Blade: Trinity(2004)

Er is iets merkwaardigs aan de hand met de carrière van Wesley Snipes. Zijn films brengen nauwelijks nog wat op en in Europa wordt het gros van zijn werk rechtstreeks op video gedumpt. Maar wanneer hij als BLADE ten strijde trekt tegen vampiers glanst Snipes en rinkelen de kassa’s. Curieus dus dat de acteur voor zijn nieuwe miljoenenproductie geen publiciteit wilde doen.

Op de persjunket van BLADE: TRINITY in New York ging het gerucht dat Snipes niet door één deur kon met zijn medespelers en daarom op de persconferentie verstek liet gaan. Vooral de kersverse actieheld en raskomiek Ryan Reynolds (VAN WILDER) scheen Snipes een doorn in het oog te zijn geweest. Misschien niet eens zo gek; Reynolds steelt alle scènes van Snipes met cynische one-liners, die hij overigens grotendeels zelf verzon.

Wellicht dacht David S. Goyer, scenarist van de gehele BLADE-serie en regisseur van BLADE: TRINITY, na het overweldigende tweede deel nieuw bloed nodig te hebben om de interesse van de BLADE-fans vast te houden. Een film van Guillermo del Toro (BLADE II) is nu eenmaal onmogelijk te overtreffen. Een groot gedeelte van de screen time gaat dan ook naar worstelaar Triple H en de verse actiehelden Reynolds en Jessica Biel (THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE), die in de film als twee jonge vampierjagers Blade ongevraagd te hulp schieten. Als vechtersbaas blijft Snipes heer en meester, met name in de over-the-top actiescènes waarin zijn martial arts-training uitstekend tot zijn recht komt. Hij overtuigt nog steeds als de vleesgeworden Marvel-stripheld Blade; half mens, half vampier en beschermer van de mensheid.

In BLADE II bewoog de zwarte antiheld zich vooral in een gestileerde onderwereld. In dit derde deel bevindt Blade zich in een hedendaagse metropool. Door een sluw opgezette valstrik van een vampiersekte vermoordt hij een mens, waarna diverse politiecorpsen de jacht op hem inzetten. Blade wordt uiteindelijk gevangen genomen, terwijl de nekbijtende onderwereld haar gang blijft gaan. Die heeft op haar beurt plannen om de oppervampier tot leven te brengen: een bloedzuiger die we beter kennen als Dracula. Dat de aanwezigheid van deze karikaturale figuur een zwaktebod is, zal Goyer niet snel toegeven, maar feit is dat een zuigende gladjakker niet past in de rauwe BLADE-serie. Bovendien wordt de Prins der Duisternis in moderne vampierfilms (UNDERWORLD, VAN HELSING) al veel te vaak van stal gehaald om de boel op te peppen.

De actiescènes zijn adequaat geregisseerd, maar halen het niet bij het über-gestileerde geweld van Del Toro in BLADE II. En zo grondig als Biel zich voor haar rol als Abigail heeft bekwaamd in talloze gevechtstechnieken, zo weinig inzicht verschaft ze ons in haar psyche. En dat geldt voor alle nieuwe personages. De compensatie zit ‘m in de humor. Wanneer een wollig vampierhondje – dat qua komisch talent niet onderdoet voor Reynolds – het toneel betreedt, krijgt de dierenvriend in ons de overhand en vergeten we even onze irritatie over het gebrek aan uitgediepte karakters.

Copyright Ruben van Eijl. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #65, winter 2004/2005.

© Ruben van Eijl
1 november 2004