Op de elektronische klanken van een van Ennio Morricone’s meest bizarre soundtracks volgen wij de capriolen van meesterdief Diabolik (Law) en zijn liefje Eva Kant (Mell). Hun leven is één grote vrijpartij en alleen voor een fikse juwelendiefstal komen deze Italiaanse striphelden hun bed uit.
De gruwelijk misvormde zombie weet zich heel redelijk te vermommen tot een goed geconserveerde Joseph Cotten en koopt het slot, dat hij in zijn originele staat wil terugbrengen, om te beginnen door de klokketoren te decoreren met op palen gespieste lijken. Gelukkig is er ook nog een magisch amulet dat, als de nood het hoogst is, de slachtoffers van Baron Blood uit de dood opwekt, zodat zij zich op hem kunnen wreken.
Geen bijster origineel gegeven dus en ook Mario Bava, de peetvader van de Italiaanse horrorfilm, kon van BARON BLOOD (originele titel: GLI ORRORI DEL CASTELLO DI NORIMBERGA) geen meesterwerk bakken. De laserdisc van het in horror gespecialiseerde Elite Entertainment kan er ook al niet meer van maken en probeert dat ook niet. Een toegevoegde fletse trailer laat hooguit zien dat de kopie van de film zelf helder, kleurrijk en letterboxed is. Wél heel aardig is de originele soundtrack van Stelvio Cipriano, die jarenlang was vervangen door standaarddeuntjes van Les Baxter.
Hoe anders is het met de tweede film op deze dubbelaar: LISA AND THE DEVIL (LISA E IL DIAVOLO) werd meteen vóór of nà BARON BLOOD gedraaid (de meningen verschillen) en is een klein meesterwerk. Lisa (weer Sommer) is een Amerikaanse toeriste die in Italië in een ware nachtmerrie verzeild raakt. Amper uit het vliegtuig, verdwaalt ze in de stegen van een niet nader genoemde stad, om geconfronteerd te worden met een enge kale kerel met een lollie (wie anders dan Telly Savalas), die veel weg heeft van de duivel die ze even daarvoor op een fresco afgebeeld zag. Onmiddellijk daarna wordt ze belaagd door een wildvreemde man die in haar ene Elena herkent. Ze verweert zich, de man valt en hij breekt zijn nek. Overstuur houdt ze een passerende auto aan, maar zoals dat in nachtmerries gaat, komt ze van de regen in de drup. De auto strandt al snel met pech en als de inzittenden aanbellen bij het dichtstbijzijnde huis doet Kojak, uh Savalas, open. Lisa blijkt sprekend te lijken op de vroegere geliefde van de heer des huizes, Elena, die ooit vreemdging en dat samen met haar minnaar met de dood moest bekopen. Maar die minnaar lijkt niet te willen rusten, vooral niet nu Elena in de vorm van Lisa is teruggekeerd.
Dat LISA AND THE DEVIL zelden tot de belangrijke werken van Bava wordt gerekend is niet verwonderlijk, aangezien de film nauwelijks in zijn originele vorm te zien is geweest. Zeer kort na de succesvolle première in Cannes, werd Bava door producent Alfredo Leone gedwongen zijn poëtische spookverhaal met nieuw opgenomen scènes te versnijden tot een verwarde EXORCIST-rip-off van het tweede garnituur. Bava wilde aan THE HOUSE OF EXORCISM slechts zijn pseudoniem Mickey Lion verbinden. (Lees voor een uitputtende vergelijking van de twee versies het artikel van Lorne Marshall in Videooze 4). Ironisch genoeg is nu de director’s cut tot stand gekomen dankzij boosdoener Leone. Op de hoes legt Leone op kleffe toon uit wat een geweldige samenwerking hij en Bava toch hadden, maar dat LISA AND THE DEVIL onverkoopbaar was, want ’too far ahead of its time’. Toch had hij met liefde een miljoen dollar over voor het verwezenlijken van diens droom. ‘Mario, I miss you and love you more than life itself’. Jakkes.
Naast LISA in breedbeeld en een nooit voltooide trailer bevat de disc nog een drietal outtakes. In één daarvan gaat actrice Silva Koscina zó pornografisch lelijk van bil, dat het lijkt alsof Leone met de toevoeging ervan alsnog Bava’s naam als estheet door het slijk probeert te halen.
DANGER: DIABOLIK is compleet andere koek. Op de elektronische klanken van een van Ennio Morricone’s meest bizarre soundtracks volgen wij de capriolen van meesterdief Diabolik (Law) en zijn liefje Eva Kant (Mell). Hun leven is één grote vrijpartij en alleen voor een fikse juwelendiefstal komen deze Italiaanse striphelden hun bed uit. Met behulp van oranje-paarse rookbommen en lachgas maken ze de minister van Buitenlandse Zaken (Thomas) en rechercheur Ginko (Piccoli) het leven zuur, maar ook de mafiapraktijken van de perfide capo Valmond (Celi) worden schijnbaar voor de lol gesaboteerd. Pas als Celi de bloedmooie Eva ontvoert, wordt het echt menens.
‘Deep deep down’ swingt de soundtrack en deep deep down gaan we, op een bed van geld, in de obligate, maar wel buitengewoon trendy ingerichte schuilgrot, en onder water, tijdens het bergen van een 20 ton zware goudbaar. Dit is ultiem zaterdagmiddagvermaak. John Philip Law, de knapperd die de blinde engel in BARBARELLA speelde en de hoofdrol in JASON AND THE EYE OF THE TIGER is als Diabolik supercool, langs muren en rotsen glibberend in zijn zwarte en witte rubber pakjes en alle achtervolgers afpoeierend in zijn zwarte en witte Jaguars. Hij en Mell zijn onafscheidelijk en wie kan dat deze supermensen kwalijk nemen?
Terwijl het onafhankelijk labeltje Elite met veel bombarie zijn ‘uncut editions’ van LISA AND THE DEVIL en BARON BLOOD aankondigt, flikkert de major Paramount, schijnbaar zonder te weten wat ze in huis hebben, het tot nu toe praktisch onvindbare DANGER: DIABOLIK in een haarscherpe, felgekleurde breedbeelduitgave op de markt.
Wie denkt dat Bava met deze uitgaves voor het eerst op laserdisc te zien is, vergist zich. De nieuwe titels zijn door hun hoge kwaliteit en noviteit op slag de hoogtepunten uit het aanbod, maar daaraan kan de verzamelaar toevoegen: BLACK SUNDAY/BLACK SABBATH (een double-bill van Image Entertainment ID7651HB $59.95) en PLANET OF THE VAMPIRES (als double-bill samen met QUEEN OF BLOOD, een van de AIP patchwork-produkties die Roger Corman, grotendeels uit Russische sf-produkties samenstelde; Image Entertainment ID7655 HB $59.95). Bovendien wordt in Frankrijk een ‘Mario Bava Collection’ op laser uitgebracht met achtereenvolgens SEI DONNE PER L’ASSASSINO, TERRORE NELLO SPAZIO (weer PLANET OF THE VAMPIRES) en OPERAZIONE PAURA (a.k.a. KILL BABY KILL). Deze PAL-discs verschijnen in een zeer gelimiteerde oplage en kosten 275 Ff (Polygram Video).
Copyright Bart Oosterhoorn. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #22, december 1995/januari 1996).