video draaien, dan op film (beide malen onder titel JU-ON), op beide formaten ook nog een sequel draaien, en tenslotte van dat eerste deel met Amerikaans geld een glossier, tweede remake maken, getiteld THE GRUDGE. Voor wie de vorige twee versies heeft […]
RECENSIE

Seed of Chucky (2004)

Als scenaristen maar lang genoeg wachten mogen ze zelf ook een film regisseren. Zo verfilmde Kevin Williamson zijn eigen TEACHING MRS. TINGLE en verfilmde BLADE-schrijver David Goyer recent BLADE: TRINITY. Ook Don Mancini heeft geduldig gewacht tot hij bij zijn CHILD’S PLAY-creatie in de regisseursstoel kon kruipen, en met deel 5 is zijn droom uitgekomen. […]
RECENSIE

Videodrome (1983)

Leuk bedacht: de verpakking waarin Criterion zijn dubbel-dvd van David Cronenbergs videodrome (1982) heeft gestoken, heeft de gedaante van een Betamax-videotape met het opschrift ‘Long live the new flesh’. Dat nieuwe vlees is in dit geval de digitale drager van de film die er, zoals we mochten verwachten, beter uitziet dan ooit. Maar in hoeverre […]
RECENSIE

Immortals (2004)

De wereld van morgen kan eruit zien als de wereld van zeventig jaar geleden, zo weet elke historicus. De geschiedenis herhaalt zich immers vaak. Ook steeds meer sciencefiction-regisseurs spelen met dat idee en trekken een wereld op die een mengeling is van oude architectuur en futurisme. Vooral de jaren dertig zijn populair, zo blijkt uit […]
RECENSIE

Toolbox Murders (2004)

De oorspronkelijke THE TOOLBOX MURDERS (Dennis Donnelly, 1977) behoorde tot het teen slasher-genre van de late jaren zeventig en verwierf in Groot-Brittannië negatieve faam als video nasty (toentertijd bestempeld als bron van alle binnen- en buitenfilmische kwaad): goedkoop, hypocriet tot de nde macht, gratuït, onaangenaam en een gestoord wereldbeeld verheerlijkend dat het werkje flauwtjes voorwendt […]
RECENSIE

The Village (2004)

De nieuwe film van de maker van THE SIXTH SENSE, UNBREAKABLE en SIGNS, dat kan maar één ding betekenen: in THE VILLAGE is niets wat het lijkt. Met het in de publiciteitscampagne benadrukte uitgangspunt wordt filmkijken een spelletje tussen de maker en zijn publiek, dat het klappen van de zweep inmiddels goed genoeg kent om als […]
RECENSIE

Secret Window (2004)

Stephen King, op wiens verhaal Secret Window, Secret Garden de onderhavige film gebaseerd is, maakt met enige regelmaat schrijvers en het schrijverschap tot onderwerp van zijn werk. Niet zo gek dat iemand met een dergelijke productiviteit de inspiratie af en toe dicht bij huis zoekt. Het door Rob Reiner zo gloedvol verfilmde MISERY is een […]
RECENSIE

Kill Bill, Vol. 2 (2004)

De eerste slogan was een belofte: ‘In the year 2003 Uma Thurman will kill Bill!’. Die werd niet ingelost; Bill haalde het jaar 2004. Quentin Tarantino’s wraakepos werd in twee delen uitgebracht, en mopperkonten betichtten Miramax-baas en financier Harvey Weinstein van schaamteloze geldklopperij. Inmiddels is duidelijk dat Weinstein en Tarantino niet twee kaartjes voor dezelfde […]
RECENSIE

Female Convict Scorpion – Jailhouse 41 (1972)

Quentin Tarantino heeft zich tijdens het schrijven van zijn script voor de twee delen KILL BILL laten inspireren door het Japanse samoerai-tweeluik LADY SNOWBLOOD en LADY SNOWBLOOD: LOVE SONG OF VENGEANCE. In deze films maakt een eenzame heldin met haar flitsende zwaard een bloedige wraaktocht door Japan. De parallellen met Uma Thurmans queeste zijn evident, […]
RECENSIE

Ginger Snaps: Unleashed (2004)

Het succes van GINGER SNAPS onder horrorliefhebbers heb ik nooit zo goed begrepen. De nadruk waarmee de makers het bovennatuurlijke element – een weerwolf die een Canadese buitenwijk terroriseert – presenteerde als metafoor voor de ontluikende seksualiteit van de hoofdpersoon, maakte dat de film op een concreter niveau niet meer werkte. Een weerwolf die volledig […]
RECENSIE

The Butterfly Effect (2004)

De vier hoofdpersonen uit THE BUTTERFLY EFFECT zijn stuk voor stuk zwaar getraumatiseerd. Evan Treborn (als volwassene gespeeld door Ashton Kutcher) heeft niet alleen een vader in het gekkenhuis, hij zelf wordt als kind geregeld geplaagd door blackouts waarin hij allerlei verontrustends blijkt uit te spoken. Maar dat is nog niets vergeleken met de ellende […]
RECENSIE

Stereo (2014)

[Gemeenschappelijke bespreking van FAST COMPANY, STEREO en CRIMES OF THE FUTURE] Van David Cronenberg kunnen we uiteraard niet genoeg krijgen; zelfs de kliekjes uit ’s mans oeuvre zijn het proeven waard. Toch is het een curieus trio dat door Blue Underground op twee schijfjes is samengebracht. Twee experimentele films uit het begin van Cronenbergs carrière […]
RECENSIE

Willard (2003)

Strikt genomen ben ik niet bevoegd om WILLARD te recenseren, aangezien ik het origineel nooit heb gezien. In die film, lees ik, traint een buitengesloten jongen een legertje ratten om wraak te nemen op de boze buitenwereld. WILLARD (1972) bleek onverwacht succesvol, en luidde een hele serie ‘de natuur neemt wraak’ films in als FROGS, […]
RECENSIE

Gothika (2003)

Bosrijke omgevingen worden in genrefilms al decennia lang gebruikt als standplaats voor gevangenissen en psychiatrische inrichtingen. Dat dat vragen is om moeilijkheden blijkt ook weer uit de gebeurtenissen in en rond de vrouweninrichting in GOTHIKA. Dr. Miranda Gray (Berry) is er werkzaam als psychiater. Miranda krijgt zo haar eigen problemen wanneer ze op een regenachtige […]
RECENSIE

13th Child (2002)

Waarschijnlijk is het zo gegaan: krasse knarren Cliff Robertson (Uncle Ben in SPIDER-MAN) en Michael Maryk hoorden over het succes van THE BLAIR WITCH PROJECT, zagen een episode van The X-Files en besloten een kruisbestuiving te schrijven. Robertson verzon een reeks monologen voor zichzelf, Maryk stipuleerde dat zijn dochter Michelle de Scully-rol moest vervullen. En […]
RECENSIE

Friday the 13th (1980)

Je kunt een zwak hebben voor een slechte popsong, simpelweg omdat het betreffende nummer een belangrijke episode uit je leven markeert. Wie voor het eerst heeft getongzoend, terwijl op de radio Europe’s The Final Countdown werd gedraaid, zal bij het terughoren van dat misbaksel telkens weer een golf van weemoed voelen opkomen. Voor films geldt […]
RECENSIE

Nemesis Game (2003)

Sarah Novak (Pope) is een timide studente filosofie met een passie voor het oplossen van raadsels en cryptogrammen. Die passie viert zij bot op raadselachtige boodschappen die ze door de gehele stad op muren ziet geschreven, zonder te beseffen dat deze haar in een bepaalde richting drijven en haar betrekken bij een levensgevaarlijk spel. De […]
RECENSIE

Underworld (2003)

We kennen het beeld van THE MATRIX en BLADE. Een in een lange zwartleren jas gestoken personage schiet zijn pistolen leeg op de tegenstander, terwijl hij of zij in slow motion, middels onmogelijke acrobatische buitelingen, behendig een tegemoetkomende kogelregen ontwijkt. UNDERWORLD is van dit type scènes tot aan zijn monochrome kleurenpalet en nachtelijke, van vampiers vergeven […]
RECENSIE

Ghost Ship (2002)

GHOST SHIP, de derde low-budget productie van Robert Zemeckis en Joel Silvers Dark Castle Entertainment, begint veelbelovend. Terwijl passagiers van een luxe oceaanstomer dansen op de klanken van een Italiaanse ballade, worden elders op het schip onheilspellende handelingen verricht. Maar na een set-piece dat er mag wezen kiest de film helaas een andere koers en […]
RECENSIE

The Last House on the Left (2009)

Onlangs werd op internet een dvd van het controversiële LAST HOUSE ON THE LEFT (1972) te koop aangeboden. De eigenaar gaf te kennen dat hij zo’n afschuwelijke film niet langer in zijn bezit wilde hebben en ’m desnoods spotgoedkoop van de hand wilde doen. Klaarblijkelijk heeft de film dertig jaar na dato nog steeds niet […]
RECENSIE

Mozart Is a Murderer (1999)

Sergio Martino was de enige Italiaanse regisseur die buiten het giallo-supertrio Mario Bava-Dario Argento-Duccio Tessari een potje kon breken. Met LO STRANO VIZIO DELLA SIGNORA WARDH/ BLADE OF THE RIPPER (1970), TUTTI I COLORI DEL BUIO/DAY OF THE MANIAC (1971) en I CORPI PRESENTANO TRACCE DI VIOLENZA CARNALE/TORSO (1973) maakte hij school als maker van […]
RECENSIE

Second Name (2002)

Een klassieke kinderangst is dat je op zekere dag ontdekt dat je ouders niet zijn wie ze zeggen te zijn. In het werkelijke leven blijkt de vrees (Ben ik een adoptiekind? Zijn papa en mama aliens?) al snel ongegrond; in thrillers en horrorfilms blijkt hij bij nader onderzoek maar al te waar. Zo ook in […]
RECENSIE

Unspeakable (2002)

De briljante psychiater Dr. Diana Purlow (Meyer) heeft een hersen-polyscan ontwikkeld, een apparaat dat reacties leest op herinneringen die zij in haar patiënten oproept. Zo tracht zij geweldspatronen bloot te leggen en mogelijk te doorbreken. Zij test het apparaat op de duivelse seriemoordenaar Jesse Mowatt (Grover), die in de dodencel op zijn executie wacht. Deze […]
RECENSIE

FeardotCom (2002)

Als er één film is die zich dit jaar schuldig maakt aan plagiaat, dan is het wel FEARDOTCOM. Tot een rechtszaak zal het niet komen, want in het land van ‘See you in court!’, blijft de filmindustrie doorgaans ongemoeid. Toch gaat het gebruikelijke excuus van een hommage in het geval van FEARDOTCOM eigenlijk niet op. […]
RECENSIE

Wrong Turn (2003)

Onlangs verscheen in een wetenschappelijk tijdschrift een artikel over de gevaren van inteelt binnen geïsoleerde, hechte bevolkingsgroepen, zoals in het koninkrijk Tonga in de Grote Oceaan. De kans op mismaakte of geestelijk gehandicapte kinderen zou er vele malen groter zijn dan bij een gespreide populatie. Tijdens de openings-titels van WRONG TURN wordt middels krantenknipsels het […]
RECENSIE

Identity (2003)

Een van de spannendste whodunits is nog steeds Agatha Christie’s ‘Tien kleine negertjes’, waarin tien gasten op een geïsoleerd Engels eilandje een voor een worden vermoord. Lijkt hun selectie aanvankelijk op toeval te berusten, uiteindelijk wordt onthuld dat ze in het verleden allemaal op de één of andere manier met elkaar te maken hadden. In […]
RECENSIE

The Sin Eater (2003)

Als subgenre van de horrorfilm heeft reli-horror een wat problematische status. Het veronderstelt bij de kijker namelijk niet alleen ontvankelijkheid voor een absolute opvatting over Goed en Kwaad (God versus de Duivel), maar ook de acceptatie van de idee dat de Kerk de ultieme belichaming van dat Goede vormt. Niet alle films uit het genre […]
RECENSIE

Hunt for the Hidden Relic (2002)

Tijdens opgravingen in Israël stuit de jonge archeoloog Steffen Vogt (Köberlin) op een circa 2000 jaar oud skelet, met in de knekelhand geklemd een handleiding voor een Sony IP 270-E Hard-Disk Handycam (een geavanceerde videocamera die pas in 2006 op de markt wordt verwacht). Vogt is zo impulsief en onvoorzichtig om een revolutionaire theorie te […]
RECENSIE

X2 (2003)

Xenofobie vormt in de X-Men comics van uitgever Marvel vanaf het eerste nummer uit 1964 de rode draad. Niet toevallig bevat de standaardinleiding van de strip al decennia lang de zinsnede ‘Hated and feared by those they’ve sworn to protect’. Met ‘those’ wordt in dit geval de mensheid bedoeld, wij stervelingen die geen graantje mee […]
RECENSIE

Spider (2002)

Het zal wel even geleden zijn dat een film van David Cronenberg in Nederland op video verscheen zonder eerst in de bioscoop te zijn uitgebracht, maar SPIDER is dan ook een lastig geval. De aanduiding ‘thriller’ die de video/dvd-distributeur op de inlay heeft afgedrukt dekt in ieder geval nauwelijks de lading. En wie Cronenberg vooral […]
RECENSIE

Bloody Murder (2000)

John Dickson Carr was de meester van het gesloten-kamer-mysterie. In zijn boek The Seat of the Scornful (1931) legt hij zijn speurder Dr. Gideon Fell de volgende woorden in de mond: ‘A mystery unworthy of solving cannot be classified as a mystery. It may be many things, but it is not a mystery’. Deze observatie […]
RECENSIE

Bloody Murder 2: Closing Camp (2003)

John Dickson Carr was de meester van het gesloten-kamer-mysterie. In zijn boek The Seat of the Scornful (1931) legt hij zijn speurder Dr. Gideon Fell de volgende woorden in de mond: ‘A mystery unworthy of solving cannot be classified as a mystery. It may be many things, but it is not a mystery’.  Deze observatie […]
RECENSIE

Soul Survivors (2001)

Een film als SOUL SURVIVORS moet men zien om het allemaal niet te geloven. Cassie (Melissa Sagemiller) verlaat het ouderlijk huis om te gaan studeren aan Middleton College in een aangrenzende staat. Na een woeste houseparty te hebben bezocht (want gestudeerd wordt er nauwelijks aan Middleton High), veroorzaakt zij een auto-ongeval waarbij haar vriendje Sean […]
RECENSIE

Final Destination 2 (2003)

FINAL DESTINATION is gebouwd op een onweerstaanbare premisse: wie de dood te slim af denkt te zijn, heeft buiten de universele wet der voorbestemming gerekend. Het vervolg van regisseur Ellis opent met een spectaculaire kettingbotsing, waaraan de door een visioen gewaarschuwde Kimberly (Cook) en een bont gezelschap van mede-weggebruikers op het nippertje weten te ontsnappen. […]
RECENSIE

Scanners (1981)

Hoewel hij zichzelf met SHIVERS (1975) en RABID (1977) reeds op de kaart had gezet als vernieuwer van het horrorgenre, wist David Cronenberg zijn reputatie overtuigend te bevestigen met THE BROOD (1979) en SCANNERS (1981). Beide films borduurden voort op de thema’s die hij in zijn eerste twee films had aangesneden: de ontwikkeling (lees: aftakeling) […]
RECENSIE

El Mariachi (1992)

Mariachis, de rondreizende troubadours van Mexico, zijn een uitstervend ras. Dat ondervindt de hoofdrolspeler van Robert Rodriguez’ debuutfilm. De eerste bar die hij in een klein plaatsje binnenloopt is al voorzien: daar zijn een man en een synthesizer samen goed voor een heel orkest. En dat is nog maar het begin van de ellende. (twee […]
RECENSIE

Red Dragon (2002)

Een beetje horrorfan heeft ze allebei in huis: de roman van Thomas Harris en de eerste verfilming ervan door Michael Mann. Red Dragon, het verhaal van FBI-agent Will Graham die zich door de ene psychopaat, Hannibal Lecter, van advies laat voorzien om een andere, Francis Dolarhyde alias de ‘Tooth Fairy’, te kunnen pakken, is in […]
RECENSIE

Crocodile (2000)

Een groepje studenten huurt een woonboot om de zomermaanden op Lake Sobac in Noordwest-Amerika door te brengen. Terwijl onze vakantiegangers drinken, feesten, stoned tot op het bot rondwankelen en ruziën over de vraag wie met wie naar bed mag, decimeert een reuzenkrokodil het gezelschap èn de woonboot tot een stapel losse onderdelen. The end. Dat […]
RECENSIE

The Devil’s Backbone / El Espinazo Del Diablo (2001)

Gebeurtenissen en vriendschappen in de kinder- en jeugdjaren bepalen vaak bewust of onbewust mede het karakter en de levenskoers van een mens. Dit geldt zeker voor de in Mexico in 1964 geboren scenarist en regisseur Guillermo del Toro, die tijdens zijn jaren op een door jezuieten geleide jongensschool dagelijks werd geconfronteerd met psychologisch en fysiek […]
RECENSIE

Spiders (2000) (2000)

Met de NASA blijft het oppassen. In diverse recente direct-to-video producties komt deze instelling naar voren als een bedrijf met meerdere geheime agenda’s. Zo ook in SPIDERS, waarin een met buitenaards DNA geïnjecteerde spin uit een verongelukte space shuttle tevoorschijn kruipt. De NASA probeert het incident te verdoezelen, maar doortastende journaliste Marci Ayre (Lana Parrilla) […]
RECENSIE

Halloween: Resurrection (2002)

Iedere slasherfilm kent zijn ‘last girl’; het meisje dat de hele film de moordenaar te slim af is en steevast aan het slot nog in leven is. Neve Campbell was het in SCREAM, I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER had Jennifer Love Hewitt en in de HALLOWEEN-serie vlucht Jamie Lee Curtis al een kwart […]
RECENSIE

The Fog (1980)

Na het fenomenale succes van HALLOWEEN werd John Carpenter geacht nog zo’n klapper af te leveren, maar de eigenzinnige regisseur maakte geen films ’to get good reviews’ en hield zich bij een atmosferisch spookverhaal, waarvoor hij het idee kreeg tijdens een bezoek aan een mistig Stonehenge. Pas toen THE FOG bij een testvertoning als horrorfilm […]
RECENSIE

La casa dalle finestre che ridono / The House with the Laughing Windows (1976)

In de vorige SN bleek Oliver Kerkdijk zeer teleurgesteld door Giuseppe ‘Pupi’ Avati’s I CAVALIERI CHE FECERO L’IMPRESA/KNIGHTS OF THE QUEST. Dat was een begrijpelijke reactie, want Avati-fans zijn verwend: de cineast maakte totnogtoe nimmer een middelmatig werk. Avati debuteerde in 1968 en maakt sinds 1975 elk jaar een film, een prestatie van formaat, zeker […]
RECENSIE

American Psycho 2 (2002)

Rachel Newman was twaalf jaar toen ze door haar babysitter werd meegenomen naar een afspraakje met Patrick Bateman. Eenmaal aangekomen in diens appartement werden Rachel en haar oppas door de psychopatische yup vastgebonden en gemarteld. Maar Rachel wist zich los te maken en vermoordde zowel haar belager als haar oppas. De zaak werd nooit opgelost. […]
RECENSIE

Cani Arrabbiati / Rabid Dogs / Wild Dogs / Semaforo Rosso (1974)

Liefhebbers van het werk van de Italiaanse regisseur Mario Bava hebben in het dvd-tijdperk weinig reden tot klagen. Tot op heden verschenen er bij Amerikaanse distributeurs zeventien films van de maestro op dvd, en het leeuwendeel werd duidelijk met zorg en liefde uitgebracht, zoals we in Schokkend Nieuws #46 al constateerden. Natuurlijk blijft het jammer […]
RECENSIE

Das Experiment (2001)

De Nederlandse distributeur van het Duitse DAS EXPERIMENT had aanvankelijk zijn reserves bij de film. Die betroffen niet zozeer de commerciële potentie ervan als wel de eventueel discutabele inhoud. In DAS EXPERIMENT onderwerpen wetenschappers een groepje willekeurig gekozen mannen aan een psychologisch experiment dat in eerste instantie de zoveelste exponent van reality-tv verdwazing à la […]
RECENSIE

Flashback / Mörderische Ferien (2000)

Een slasherfilm naar vertrouwd model, waarin een maagd met een trauma op een vakantiebestemming met oude angsten en nieuwe lijken geconfronteerd wordt. In Nederland wil een volwaardig professionele filmindustrie maar niet van de grond komen. Daar zijn veel oorzaken voor te bedenken en veel oplossingen voor gesuggereerd, waarvan er enkele ook daadwerkelijk in praktijk zijn […]
RECENSIE

Assault on Precinct 13 (1976)

ASSAULT ON PRECINCT 13 mag dan feitelijk de tweede speelfilm van John Carpenter zijn, anders dan zijn debuut, de sf-satire DARK STAR, bevat deze film wél de belangrijkste elementen die in veel van zijn latere films zouden terugkeren: de verwijzingen naar het westerngenre (net als het elders in de dvd-rubriek besproken GHOSTS OF MARS is […]
RECENSIE

The One (2001)

In ziekenhuizen is het al jaren gebruikelijk om nieuwe medicijnen en technieken te testen op vrijwilligers, die nadien een paar honderd euro rijker het pand weer verlaten. In Hollywood lijkt martial arts-virtuoos Jet Li zich op vergelijkbare wijze voor het karretje van de digitale wonderdokters te laten spannen. In ROMEO MUST DIE ging hij daarin […]
RECENSIE

Replicant (2001)

In een interview gepubliceerd in Fighting Stars of the Silver Screen, een blad dat druipt van de viriliteit, zet Jean-Claude Van Damme uiteen waarom dubbelrollen hem aanspreken. De kern van zijn betoog is dat hij het onschuldige, vaak maagdelijke personage dat hij in vele films heeft geportretteerd op gezette tijden graag contrasteert met een door-en-door […]
RECENSIE

Blood Surf (2000)

BLOOD SURF is de naam van een nieuwe sport waarbij jongeren die leven volgens het ‘been there, done that’-motto zichzelf toetakelen met scheermesjes alvorens op hun surfplanken te springen en zodoende een bloedspoor achter te laten voor hongerige haaien. Een groep documentairemakers volgt een stel van deze halve zolen naar een tropisch eiland waar ze […]
RECENSIE

From Hell (2001)

Het schijnt dat de meest gewelddadige bordeelbezoekers vaak de beste banen hebben. In het Londen van koningin Victoria was het niet anders. De beruchtste hoerenloper van allemaal, Jack the Ripper, was beslist van goede komaf. Hoe hoog hij op de maatschappelijke ladder stond, daar zijn de meningen over verdeeld. Potentiële daders variëren van een gestoorde […]
RECENSIE

Mulholland Dr. (2001)

Zoals Pablo Picasso ooit gangbare materialen als linnen, verf en een kwast gebruikte om er iets mee te doen dat brak met de heersende kunstopvatting, zo benut David Lynch een camera, acteurs en dialogen om ontregelende filmkunst te bedrijven. De middelen zijn vertrouwd, het idioom is beproefd en een speelfilm is een speelfilm, zeker wanneer […]
RECENSIE

The Forsaken (2001)

Sinds Tobe Hooper’s THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE (1974) en een reeks van sequels en ripoffs weten we één ding heel zeker: hoe dunbevolkter de streek, hoe achterlijker en agressiever de krachten, die ons daar naar het leven staan, en hoe meer we worden teruggeworpen op ons allerprimitiefste zelf (de sportman zegt ‘heel diep gaan’) […]
RECENSIE

Mother’s Day (1980)

Mijn eerste kennismaking met het New Yorkse Troma collectief dateert van de allereerste ‘Nacht van de Wansmaak’, waar een heel programma-onderdeel was gewijd aan de hilarische trailers van films met suggestieve titels als A NYMPHOID BARBARIAN IN DINOSAUR HELL en GIRLS SCHOOL SCREAMERS. Al snel nadat ik een aantal van de zo meeslepend aangeprezen films […]
RECENSIE

The Others (2001)

Het overweldigende succes van Amenábar’s ABRE LOS OJOS (1997) op de Spaanse thuismarkt bleef ook in Hollywood niet onopgemerkt. Niemand minder dan Tom Cruise wierp zich op als beschermheer van het wonderkind door niet alleen zijn eigen productiemaatschappij aan Amenábar’s Engelstalige debuut THE OTHERS te verbinden en zijn vrouw Nicole Kidman voor de hoofdrol naar […]
RECENSIE

Dog Soldiers (2002)

Van THE WOLFMAN tot AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON, een weerwolf stond er in de vorige eeuw altijd alleen voor, wanneer de maan vol werd en de honger naar mensenvlees niet meer te onderdrukken was. Wie – veelal onbedoeld – het leven van een weerwolf leidde, had bovendien te kampen met innerlijke kwellingen en niet […]
RECENSIE

De Vierde Man/The Fourth Man (1983)

Voor welke van zijn op dvd verschenen films Paul Verhoeven ook de commentaartrack verzorgt, zijn enthousiasme lijkt steevast nog even groot als ten tijde van de opnamen zelf. De Amerikaanse uitgave van DE VIERDE MAN, zijn laatste Nederlandse productie voordat hij naar de VS vertrok, is geen uitzondering. Vanaf de eerste beelden van een spin […]
RECENSIE

Mil Gritos Tiene la Noche (1982)

‘Vroeger was alles beter’, verzuchten bejaarde gorehounds en splatterheads nadat ze zich door het zoveelste bloedeloze SCREAM-derivaat hebben geworsteld. Nee, dán het begin van de jaren tachtig, toen de vuige slasher hoogtij vierde! De leeghoofdige tieners werden met dozijnen tegelijk aangevoerd; Jason Voorhees (‘Voorhees a jolly good fellow!’), Michael Myers en talloze solitaire psychopaten maakten […]
RECENSIE

The Wicker Man (1973)

In Schokkend Nieuws #51 kwam actrice Ingrid Pitt uitgebreid aan het woord over haar aandeel in Robin Hardy’s THE WICKER MAN uit 1973. Misschien is razen en tieren een betere term voor de manier waarop Pitt zich de geplaagde productie herinnerde. In de documentaire The Wicker Man Enigma die als extra is toegevoegd aan de […]
RECENSIE

Devil’s Prey (2001)

Op weg naar een feestje rijdt een groepje klungelende amateur-drugdealers een jonge vrouw aan, die zojuist aan de moordzuchtige attenties van een sekte satanisten is ontsnapt. Dit brengt de sekte op het spoor van de dopedealers, wat resulteert in bloedige confrontaties. Hulp zoeken in het naburige gehucht Howard’s Point blijkt een misrekening: de plaatselijke sheriff […]
RECENSIE

Valentine (2001)

In het juli-nummer van Fangoria geeft regisseur Jamie Blanks (URBAN LEGEND) een opsomming van de special make-up effects die vóór de release uit zijn nieuwe film werden verwijderd. Zo missen we onder meer de verbrande huid van iemand die met een gloeiend strijkijzer is bewerkt en de gapende keelwond van een ander slachtoffer. Het is […]
RECENSIE

7 Days to Live (2000)

Dankzij algehele desinteresse bij de Nederlandse distributeurs merken we er verdomd weinig van, maar ook in Duitsland lijkt er sprake van een kleine renaissance van de gruselfilm Het is natuurlijk bizar dat recente fantastiek uit Spanje of Japan ons via festivals eenvoudiger bereikt dan Duitse waar, al zou men op basis van 7 DAYS TO […]
RECENSIE

Chaos (2000)

Hideo Nakata mag samen met zijn spirituele confrater Kiyoshi Kurosawa (CURE, CHARISMA) verantwoordelijk worden gesteld voor het initiëren van een nieuwe Japanse horrorgolf en verse interesse voor de genrecinema in zijn land. Met RING (1998) en RING 2 (1999) kreeg de nu veertigjarige scenarist-regisseur uit Okayama mondiale bijval op genrefestivals en zelfs daarbuiten. Het succes […]
RECENSIE

Anatomie (2000)

In de recente golf van publicaties rond het verschijnen van het vijftigste nummer van SN constateerde Volkskrant-journalist Ronald Ockhuijsen dat journalistieke afstandelijkheid en onafhankelijkheid bij het jubilerende periodiek vaak ver te zoeken zijn. Gelukkig streek Ockhuijsen voor de jarige job over het hart; immers, SN is vooral ‘de spreekbuis van een curieus genootschap’. Wat een […]
RECENSIE

The Stendhal Syndrome (1996)

Zelfs de betere films van Dario Argento, zoals SUSPIRIA en INFERNO, hebben ernstige tekortkomingen. Die-hard Argento fans praten vaak met een zekere vertedering over de gemankeerde logica in verhaallijn en karakterontwikkeling en het niet zelden lachwekkend houterige acteerwerk in zijn films. Ik ben van mening dat deze tekortkomingen geen enkel doel dienen en dus onnodig afbreuk […]
RECENSIE

Warlock III: The End Of Innocence (1999)

Op de eeuwigheid zijn 1800 jaar vermoedelijk niet meer dan een schilfer in de tijd, maar toch begint Satan’s gedrag tekenen van irritatie te vertonen: het is Hem in al die tijd niet gelukt een aardse bruid te vinden, die zich vrijwillig aan Hem geeft (een voorwaarde om op aarde terug te keren en de […]
RECENSIE

Cherry Falls (2000)

Op het afgelopen Festival Internacional de Cinema de Catalunya werd CHERRY FALLS door de jury (waarvan Mr. Horror Jan Doense deel uit maakte, zie SN #48) bekroond met de prijs voor beste regie. Een keuze waar wel iets op valt af te dingen. Geoffrey Wright, die bekendheid verwierf met het neo-nazidrama ROMPER STOMPER, hanteert hier […]
RECENSIE

Red Planet (2000)

‘Fuck this planet’, luidt het eindoordeel dat astronaut Robby (Kilmer) velt over Mars, nadat hij anno 2056 als eerste mens voet op Martiaanse bodem heeft gezet. Niet lang daarna pist Robby lachend met een grote boog op de rode rotsen, die misschien ooit eerder door binnenzeeën werden geërodeerd. Een gebrek aan respect voor deze prachtige […]
RECENSIE

Manhunter (1986)

Will Graham was profiler. Hij verplaatste zich in de geest van seriemoordenaars om hun gedrag te doorgronden en ze zodoende op te sporen. Het is psychologisch hoog spel waarbij grenzen kunnen vervagen en de getormenteerde Graham moest ermee stoppen. Maar als een psychopaat met de bijnaam The Tooth Fairy jonge, gelukkige gezinnetjes begint uit te […]
RECENSIE

Hannibal (2001)

Over de verfilming van Hannibal werd al vanaf de verschijning van het boek druk gespeculeerd. Jonathan Demme, Jodie Foster en scenarioschrijver Ted Tally lieten verstek gaan, terwijl Anthony Hopkins weer stond te popelen om in de huid van Lecter te kruipen. De mannen van Schokkend Nieuws hielden hun hart vast. iet iedereen zag Julianne Moore […]
RECENSIE

The Last House on the Left (1972)

THE LAST HOUSE ON THE LEFT is de debuutfilm van Wes Craven en niet alleen daarom legendarisch. Twee seksueel ontluikende jongedames lopen tijdens een avondje stappen een stel ontsnapte gevangenen tegen het lijf. De booswichten ontvoeren hen naar een afgelegen bos, waar de meisjes gemarteld, verkracht en uiteindelijk vermoord worden. Vervolgens belanden de daders in […]
RECENSIE

Bats (1999)

Filmmakers van creature features zouden Moeder Natuur dankbaar moeten zijn voor de inspiratie die ze nu al jaren levert, want de raarste wezens leven vooralsnog niet in de Andromeda-nevel, maar gewoon op Aarde. Bloedzuigers, kakkerlakken, wolven, prehistorische zeemonsters, spinnen, haaien en octopussen hebben in mooie films gefigureerd en tegelijkertijd vele regisseurs door donkere, werkloze dagen […]
RECENSIE

Nightmare City / Incubo sulla città contaminata (1980)

Binnen de golf Europese zombiefilms, die in het begin van de jaren ’80 in navolging van George Romero’s succesvolle DAWN OF THE DEAD vanuit Europa de wereld overspoelde, zal NIGHTMARE CITY onbedoeld de lachers op zijn hand hebben gekregen. Na een ongeluk in een kerncentrale wordt Madrid overspoeld met ‘zombies’, die in niks herinneren aan de […]
RECENSIE

From Dusk Till Dawn 3: The Hangman’s Daughter (1999)

Dat twee plezierige halve films nog geen geslaagd geheel opleveren, bleek al uit de oorspronkelijke Tarantino/Rodriguez-samenwerking uit 1996. Wat de synthese tussen de genres in de weg stond, was de strikte scheiding die gemarkeerd werd door het bezoek aan de Mexicaanse vampieren hang-out halverwege de film. Een western maakt plaats voor een voorspelbare splattermovie zodra […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden