Amazon Prime

The Lie(2018)

Hoe ver ga je om je kind te beschermen? Dat is de centrale vraag in THE LIE, waarin de ene leugen de andere opvolgt.

Speciaal voor Amazon Prime Video heeft Blumhouse Productions vier films gecreëerd, waaronder THE LIE. Afkomstig uit 2018, maar nu pas uitgebracht. De vijftienjarige Kayla – een uitstekend spelende Joey King, best bekend uit THE KISSING BOOTH (Vince Marcello, 2018) – wordt door haar vader (Peter Sarsgaard) naar een balletkamp gebracht in een afgelegen bebost en besneeuwd gebied. Onderweg pikken ze Kayla’s vriendin Britney op. Kayla en Britney maken een plaspauze, maar als de meiden niet terugkeren uit het desolate bos gaat vader Jay op zoek naar zijn dochter. Hij treft een hysterische Kayla aan, die zegt dat ze haar vriendin van de brug in een snelstromende ijskoude rivier heeft geduwd. ‘It wasn’t an accident,’ mompelt ze.

Kayla’s gescheiden ouders besluiten snel alles te doen om hun dochter te beschermen, ook al staat die al gauw rustig eitjes in de keuken te bakken en lijkt zich niet meer echt te bekommeren om de moord op haar vriendin. Is Kayla een psychopathische moordenares of zit hier meer achter? Ouders en dochter raken meer en meer verstrikt in een web van leugens en bedrog waar ze niet meer uit lijken te komen.

De film is een remake van het Duitse WIR MONSTER (Sebastian Ko, 2015) en had als oorspronkelijke titel BETWEEN EARTH AND SKY. Het scenario en de regie waren in handen van Veena Sud, eerder verantwoordelijk voor de Amerikaanse versie van THE KILLING (2011-2014), waarin Mireille Enos – moeder Rebecca in THE LIE – de hoofdrol speelt.

Na een vlotte start zakt het geheel een beetje in. Ook de likeability van de centrale karakters laat te wensen over, aangezien zowel Kayla als haar ouders slechte, egoïstische keuzes blijven maken. Als kijker voel je daardoor weinig empathie voor het wel en wee van de personages. Door een aantal onverwachte wendingen krijgt het verhaal toch weer schwung en maakt het einde een hoop goed.

Distributie: Amazon Prime Video. Release: 6 oktober 2020. Copyright: Jan Veering. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 6 oktober 2020.

© Jan Veering
6 oktober 2020