Bosrijke omgevingen worden in genrefilms al decennia lang gebruikt als standplaats voor gevangenissen en psychiatrische inrichtingen. Dat dat vragen is om moeilijkheden blijkt ook weer uit de gebeurtenissen in en rond de vrouweninrichting in GOTHIKA.
Dr. Miranda Gray (Berry) is er werkzaam als psychiater. Miranda krijgt zo haar eigen problemen wanneer ze op een regenachtige nacht de inrichting verlaat, maar nooit het thuisfront bereikt. In plaats daarvan wordt ze wakker als patiënte aan de verkeerde kant van de tralies op haar eigen afdeling. Haar voormalige collega Pete (Downey Jr.) vertelt dat ze bebloed is aangetroffen naast het lichaam van haar bruut vermoorde echtgenoot. Hoewel Miranda zich niets kan herinneren, wijst alles erop dat zij zelf de dader is.
GOTHIKA is het Amerikaanse debuut van de Franse regisseur Mathieu Kassovitz (THE CRIMSON RIVERS) en de vierde film van productiemaatschappij Dark Castle, die begin 1999 met veel bombarie uit de grond werd gestampt. De horrorfabriek van Joel Silver en Robert Zemeckis zou zich vooral gaan bezighouden met remakes van het werk van de legendarische regisseur/producent William Castle. Na twee teleurstellende films (THE HOUSE ON HAUNTED HILL en THIR13EN GHOSTS) werd van dat concept afgeweken. GHOST SHIP (2002) begaf zich buiten het Castle-territorium en GOTHIKA leent slechts de gothic sfeer van Castle’s erfgoed.
Daar houdt het pronken met andermans veren overigens niet op. Je hoeft GOTHIKA niet minutieus te bestuderen om elementen uit RING, STIR OF ECHOES en WHAT LIES BENEATH te ontdekken. Net als in deze films waart er in GOTHIKA een spookje rond, dat met alle mogelijke moeite iets duidelijk probeert te maken aan de protagonist, in dit geval psychiater Miranda Grey. Waar de geestverschijningen in GOTHIKA’s voorbeelden subtiel te werk gingen met dubbelzinnige aanwijzingen, gebruikt het spook op de afdeling psychiatrie liever geweld, zoals sommige mannen hun echtgenote in elkaar beuken om duidelijk te maken dat ze niet te lang met vriendinnen moet bellen. En dus laat de entiteit Miranda, om haar bij de les te houden, alle hoeken van haar cel zien.
Ondertussen neemt de vermeende krankzinnigheid van de getormenteerde psychiater steeds grotere vormen aan, een gegeven waar cameraman Matthew Libatique, die eerder het delirium van REQUIEM FOR A DREAM voortreffelijk wist te verbeelden, goed weg mee weet. Maar hoe effectief hij de spookachtige atmosfeer van het donkere gangenstelsel ook weet te vangen, het gebrekkige licht is tevens een aanslag op de geloofwaardigheid van GOTHIKA. Geen gevangenisdirecteur haalt het immers in zijn hoofd om tientallen krankzinnige misdadigers in duisternis te hullen. Bovendien zijn de cellen zo afgelegen dat ieder toezicht ontbreekt. Tel daar een bewaker bij op, die aan de van moord verdachte psychiater moeiteloos de sleutel van de buitendeur afstaat, en haar ontsnappingspoging wordt even absurd als gemakkelijk.
Copyright 2004 Ruben van Eijl. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #62, voorjaar 2004.