Cani Arrabbiati / Rabid Dogs / Wild Dogs / Semaforo Rosso(1974)

Liefhebbers van het werk van de Italiaanse regisseur Mario Bava hebben in het dvd-tijdperk weinig reden tot klagen. Tot op heden verschenen er bij Amerikaanse distributeurs zeventien films van de maestro op dvd, en het leeuwendeel werd duidelijk met zorg en liefde uitgebracht, zoals we in Schokkend Nieuws #46 al constateerden.

Natuurlijk blijft het jammer dat het sublieme spookverhaal OPERAZIONE PAURA (KILL BABY KILL, 1966) vooralsnog alleen in een verminkte versie te krijgen is. Nog frusterender zijn de twee ondermaatse varianten van ECOLOGIA DEL DELITTO (BAY OF BLOOD, 1971): de Simitar-editie van Bava’s bloedbad is een aardedonker zoekplaatje, de Image-editie oogt prachtig, maar mist een fatsoenlijk geluidsspoor. En ja, het wachten op het vooralsnog alleen op laserdisc verschenen DIABOLIK (DANGER: DIABOLIK, 1968) duurt ook verdomd lang. Maar toch, nog niet zo heel lang geleden moesten we blij zijn als er in het gesloten verzamelaarscircuit eindelijk een onooglijk derdegraads videokopietje van een Bava-film met Griekse ondertitels opdook. En nu kunnen we met een paar muisklikken zelfs de tweede vikingfilm, de mindere western, de pikante komedie en een gloednieuwe documentaire bestellen, alles op dvd en nog betaalbaar ook. Die Amerikanen mogen de mondiale filmwereld lelijk in de tang hebben, ze weten Bava tenminste op waarde te schatten en recht te doen.

Bijna zouden we vergeten dat de eerste Bava-dvd helemaal niet uit de Verenigde Staten, maar uit Duitsland kwam. Bij het kleine fijnproeverslabel Lucertola Media verscheen het onvoltooide, verloren gewaande en daarom mythische gangsterdrama CANI ARRABBIATI (RABID DOGS, 1974), in een zeer beperkte oplage. Die is reeds jaren uitverkocht, en het sympathieke Lucertola Media is intussen verworden tot het walmende High Tide, een in plassende poesjes gespecialiseerd pornovideobedrijf. Wie Bava’s hondsdolle honden in actie ziet zal de ironie van deze koerswijziging overigens niet ontgaan. Het opnieuw verdwijnen van de film stemde niet vrolijk, maar zie: het eveneens Duitse Astro Records & Filmworks brengt een nieuwe oplage op de markt, ditmaal onder de titel WILD DOGS. Het lijkt onwaarschijnlijk dat er ooit nog een dvd met een lelijker hoesje zal verschijnen, en dat is niet het enige probleem.

Bava’s geslaagde vormexperiment speelt zich vrijwel volledig af in een rijdende personenauto, waarin drie voortvluchtige boeven een man, een vrouw en een kind gijzelen. Op het dampende Italiaanse asfalt wordt de auto een snelkookpan, waarin de gemoederen danig verhit raken, en de zwetende bruten Luigi Montefiori en Aldo Caponi elkaar voortdurend overtreffen met intimiderende lichaamstaal en grove beledigingen. Die klinken erg goed in het Italiaans, en wat minder sterk in het Duits, maar in tegenstelling tot de voorganger bevat de Astro-schijf geen ondertitels. Een meer dan rudimentaire kennis van een van beide talen is dus een vereiste.

De door juridische perikelen pas na twintig jaar afgemonteerde film krijgt bij Astro wederom nieuwe titelsequenties, die helaas even amateuristisch ogen als de twee eerder vervaardigde varianten. De drie getoonde versies van het einde van de film zijn niet van elkaar te onderscheiden, en dan nemen we Astro’s claim dat dit de enige onversneden director’s cut is vervolgens ook met een flinke zak zout. Herr Direktor was notabene al jaren dood toen actrice Lea Lander het initiatief voor voltooiing van diens unvollendete nam. Dat de obscure film opnieuw verschijnt valt zonder meer toe te juichen: van alle uitstapjes die Bava buiten zijn geliefde horror- en fantasydomein maakte, heeft zijn eenmalige flirt met het gangstergenre de meest beklemmende en geslaagde film opgeleverd.

EXTRA’S *

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #56, najaar 2002.

1 september 2002