Identity(2003)

Een van de spannendste whodunits is nog steeds Agatha Christie’s ‘Tien kleine negertjes’, waarin tien gasten op een geïsoleerd Engels eilandje een voor een worden vermoord. Lijkt hun selectie aanvankelijk op toeval te berusten, uiteindelijk wordt onthuld dat ze in het verleden allemaal op de één of andere manier met elkaar te maken hadden. In de uitstekende horrorthriller IDENTITY, de nieuwe film van James Mangold (HEAVY, COP LAND, GIRL, INTERRUPTED), wordt door een van de personages expliciet naar het boek verwezen, maar de plot heeft ook voor Christie-kenners nogal wat verrassingen in petto.

IDENTITY doet soms ook denken aan KEY LARGO, waarin Humphrey Bogart, Lauren Bacall en een aantal gangsters tijdens een orkaan opgesloten zitten in een hotel op de Florida Keys. Nu kan IDENTITY niet tippen aan die klassieker, maar de setting is vergelijkbaar: een afgelegen hotel, deze keer in Nevada, dat door een overstroming van de buitenwereld is afgesloten. De vernuftig gemonteerde openingsscènes laten zien dat Mangold nog steeds een visueel begaafd regisseur is: via een aanrijding, een naaldhak en een aansteker worden de eerste personages geïntroduceerd. Het elftal dat aan elkaar is overgeleverd bestaat uit een gezin waarvan de vrouw ernstig gewond is, een hoertje uit Las Vegas (Peet), een gewetensvolle limousinechauffeur (Cusack), een gespannen politieman (Liotta), een uitgerangeerde actrice (De Mornay), een grijnzende gevangene (Busey), een pas getrouwd stelletje en een nerveuze hoteleigenaar.

Wanneer de eerste afgehakte hoofden in de wasmachine draaien en de lijken uit de koelkast vallen, lijkt de film even te verzanden in een matige slasher waarin wel heel veel doden per minuut vallen. Maar dit blijkt slechts een kleine oneffenheid in een film die gaandeweg steeds origineler wordt. Ook op de trashy momenten stuwen de acteurs de film voort. Cusack heeft geen uitgebreide mimiek nodig om de aardige slimmerik te spelen, zijn ronde pruilmond laat hem genoeg vertrouwen uitstralen. Liotta maakt zoals altijd driftig gebruik van zijn zwart omrande knijpogen die hem onmiddellijk gevaarlijk maken. Taylor Vince, bekend geworden met HEAVY, maar daarna weinig meer aan de bak gekomen, laat zijn ogen ongegeneerd rollen.

Scenarioschrijver Michael Cooney regisseerde eerder de curieuze low budget horrorfilms JACK FROST en JACK FROST 2: REVENGE OF THE MUTANT KILLER en begeeft zich nu op respectabeler terrein met een thriller die mikt op het publiek dat ook in de rij stond voor THE USUAL SUSPECTS en THE SIXTH SENSE. IDENTITY is geen puur drama zoals laatstgenoemde film, maar een thriller die het vooral moet hebben van de Grote Ontknoping. Het blijft een merkwaardig mechanisme: je krijgt een voldaan gevoel als alle stukjes uiteindelijk in elkaar schuiven, hoe gruwelijk de voorafgaande gebeurtenissen ook waren.

Copyright 2003. Mariska Graveland. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #60, najaar 2003.

© Mariska Graveland
1 september 2003