The Wretched(2019)

Acht jaar na hun geestige en originele debuut DEADHEADS zijn de gebroeders Pierce terug met hun tweede speelfilm. Weer horror, maar nu zonder de komedie. Weer low budget, maar nog steeds origineel?

De rebelse tiener Ben heeft een zomerbaantje in de jachthaven van zijn vader. Tijdens zijn verblijf vermoedt hij dat er iets vreemds aan de hand is met de buren. De moeder van het gezin begint zich vreemd te gedragen en een bovennatuurlijke invloed uit te oefenen op haar man. Wanneer ook het zoontje in gevaar lijkt te zijn beginnen bij Ben de alarmbellen te rinkelen. Wat is er met de vrouw aan de hand en wat heeft ze te verbergen?

In de openingsscène van THE WRETCHED krijgen we direct een eerste glimp van het monster uit de titel te zien: een bezeten moeder die haar kind opeet. Hoewel dit al veel van het verhaal weg lijkt te geven, blijft het mysterieus en krijgen we tegen het einde van de film pas antwoorden. Tot die tijd moeten we kijken hoe Ben – vijfendertig jaar na de proloog – worstelt met zijn baantje, verliefdheid, zijn vaders nieuwe vriendin… En oh ja! Natuurlijk ook the witch next door! Hoewel dit monster de kern van de film is, wordt deze verhaallijn wel heel vaak onderbroken door overtollig drama. Verwijzingen naar het monster zijn er gelukkig net genoeg om het niet te vergeten en de twist tegen het einde van de film geeft iets meer context aan de subplot. Maar toch vraag ik me af wat de meerwaarde is van bijvoorbeeld de groep jongeren die Ben pest, die verder geen enkele bijdrage levert aan de kern van het verhaal. Misschien bedoeld om Ben wat meer karakter te geven, maar het hoofdpersonage blijft jammer genoeg vrij plat. Hij zou iedereen kunnen zijn.

Het wezen werkt als volgt: het neemt het lichaam van een vrouw over, hypnotiseert haar man en voedt zich met kinderen. Op zich een best interessant monster, maar de regels voor wat het allemaal wel en niet kan doen blijven onduidelijk. Een van de regels waar we wel achter komen is dat ze de kinderen, haar slachtoffers, door hun naasten kan laten vergeten. Alsof ze nooit hebben bestaan. Een gegeven waar de eerder genoemde twist mooi mee speelt.
Het monster ziet er, ondanks het lage budget, enorm goed uit. Een knappe prestatie, zeker omdat de film op den duur heel veel van het monster laat zien. Meestal willen horror-regisseurs bij een laag budget het monster zoveel mogelijk buiten beeld houden – wat ook vaak beter werkt – maar de gebroeders Pierce gaan juist voor de gore en expliciete vertoningen. Een keuze die verrassend goed uitpakt. De sounddesign (inclusief een paar clichématige jump scares) werkt lekker op de zenuwen.

Hoewel THE WRETCHED zich af en toe verliest in het drama en de horror te oppervlakkig is, is de film voor z’n bescheiden budget best een geslaagde verrassing.

Distributie: Gusto Entertainment, Première TV Distribution. Release NL: 25 juni 2020. BE: n.n.b. Copyright: Jasper Loos. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 24 juni 2020.

24 juni 2020
    The Wretched
    95 minuten