Thriller – A Cruel Picture(1973)

Sinds de dvd in korte tijd is uitgegroeid tot de populairste beelddrager, worden vooral in de VS karrenvrachten obscure genrefilms uitgebracht. Daarbij leggen de distributeurs een voorkeur voor ‘exotische werkjes’ uit Europa en Azië aan de dag: B-films die voor de met voorspelbare Hollywood-meuk opgegroeide Amerikanen verfrissend politiek-incorrect aandoen en door de typerende lokaties, nationale gebruiken en taal een duidelijke culturele identiteit bezitten.

Sommige van die films werden en worden in eigen land straal genegeerd; andere verwekten de nodige ophef en en trokken om die reden ook in het buitenland de aandacht. Neem THRILLER – A CRUEL PICTURE / THRILLER – EN GRYM FILM, de eerste film die in Zweden werd verboden wegens de onfrisse combinatie van geweld en harde pornografische scènes. Een schimmige Amerikaanse distributeur kocht destijds de rechten op het werkje, zette er de schaar in, verwijderde de vleselijke excessen en bracht de film met veel poeha uit in de grindhouses, muffe bioscopen waarin voortdurend exploitatiefilms voor schappelijke toegangsprijzen te zien waren.

Dertig jaar later probeert Synapse Films een graantje mee te pikken van de hype die onlangs rond de film ontstond. In de aanloop naar KILL BILL VOL. 1 gaf Quentin Tarantino hoog op over dit obscure werkje, dat hij ‘the roughest revenge movie ever made!’ noemde. Bovendien baseerde hij de opvallende garderobe van moordenares Elle Driver (Daryl Hannah) op de outfit van Christina Lindberg in THRILLER: ze draagt een ooglapje, dat voortdurend wordt aangepast aan de rest van haar kleurige kledij.

THRILLER verloopt volgens het vaste patroon van de wraakfilm. Als klein meisje verliest Frigga (Lindberg) haar spraakvermogen, nadat ze door een vunzige grijsaard is verkracht. Als volwassene, uitgegroeid tot een imposante schoonheid, werkt ze op de boerderij van haar ouders, totdat ze door loverboy Tony (Heinz Hopf) wordt ontvoerd, aan heroïne verslaafd wordt gemaakt en tot prostitutie wordt gedwongen. Na een eerste ontsnappingspoging steekt Tony haar een oog uit, maar de tweede keer weet Frigga te ontvluchten, waarna ze bloedig wraak neemt op Tony en zijn handlangers.

De film verschilt in stilistisch opzicht radicaal van hippe wraakfilms zoals COFFY omdat regisseur Bo A. Vibenius het geheel ijskoud en met minimale opsmuk serveert. Er is geen swingende soundtrack, men hoort slechts kabbelende ambient-klanken, het gehuil van de wind, of met geluidseffecten opgerekt geschreeuw van slachtoffers. De cameravoering is sober, op het kale af, en enkele scènes zijn ronduit krukkig gemonteerd. Er zijn geen snelle dialogen, relativerende humor is geheel afwezig. De pornoscènes zijn allerminst opwindend en dienen er met hun ranzigheid toe om de wanhoop van Lindberg en de perversie van hoerenlopers te accentueren. (Ze heeft natuurlijk ook een lesbische vaste klant, met de niet erg Zweeds klinkende naam Despina Tomazani.) Tel bij dit alles de zwijgzame Lindberg, die als een zombie door de film loopt en het maar niet lukt om de sympathie van de kijker te winnen (hoe anders was dat bij Zoë Lund in Abel Ferrara’s MS.45!), en je hebt een ronduit smerige film die je er na het kijken bijna toe beweegt een reinigende douche te nemen.

Het is Vibenius dus gelukt een uitzonderlijk deprimerend werkje te maken, maar dat betekent allerminst dat we hier met een goede film van doen hebben. De combinatie van geweld, porno en fotogenieke Zweedse lokaties doet het in de VS goed, zo is al gebleken, maar het lijkt me sterk dat THRILLER bij ons eveneens als een onontdekt meesterwerk zal worden aanvaard. Daarvoor bezit de film eenvoudigweg veel te weinig diepgang, stijl en drama. Dat Synapse met deze uitgave mikt op geharde horror- en sleaze-fans blijkt al uit het menu (men moet kiezen tussen death-destruction-mayhem-revenge), maar vooral uit de extra’s. Naast een aantal trailers, lobbycards en verwijderde scènes, springt met name de grote hoeveelheid promo-foto’s in het oog. Met de ‘many candid nude photo’s of Christina Lindberg on the set!’ kan de regenjasbrigade, met als erelid trash-freak Tarantino, naar hartenlust aan de slag.

Extra’s: **

Copyright Mike Lebbing. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #65, winter 2004/2005.

© Mike Lebbing