Thundercrack!(1975)

In de lente van 1992 had ik voor het eerste nummer van Schokkend Nieuws mijn eerste interview met een heuse filmster. De 62-jarige cultfilm-diva Marion Eaton trok destijds met haar magnum opus THUNDERCRACK! door Europa.

Het was een even prettige als vreemde ontmoeting: de kleine, kwetsbare en klassiek geschoolde actrice vertelde openhartig over haar samenwerking met pornoregisseur Curt McDowell. De in 1987 aan de gevolgen van Aids overleden relnicht en pornograaf pur sang maakte zijn bekendste film in 1975, samen met Eaton en undergroundfilmer George Kuchar die het scenario schreef en een van de hoofdrollen vertolkte. In het midden van de jaren ’70 beperkte de Amerikaanse pornofilmindustrie zich nog niet tot de goedkope pomp- en zuigopera’s die het genre tegenwoordig domineren. Er werden scenario’s geschreven, decors gebouwd, statements gemaakt. Menig pornograaf dacht zo een serieuze bijdrage te kunnen leveren aan het Amerikaanse culturele landschap van na de seksuele revolutie.

Zonder enige twijfel is THUNDERCRACK! de meest bizarre uitwas van deze periode. De zwart-witfilm is een unieke mengelmoes van filmgenres en seksuele voorkeuren. Eaton speelt de eenzame weduwe Gert Hammond, een campy parodie op de archetypische Zuidelijke vrouwen uit het werk van Tennessee Williams. Op een avond vol donder en bliksem strandt een bont gezelschap van hetero- en homoseksuelen in haar afgelegen landhuis Prairie Blossom, waarna een nacht vol ruzies, intrige en explicitiet gefilmd geslachtsverkeer volgt.

Geheel in de stijl van James Whale’s THE OLD DARK HOUSE uit 1932 worden de komische intriges afgewisseld met horrorscènes. Zo blijkt de weduwe de resten van haar door sprinkhanen doodgebeten man op sterk water te bewaren, staat een op hol geslagen circusgorilla het gezelschap naar het leven en herbergt de klassieke gesloten kamer de monsterlijk mismaakte zoon des huizes. Is het porno of is het horror? Of we het nu porror of horno noemen, vast staat dat THUNDERCRACK! niet voor één gat te vangen is en dat een eeuw filmgeschiedenis zelden zo’n vermakelijk, scandaleus en bizar werk heeft opgeleverd.

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #22, december 1995/januari 1996.

1 december 1995
    Thundercrack!