• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Crime

RECENSIE

Rise: Blood Hunter (2007)

Sadie Blake (Lucy Liu), journaliste voor het roddelblad L.A. Weekly, komt via een website op het spoor van een sinistere sekte die  jonge mensen lokt met mooie verhalen en de belofte van wilde feesten. Het blijkt een vampiersekte, die de toegestroomde feestbeesten als maaltijd gebruikt en afslacht. Juist als Sadie de zaak aan het licht […]
RECENSIE

Diary (2022)

Drie films, drie afdalingen in de krochten van de Aziatische horrorwereld; dat is wat het regisseursduo Oxide en Danny Pang ons met AB-NORMAL BEAUTY, DIARY en FOREST OF DEATH lijkt te beloven. Netto levert het gelijktijdig op dvd uitgebrachte trio een ondoordacht samenraapsel op van halfversleten ideeën, doorzichtige plotwendingen en eindeloos voor zich uit starende hoofdrolspeelsters. [Gezamenlijke bespreking van […]
RECENSIE

Forest of Death (2007)

Drie films, drie afdalingen in de krochten van de Aziatische horrorwereld; dat is wat het regisseursduo Oxide en Danny Pang ons met AB-NORMAL BEAUTY, DIARY en FOREST OF DEATH lijkt te beloven. Netto levert het gelijktijdig op dvd uitgebrachte trio een ondoordacht samenraapsel op van halfversleten ideeën, doorzichtige plotwendingen en eindeloos voor zich uit starende hoofdrolspeelsters. [Gezamenlijke bespreking van […]
RECENSIE

Crank (2006)

Huurmoordenaar Chev Chelios heeft een slechte dag. A really fucking bad day. Hij komt bij in de woonkamer. Duizelig. Zwak. Iemand heeft hem neergeslagen. Naast de televisie ligt een dvd. ‘Fuck You’ staat erop gestift. Op het schijfje een boodschap van onderkruipsel Verona: ‘Guess what? I just fucking killed you!’ Een dodelijk gif in zijn […]
RECENSIE

Death Sentence (2007)

“We gotta let the cops handle this, Dad.” “Yeah? Well, what if the cops can’t handle this, Jack?” Aan het woord is een verbitterde Paul Kersey (Charles Bronson) in DEATH WISH (1974). Nadat zijn vrouw door leden van een straatbende is vermoord, slaan de stoppen door bij de architect. Hij grijpt naar de wapens en […]
RECENSIE

Murder à la Mod (1968)

Brian De Palma behoort tot de generatie filmmakers die in de jaren zeventig het roes­tige schip Hollywood tot zinken bracht en op het half boven water uitstekende wrak een vrijstaat stichtte, waar de rebelse tijdgeest (Vietnam, Watergate) de muffe geur van een overleefd studiosysyteem overboord blies. Maar zijn gestileerde, nadrukkelijk naar Hitchcock lonkende thrillers leken […]
RECENSIE

Black Lizard (1968)

Het is weinig filmmakers gegeven om op hun zeventigste een enorme hit te scoren. Het lukte Kinji Fukasaku met zijn comeback BATTLE ROYALE (2000), een enorme kaskraker in Azië en een groot dvd-succes. Drie jaar later overleed Fukasaku, geroemd als initiator van de moderne yakuzafilm en bewonderd door zijn zeer diverse oeuvre van dik zestig […]
RECENSIE

Grimm Love (2006)

Het behoeft geen betoog dat kannibalen vaak in niet altijd even smaakvolle (geen grap) horrorfilms opduiken. In de jaren zeventig en tachtig staken vooral Italiaanse regisseurs elkaar met gore taferelen naar de kroon en in de jaren negentig kregen kannibalen hun eigen filmheld in de persoon van Anthony Hopkins’ Hannibal Lecter. Tien jaar later, in […]
RECENSIE

The Black Cat (1934)

Na vijf keer Lovecraft te hebben getackeld – de laatste keer als aflevering van Masters of Horror – waren Stuart Gordon en zijn schrijfpartner Dennis Paoli toe aan iets nieuws. Nou ja, nieuw kun je een verfilming van Edgar Allan Poe’s The Black Cat natuurlijk niet noemen. Daarom vervlechten ze Poe’s verhaal met elementen uit diens persoonlijke […]
RECENSIE

North­Ville Cemetery Massacre (1976)

Zelfs binnen het genre van de trash-cinema bezitten bikerfilms een beetje een stiefkindjesstatus; de bierdrinkende baardapen op hun ijzeren tweewielers hebben in cultkringen nooit het aanzien genoten van zombies, seriemoordenaars en wat dies meer zij. Dat NORTHVILLE CEMETERY MASSACRE zich afficheert als ‘The Ultimate Biker Flick’ zal dan ook geen stormloop naar de lokale dvd-winkel […]
RECENSIE

Vigilante (1982)

[Gezamenlijke recensie van VIGILANTE en MANIAC COP] William Lustig verdient tegenwoordig zijn geld als head honcho van Blue Underground, dat het type genrefilm uitbrengt waar hij in de jaren zeventig als aspirerend filmmaker verzot op was, zoals Italiaanse misdaadfilms en spaghettiwesterns. Niet toevallig zijn dat ook de inspiratiebronnen voor VIGILANTE (1983). Met zijn Italiaanse voorbeelden […]
RECENSIE

Maniac Cop (1988)

William Lustig verdient tegenwoordig zijn geld als head honcho van Blue Underground, dat het type genrefilm uitbrengt waar hij in de jaren zeventig als aspirerend filmmaker verzot op was, zoals Italiaanse misdaadfilms en spaghettiwesterns. Niet toevallig zijn dat ook de inspiratiebronnen voor VIGILANTE (1983). [Gezamenlijke recensie van VIGILANTE en MANIAC COP] Met zijn Italiaanse voorbeelden heeft Lustigs tweede speelfilm […]
RECENSIE

Hannibal Rising (2007)

De wording van het monster Hannibal Lecter luidt ironisch genoeg ook de ondergang van het fenomeen zelf in. Want banaler en oppervlakkiger dan in HANNIBAL RISING had de voorgeschiedenis van de kannibaal iet uit de doeken kunnen worden gedaan. Medio 1999 lieten de redactieleden van Schokkend Nieuws hun licht schijnen over Hannibal, Thomas Harris’ derde […]
RECENSIE

Perfume: The Story of a Murderer (2006)

Das Parfum, de bestseller van Patrick Süskind uit 1985, werd lange tijd als onverfilmbaar beschouwd. Zelfs Stanley Kubrick deinsde voor de onderneming terug. Süskinds landgenoot Tom Tykwer (LOLA RENNT, HEAVEN) ging de uitdaging wel aan en serveert op een riant budget van zo’n 50 miljoen euro in elk geval een overstelpende hoeveelheid visueel snoepgoed. Net […]
RECENSIE

Clean, Shaven (1993)

Wanneer geesteszieken in films opduiken, zijn ze aaibaar of levensgevaarlijk. Peter Winter, de protagonist van CLEAN, SHAVEN  behoort niet tot de eerste categorie. Hij staat permanent stijf van de zenuwen, hoort stemmen en enge geluiden, wast zich met staalwol en heeft erg veel belangstelling voor jonge meisjes. Waar hij geweest is, wordt een dood meisje […]
RECENSIE

Crimen Ferpecto (2004)

In een interview dat als extra is toegevoegd aan de dvd van CRIMEN FERPECTO beweert regisseur Álex de la Iglesia (EL DIA DE LA BESTIA, LA COMUNIDAD) dat hoofdrolspeler Guillermo Toledo de grootste komische acteur van Spanje is. Na het zien van de film kan ik die uitspraak onderschrijven, al zal bij de Spanjaarden zelf […]
RECENSIE

The Devil’s Rejects (2005)

Nadat hardrocker Rob Zombie in 2000 zijn spraakmakende regiedebuut HOUSE OF 1000 CORPSES had gedraaid, duurde het maar liefst drie jaar voordat de film werd uitgebracht. Universal en MGM wensten hun vingers niet te branden aan Zombies expliciete hommage aan de hardcore-horror van de jaren zeventig en uiteindelijk was het mini-major Lions Gate die ermee […]
RECENSIE

The Pyjama Girl Case (1977)

Na eerder vier gialli in The Giallo Collection te hebben uitgebracht (zie SN #57), slaat het Amerikaanse label Blue Underground van genrefan en filmregisseur William Lustig opnieuw toe met een voor Italofielen in alle opzichten verplicht pretpakket. Uw eigen dottore dell’orrore liet zijn licht schijnen over twee van de vier nieuwe krakers uit de BU-collectie. […]
RECENSIE

The Fifth Cord (1971)

Na eerder vier gialli in The Giallo Collection te hebben uitgebracht (zie SN #57), slaat het Amerikaanse label Blue Underground van genrefan en filmregisseur William Lustig opnieuw toe met een voor Italofielen in alle opzichten verplicht pretpakket. Uw eigen dottore dell’orrore liet zijn licht schijnen over twee van de vier nieuwe krakers uit de BU-collectie. […]
RECENSIE

Snakes on a Plane (2006)

James H. Nicholson en Samuel Z. Arkoff wisten het natuurlijk al: een goede filmtitel is het halve werk. De twee oprichters van American International Pictures gaven ons destijds I WAS A TEENAGE WEREWOLF en HOW TO MAKE A MONSTER. Vanaf 28 september is er dus SNAKES ON A PLANE. David Salessandro, die zeven jaar geleden […]
RECENSIE

She (2020–)

Nog even aandacht voor een dvd-première die geruisloos kwam en alras in de ex-rentalbak belandde: SHE, naar de in 1887 verschenen fantastische roman She van H. Rider Haggard (1856-1925). De roman en het in 1905 gepubliceerde vervolg Ayesha [spreek uit Ai-sha] handelen over een speurtocht vol ontberingen naar een onsterfelijke (half)godin, een combinatie van Afrodite en Isis, […]
RECENSIE

Starkweather (2004)

In 1956 trokken Charles Starkweather en Caril-Ann Fugate al moordend door de staat Nebraska. Starkweather, toen negentien jaar oud, wilde met zijn minderjarige vriendin naar Californië om er te trouwen. Elf mensen vermoordden ze, op een tocht die eerder werd verfilmd in BADLANDS (1973) en de tv-film MURDER IN THE HEARTLAND en die bovendien de […]
RECENSIE

God Told Me To (1976)

Na jaren uitsluitend voor televisie en direct-to-video te hebben geschreven, lijkt genreveteraan Larry Cohen eindelijk weer voet aan de grond te hebben in Hollywood. Met de door hem geschreven thrillers PHONE BOOTH en CELLULAR heeft hij zichzelf opnieuw uitgevonden als een ‘king of high concept’. Daartegenover staan zijn eigen excentrieke genrefilms van twintig, dertig jaar […]
RECENSIE

Thriller – A Cruel Picture (1973)

Sinds de dvd in korte tijd is uitgegroeid tot de populairste beelddrager, worden vooral in de VS karrenvrachten obscure genrefilms uitgebracht. Daarbij leggen de distributeurs een voorkeur voor ‘exotische werkjes’ uit Europa en Azië aan de dag: B-films die voor de met voorspelbare Hollywood-meuk opgegroeide Amerikanen verfrissend politiek-incorrect aandoen en door de typerende lokaties, nationale […]
RECENSIE

Q: The Winged Serpent (1982)

Na jaren uitsluitend voor televisie en direct-to-video te hebben geschreven, lijkt genreveteraan Larry Cohen eindelijk weer voet aan de grond te hebben in Hollywood. Met de door hem geschreven thrillers PHONE BOOTH en CELLULAR heeft hij zichzelf opnieuw uitgevonden als een ‘king of high concept’. Daartegenover staan zijn eigen excentrieke genrefilms van twintig, dertig jaar […]
RECENSIE

King of the Ants (2003)

Sean Crawley (McKenna) is een nietsnut die zich zonder duidelijk doel een weg door het leven baant. Op een dag loopt hij de lijvige Duke (Wendt) tegen het lijf, die hem namens de louche aannemer Ray Matthews (Baldwin) inhuurt om dag en nacht een gemeenteambtenaar te schaduwen. Al snel komen Ray’s ware bedoelingen aan het […]
RECENSIE

Catwoman (2004)

Wanneer je als reclamemaakster de vormgeving van een nieuwe cosmeticalijn mag ontwerpen, ben je niet de minste. Gezegend met een wonderschoon uiterlijk heb je evenmin te klagen over mannelijke aandacht. Omringd door lieve collega’s leid je een prima leven. Alleen jammer van je onhandige en onzekere gedrag en die vervelende baas die je als slaaf […]
RECENSIE

Kill Bill, Vol. 2 (2004)

De eerste slogan was een belofte: ‘In the year 2003 Uma Thurman will kill Bill!’. Die werd niet ingelost; Bill haalde het jaar 2004. Quentin Tarantino’s wraakepos werd in twee delen uitgebracht, en mopperkonten betichtten Miramax-baas en financier Harvey Weinstein van schaamteloze geldklopperij. Inmiddels is duidelijk dat Weinstein en Tarantino niet twee kaartjes voor dezelfde […]
RECENSIE

Thoughtcrimes (2003)

THOUGHTCRIMES laat zich het best beschrijven als een bijzonder vlakke variant op Cronenbergs THE DEAD ZONE. De niet onaantrekkelijke Freya McAllister ontdekt op haar prom night dat ze gedachten kan lezen. Levert dat in een danszaal vol gierende tienerhormonen nog het nodige gegiechel op, al snel wordt Freya opgenomen in een inrichting omdat er een […]
RECENSIE

Female Convict Scorpion – Jailhouse 41 (1972)

Quentin Tarantino heeft zich tijdens het schrijven van zijn script voor de twee delen KILL BILL laten inspireren door het Japanse samoerai-tweeluik LADY SNOWBLOOD en LADY SNOWBLOOD: LOVE SONG OF VENGEANCE. In deze films maakt een eenzame heldin met haar flitsende zwaard een bloedige wraaktocht door Japan. De parallellen met Uma Thurmans queeste zijn evident, […]
RECENSIE

Stereo (2014)

[Gemeenschappelijke bespreking van FAST COMPANY, STEREO en CRIMES OF THE FUTURE] Van David Cronenberg kunnen we uiteraard niet genoeg krijgen; zelfs de kliekjes uit ’s mans oeuvre zijn het proeven waard. Toch is het een curieus trio dat door Blue Underground op twee schijfjes is samengebracht. Twee experimentele films uit het begin van Cronenbergs carrière […]
RECENSIE

Kill Bill, Vol. 1 (2003)

Met KILL BILL bekent Quentin Tarantino kleur. De regisseur maakte er nooit een geheim van in de eerste plaats filmliefhebber te zijn, en in tweede instantie een mooi oeuvre te willen opbouwen. Het nieuwe tweeluik brengt de twee passies op overweldigende wijze samen. Dat is smullen voor liefhebbers die hun genreklassiekers kennen. Daryl Hannah loopt […]
RECENSIE

Suicide Circle / Jisatsu Circle (2001)

Na enkele festivalvertoningen (onder meer op ’t IFFR als SUICIDE CLUB) is er slechts her en der geschreven over Sion Sono’s JISATSU CIRCLE, waarvan de dvd met de titel SUICIDE CIRCLE (plus niet ondertitelde persconferentie) met cast en crew sinds enige tijd de ronde doet. Men rept van genreconnecties met RINGU, KAIRO en BATTLE ROYALE […]
RECENSIE

FeardotCom (2002)

Als er één film is die zich dit jaar schuldig maakt aan plagiaat, dan is het wel FEARDOTCOM. Tot een rechtszaak zal het niet komen, want in het land van ‘See you in court!’, blijft de filmindustrie doorgaans ongemoeid. Toch gaat het gebruikelijke excuus van een hommage in het geval van FEARDOTCOM eigenlijk niet op. […]
RECENSIE

Ted Bundy (2002)

Een opwekkend deuntje en sappig groen gras zijn wel het laatste waar je aan denkt bij de naam Ted Bundy. In het serial killer-genre zijn bastonen en het halfduister meer gangbaar. Het is dan ook op zijn minst verrassend te noemen dat Ted Bundy in de gelijknamige biopic als een soort Clark Kent in een […]
RECENSIE

El Mariachi (1992)

Mariachis, de rondreizende troubadours van Mexico, zijn een uitstervend ras. Dat ondervindt de hoofdrolspeler van Robert Rodriguez’ debuutfilm. De eerste bar die hij in een klein plaatsje binnenloopt is al voorzien: daar zijn een man en een synthesizer samen goed voor een heel orkest. En dat is nog maar het begin van de ellende. (twee […]
RECENSIE

Daredevil (2015–2018)

Tekenaar Frank Miller is een cruciale figuur in de geschiedenis van de moderne Amerikaanse comic, en dan vooral dankzij de rigoureuze manier waarop hij klassieke superhelden aan een verjongingskuur onderwierp. In de jaren tachtig maakte Miller van de uitgebluste Batman een innerlijk verscheurde en hardhandige wreker en een gelijksoortige transformatie bedacht hij voor Marvel Comics-creatie […]
RECENSIE

Red Dragon (2002)

Een beetje horrorfan heeft ze allebei in huis: de roman van Thomas Harris en de eerste verfilming ervan door Michael Mann. Red Dragon, het verhaal van FBI-agent Will Graham die zich door de ene psychopaat, Hannibal Lecter, van advies laat voorzien om een andere, Francis Dolarhyde alias de ‘Tooth Fairy’, te kunnen pakken, is in […]
RECENSIE

Campfire Stories (2001)

CAMPFIRE STORIES, naar de comic books van Don Oriolo, geeft ons drie horrorverhalen in het kader van een raamvertelling: ‘Pain’ voert een man op, die jarenlang aan pijngrens-experimenten werd onderworpen en twintig jaar later zijn woede en frustratie op een groepje scholieren koelt. ‘White Feather’ verhaalt hoe de geest van een omgebrachte Indiaan het leven […]
RECENSIE

Minority Report (2002)

Amerikaanse films, van het grootste video-vullis tot prestigieuze blockbusters, worden de laatste jaren in toenemende mate bevolkt door personages wier handelen in het heden wordt bepaald door een traumatische gebeurtenis in een liefst ver verleden. Steven Spielberg’s MINORITY REPORT lijkt voor dit modeverschijnsel in eerste instantie een gevat alternatief aan te dragen. In 2054 beschikt […]
RECENSIE

Deuces (2016)

Hoewel de wetenschap het hardnekkig blijft ontkennen, bestaat er naast onze wereld een parallelle wereld, waar ieder van ons een dubbelganger heeft. Uiterlijk is deze dubbelganger identiek aan onszelf, maar karakterologisch ons tegenbeeld. Eens in de twintig jaar manifesteert zich een portaal tussen beide werelden en soms glipt iemand uit die andere wereld bij ons […]
RECENSIE

Blue Velvet (1986)

Hoort BLUE VELVET in dit periodiek thuis? Er zit hooguit een mespuntje horror in en een cultregisseur kon je David Lynch zelfs anno 1986 nauwelijks meer noemen. Kunnen we vanwege de vervreemdende, licht absurdistische sfeer misschien van een fantastische film spreken? Ach wat, het beste excuus om deze dvd hier te bespreken is dat het […]
RECENSIE

Bones (2001)

Ernest Dickerson was tot aan MALCOLM X (1992) de vaste cameraman van Spike Lee. Sindsdien regisseert hij zelf, voornamelijk genrefilms. Gelukkig is hij een stuk minder ambitieus dan zijn leermeester zodat de maatschappelijke boodschap in films als SURVIVING THE GAME (1994), FUTURE SPORT (1996) en BONES (2001) altijd onder de oppervlakte blijft. Dat is maar […]
RECENSIE

Cani Arrabbiati / Rabid Dogs / Wild Dogs / Semaforo Rosso (1974)

Liefhebbers van het werk van de Italiaanse regisseur Mario Bava hebben in het dvd-tijdperk weinig reden tot klagen. Tot op heden verschenen er bij Amerikaanse distributeurs zeventien films van de maestro op dvd, en het leeuwendeel werd duidelijk met zorg en liefde uitgebracht, zoals we in Schokkend Nieuws #46 al constateerden. Natuurlijk blijft het jammer […]
RECENSIE

Assault on Precinct 13 (1976)

ASSAULT ON PRECINCT 13 mag dan feitelijk de tweede speelfilm van John Carpenter zijn, anders dan zijn debuut, de sf-satire DARK STAR, bevat deze film wél de belangrijkste elementen die in veel van zijn latere films zouden terugkeren: de verwijzingen naar het westerngenre (net als het elders in de dvd-rubriek besproken GHOSTS OF MARS is […]
RECENSIE

Ebola Syndrome (1996)

Na het introduceren van de sub-labels Italian-Shock en American-Shock vergast de Nederlandse distributeur Japan-Shock ons in het kader van de ‘Hong Kong Collection’ op EBOLA SYNDROME van regisseur Herman Yau uit 1996, een film die op alle fronten over de schreef gaat en het predikaat ‘shock’ dan ook zonder meer verdient. In de eerste tien […]
RECENSIE

Race Against Time (2000)

Lange wachttijden en de ontmanteling van collectieve zorg baren niet alleen Nederlandse politici in verkiezingstijd grote zorgen. In de VS is het al jaren een belangrijk thema dat ook buiten de krantenkolommen en verkiezingsprogramma’s de gemoederen bezighoudt.  Onlangs nog maakten Amerikaanse ziekenhuizen zich zorgen over de eventuele navolging die de film JOHN Q van Nick […]
RECENSIE

Chaos (2000)

Hideo Nakata mag samen met zijn spirituele confrater Kiyoshi Kurosawa (CURE, CHARISMA) verantwoordelijk worden gesteld voor het initiëren van een nieuwe Japanse horrorgolf en verse interesse voor de genrecinema in zijn land. Met RING (1998) en RING 2 (1999) kreeg de nu veertigjarige scenarist-regisseur uit Okayama mondiale bijval op genrefestivals en zelfs daarbuiten. Het succes […]
RECENSIE

Bless the Child (2000)

Na een afwezigheid van ruim twaalf jaar keert regisseur Chuck Russell, bekend vanwege zijn niet onverdienstelijke tweede vervolg op A NIGHTMARE ON ELM STREET en zijn alleraardigste remake van de fifties monster movie THE BLOB, terug naar het horrorgenre. In de afgelopen twaalf jaar maakte Russell twee Hollywoodfilms, het zeer geslaagde Jim Carrey-vehikel THE MASK […]
RECENSIE

All Night Long Trilogie (1992)

Aan het begin van de jaren negentig zocht een geschokte Charlie Sheen de publiciteit nadat hij een deel van de Japanse horrorserie GUINEA PIG had gezien. De acteur dacht dat het om authentieke snuff handelde en wilde dat de serie in de Verenigde Staten verboden werd, maar zorgde er juist voor dat de reeks goedkope […]
RECENSIE

Fudoh (1996)

Takashi Miike’s aangrijpende horrordrama AUDITION joeg op het Filmfestival van Rotterdam vorig jaar een deel van het publiek geshockeerd de zaal uit, won vervolgens op hetzelfde festival de KNF-prijs en zorgde binnen de pagina’s en redactie van Schokkend Nieuws voor de nodige opschudding. Nee, de naam Takashi Miike zal ons nog lang heugen. Het zijn […]
RECENSIE

American Psycho (2000)

Net als bijvoorbeeld THE SIXTH SENSE is AMERICAN PSYCHO een film die wel een tweede ronde kan gebruiken. De ontknoping onthult namelijk een geheel ander perspectief, die het interessant maakt de moordpartijen van Patrick Bateman opnieuw te bekijken. Maar ook in de herhaling blijft AMERICAN PSYCHO een film die gemengde gevoelens oproept. Prachtig gemaakt en […]
RECENSIE

Manhunter (1986)

Will Graham was profiler. Hij verplaatste zich in de geest van seriemoordenaars om hun gedrag te doorgronden en ze zodoende op te sporen. Het is psychologisch hoog spel waarbij grenzen kunnen vervagen en de getormenteerde Graham moest ermee stoppen. Maar als een psychopaat met de bijnaam The Tooth Fairy jonge, gelukkige gezinnetjes begint uit te […]
RECENSIE

Hannibal (2001)

Over de verfilming van Hannibal werd al vanaf de verschijning van het boek druk gespeculeerd. Jonathan Demme, Jodie Foster en scenarioschrijver Ted Tally lieten verstek gaan, terwijl Anthony Hopkins weer stond te popelen om in de huid van Lecter te kruipen. De mannen van Schokkend Nieuws hielden hun hart vast. iet iedereen zag Julianne Moore […]
RECENSIE

The Last House on the Left (1972)

THE LAST HOUSE ON THE LEFT is de debuutfilm van Wes Craven en niet alleen daarom legendarisch. Twee seksueel ontluikende jongedames lopen tijdens een avondje stappen een stel ontsnapte gevangenen tegen het lijf. De booswichten ontvoeren hen naar een afgelegen bos, waar de meisjes gemarteld, verkracht en uiteindelijk vermoord worden. Vervolgens belanden de daders in […]
RECENSIE

Der Mönch mit der Peitsche (1967)

Duitsland staat niet bepaald bekend als een grote leverancier van horror. Toch hebben onze Oosterburen een redelijke hoeveelheid genrefilms geproduceerd, waaronder enkele zeer verdienstelijke. Mijn favoriet is DIE SCHLANGENGRUBE UND DAS PENDEL (Harald Reinl, 1966), een Bava-eske gothic horror film met niemand minder dan Christopher Lee in de rol van een martelende booswicht. En dan […]
RECENSIE

The Cell (2000)

‘Enter the mind of a killer’, nodigt het affiche van THE CELL uit. Het klinkt verleidelijk. De hersenpan van een seriemoordenaar heb ik vaker van binnen gezien, zowel in talloze boeken over het onderwerp als in speelfilms, en het blijft me fascineren. Want alle intrigerende theorieën en psychologische duidingen ten spijt, laat de geest van […]
RECENSIE

American Psycho (2000)

Als de roman American Psycho van Bret Easton Ellis begin jaren ’90 verschijnt, is het eerste relletje al achter de rug: uitgeverij Simon & Schuster, dat een contract voor de rechten heeft getekend, weigert het boek uit te geven. Random House heeft meer lef en brengt American Psycho op de markt. Maar Ellis’ satirische roman […]
RECENSIE

Freeway 2: Confessions Of A Trick Baby (1999)

Crystal van Meter (Lyonne, tevens associate producer) voldoet op geen enkele manier aan het gangbare ideaal van het Amerikaanse tienermeisje met cheerleader-aspiraties. Als dochter van ontspoorde ouders heeft Crystal in korte tijd een indrukwekkend strafblad opgebouwd, waarvoor ze aan het begin van de film, door rechter John Landis (!), tot 25 jaar gevangenisstraf wordt veroordeeld. […]
RECENSIE

The Green Mile (1999)

Inmiddels is bekend dat THE GREEN MILE geen van de vier Oscars heeft gewonnen, waarvoor de film was genomineerd (film, scenario, mannelijke bijrol en geluid). Dat waren er sowieso al drie minder dan bij Darabonts eerste lange Stephen King-verfilming THE SHAWSHANK REDEMPTION, die uiteindelijk werd gepasseerd door Robert Zemeckis’ FORREST GUMP. Hoezeer ik het Darabont cs. […]
RECENSIE

Deep Blue Sea (2022)

Net als bij LAKE PLACID neemt ook in deze monsterfilm de joligheid een belangrijkere plaats in dan spanning en horror. Regisseur Renny Harlin voorzag de onvermijdelijke vergelijking met Spielbergs meesterlijke JAWS en besloot het met zijn haaienfilm over een heel andere boeg te gooien. DEEP BLUE SEA is trashy amusement dat geen enkele aanspraak maakt […]
RECENSIE

From Dusk Till Dawn 2: Texas Blood Money (1999)

Terwijl zijn oude maatje Sam Raimi met de ingetogen thriller A SIMPLE PLAN vorig jaar een verrassende en succesvolle career move maakte, lijkt Scott Spiegel (als acteur en scenarist bij verschillende eerdere Raimi-producties betrokken) voor altijd veroordeeld tot een positie aan de zijlijn.  Na de low budget-obscuriteiten INTRUDER en THE NUTT HOUSE is ook TEXAS […]
RECENSIE

Absolution (2015)

De jaren ’80 werden gekenmerkt door de opkomst van DTV (direct-to-video). Sindsdien duiken er vrijwel iedere week een paar actie- of genrefilms op, die uitsluitend voor videoverhuur of -verkoop zijn bestemd. Twee bedrijven die zich exclusief op DTV-werk hebben toegelegd, moeten op deze pagina’s misschien eens met name worden genoemd. Daar is allereerst PM Entertainment, […]
RECENSIE

The X-Files (1993–2018)

Zo verrassend als de trailer van THE X-FILES is (althans: de eerste keer), zo voorspelbaar is de film zelf. In die trailer, die begint met geheimzinnige maar vooralsnog nietszeggende zwart/wit tv-beelden en een commentaarstem die iets brabbelt in de trant van ‘koester het verleden en geniet van het heden want de toekomst komt eraan’, wordt […]
RECENSIE

El Dia De La Bestia (1995)

Pater Angel (Angulo) is a man on a mission, ook al begrijpen we aanvankelijk niet welke. We zien de flegmatieke geestelijke door nachtelijk Madrid zwerven, maar in plaats van te helpen bij een verkeersongeval, berooft hij het weerloze slachtoffer en even later duwt hij een straatartiest (van het type levend standbeeld – wie haat ze […]
RECENSIE

Mysterious Doctor Satan (1940)

Dr. Satan is een krankzinnige geleerde, een in de Verenigde Staten opererende Nazi-sympathisant, die een robot ontwerpt met behulp waarvan hij de wereldheerschappij wil veroveren, aanvankelijk voor iets dat hij ‘ze Fazzerland’ noemt, maar later krijgt hij een beter idee; voor zichzelf beginnen. Een doortastende journalist komt achter zijn plannen en besluit deze te verijdelen. […]
RECENSIE

Mute Witness (1995)

Eén van de sleepers van het 13e Festival van de Fantastische Film was dit opmerkelijke speelfilmdebuut van commercialregisseur Anthony Waller (37). Aanvankelijk zou de film na het festival een bescheiden bioscooproulement krijgen, maar hogere machten beschikten op het laatste moment anders. Een gemiste kans, want MUTE WITNESS zou van de vaderlandse pers ongetwijfeld een stevige […]
RECENSIE

Rumble In The Bronx (1995)

Stanley Tong is de regisseur van de Hong Kong-productie RUMBLE IN THE BRONX, maar de naam die er werkelijk toe doet is natuurlijk die van hoofdrolspeler Jackie Chan. Chan, al bijna twintig jaar de toonaangevende kung fu-ster in het Verre Oosten, bezoekt familie in New York en raakt meteen in gevecht gewikkeld met een stel […]
RECENSIE

Ghost in the Shell (1995)

GHOST IN THE SHELL, de eerste Japanse tekenfilm die tot stand kwam in samenwerking met een Engelse producent (Manga Films), staat bol van de dialogen. En dat in een genre dat de kijker behoort murw te beuken met actie, actie en nog eens actie, bij voorkeur van kosmische proporties. Uitleg is evenwel hard nodig, want […]
RECENSIE

Danger: Diabolik (1968)

Op de elektronische klanken van een van Ennio Morricone’s meest bizarre soundtracks volgen wij de capriolen van meesterdief Diabolik (Law) en zijn liefje Eva Kant (Mell). Hun leven is één grote vrijpartij en alleen voor een fikse juwelendiefstal komen deze Italiaanse striphelden hun bed uit. De gruwelijk misvormde zombie weet zich heel redelijk te vermommen […]
RECENSIE

Clean, Shaven (1993)

Ze zijn dun gezaaid: films die breken met het idee dat de toeschouwer zich gemakkelijk met het slachtoffer moet kunnen identificeren. Waarom? Omdat ze commercieel niet interessant zouden zijn. Wie kan zich nu inleven in de wereld van een vrouw die haar verstand verliest, een seriemoordenaar die nauwelijks menselijke trekjes vertoont of een schizofreen die […]
RECENSIE

Se7en (1995)

David Fincher debuteerde drie jaar geleden met het derde, redelijk geslaagde deel in de ALIEN-reeks. Zijn tweede film is in zekere zin ook een vervolg, want tot en met de onheilspellende soundtrack van Howard Shore en het moeizame puzzelwerk van vasthoudende rechercheurs doet SE7EN sterk aan Jonathan Demme’s THE SILENCE OF THE LAMBS denken. Wederom wordt […]
RECENSIE

Bullet in the Head (1990)

BULLET IN THE HEAD is nu eindelijk in Nederland op video verkrijgbaar, jammer genoeg in een Engels nagesynchroniseerde en full-screen versie die de film geen recht doet. Met THE KILLER uit 1989, een geëxalteerd gangster-drama halverwege Scorsese en Jean-Pierre Melville, vestigde Hong Kong-regisseur John Woo zijn naam in het Westen. Vier jaar later, na alweer […]
RECENSIE

Digital Man (1971)

DIGITAL MAN is een film die nergens over gaat en niets te zeggen heeft, maar met een zekere expertise en veel geweld en lawaai aan de toeschouwer voorbijtrekt: een gestroomlijnde oefening in onthutsend gratuit kabaal. 2022. Het NAMCB (North American Military Command Base) te Port Radium in het voormalige British Columbia wordt overrompeld door terroristen, […]
RECENSIE

Judge Dredd (1995)

Meteen in de openingsscènes van JUDGE DREDD is het al duidelijk: we bevinden ons in BLADE RUNNER–country. Het silhouet van de stad, de rondvliegende voertuigen en de flikkerende lichtjes, het is wederom een indrukwekkend schouwspel. Maar na twintig minuten is de betovering verbroken en rest ons slechts een typisch actie-vehikel voor Sylvester Stallone, die de […]
RECENSIE

Dellamorte Dellamore (1994)

Qua ambitie en originaliteit steekt DELLAMORTE DELLAMORE met kop en schouders boven de naaste concurrentie uit. Deze recensie was onderdeel van bespreking van THE ALL-NIGHT HORROR SHOW 1995 in SN #19 Het meest ambitieuze aandeel in het programma wordt geleverd door DELLAMORTE DELLAMORE, de nieuwe film van Michele Soavi. Het verhaal speelt zich af op […]
RECENSIE

Oblivion (1994)

De eindeloos lange lijst van nieuwe westerns, o.a. WYATT EARP, MAVERICK, BAD GIRLS en THE QUICK AND THE DEAD, lijkt zowaar een revival aan te kondigen. Charles Band’s Full Moon Entertainment is dat niet ontgaan en trok dan ook alle ‘saloon-clichés’ uit de kast om deze te mengen met een vleugje Sci-Fi en Godzilla, wat […]
RECENSIE

Alien Nation: Dark Horizon (1994)

Na ALIEN NATION de speelfilm (1988) en Alien Nation de TV-serie zet deze TV-film van speelfilmlengte voorlopig een punt achter de belevenissen van de buitenaardse meloenhoofden, beter bekend als ‘Nieuwkomers’, in Los Angeles. Wat mij betreft had dat al veel eerder mogen gebeuren, want als metafoor voor de positie van etnische minderheden in hedendaags Amerika […]
RECENSIE

Mysterie van de Mondscheinsonate (1935)

HET MYSTERIE VAN DE MONDSCHEINSONATE (‘De eerste Hollandsche film met spanning!’) is een kaste-film bij uitstek en alleen daarom al het zien ten volle waard. Een kaste is een zich streng afzonderlijk houdende stand of groep die aan oude voorrechten vasthoudt. In MONDSCHEIN is het geslacht Maerlant zo’n kaste die aan oude tradities en nieuwe […]
RECENSIE

A Better Tomorrow (1986)

Valsemunter Ho (Ti) wil met zijn misdaden stoppen om de politiecarrière van zijn jongere broer Kit (Cheung) niet in gevaar te brengen, maar bij een allerlaatste klus slaat het noodlot toe. Ho wordt gearresteerd en draait de bak in, terwijl rivaliserende gangsters hem verdenken van verraad en daarom zijn vader vermoorden. Als Ho drie jaar […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden