Tijdens opgravingen in Israël stuit de jonge archeoloog Steffen Vogt (Köberlin) op een circa 2000 jaar oud skelet, met in de knekelhand geklemd een handleiding voor een Sony IP 270-E Hard-Disk Handycam (een geavanceerde videocamera die pas in 2006 op de markt wordt verwacht).
Vogt is zo impulsief en onvoorzichtig om een revolutionaire theorie te spuien: het skelet is van een tijdreiziger die ruim twee millennia in de tijd is teruggereisd om met de camera het leven van Jezus van Nazareth vast te leggen. Terwijl de wetenschappelijke wereld nog nahikt van het lachen, ziet Vogt zich omringd door agenten van de Israëlische geheime dienst, afgezanten van het Vaticaan en aanhangers van de Orde der Lucaniërs, die zich Soldaten van het Leger Gods noemen, en geen gruwelijk middel schuwen om camera en hard-disk in handen te krijgen. Naarmate de strijd feller (en onoverzichtelijker) wordt, lijkt Vogts bizarre vermoeden steeds meer aan waarschijnlijkheid te winnen.
Eindelijk! Tijdreizen en Sony-technologie hebben de eerste videobeelden van Jezus Christus opgeleverd en zo is onbedoeld het credo van Ongelovige Thomas (‘Eerst zien dan geloven’) tot norm verheven: de genade van geloven gedevalueerd tot een louter visueel waar-neembare zaak. Goed, het beeld toont een gestorven Heiland, bijgezet in de graftombe van Jozef van Arimatéa, en de acteur die Gods Zoon vertolkt heet Mohamed Aytor (een etnische verstrengeling, die de Zoon des Vaders stellig als onbeduidend van de hand zou hebben gewezen), maar de naar visuele bewijzen snakkende moderne mens kan tevreden zijn: het is Hem. De Lijkwade van Turijn kan als relikwie van achterhaalde waarde keurig gestreken en opgevouwen de kast in. Andere wereldreligies (die oproepen te geloven zonder eerst te zien) kunnen op de schroothoop. Sony heeft het Christendom een onweerlegbare, zij het twijfelachtige primeur geschonken.
HUNT FOR THE HIDDEN RELIC (originele titel: DAS JESUS VIDEO) is de enigszins ingekorte speelfilmversie van de gelijknamige Duitse tv-miniserie geproduceerd voor Pro-7 Television GmbH. en geregisseerd door Sebastian Niemann (DU LEBST NOCH 7 TAGE/7 DAYS TO LIVE, 2000). ‘Enigszins ingekort’ wil zeggen dat zich hier en daar kleine lacunes in de continuïteit van de plot voordoen, maar echt hinderlijk wordt het niet. Het aardigste en misschien wel meest verrassende aspect van HUNT FOR THE HIDDEN RELIC is dat de film kans ziet een zekere geloofwaardigheid uit te stralen – misschien met uitzondering van de hooggegrepen premisse. Maar toch iets heel anders dan de robotoïde avonturen van onverzettelijke actiehelden als Dolph Lundgren (in THE MINION) of Jean-Claude Van Damme (in THE ORDER), die weinig meer deden dan een zog van vernielingen trekken door het Heilige Land. In sterk contrast met genoemde figuren is de onfortuinlijke Steffen Vogt een fascinerende anti-held die tegen wil en dank in een maalstroom van verontrustende en levensbedreigende gebeurtenissen belandt, zonder een flauw vermoeden wat er precies gaande is en zich panisch afvraagt wat zijn rol daarin is.
Zoals diverse reli-thrillers ons al hebben duidelijk gemaakt, is Jeruzalem bevolkt met louter onbetrouwbare en bedenkelijke sujetten die Vogt zonder ophouden naar het leven staan. Achter iedere deur en in iedere steeg houdt zich wel iemand met lage bedoelingen op en daar word je als aankomend archeoloog behoorlijk nerveus van. HUNT FOR THE HIDDEN RELIC schenkt de kijker 124 minuten non-stop kijkplezier. Geheel Duits gesproken.
Copyright 2003 Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #60, najaar 2003.