Pater Angel (Angulo) is a man on a mission, ook al begrijpen we aanvankelijk niet welke. We zien de flegmatieke geestelijke door nachtelijk Madrid zwerven, maar in plaats van te helpen bij een verkeersongeval, berooft hij het weerloze slachtoffer en even later duwt hij een straatartiest (van het type levend standbeeld – wie haat ze niet?) achterover een metro-ingang in.
In een hardrock-winkeltje, op zoek naar satanische death metal, legt hij aan de dikke rocker José Maria (cultster Segura) uit wat hij aan het doen is. De kerk heeft ontdekt dat de antichrist op aarde zal terugkeren en om precies te zijn: diezelfde nacht nog én in Madrid.
De voortekenen – een golf van geweld, onopgeloste kidnappingen en moorden op zwervers – liegen er niet om. Door te zondigen probeert Vader Angel satanisten op het spoor te komen, hun groep te infiltreren en de wedergeboorte van de Duivel te voorkomen. José gelooft vader Angel onmiddelijk en zonder reserves (‘Fuerte!’) en ze gaan op zoek naar de plaats des onheils. Maar als ze als een soort Drie Koningen willen optreden, moeten ze eerste nog een derde partner vinden. Dan dient zich televisie-waarzegger Cavan (De Razza) aan, een sceptische oplichter. Het is die ongelovige Thomas die het drietal uiteindelijk op het juiste spoor zet.
EL DIA DE LA BESTIA begint zeer komisch en houdt zijn lichte toon lang vol, maar de humor is niet makkelijk te rijmen met het bruut geweld dat de kop opsteekt in de scènes waarin duivelaanbidders een zwerver in brand steken of zonder pardon een moeder en kind afschieten. Verder doet de finale, na de lange opbouw, een beetje afgeraffeld aan. Dat de film toch slaagt, is vooral te danken aan zijn acteurs.
Regisseur De la Iglesia heeft nog veel meer voor ons in petto, zo bewees hij onlangs met zijn nieuwste film, PERDITA DURANGO: een opmerkelijk naargeestige en toch fascinerende roadmovie.
Copyright Bart Oosterhoorn. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #36, juli/augustus 1998.