• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Recensies

RECENSIE

Bill & Ted Face the Music (2020)

Vijfentwintig jaar na hun legendarische eerste optreden in San Dimas hebben Bill en Ted nog steeds niet hun wereldreddende lied geschreven. Het hele tijdscontinuüm komt op losse schroeven staan. Kunnen de twee oud geworden leeghoofden hun belofte alsnog waarmaken? Na een avontuur in de geschiedenis en een in het hiernamaals, moeten onze helden nu op […]
RECENSIE

The Wolf Of Snow Hollow (2020)

Schrijver-regisseur-acteur Jim Cummings gooide twee jaar geleden hoge ogen op het Amerikaanse festival circuit met zijn low budget debuut THUNDER ROAD. Zoals dat gaat na een succesvol onthaal mag de opvolger iets meer kosten, maar horrorkomedie THE WOLF OF SNOW HOLLOW is bovenal wederom een kleine auteursfilm. Cummings speelt net als in zijn eersteling wederom […]
RECENSIE

Marionette (2020)

MARIONETTE is een benauwende psychologische thriller waarin de grenzen van vrije wil en determinisme verkend worden. Het beeld van de realiteit vertroebelt en we worden geconfronteerd met existentiële vraagstukken. Bij verhalen over het bovennatuurlijke valt of staat alles met geloofwaardigheid, met de juiste balans tussen dat wat buiten het menselijke valt en dat wat herkenbaar […]
RECENSIE

Menendez: The Day of the Lord (2020)

De Spaans/Mexicaanse horrorfilm MENENDEZ: THE DAY OF THE LORD heeft de klassieke opzet van een verhaal over exorcisme. Een gevallen priester die vecht met zijn eigen innerlijke demonen, een oude bekende die hem vraagt om een gunst en een laatste exorcisme dat al het kwade in de priester naar boven haalt. De film begint met […]
RECENSIE

His House (2020)

Zuid-Soedanese vluchtelingen Bol en Rial krijgen na lang wachten een huis toegewezen in een onbekende Britse stad. Aldaar worden ze geteisterd door iets macabers. Iets wat ze ook verbindt met hun tijdens de vlucht gestorven dochter. Bol heeft al nachtmerries, als het stel nog in een opvangcentrum woont. Een boot vol vluchtelingen op de Middellandse […]
RECENSIE

The Craft: Legacy (2020)

Cultfenomeen THE CRAFT heeft een heuse opvolger. In THE CRAFT: LEGACY maakt een nieuw bondgenootschap van buitenbeentjes kennis met hekserij. Volstaat de geliefde cirkel van Sarah, Nancy, Bonnie en Rochelle dan niet meer voor de tieners van nu? Ook regisseur Zoe Lister-Jones viel als tiener buiten de maatschappelijke normen, en zag in THE CRAFT (Andrew […]
RECENSIE

Rebecca (2020)

Het vraagt lef, een wereldberoemd boek verfilmen dat eerder al door niemand minder dan Alfred Hitchcock onder handen is genomen. Dat regisseur Ben Wheatley lef heeft weten we inmiddels wel, maar kan hij zijn eigenzinnige stempel ook op REBECCA drukken? Rebecca werd in 1938 geschreven door de Britse schrijfster Daphne du Maurier, wiens verhalen ook […]
RECENSIE

Kadaver (2020)

Een Noorse post-apocalyptische horrorfilm gesitueerd in een luxueus hotel vol geheime tunnels? Dat klinkt om je vingers bij af te likken. Maar helaas slaagt debuterend schrijver/regisseer Jarand Herdal er niet in om van zijn premisse een smakelijk geheel te maken. In de nasleep van een kernoorlog proberen Leonore, Jacob en hun dochter Alice in een […]
RECENSIE

Black Christmas (2019)

BLACK CHRISTMAS zou afgelopen jaar uitkomen, op de vrijdag de dertiende voor kerst. Dat ging niet door, maar nu is er – net op tijd voor Halloween – een dvd-release. De film heeft veel te zeggen, maar mist de kracht van het origineel. Beide BLACK CHRISTMASsen beginnen soortgelijk. Het is net voor de kerstvakantie in […]
RECENSIE

You Should Have Left (2020)

Kom op, Kevin Bacon! Wanneer je je relatie wilt opkalefateren, moet je natuurlijk geen Blumhouse boeken voor je vakantie. De basiselementen van YOU SHOULD HAVE LEFT maakten mij huiverig. Hoofdrollen van Kevin Bacon en Amanda Seyfried gecombineerd met een synopsis die spreekt van een man, een vrouw en hun dochter riep de vraag op welke […]
RECENSIE

The Hunt (2020)

Welke invloed het tumultueuze, uiterst gepolariseerde Verenigde Staten onder Trump precies gaat hebben op Hollywood zal de komende jaren blijken. Het satirische THE HUNT probeert in ieder geval alvast een goede weerspiegeling te zijn van deze periode. Satire is binnen elk restrictief regime al sinds jaar en dag het wapen van de tegenbeweging. Als je […]
RECENSIE

A Babysitter’s Guide to Monster Hunting (2020)

Ook voor kinderen heeft Netflix deze oktobermaand horror geprogrammeerd. En gelukkig voor ouders is A BABYSITTER’S GUIDE TO MONSTER HUNTING geen straf om mee te kijken. Hoofdpersoon Kelly ontmoeten we als ze vijf jaar is en doodsbang in bed ligt. Knipperde die beer nou met zijn ogen? Stond die T-rex eerst wel daar? En dan […]
RECENSIE

Evil Eye (2020)

AMAZON PRIME | EVIL EYE is de vierde film uit de reeks Welcome to the Blumhouse, een reeks opzichzelfstaande, duistere films rond de thema’s familie en liefde. EVIL EYE gaat over Pallavi, een jonge Indiase vrouw die in de Verenigde Staten is blijven wonen en werken terwijl haar ouders zijn teruggekeerd naar India. Usha, Pallavi’s […]
RECENSIE

Nocturne (2020)

AMAZON PRIME | In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden is er in NOCTURNE van rustgevend pianogetingel geen sprake. Twee talentvolle zussen op weg naar de top spelen geen Chopin of Mozart, maar Rachmaninov of Saint-Saëns. Alsof de duivel hen op de hielen zit. Tijdens het bekijken van NOCTURNE moet je onwillekeurig aan THE […]
RECENSIE

Black Box (2020)

Nolan lijdt aan zwaar geheugenverlies na een auto-ongeluk waarbij zijn vrouw overleed. Als hij deelneemt aan een baanbrekend experiment om zijn herinneringen terug te krijgen, blijkt dat alleen maar meer vragen op te roepen. De grootste vraag is echter: hoe memorabel is BLACK BOX zelf? Over het auto-ongeluk krijgen we net zo weinig te weten […]
RECENSIE

The Lie (2018)

Hoe ver ga je om je kind te beschermen? Dat is de centrale vraag in THE LIE, waarin de ene leugen de andere opvolgt. Speciaal voor Amazon Prime Video heeft Blumhouse Productions vier films gecreëerd, waaronder THE LIE. Afkomstig uit 2018, maar nu pas uitgebracht. De vijftienjarige Kayla – een uitstekend spelende Joey King, best […]
RECENSIE

The Binding (2020)

Het arme zuiden van Italië heeft een rijke traditie op het gebied van Animisme, een geloofsovertuiging die binnen onze “Judeo-Christelijke samenleving” maar wat graag afgedaan wordt als bijgeloof en hekserij. De verbinding uit de titel slaat op het kwaadwillend beïnvloeden van iemands vrije wil door middel van magische rituelen. Een redelijk origineel uitgangspunt voor een […]
RECENSIE

Vampires vs. the Bronx (2020)

De Bronx is zo’n plek; wie er woont, moet wel van die wijk houden. Drie jonge tieners ontdekken een duister geheim dat deze New Yorkse multiculturele smeltkroes bedreigt. Iets met spitse tanden en wijwaterallergie. De dagen worden weer korter en de pompoenen beginnen te rijpen, dus het is horrorseizoen is geopend op Netflix. Een van […]
RECENSIE

QT8: The First Eight (2019)

QT8: THE FIRST EIGHT is een documentaire over de eerste negen films van Quentin Tarantino. De telfout in de titel illustreert de eerbied voor de regisseur waar de film soms onder lijdt. Regisseur Tara Wood gaat mee met Tarantino’s bewering dat THE HATEFUL EIGHT zijn achtste film was. Zoals bekend ziet Tarantino
RECENSIE

De Dick Maas Methode (2020)

Weinig Nederlandse regisseurs zo invloedrijk als Dick Maas. Met zijn eerste drie films – DE LIFT, FLODDER en AMSTERDAMNED – verlegde hij de grenzen van wat mogelijk is in onze filmindustrie. DE DICK MAAS METHODE geeft met archiefbeelden en pratende hoofden een behoorlijk compleet beeld van ’s mans carrière. Opvallende afwezige is Maas’ voormalig zakenpartner […]
RECENSIE

Seizure (2019)

TV | Inmiddels zijn er zoveel ’Nordic Noirs’ dat het lastig is het kaf van het koren te scheiden. SEIZURE/BESATT, een thrillerserie met een bovennatuurlijke twist, is in elk geval origineel. Twee Noorse rechercheurs met tegengestelde karakters, de introverte Max Sørensen (Anders Danielsen Lie, NOBEL) en streetwise rouwdouwer Sander Holm (Anders Baasmo Christiansen, BEYOND SLEEP, […]
RECENSIE

The Paramedic (2020)

“Weer noedelsoep?” Voor iemand die elke dag maar de voeten onder tafel moet schuiven, getuigt Ángel nu niet echt van grote dankbaarheid. In de Spaanse Netflix Original THE PARAMEDIC (EL PRACTICANTE) transformeert een onsympathieke narcist na een ongeluk in een meedogenloze moordenaar. Een personage slaat pas aan als er identificatie mogelijk is. Dat kan best […]
RECENSIE

Cargo (2019)

De Indiase regisseur Arati Kadav steekt het idee van reïncarnatie in een nieuw, hip jasje. In haar debuutfilm CARGO zorgen ruimtedemonen er met een recyclingproces voor dat de mens kan genieten van een welverdiend hiernamaals. De world-building gebeurt razendsnel: als de wekker van demon Parashta gaat, schakelt hij de radio in en kunnen we meegenieten […]
RECENSIE

Superman: Man Of Tomorrow (2020)

Terwijl DC’s live-action producties steevast geplaagd lijken te worden door allerhande tegenslagen en vertragingen, pompt de studio er gestaag de een na de andere animatiefilm uit. MAN OF TOMORROW is alweer nummer negenendertig in het DC Universe Animated Original Movies-universum, en is losjes gebaseerd op de stripserie Superman: American Alien van scenarist Max Landis. “When […]
RECENSIE

Antebellum (2020)

De Latijnse filmtitel betekent letterlijk ‘voor de oorlog’ en verwijst naar een periode voor en tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Pessimistische constatering, maar met ANTEBELLUM krijgen de Verdeelde Staten van Amerika precies de genrefilm die op dit moment bij hun brandende steden past. ANTEBELLUM opent met een indrukwekkende scène op een Zuidelijke plantage. We zien, zonder […]
RECENSIE

I’m Thinking of Ending Things (2020)

In het onheilspellend getitelde I’M THINKING OF ENDING THINGS komen de vertrouwde thema’s van Charlie Kaufman langs – het labyrint van het menselijke onderbewustzijn en hoe ingewikkeld en pijnlijk relaties kunnen zijn. Het is ook gelijk een goede reminder dat er op dit moment maar weinig schrijvers/regisseurs zijn die deze gevoelens beter in beeld kunnen […]
RECENSIE

The New Mutants (2020)

Terwijl Wolverine vredig onder de grond ligt en Simon Kinberg met DARK PHOENIX (2019) de gehele X-MEN-filmserie lijkt te hebben begraven, is THE NEW MUTANTS (Josh Boone) een soort laatste adem van de X-MEN-reeks. Of in ieder geval de film met de langste adem. THE NEW MUTANTS zou oorspronkelijk in april 2018 al in de […]
RECENSIE

Tenet (2020)

Met TENET brengt Christopher Nolan wat we verwachten. Denderend spektakel en een complex verhaal dat uiteindelijk over weinig meer gaat dan z’n eigen complexiteit. Een naamloze geheim agent (John David Washington) moet de wereld redden van de ondergang. De dreiging heeft te maken met ‘inversie’, een technologie waarmee objecten terug in de tijd gestuurd kunnen […]
RECENSIE

Relic (2020)

Drie generaties vrouwen in één huis, en er waart iets meer rond. Iets gevaarlijks. Is dit na THE BABADOOK een nieuwe horrorhit voor Australië? Oma Edna (Robyn Nevin) is kwijt. De buren hebben haar al een paar dagen niet meer thuis gezien, en dus komen ma Kay (Emily Mortimer) en dochter Sam (Bella Heathcote) haar […]
RECENSIE

Promare (2019)

Regisseur Hiroyuki Imaishi deinst er niet voor terug om over de top te gaan. De wereld van zijn nieuwe film PROMARE staat in vuur en vlam, en extatische personages gewapend met mecha en superkrachten razen er in rap tempo doorheen. Een belangrijk thema in PROMARE is de angst voor het onbekende, maar van zulke angsten […]
RECENSIE

Project Power (2020)

De drug van de toekomst heet Power. Het geeft je voor een paar minuten een willekeurige superkracht, maar in plaats van heldendaden veroorzaakt het eigenlijk alleen maar meer misdaad. Joseph-Gordon Levitt en Jamie Foxx spelen in deze even vermakelijke als ambachtelijke Netflix Original respectievelijk een rechercheur en een voormalig soldaat wiens paden kruizen op zoek […]
RECENSIE

Peninsula (2020)

Eén zombie sla je vrij makkelijk de hersens in, maar honderden zombies vormen een gevaar. Ze danken hun kracht aan de macht van het getal. Zeker als ze steeds sneller gaan rennen. In het vermakelijke TRAIN TO BUSAN-vervolg PENINSULA hebben de zombies zowaar een heel schiereiland overgenomen. Wie vier jaar geleden TRAIN TO BUSAN (en […]
RECENSIE

Sanctuary (2019)

Je identiteit is gestolen en niemand die je gelooft. Klinkt bekend in de oren? De Zweedse psychologische thrillerserie SANCTUARY, gebaseerd op Marie Hermansons boek The Sanctuary, heeft geen bijster origineel uitgangspunt, maar biedt voldoende reden om door te blijven kijken. De tweeling Helena en Siri Brant – allebei gespeeld door Josefin Asplund, bekend van de […]
RECENSIE

The Secret Garden (2020)

Hoewel je met een levendige fantasiewereld nooit alleen bent, is het leuker om daar samen in te dwalen. Bijvoorbeeld in een nieuwe boekverfilming vol sprookjesachtige computeranimatie. De kleine Mary Lennox is een typisch geval van ‘poor little rich girl’: ze wordt aangekleed door bedienden omdat moederlief zich niet laat zien. Eenmaal verweesd, wordt Mary ondergebracht […]
RECENSIE

Dreamkatcher (2020)

Normaliter zorgen dromenvangers ervoor dat slechte dromen verdwijnen. In DREAMKATCHER krijgen we echter te maken met een exemplaar waar puur kwaad in huist. Regisseur Kerry Harris weet met zijn speelfilmdebuut dit kwaad helaas niet overtuigend in beeld te brengen. Na het overlijden van zijn moeder keert Josh samen met zijn vader en stiefmoeder terug naar […]
RECENSIE

Crash (1996)

De jury van het Cannes Film Festival kende de film in 1996 een speciale prijs toe ”for originality, for daring and for audacity.’ Toen David Cronenberg die in ontvangst nam klonk er boegeroep uit de zaal. Ook nu de 4K-gerestaureerde versie van CRASH eraan komt, blijft de film heftige gevoelens oproepen. J.G. Ballard schreef zijn […]
RECENSIE

Unhinged (2020)

Jong gezin in auto wordt belaagd door een moordenaar, omdat er na een vermeende hufterigheid in het verkeer geen sorry van afkan. Wacht even. Is dit opnieuw Lodewijk Crijns’ BUMPERKLEEF? Verre van. De Amerikaanse productie UNHINGED, geregisseerd door Derrick Borte, vertoont zeer duidelijke overeenkomsten met de zwaar onderbekeken Nederlandse productie van vorig jaar. Maar daardoor […]
RECENSIE

Pinocchio (2019)

De Italianen willen Pinocchio terug. Te lang heeft Disney het verhaal in de klauwen gehad. Tijd voor een verfilming die recht doet aan het duistere, surrealistische bronmateriaal. Het idee dat een fee de marionet tot leven wekte na een wens van Gepetto, is zoiets als spaghetti bolognese. Voor de gemiddelde mens een vanzelfsprekendheid, maar een […]
RECENSIE

We Summon the Darkness (2019)

Ondanks het clichématige uitgangspunt weet Marc Meyers’ satanische horrorfilm WE SUMMON THE DARKNESS te verrassen. Maar hoe lang kan de film daarop teren? Drie meiden zijn op weg naar een heavymetalconcert terwijl er jongeren worden vermoord door een satanische sekte. Na het optreden nemen ze drie jongens mee naar het ouderlijk huis van een van […]
RECENSIE

Warrior Nun (2020–2022)

Sinds Disney alle Marvel-titels verhuisde naar Disney+ tracht Netflix haar superheldenvacuüm te vullen met eigen materiaal. Na THE UMBRELLA ACADEMY en I AM NOT OKAY WITH THIS komt de streamingdienst nu met een verfilming van de succesvolle Amerimanga-stripserie Warrior Nun Areala van Ben Dunn. In de boeken vormt de voormalige Noorse walkure Areala, na haar […]
RECENSIE

Bacurau (2019)

Nu er dankzij de versoepelingen weer wat meer bezoekers naar de bioscopen kunnen, is er meteen ook een reden voor: BACURAU, een verrassende Braziliaanse genremix waarin de inwoners van een belegerd bergdorpje wraaknemen op hun kwelgeesten. Nood breekt overduidelijk wet voor de Braziliaanse arthousefilmer Kleber Mendonca Filho. Na zijn gevoelige portretten NEIGHBOURING SOUNDS en AQUARIUS […]
RECENSIE

The Miracle of the Sargasso Sea (2019)

Een lynchiaanse film, wordt THE MIRACLE OF THE SARGASSO SEA al veel genoemd. Die term betekent hier voor de verandering eens niet alleen dat de film ‘vreemd’ is, maar is ook thematisch relevant. We hebben hier te maken met een stadje waar onder de oppervlakte, jawel, allerlei duisters leeft. Politiechef Elisabeth (Angeliki Papoulia) wordt overgeplaatst […]
RECENSIE

The Wretched (2019)

Acht jaar na hun geestige en originele debuut DEADHEADS zijn de gebroeders Pierce terug met hun tweede speelfilm. Weer horror, maar nu zonder de komedie. Weer low budget, maar nog steeds origineel? De rebelse tiener Ben heeft een zomerbaantje in de jachthaven van zijn vader. Tijdens zijn verblijf vermoedt hij dat er iets vreemds aan […]
RECENSIE

Only (2019)

Een dodelijke pandemie die alleen vrouwen treft, waardoor de alleen achterblijvende mannen steeds wanhopiger worden; dat klinkt wel erg bekend… Zou schrijver-regisseur Takashi Doscher ooit hebben geborreld met Casey Affleck? Het lijkt aannemelijk dat toekomstige films over pandemieën anders zullen zijn dan degene die gemaakt werden voordat Covid-19 de wereld op slot gooide. Min of […]
RECENSIE

La Llorona (2019)

BIOS/Oude folklore mengt zich met politieke thema’s in dit arthousedrama over de genocide in Guatamala. De legende van La Llorona (vertaald: ‘de huilende vrouw’) vertelt over een moeder die haar kinderen heeft vermoord, waarna ze ’s nacht naar hen op zoek gaat. Deze folklore is terug te vinden in onder andere Guatamala en Colombia, maar […]
RECENSIE

Superman: Red Son (2020)

Elseworlds is het zijspoortje van DC Comics waarop de stripuitgever non-canon ‘wat als?’-verhalen publiceert. Red Son van Mark Millar is het alternatieve oorsprongsverhaal van Superman, waarin de kleine Kal-El eind jaren dertig niet in de VS neerstort, maar in de Sovjet Unie. Een fascinerend uitgangspunt, dat door Millar uitgewerkt werd tot een prijzenwinnend epiek. De […]
RECENSIE

The Vast of Night (2019)

Autodidact Andrew Patterson maakte ver van het Hollywood-systeem zijn debuut met een puntgave genrefilm die de komst van buitenaardse wezens op zeer intieme schaal bekijkt – en aanhoort. In een sterrenrestaurant at ik ooit een hemelse bereiding van witlof en sinaasappel. Dat is een geijkte combinatie – kookdatabase Allerhande spuugt zo twintig vrijwel identieke recepten […]
RECENSIE

Color Out of Space (2019)

BIOSCOOP | Hoe verbeeld je het onverbeeldbare? Dat moet iedereen die zich waagt aan een Lovecraftverfilming zich afvragen. Bij een bewerking van The Colour Out of Space misschien nog het meest. Clive Barker zei eens over H. P. Lovecraft: ‘There’s only so many occasions in a book when the author can tell me that the monster […]
RECENSIE

Come To Daddy (2019)

De Nieuw-Zeelandse debuterend regisseur Ant Timpson (producent van o.a. DEATHGASM, 2015) kwam naar eigen zeggen op het idee voor COME TO DADDY nadat hij tijdens zijn vaders begrafenis verhalen over hem hoorde die over een compleet ander persoon leken te gaan. Na dit voorval begon Timpson zich af te vragen hoe goed hij zijn vader eigenlijk […]
RECENSIE

I See You (2019)

Net wanneer rechercheur Greg Harper op de verdwijningszaak wordt gezet van de 10-jarige Justin, gebeuren er onverklaarbare dingen in zijn huis. Alsof er niet al genoeg spanning was, nadat vrouwlief Jackie het bed heeft gedeeld met een andere kerel. Dit gezin staat onder hevige druk. Als je dan weer met dertig man tegelijk de bioscoop […]
RECENSIE

Crazy World (2014)

WE ARE ONE is een online benefietfilmfestival, met bijdragen van internationale festivals van over de wereld (waaronder IFFR en Cannes). Er zitten gelukkig ook wat puike cultfilms tussen de selectie waaronder het Ugandese CRAZY WORLD. CRAZY WORLD is een Wakaliwood-productie. Wakaliwood is, voor de oningewijden, een productiemaatschappij die opereert vanuit de sloppenwijken van Ugandese hoofdstad […]
RECENSIE

Don’t Let Go (2019)

DVD/BLU-RAY/Jacob Estes debuteerde in 2004 met de sterke thriller MEAN CREEK, maar wist de verwachtingen niet in te lossen met zijn tweede film THE DETAILS (2011). Zijn nieuwe film DON’T LET GO (2019) gaat toevalligerwijs over tweede kansen. Maakt hij zijn potentie nu wel waar? MEAN CREEK was een variant op STAND BY ME (Rob […]
RECENSIE

Swallow (2019)

SWALLOW is een bijzonder soort horrorfilm. Niet eng, gruwelijk of gewelddadig, maar diep oncomfortabel. Hoe ver ga je om je autonomie terug te winnen? De pasgetrouwde Hunter (Haley Bennett) is een object in het leven van haar man Richie (Austin Sowell). Richie is gewend te krijgen wat hij wil: hij heeft een goede baan bij […]
RECENSIE

Slaughterhouse Rulez (2018)

Simon Pegg en Nick Frost zijn weer samen! Ze produceren en spelen in deze horrorkomedie op een Britse kostschool. Dit topduo, buitennatuurlijke wezens en een boel grappen, kan toch niet fout gaan? Het grootste monster dat echter op de loer ligt heet teleurstelling. En die heeft honger. Blijkbaar had Pegg het naar zijn zin toen […]
RECENSIE

The Wild Goose Lake (2019)

TDiao Yinan (BLACK COAL, THIN ICE) gooit hoge ogen met zijn nieuwste, THE WILD GOOSE LAKE. Lekker is de film, prachtig geschoten en gemonteerd – en ook stom. Eventjes maar. Dit stuk kan daarom niet helemaal zonder spoilers. Een mix van arthouse en neo noir in het donker, in de regen, ergens in Wuhan (nu […]
RECENSIE

The Other Lamb (2019)

HORROR | Bloed vloeit, een nerveuze cello brengt je van je stuk en zorgvuldig opgebouwde spanning culimineert doordat personages met kabaal uit het niets verschijnen. Maar om THE OTHER LAMB nou als puur horror te bestempelen? Eerder een intrigerend arthousedrama dat griezeleffecten gebruikt. Het is de eerste Engelstalige film van de Poolse regisseur Malgorzata Szumowska. […]
RECENSIE

Underwater (2020)

“This better not be some Twenty Thousand Leagues Under the Sea shit,” zegt een van de personages wanneer het erop lijkt dat ze te maken hebben met een onalledaagse levensvorm. Toch was een reuzeninktvis preferabel geweest met wat ze daadwerkelijk te wachten staat. UNDERWATER verspilt nauwelijks tijd aan het opzetten van zijn premisse. In de […]
RECENSIE

A Score to Settle (2019)

Wanneer je, zoals Nicolas Cage, in heel veel kleine genreproducties verschijnt, kan er eens een MANDY tussen zitten. Vaker beland je echter in iets als A SCORE TO SETTLE. Shawn Ku’s wraakthriller blijkt meteen een film die het cliché niet schuwt: in de proloog onderwerpt een schurk een arme drommel aan enhanced interrogation met een […]
RECENSIE

The Turning (2020)

Bij een Amerikaans testpubliek behaalde THE TURNING de laagst mogelijke score. Dat lijkt schromelijk overdreven, tot het slot zich aandient. Als het even kan komt uw recensent van dienst graag zo beslagen mogelijk ten ijs. Voor het op waarde schatten van een vervolgfilm is het immers noodzakelijk zijn voorganger(s) te hebben gezien en bij remakes […]
RECENSIE

Vampires (2020)

Martha (Suzanne Clément) is vampier en woont in een armoedig deel van Parijs. Ze heeft vier kinderen, waarvan de twee oudsten eveneens volbloed vampier zijn. Echter, de jongste twee lopen overdag straffeloos buiten in het volle licht. Rad en Irina werken ’s nachts in een slagerij en zorgen zo voor de aanvoer van meer dan […]
RECENSIE

La Marca del Demonio (2020)

Wat hebben een heroïneverslaafde priester, Sandeman, een bezeten meisje en een demonisch boek met elkaar te maken? Dat wordt niet lekker duidelijk in LA MARCA DEL DEMONIO, de nieuwste horrorfilm van Diego Cohen. Het begint zo hoopvol. Drone-beelden tonen het desolate platteland van Mexico. We scheren over dorpjes die schuil gaan onder een dreigend wolkendek. […]
RECENSIE

The Outsider (2020)

In het werk van Stephen King kent angst vele gezichten. Het bekendste is wel dat van Pennywise uit IT, een monster dat er zijn bestaansrecht aan ontleent. In de prima tiendelige HBO-serie THE OUTSIDER zit ook een monster, maar het voedt zich met verdriet en rouw. Deze recensie bevat spoilers voor de eerste vijf afleveringen! […]
RECENSIE

El hoyo (2019)

Deze verticale variant van SNOWPIERCER hakt er lekker in. Eet smakelijk. In misschien wel de meest treffende scène van PARASITE zien we het arme gezin het hooggelegen huis waarin het zich heeft binnengewerkt in alle haast verlaten en afdalen naar het laagste punt in de stad, waar hun eigen huis zich bevindt. Door hevige regenval […]
RECENSIE

Sweetheart (2019)

Wanneer een film opent met enkele mensen die aanspoelen op een eiland, dringt zich direct de vraag op: krijgen we CAST AWAY of LOST? Het alleraardigste SWEETHEART vindt een goed werkbare tussenweg, met een eenzame overlever die het moet opnemen tegen een mysterieus monster. De jonge Jenn is weliswaar niet de enige die na een […]
RECENSIE

Bloodshot (2020)

Vin Diesel. De spiermassa met het gouden hart. De man met de ruige stem en ferme schouders. Wat is hij toch weer zichzelf in BLOODSHOT, een onderhoudende cliché-diesel van regisseur Dave Wilson, gebaseerd op de gelijknamige comics. Deze keer is zijn naam Ray Garrison, een Amerikaanse soldaat die na zijn dood herboren wordt met superkrachten. […]
RECENSIE

The Invisible Man (2020)

Het onzichtbare laat zich goed filmen. Een shot van een lege ruimte wordt angstaanjagend door de suggestie dat daar toch iemand staat. Leigh Whannell (INSIDIOUS: CHAPTER 3, UPGRADE) maakt goed gebruik van de onzichtbaarheid van zijn antagonist. Dat klinkt logisch, maar denk eens terug aan Paul Verhoevens HOLLOW MAN: daarin kon Verhoeven de verleiding niet […]
RECENSIE

Thee Wreckers Tetralogy (2020)

Vorig jaar maart overleed de Nederlandse multimediakunstenaar Rosto A.D. op vijftigjarige leeftijd. Vlak daarvoor vervolmaakte hij zijn THEE WRECKERS TETRALOGY: een onstuimig animatievierluik dat in combinatie met een korte documentaire in de Nederlandse bioscopen te zien is. Of althans, animatie… Dat is niet helemaal het goede woord. Wie het werk van Rosto A.D. kent, weet […]
RECENSIE

Guns Akimbo (2019)

BIOSCOOP | Van een kaalgeschoren Britney Spears tot een messentrekkende Dustin ‘Screech’ Diamond: sommige voormalige kindsterretjes gaan wel erg ver om hun brave imago van zich af te schudden. Dat geldt zeker ook voor Harry Potter-acteur Daniel Radcliffe. Na een ruftend lijk in SWISS ARMY MAN en een gehoornde demon in HORNS, gaat hij nu ‘full […]
RECENSIE

Brahms: The Boy II (2020)

Een vervolg op THE BOY, dat lijkt een raar idee. De eerste film eindigde met een groteske (maar daarom niet minder voorspelbare) plottwist. Is het mysterie nog effectief nu we de onthulling achter de rug hebben? THE BOY deed zich aanvankelijk voor als typische bezetenpoppenhorror, maar ontpopte zich tot een film in een ander subgenre. […]
RECENSIE

The Lighthouse (2019)

In het heerlijk burleske THE LIGHTHOUSE neemt regisseur Robert Eggers (THE WITCH: A NEW-ENGLAND FOLK TALE, 2015) ons mee naar het desolate Maine, eind negentiende eeuw. Twee ruige vuurtorenwachters gaan de strijd aan met regen, wind, een vervelende zeemeeuw en ten slotte ook elkaar. THE LIGHTHOUSE moet je absoluut in de bioscoop op groot scherm […]
RECENSIE

Sonic the Hedgehog (2020)

‘We gaan naar de film en jij mag kiezen naar welke.’ Ik stond niet direct te popelen toen mijn dochter kaartjes had besteld voor SONIC THE HEDGEHOG, een film gebaseerd op een Sega-computerspel uit 1991. En dan druk ik me nog mild uit. Maar de film bevatte een uiterst aangename verrassing!  Sonic is een knalblauw […]
RECENSIE

Ragnarök (2019)

De Noorse Netflix-serie pakt de eigen mythologie terug uit het Marvel-domein en sleurt het verhaal onze tijd in. De zes afleveringen van het eerste seizoen zijn probleemloos weg te vreten. In de Noorse mythologie is Ragnarök een reeks dramatische gebeurtenissen die leidt tot het einde van de wereld zoals wij die kennen. Reuzen vechten met […]
RECENSIE

Fantasy Island (2020)

Bezoek je Fantasy Island, dan zie je hoe je grootste fantasie werkelijkheid wordt. Bezoek je echter FANTASY ISLAND, dan zie je een futloze horrorfilm. Het is niet vreemd dat productiemaatschappijen zich graag focussen op een vervolg of reboot van een bestaande hit. Dat ervaarde producent Jason Blum ook toen de kassa’s in 2018 explodeerden na […]
RECENSIE

Little Joe (2019)

Als je dan toch een rip-off maakt van THE INVASION OF THE BODY SNATCHERS uit 1956, dan moet je op zijn minst wat elementen toevoegen. Het Britse LITTLE JOE zoekt het in genetische manipulatie en de eigentijdse geluksindustrie. En verdomme, dat werkt. Om met de deur in huis te vallen: de nieuwe film van Jessica […]
RECENSIE

The Lodge (2019)

Na te zijn doorgebroken met het heerlijk onprettige ICH SEH, ICH SEH mag het Oostenrijkse regisseursduo Severin Fiala en Veronika Franz zich wagen aan een Amerikaans debuut. De stal van producent Ulrich Seidl wordt daarmee verlaten, maar qua thematiek ligt THE LODGE aardig in het verlengde van zijn voorganger. Want ook in deze horrorfilm staat […]
RECENSIE

Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn (2020)

Christopher Nolan zei ooit: ‘Neem een simpel verhaal en vertel het op een ingewikkelde manier.’ BIRDS OF PREY is het simpele verhaal van een vrouw die haar leven weer op de rit wil krijgen na een relatiebreuk, maar last krijgt van een vervelende vent die eist dat zij iets zoekt dat hij is kwijtgeraakt. Wat […]
RECENSIE

3 from Hell (2019)

Ergens tussen het rauwe realisme van HENRY: PORTRAIT OF A SERIAL KILLER en het kakofonische exces van THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE 2 bevindt zich 3 FROM HELL, de afsluiter van Rob Zombies trilogie over de moorddadige familie Firefly. HOUSE OF 1000 CORPSES (2003) was nog een beetje kermishorror en deed soms denken aan een videoclip […]
RECENSIE

Atlantique (2019)

IFFR | Verwacht geen klassieke zombies, bloed of jacht op hersenen: de levende doden in Mati Diops ATLANTIQUE jagen heel andere zaken na. Ze willen rust en een echt afscheid, na hun op voorhand gedoemde zoektocht naar een betere toekomst. De Franse actrice/regisseur Mati Diop reisde zo’n vijtien jaar geleden naar Senegal om te ontdekken […]
RECENSIE

Impetigore (2019)

IMPETIGORE, de nieuwste film van Indonesische filmmaker Joko Anwar, is een sadistische slasher met een sprookjesachtig sausje. Regisseur Joko Anwar werd een aantal jaar terug ‘ontdekt’ door het Internationaal Film Festival Rotterdam met THE FORBIDDEN DOOR, de film die zijn internationale doorbraak betekende. Hij keerde later meerdere malen terug naar het festival. Twee jaar geleden […]
RECENSIE

Gretel & Hansel (2020)

Kun je trouw blijven aan een wereldberoemd kindersprookje en mensen alsnog koude rillingen bezorgen? Oz Perkins’ GRETEL & HANSEL bewijst het. ‘Such a sweet boy… Sweet and chubby and blond…’ Dat is overigens niet gemakkelijk. Het sprookje dat in 1812 door de gebroeders Grimm werd opgetekend is eigenlijk zo melodramatisch en grotesk, dat een hedendaagse […]

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden