Kom op, Kevin Bacon! Wanneer je je relatie wilt opkalefateren, moet je natuurlijk geen Blumhouse boeken voor je vakantie.
De basiselementen van YOU SHOULD HAVE LEFT maakten mij huiverig. Hoofdrollen van Kevin Bacon en Amanda Seyfried gecombineerd met een synopsis die spreekt van een man, een vrouw en hun dochter riep de vraag op welke rol de 34-jarige Seyfried zou vervullen: dochter of echtgenote. Het bleek de laatste, terwijl ze 28 jaar jonger is dan Bacon, wat haar een geschiktere kandidaat maakt om zijn dochter te spelen. Klassiek seksistisch Hollywood, waar de mannelijke hoofdrolspelers rustig ouder kunnen worden terwijl hun vrouwelijke tegenspelers dezelfde jeugdige leeftijd blijven houden. Maar het bleek mee te vallen. De drie opmerkingen binnen het eerste kwartier over het leeftijdsverschil tussen de twee hoofdpersonages duidden erop dat er wel enige gedachte zat achter deze casting.
Niet dat het grote leeftijdsverschil tussen Theo en Susanna als problematisch wordt neergezet, maar de film presenteert hun relatie wel als ongebalanceerd. Waar zij als succesvolle jonge actrice nog volop in het leven staat, heeft hij zich daar al behoorlijk uit teruggetrokken. Overigens niet zonder reden. Een eerder huwelijk eindigde met de dood van zijn vrouw, waarvoor hij gerechtelijk niet werd veroordeeld, maar wel door de media aan de schandpaal is genageld. Mogelijk is dat het fundament voor hun relatie: zij is publiek bezit, hij is publiekelijk veroordeeld. Om even aan de prangende ogen van de buitenwereld te ontsnappen, zet het koppel met hun dochtertje koers naar het platteland van Wales voor een rustige vakantie. Maar aangezien dit een Blumhouse-productie is, loopt dat anders dan gehoopt.
Bij aankomst lijkt de geboekte vakantiewoning zowaar beter dan hij er online uitzag. Dat is uiteraard onderdeel van het ‘te goed om waar te zijn’-deel van de film, want de onverklaarbare dingen stapelen zich al snel op. Aangenaam genoeg zijn dat niet enkel de gebruikelijke geestverschijningen (al komen die wel degelijk voor), maar hebben veel van de onthutsende aspecten betrekking op kwantificeerbare zaken. Dus bij iets wat slechts enkele minuten zou moeten duren, zijn in werkelijkheid uren verstreken. En een simpele rolmaat laat zien dat de woning van binnen zowaar groter is dan van buiten. Dergelijke aspecten zijn niet per se eng, maar wel lekker unheimisch, omdat daarmee de grenzen van de realiteit flink worden vertroebeld. Tevens prettig dat het spookhuis nu eens niet een oud landhuis is, maar een moderne bungalow van nog geen vijf jaar oud.
De vakantie zet de fragiele relatie van Theo en Susanna flink onder druk. De vraag is echter in hoeverre hun huwelijkse stress kan worden toegeschreven aan het horrorhuis, aangezien dit vooral verstrekt wat al onder de oppervlakte sluimerde. Theo’s nachtmerries en jaloezie zijn immers niet nieuw en waren zelfs een reden voor het boeken van de vakantie. Zo blijkt maar weer: je kunt je koffer overal mee vullen, maar uiteindelijk breng je toch vooral jezelf mee. Schrijver-regisseur David Koepp tapt daarmee uit hetzelfde vaatje als hij deed met STIR OF ECHOES en SECRET WINDOW, waarin het horroraspect ook nooit honderd procent extern van aard was.
Toch voelt YOU SHOULD HAVE LEFT in vergelijking met die films wat meer als een tussendoortje. De horrorscènes zijn weliswaar goed genoeg, maar worden zelden echt memorabel. Gelukkig kom je nog altijd een heel eind met goede acteurs. Bacon is betrouwbaar als altijd, Seyfried toont zich weer een stukje veelzijdiger en de jonge Avery Tiiu Essex weet een goede eerste indruk te maken als hun dochtertje. Hoewel zij genoeg enge horrormomenten te spelen krijgt, dient haar meest beklijvende moment zich aan wanneer zij zonder enige bijbedoeling de onschuld van haar vader bevraagt. Voor een kind van haar leeftijd is er waarschijnlijk niets engers dan de realisering dat je ouders mogelijk niet de heiligen waren voor wie je ze altijd aanzag.
Distributie: Universal. Release: 21 oktober 2020. Copyright: Thierry Verhoeven. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 23 oktober 2020.