De griezelige anekdotes rondom de productie van William Friedkins THE EXORCIST uit 1973 zijn talrijk. Een bekend verhaal is dat de set destijds onder mysterieuze omstandigheden volledig is afgebrand. Actrice Ellen Burstyn liep chronische rugklachten op tijdens de scène waarin zij hardhandig bij haar dochter vandaan wordt getrokken en niet minder dan negen medewerkers vonden de dood tijdens of na de opnamen. De productie van EXORCIST: THE BEGINNING verliep ook bepaald niet voorspoedig.
Paul Schrader, die in eerste instantie de regie op zich nam, werd ontslagen omdat zijn versie teveel gepsychologiseer en te weinig bloed bevatte. Hij werd vervangen door Renny Harlin (CLIFFHANGER, DEEP BLUE SEA) en de film werd bijna volledig herschoten onder zijn regie. Harlin kun je blijkbaar wel om een boodschap sturen, want het psychologische aspect is inderdaad ingeruild tegen een aanzienlijke hoeveelheid bloederige sequenties. De plot, rondom de opgraving van een Byzantijnse kerk in oostelijk Afrika, dient vooral als excuus om Satans goocheltrucjes te etaleren.
Op het niveau van een compilatietape van bloederige horrorclichés is THE BEGINNING bij vlagen best genietbaar. Naast veel dichtslaande deuren en omgekeerde crucifixen, biedt de film onder meer kannibalistische kraaien, een kind dat verscheurd wordt door hyena’s en, als onbetwist hoogtepunt, een bevalling die niet zou misstaan in een Italiaanse zombiefilm. Een goede film is het echter geenszins. De personages blijven stoïcijns onder de gruwelen en de horror heeft geen wezenlijke invloed op de plot.
Ook Antonie Kamerling als Nazi in een iets te ruimzittend SS-uniform vergt nogal wat inlevingsvermogen van de kijker. De finale, een zouteloze kopie van het uitdrijvingsritueel uit het origineel, maakt eveneens weinig indruk. Blijft u echter vooral zitten tijdens de aftiteling, alwaar een eng bedoelde versie van een Hollandse evergreen te horen is. ‘Eins, zwei, drei, vier, hoedje van papier.’
N.B.: bij de release van de film op dvd, die naar verluidt ook de versie van Schrader zal bevatten, komen we uitgebreider op EXORCIST: THE BEGINNING terug.
Copyright Eric van der Woude. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #65, winter 2004/2005.