Curse of Chucky(2013)

Wat kan er na vijfentwintig jaar nog toegevoegd worden aan deze franchise? Niet veel, zo moet Universal Pictures gedacht hebben, want CURSE OF CHUCKY verschijnt meteen voor de thuisbioscoop.

Waarschijnlijk had Don Mancini, bezieler van Chucky, zich het jubileum van de populaire horrorpop anders voorgesteld. Het vooruitzicht op een dvd-première is een magere troost gezien het box-office succes van de CHILD’S PLAY-serie en de vele fans, pardon, friends ’till the end. Aan het zesde deel van de serie te zien, heeft Mancini het zich niet al te zeer aangetrokken. Voor CURSE OF CHUCKY kroop hij weer eens zélf achter de camera om zijn Good Guy opnieuw tot leven te wekken.

De grootste verdienste van CURSE OF CHUCKY is dat Mancini een routewijzing doorvoerde: van de clowneske Chucky uit BRIDE OF CHUCKY en SEED OF CHUCKY terug naar de killer uit CHILD’S PLAY. Het is bij momenten weer uitstekend griezelen.

Vijfentwintig jaar nadat Charles Lee Ray zijn woede koelde op de Barclays, treft zijn vloek de depressieve Sarah en haar verlamde dochter Nica die nog steeds bij haar overbeschermende moeder inwoont. Op een dag arriveert er een postpakket met een Good Guy-pop bij hen thuis. Nog diezelfde nacht valt Sarah van de trap. Alles wijst op zelfmoord, maar wanneer de rouwende familie daags nadien samenkomt in het oude gotische huis, kijkt het Kwade schalks toe.

Al zagen we de moord op Sarah niet, we weten dat Chucky hier alles mee te maken heeft. In CURSE OF CHUCKY hebben Chucky en Don Mancini het moorden geperfectioneerd. Zie hoe mooi de scène waarin de familie samen met de pastoor chili eet in beeld is gebracht. Het is simpele suspense, maar wel effectief. Je merkt dat Mancini er alles aan heeft gedaan om met een klein budget iets groots te doen.

Dat blijkt echter ook één van de problemen met deze film te zijn. Het decor van het gotische huis is tot in de puntjes uitgewerkt, maar Mancini durft er geen stap buiten te zetten. Gelukkig weet zijn cameraman nog wat te variëren met camerastandpunten. Ook het scenario is ambitieuzer dan de beurs toelaat. Mancini probeert heel de filmserie in dit ene scenario te verwerken, inclusief een korte backstory van Charles Lee Ray. CURSE OF CHUCKY blijft hierdoor eindeloos aanslepen, einde na einde. Zelfs met de aftiteling is het nog niet gedaan. Blijf dus zeker wachten op de creditcookie.

De mooie cameravoering, de uitgerolde suspense en een nostalgische Chucky maken van CURSE OF CHUCKY voer voor zowel nieuwe als oude fans. Was er iets meer variatie in de setting geweest en wat minder in het scenario, dan hadden we graag van een comeback gesproken. Nu houden we het bij een aardige doorstart.

DI: Universal Pictures Benelux. Release op dvd en blu-ray: 16 oktober. Copyright Johannes De Breuker. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 16 oktober 2013.

© Johannes De Breuker
16 oktober 2013