Ernest Dickerson was tot aan MALCOLM X (1992) de vaste cameraman van Spike Lee. Sindsdien regisseert hij zelf, voornamelijk genrefilms.
Gelukkig is hij een stuk minder ambitieus dan zijn leermeester zodat de maatschappelijke boodschap in films als SURVIVING THE GAME (1994), FUTURE SPORT (1996) en BONES (2001) altijd onder de oppervlakte blijft. Dat is maar beter ook, want goed beschouwd is de strekking van deze film hoogst twijfelachtig.
De zwarte drugsdealer Bones (Snoop Dogg) wordt in de jaren zeventig door rivaliserende dealers en een corrupte blanke politieman vermoord, omdat hij ‘zijn’ straten vrij wilde houden van de gevaarlijke nieuwe drug crack. De dealer die parasiteert op zijn eigen buurt, die heroïne en coke verstrekt aan zielige hoopjes mens, die jongens en meisjes van hun toekomst berooft, wordt hier gepresenteerd als zijn broeders hoeder en een edelmoedigheid toegeschreven die vals en huichelachtig aandoet. Als spook heeft Bones het jaren later voorzien op een stel jongeren die zijn oude villa willen verbouwen tot dancing. De poging van de makers om rond de figuur Bones een soort urban legend te creëren (afgekeken van CANDYMAN) slaat volledig dood, want de overdaad aan bespottelijke cgi-spookeffecten smoort elk vlaagje van mysterie in de kiem.
Copyright Roel Haanen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #56, najaar 2002.