VOD

Menendez: The Day of the Lord(2020)

De Spaans/Mexicaanse horrorfilm MENENDEZ: THE DAY OF THE LORD heeft de klassieke opzet van een verhaal over exorcisme. Een gevallen priester die vecht met zijn eigen innerlijke demonen, een oude bekende die hem vraagt om een gunst en een laatste exorcisme dat al het kwade in de priester naar boven haalt.

De film begint met een politiebusje op een verder verlaten weg. Op de wagen prijken de cijfers 666. Dan wordt de hoofdpersoon voorgesteld: Menéndez (Juli Fàbregas). In handboeien zit hij achterin. ‘Vanwaar al die beveiliging?’, vraagt een van de agenten naast hem met een enorm geweer in zijn handen. ‘Hij zou vervloekt zijn’, antwoordt de andere agent. We weten meteen in wat voor soort film we zitten.

Ook in de rest van de film blijft schrijver/regisseur Santiago Alvarado voorspelbaar. De donkere kleuren, het gebruik van symboliek zoals dat een exorcisme film betaamt, de gevechten van de priester tussen innerlijke en externe demonen en een jong meisje dat de grenzen van de moraal opzoekt. Dat laatste zorgt voor flink wat ongemakkelijkheid. Het is waar de film om draait: de duiveluitdrijving van de jonge Raquel (Ximena Romo). Menéndez besluit haar vader – een oude vriend – een gunst te verlenen en neemt haar voor een aantal dagen in huis. Al de eerste avond verleidt de tiener Menéndez met een dans. De seksuele aantrekkingskracht zorgt voor gemengde gevoelens bij de gevallen priester. Een herkenbaar element in bijna alle exorcisme films. Denk bijvoorbeeld aan BLACKWATER VALLEY EXORCISM (2006), THE LAST EXORCISM (2010) en ook klassieker THE EXORCIST (1973). In al deze films draait het om een jong meisje dat voorheen onschuldig was, maar nu seksueel losbandig gedrag vertoont.

Wat wel atypisch is aan MENENDEZ, is dat je als kijker niet zeker weet of de tiener nu wel of niet bezeten is. Dit geeft de duiveluitdrijvingsscènes een andere lading. Want, wat als dit gewoon een tienermeisje is wiens opstandige gedrag door haar vader wordt verward met duivelse invloeden. Of nog erger: wiens vader weet dat zijn dochter niet bezeten is, maar op deze manier de macht over haar terug probeert te krijgen.

Voor de priester lijkt dit in ieder geval geen vraagstuk. De film heeft een lange, rustige aanloop maar maakt in het midden een omslag. Het is tijd om het meisje van de duivel te bevrijden. En dit met veel meer geweld en ranzigheid dan je van exorcisme films gewend bent. Zelfs een fervente horrorkijker drukt misschien wel even de pauzeknop in. Dieptepunt is het moment dat het jonge meisje van angst in haar broek plast en Menendez haar met een stroomstootwapen bewerkt.

Al met al is er weinig reden MENENDEZ te kijken. Regisseur Alvardo is een interessante weg in gegaan door de kijker op een spoor van twijfel te zetten wat betreft de demonische bezetenheid van de tiener, maar werkt het gegeven uit met weinig originaliteit en veel plat geweld. De originele Spaanse titel (Menéndez Parte 1: El día del Señor) belooft een tweede deel. Maar of we daar blij mee moeten zijn is maar de vraag…

Distributie: Netflix. Release 3 november 2020. Copyright: Stefanie van Wijk. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende.

© Stefanie van Wijk
5 november 2020