Ginger Snaps: Unleashed(2004)

Het succes van GINGER SNAPS onder horrorliefhebbers heb ik nooit zo goed begrepen. De nadruk waarmee de makers het bovennatuurlijke element – een weerwolf die een Canadese buitenwijk terroriseert – presenteerde als metafoor voor de ontluikende seksualiteit van de hoofdpersoon, maakte dat de film op een concreter niveau niet meer werkte.

Een weerwolf die volledig uit metafoor bestaat, is immers niet eng meer. Bovendien: is het niet zo dat in bijna alle goede horrorfilms een subtekst of diepere betekenis te ontwaren valt? En is het niet veel leuker als de kijker een beetje moeite moet doen om middels een analyse tot die diepere betekenis te komen? GINGER SNAPS was, kortom, niet ambigu genoeg. Wat is het daarom een genoegen te constateren dat GINGER SNAPS: UNLEASHED, ondanks een eigentijds thema, als duistere horrorvertelling net zo goed te genieten valt.

De film pikt de draad op niet al te lang na de gebeurtenissen uit de eerste film. Brigitte, die haar oudere zus Ginger aan het slot van de eerste film uit haar lijden verloste, is zelf ook besmet met het weerwolvenvirus. Met het dagelijks inspuiten van het giftige extract van monnikskap weet zij haar transformatie uit te stellen. Door het gif takelt haar lichaam af en Brigitte leidt dan ook een soort van junkiebestaan. Het kost weinig moeite om in acrice Emily Perkins, met haar graatmagere lijf, scherpe gelaatstrekken en paranoïde oogopslag, een ziek hoopje mens te zien. Daarbij vecht Brigitte niet alleen tegen de weerwolf in zichzelf, maar ook tegen een mannelijk exemplaar dat met haar wil paren. Een groot deel van de film speelt zich af in een ontwenningskliniek, gelegen in een besneeuwd en donker bos. Daar sluit Brigitte vriendschap met de veel jongere, maar vroegwijze Ghost (Maslani), wier grootmoeder in dezelfde kliniek ligt te herstellen van vreselijke brandwonden. Ghost heeft een overactieve fantasie, leest horrorstrips en heeft geen enkele moeite met de notie dat haar nieuwe hartsvriendin langzaam maar zeker in een weerwolf verandert.

Het is de band tussen deze twee meisjes, outsiders binnen een groep social rejects, die gaandeweg iets pervers krijgt maar niettemin het emotionele hart vormt van GINGER SNAPS: UNLEASHED. Door de sprookjesachtige setting, brutale toon en een genadeloze portrettering van een falende hulpverlening, zoekt de film misschien eerder aansluiting bij Matthew Brights subversieve FREEWAY en FREEWAY 2: CONFESSIONS OF A TRICK BABY dan bij de eerste GINGER SNAPS. Dat origineel was weliswaar consequenter in de uitwerking van zijn centrale idee, maar liet daardoor weinig meer aan de verbeelding over.

Copyright Agnes Tourvel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #63, p43.

© Agnes Tourvel
16 juni 2004