Seed of Chucky(2004)

Als scenaristen maar lang genoeg wachten mogen ze zelf ook een film regisseren. Zo verfilmde Kevin Williamson zijn eigen TEACHING MRS. TINGLE en verfilmde BLADE-schrijver David Goyer recent BLADE: TRINITY. Ook Don Mancini heeft geduldig gewacht tot hij bij zijn CHILD’S PLAY-creatie in de regisseursstoel kon kruipen, en met deel 5 is zijn droom uitgekomen.

En daarmee lijkt hij gelijk de complete serie de nek te hebben omgedraaid, want SEED OF CHUCKY bevat alles wat hedendaagse Hollywood-horror vaak zo stuitend vervelend maakt. Zelfparodie, eindeloze verwijzingen, een totaal gebrek aan goede smaak en vooral: spanning. Daarbij ziet de film er ook nog spuuglelijk uit en is bij vlagen niet te volgen.

Dat begint al tijdens de proloog, waarin een levende Engelse speelgoedpop (ingesproken door Billy ‘Pippin’ Boyd) op televisie een optreden van Chucky en Tiffany ziet. Het brandmerk ‘made in Japan’ overtuigt hem ervan dat dit zijn biologische ouders moeten zijn, en de pop laat zich verschepen naar Hollywood. Want natuurlijk zijn de Chuckster en zijn bruid inmiddels filmsterren geworden. Nergens wordt echter uitgelegd of de Engelse bedplasser echt uit het zaad van Chucky geboren is, en zo ja, hoe hij dan aan de andere kant van de wereld is beland. En waarom heeft hij zulke bloederige nachtmerries?

Enfin, Chucky adopteert hem direct en wil hem Glen noemen; Tiffany denkt dat hij een zij is en opteert voor Glenda. Vat u hem? Waar worden we nog meer op getrakteerd? Een ejaculatie gefilmd vanuit het perspectief van het sperma. Een rapper die Jezus wil spelen. John Waters als paparazzo. Een flash-shot van Tiffany. Maar het is allemaal kinderspel bij de vernederingen die actrice Jennifer Tilly hier vrijwillig ondergaat. Ze speelt zichzelf als verlopen B-ster (niet echt moeilijk) die zo hard om een rolletje verlegen zit dat ze met eerder genoemde rapper naar bed gaat. De dubbelzinnig bedoelde woorden ‘Jennifer, it’s beneath you’ zijn in deze context wel erg toepasselijk.

Aan het poppenfront wil Tiffany graag de menselijke gestalte van Tilly aannemen, Chucky die van haar chauffeur, terwijl Glen/Glenda wedergeboren moet worden in hun liefdesbaby. Voor het zover komt, krijgen we eerst nog een hilarische scène voorgeschoteld waarin Chucky zich aftrekt bij een exemplaar van Fangoria. ‘Well done, Don’, schreef internet-gorehound Harry Knowles in zijn recensie van SEED OF CHUCKY. Met steun uit die hoek valt te vrezen dat we voorlopig nog niet af zijn van deze plaag.

Copyright Mark van den Tempel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #65, winter 2004/2005.

© Mark van den Tempel
1 december 2004