Mute Witness(1995)

Eén van de sleepers van het 13e Festival van de Fantastische Film was dit opmerkelijke speelfilmdebuut van commercialregisseur Anthony Waller (37). Aanvankelijk zou de film na het festival een bescheiden bioscooproulement krijgen, maar hogere machten beschikten op het laatste moment anders. Een gemiste kans, want MUTE WITNESS zou van de vaderlandse pers ongetwijfeld een stevige duw in de rug hebben gekregen en had kunnen uitgroeien tot een film ‘die je gezien moet hebben’.

Dat kan nu alsnog, natuurlijk, maar zo’n tv-scherm is toch altijd minder imponerend dan een bioscoopdoek. Naar verluidt heeft scenarist/producent/regisseur Waller veertien jaar lang aan zijn film zitten sleutelen en schaven, en het resultaat laat zich dan ook het best typeren als een fraai gepolijst diamantje.

MUTE WITNESS vertelt het verhaal van de jonge vrouwelijke special make-up effects artiest Billie Hughes (Sudina), die in een Moskouse filmstudio aan een goedkope Amerikaanse horrorfilm meewerkt. Na afloop van een draaidag wordt ze per ongeluk opgesloten in de studio en omdat ze stom is (in de zin van: haar spraakvermogen mist), kan ze niemand waarschuwen. Die nacht wordt de studio gebruikt voor opnamen van een snuff movie en is Billie getuige van de moord op een niets vermoedende vrouw. Tot overmaat van ramp wordt ze opgemerkt door de daders, die een zenuwslopende achtervolging inzetten door de verlaten gangen en kelders van het immense studiocomplex. Weliswaar weet Billie aan haar belagers te ontkomen, maar dat is nog maar het begin van een reeks enerverende gebeurtenissen die allengs groteskere vormen aanneemt.

Waller heeft zijn film van A tot Z onder controle en voor de kijker is het een genot om zijn speelbal te zijn. Iedere beperking (bij voorbeeld een Russische actrice, Sudina, die een Amerikaanse vrouw moet spelen) weet hij in zijn voordeel te benutten (ze kan niet praten). Bij herhaling weet hij de spanning tot grote hoogte op te voeren en telkens wanneer je als toeschouwer denkt te weten hoe het verhaal zich verder zal ontwikkelen, komt hij met een inventieve plotwending op de proppen.

MUTE WITNESS is, kort maar krachtig, een verplicht nummer voor thriller- en horrorliefhebbers. Op naar de videotheek, dus! Waller’s kostje lijkt inmiddels gekocht: hij werkt momenteel aan AN AMERICAN WEREWOLF IN PARIS, een vervolg op John Landis’ klassieker AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON.

Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #25, juli/september 1996.

© Jan Doense
1 juli 1996