A Christmas Horror Story(2015)

Wie altijd al heeft willen zien hoe de kerstman het hoofd van een elf inslaat met het afgehakte hoofd van een andere elf, zit bij A CHRISTMAS HORROR STORY aan het goede adres.

Geen enkele feestdag is veilig voor horrorfilmmakers. Met name Halloween is een dankbare inspiratiebron voor scenaristen en regisseurs. Wellicht opvallender is dat ook het familievriendelijke Kerstmis al tientallen griezelfilms opleverde. Met A CHRISTMAS HORROR STORY hebben we er weer eentje bij; een zogeheten omnibusfilm ditmaal.

We volgen vier groepjes mensen elk op hun eigen griezelige avontuur tijdens kerstavond. Een stel tieners verkent met videocamera de gangen van een verlaten school waar een jaar eerder een gruwelijke moord heeft plaatsgevonden. Een disfunctioneel gezin gaat bij een tante op bezoek die in een afgelegen huis woont. Een politieagent met verlof neemt zijn vrouw en jonge zoontje mee naar het bos om daar een geschikte kerstboom te vinden. Ondertussen volgen we ook een verhaal rond de kerstman, die druk bezig is met de laatste voorbereidingen voor het grote feest…

Uiteraard gaat er overal iets gruwelijk mis. De tieners ontdekken dat ze de kelder van de school niet meer uit kunnen en dat ze daar niet alleen zijn. Het gezinnetje trekt de aandacht van kwade kerstgeest Krampus. De agent en zijn vrouw verliezen hun zoontje uit het oog, maar als ze hem terugvinden is hij niet meer dezelfde. En de elven van de kerstman raken geïnfecteerd…. met een zombie-virus! Tussen de bedrijven door draaft William Shatner op als radio-dj die de gebeurtenissen in het fictieve stadje Bailey Downs becommentarieert. Ondertussen kijkt hij steeds dieper in het glaasje.

Bailey Downs was eerder al de locatie van weerwolvenfilm GINGER SNAPS en dat is geen toeval. A CHRISTMAS HORROR STORY is namelijk het werk van drie regisseurs: Steven Hoban, Brett Sullivan en Grant Harvey. Hoban produceerde drie delen van GINGER SNAPS, Sullivan en Harvey regisseerden respectievelijk deel twee en drie. Dat is dan ook het bekendste werk dat de heren op hun CV hebben staan. De rest wordt gevuld met afleveringen van televisieseries.

Zoals vaker voorkomt bij omnibusfilms zijn de delen van wisselende kwaliteit. Omdat de makers ervoor kiezen steeds tussen de verhalen te switchen, in plaats van ze achter elkaar te vertellen, verandert de sfeer soms nogal plotsklaps. Zo is het segment van de Kerstman versus de zombie-elven vermakelijk: de kerstman blijkt namelijk een badass zombieslager. Maar dit deel is ook erg kolderiek, terwijl dat van het wisselkind dan weer behoorlijk serieus en duister van toon is. Laatstgenoemd verhaal is tevens het interessantste van het stel; een fijne slow burn waarin bovendien een zwart gezin de hoofdrol speelt; wat betreft de diversiteit ook wel eens prettig. Het segment over de tieners en het spook in de kelder is weinig origineel maar kent wel een aantal goede schrikmomenten. Het minst aansprekende is het verhaal over Krampus, dat iets te rommelig is uitgevoerd.

Algeheel pluspunt is dat de scenaristen hun best hebben gedaan om in de korte tijd die ze gegeven is hun personages wat diepgang mee te geven. Geen bordkartonnen typetjes dus, maar mensen met wie je echt kan meeleven. A CHRISTMAS HORROR STORY is als puntje bij paaltje komt geen film die je lang zal bijblijven, maar wel een geslaagde toevoeging voor wie kerst graag doorbrengt met een avondje griezelen.

Distributie: Splendid Film. Op dvd en blu-ray vanaf 10 december 2015. Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 23 december 2015.

© Lieuwe van Albada
24 december 2015