An American Werewolf in London(1981)

Toen John Landis eind jaren ’60 zijn scenario voor AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON schreef, leverde hem dat veel complimenten op uit de filmwereld. Het script was buitengewoon grappig en buitengewoon eng. Maar dat bleek eveneens het probleem: producenten hadden het idee dat de film uiteindelijk nooit twee dingen tegelijk kon zijn.

Toen Landis ruim tien jaar later, met het succes van ANIMAL HOUSE net achter zich, alsnog het geld kreeg om de film te maken, bewees hij zijn gelijk. Zelfs anno 2002 is AMERICAN WEREWOLF een bijzonder geval omdat de horror nergens lijdt onder de humor, en dat is bij horrorfilms-met-een-knipoog uitermate zeldzaam. Maar eerlijk is eerlijk: dat Landis’ film in 1981 een nieuwe standaard zette in het horrorgenre had toch minder met de fikse dosis zwarte humor te maken dan met de grensverleggende make-up-effecten van Rick Baker. Gelukkig bevat deze 20th anniversary dvd naast een 20-minuten durend interview met Landis ook een vraaggesprek met Baker, die voor zijn werk de allereerste Oscar won voor de categorie Best Make-Up. In iets meer dan tien minuten geeft Baker bij de belangrijkste effecten interessante technische uitleg. Maar dat laatste ontbreekt weer in het hoofdstukje ‘Focus on special effects’ waarbij ons een droog filmisch verslag wordt voorgeschoteld van hoe Baker cs. een mal maken van David Naughtons arm. Spannend is anders.

Het audiocommentaar van acteurs Dunne en Naughton is ook niet echt om over naar huis te schrijven, maar daar kunnen de heren zelf weinig aan doen. Hen ontbreekt het aan de nodige informatie over de achtergronden en techniek, waardoor hun commentaar het anekdotische karakter nergens ontstijgt. Van filmhistorisch belang is wel de zogenaamde featurette die destijds tijdens de opnamen werd gemaakt. En wel om twee redenen. Ten eerste is Simon van Collem nu eindelijk eens goed te zien. Het is genoegzaam bekend dat de in 1989 overleden filmjournalist een rolletje speelt in de spectaculaire finale, maar tot nu was het me nooit gelukt hem in de massascène te ontwaren. Geen wonder, want zijn bijdrage is wat men in het Engels noemt een ‘blink and you’ll miss him’-optreden. Van Collem speelt de man in het wisselkantoor die vanachter het gepantserde glas toekijkt hoe een voorbijganger (regisseur Landis met een blauwe bandana om zijn hoofd) door zijn voorruit tuimelt. In de featurette is uitgebreid te zien hoe Landis deze stunt uitvoert. Simon staat erbij en kijkt ernaar. Landis’ stuntwerk brengt ons meteen bij de tweede reden waarom het vijf minuten durende item een bijzondere plaats inneemt. Betreffende het complexe stuntwerk in de finale merkt Landis op: ‘We nemen de nodige voorzorgsmaatregelen en we oefenen veel. Geen enkele film is het waard om iemand letsel toe te brengen.’ Brrrrr. Dat juist Landis dat zo expliciet moest zeggen, twee jaar voordat op zijn filmset acteur Vic Morrow en twee kinderen omkwamen bij een mislukte stunt. Het heeft er overigens alle schijn van dat het tragische ongeluk zijn sporen bij Landis heeft nagelaten. In het recentelijk voor deze dvd opgenomen interview is Landis’ vrolijkheid net iets te geforceerd en zijn galgenhumor ongepast. We kennen het van onze oosterburen: moreel schuldbesef en een gevoel voor humor gaan niet samen.

EXTRA’S ***

Copyright Agnes Tourvel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #54 , voorjaar 2002.

© Agnes Tourvel