• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Recensies

RECENSIE

Black Panther: Wakanda Forever (2022)

Toen hoofdrolspeler Chadwick Boseman twee jaar geleden overleed was de productie van het vervolg op superhit BLACK PANTHER (Ryan Coogler, 2018) net begonnen. Marvel stond nu voor een dilemma: koning T’Challa hercasten, of het verhaal omgooien? Of nouja, dilemma? Boseman was zo vereenzelvigd met de rol, dat de eerste optie waarschijnlijk niet eens afgewogen werd. […]
RECENSIE

Barbarian (2022)

Twee mensen huren per ongeluk hetzelfde huis in een vervallen wijk van Detroit. Vanuit deze simpele premisse ontvouwt Zach Creggers BARBARIAN zich als de verrassingshorrorhit van dit jaar. Hoe recenseer je een film die je het allerbeste kunt gaan zien zonder wat voor voorkennis dan ook? De zin ‘Echt mensen, ik zeg verder niets, maar […]
RECENSIE

The Invitation (2022)

Stel, je gooit het commentaar over discriminatie van GET OUT (Jordan Peel, 2017) en de klassenstrijd-thema’s van READY OR NOT (Tyler Gillett, 2019) samen in een pan. Vervolgens vergeet je het vuur aan te zetten, gooi je de inhoud uit het raam en trek je maar een zak chips open. Zo voelt THE INVITATION aan, […]
RECENSIE

Black Adam (2022)

Vijftien jaar moest Dwayne ‘The Rock’ Johnson wachten tot hij eindelijk zijn droomrol kon spelen. In die tijd is er echter veel gebeurd binnen het superheldengenre. Kan BLACK ADAM nog wat toevoegen? 2007 was een interessante tijd voor het genre: Marvel had zijn kruit enigszins verschoten met tegenvallende derde delen van de studio’s toenmalige stokpaard-series […]
RECENSIE

Werewolf by Night (2022)

Door de niet-aflatende stroom Marvel-‘content’, die bovendien allemaal ingewikkeld met elkaar verweven is, is het fenomeen ‘Marvelmoeheid’ niet heel verbazend. Toch zou het jammer zijn om hierdoor WEREWOLF BY NIGHT (nu op Disney+) aan je voorbij te laten gaan. WEREWOLF BY NIGHT is qua vorm al een vreemde eend in de bijt. Het is geen […]
RECENSIE

Halloween Ends (2022)

Vier maanden geleden gaf ik de RISE OF SKYWALKER-trofee aan JURASSIC WORLD: DOMINION (Colin Trevorrow, 2022) als belabberdste slotstuk van een nieuwe trilogie. Vandaag mogen ze die wisselbeker afstaan. Een interessant verschil tussen de nieuwe trilogiën van STAR WARS en JURASSIC WORLD en de HALLOWEEN trilogie van David Gordon Green is dat de middelste film […]
RECENSIE

My Best Friend’s Exorcism (2022)

Binnen de eerste vijf minuten Tiffany’s ‘I Think We’re Alone Now’ én Rockwells ‘Somebody’s Watching Me’ op de radio? De toon is gezet, we zitten in een zelfbewuste 80’s- horrorkomedie. Damon Thomas’ MY BEST FRIEND’S EXORCISM is een verfilming van Grady Hendrix’ gelijknamige boek uit 2016, en probeert een mix te zijn van reli-horror en […]
RECENSIE

Mr. Harrigan’s Phone (2022)

Pak je scorekaarten! Het is tijd voor een spelletje Stephen King-bingo met de nieuwe Netflix-titel MR. HARRIGAN’S PHONE. Want veel meer vermaak vat er niet uit te halen. Nadat hij de jonge halfwees Craig (Jaeden Martel, althans de oudere versie) in de kerk een Bijbelpassage heeft horen voordragen, vraagt de kapitalistische kluizenaar Mr. Harrigan (Donald […]
RECENSIE

Hocus Pocus 2 (2022)

Gothic Golden Girls in de reprise! Wie warme gevoelens krijgt bij de gedachte aan HOCUS POCUS (Kenny Ortega, 1993), vermaakt zich waarschijnlijk prima met de kluchtige HOCUS POCUS 2 die nu te zien is op Disney+. De zusjes Sanderson keren wederom terug naar Salem, om wraak te nemen op het dorp en kinderzielen te verzamelen […]
RECENSIE

Smile (2022)

We zijn inmiddels zo gewend aan leven in een deprimerende crisis dat het engste wat we ons nu kunnen voorstellen iemand is die voortdurend lacht. Rose Cotter (Sosie Bacon) heeft een klotedag. De therapeute komt aan het einde van haar werkdag oog in oog met de doodsbange patiënt Laura (Caitlin Stasey). Laura besluit de praatsessie […]
RECENSIE

Goodnight Mommy (2022)

Soms lijkt het wel alsof de naam van Naomi Watts bovenaan de stapel ligt als men in Hollywood een remake van een horrorfilm wil maken. De Australische deed het al voor THE RING en FUNNY GAMES, en ook voor GOODNIGHT MOMMY kwam men bij haar aankloppen. Daarmee is meteen het enige positieve over deze Amazon Prime-film […]
RECENSIE

Decision to Leave (2022)

Na zijn meesterwerk THE HANDMAIDEN nam Park Chan-wook wat ‘gas terug’ om op sublieme wijze John Le Carré’s spionageroman The Little Drummer Girl te bewerken tot een meer dan geslaagde TV-serie. Maar met zijn nieuwste film DECISION TO LEAVE stijgt de Koreaanse regisseur fluitend weer tot grote hoogte. Omdat het me een paar dagen kostte […]
RECENSIE

Bodies Bodies Bodies (2022)

In Halina Reijns Amerikaanse regiedebuut verzamelt een groep mooie, jonge mensen zich in een landhuis voor een feest. Maar als de avond valt, valt ook de eerste dode. Klinkt bekend? Wie een slasher verwacht, komt heel bedrogen uit. Maar wat voor film is het dan wel? ‘I’ll be right back!’, roept iemand al heel vroeg […]
RECENSIE

Fall (2022)

Een bioscoopzaal geeft prima verkoeling tijdens hete zomerdagen, maar bij een film als FALL zweet je alsnog als een ijsbeer in de tropen.  In een tijd waarin films geregeld rechtstreeks op je televisiescherm worden gekieperd, is het fijn als films die in een bioscoop gezien móeten worden ook daadwerkelijk in de bioscoop verschijnen. Niet voor […]
RECENSIE

Samaritan (2022)

 Na JUDGE DREDD, GUARDIANS OF THE GALAXY VOL. 2 en THE SUICIDE SQUAD kruipt de 76-jarige Sylvester Stallone voor SAMARITAN opnieuw in de huid van een superheld. Mooi op tijd voor onze aankomende vigilante-special. Wie de film op het witte doek wil zien (niet dat dit per se nodig is) moeten we teleurstellen want door de covid-pandemie werd de […]
RECENSIE

Orphan: First Kill (2022)

Dertien jaar na het nasty origineel ORPHAN, doemt er plots een prequel op uit het dichtbegroeide bos der Horrorvervolgen Waar Feitelijk Niemand Op Zat Te Wachten. Maar wat blijkt? ORPHAN: FIRST KILL is misschien wel beter en in ieder geval vermakelijker dan zijn voorganger. Uiteraard ten overvloede, maar wie ORPHAN (Jaume Collet-Serra, 2009) nooit heeft […]
RECENSIE

Nope (2022)

Er werd reikhalzend uitgekeken naar Jordan Peeles derde film, want met welk originele meesterwerk zou de maestro nu weer op de proppen komen? Het antwoord: hij doet gewoon doodleuk een Spielbergje. En die Jordanburger met Stevensaus smaakt verdomde lekker. Na het zien van NOPE fantaseerde ik één kleine nanoseconde dat Jordan Peele mijn recensie van […]
RECENSIE

Day Shift (2022)

Knoflookgranaten en zonnebrandcrème die het mogelijk maakt dat vampiers ook overdag ongeneerd kunnen rondlopen. Het mag duidelijk zijn dat wie pure gore of gruwel wil, DAY SHIFT maar beter laat voor wat het is. Netflix zet dezer dagen alles op alles om films in huis te halen die het grote publiek kunnen aanspreken. Onlangs lukte […]
RECENSIE

Beast (2022)

Wat ik dacht dat BEAST zou zijn: Idris Elba vecht zich in de wildernis op een woest aantrekkelijke manier veilig in een kat- en muisspel met een slimme leeuw. Waar ik naar heb gekeken: familiedrama in Zuid-Afrika krijgt te maken met Katcujo. Scriptschrijvers Ryan Engle en Jaime Primak Sullivan beweren, bij monde van jachtopziener Martin […]
RECENSIE

Prey (2022)

Hij vocht al tegen Xenomorphs, Arnold Schwarzenegger, Danny Glover, Topher Grace en Thomas Jane met het syndroom van Gilles de la Tourette, maar in PREY staat de Predator tegenover zijn grootste uitdaging: Naru en haar onweerstaanbare hond. Het klonk als een tof plan: een op zichzelfstaande film uitbrengen, waarbij het publiek halverwege ontdekt dat het […]
RECENSIE

Piccolo Corpo (2021)

In PICCOLO CORPO wordt het fantastische niet uitvergroot maar ingedikt, zo klein dat het bijna in een kistje past – net als de doodgeboren baby van Agata die ze op haar rug draagt, op zoek naar een wonder. Eenzaam, gevangen in de regels van de tijd, ergens eind 19e eeuw, is Agnes net moeder geworden […]
RECENSIE

Bullet Train (2022)

Herintredende huurmoordenaar Ladybug (Brad Pitt) neemt een ogenschijnlijk makkelijk klusje aan om weer in vorm te raken. Als hij hiervoor in Tokyo aan boord stapt van de Shinkansen naar Kyoto, heeft hij nog geen idee dat het de rit van zijn leven wordt. BULLET TRAIN van David Leitch is een adaptatie van het Kotaro Isaka’s […]
RECENSIE

The Black Phone (2021)

Regisseur Scott Derrickson moest van Marvel ophoepelen als regisseur van DOCTOR STRANGE IN THE MULTIVERSE OF MADNESS, omdat hij iets te veel de horrorkant opwilde. Dus huurden zij Sam Raimi in. Curieus. Maar niet zo curieus als THE BLACK PHONE, Derricksons passieproject dat hij nu kon maken. Een anachronistische plotgatenparade die de naam ‘horrorfilm’ geen […]
RECENSIE

Speak No Evil (2022)

Een angstaanjagende horrorfilm die in feite geen horrorfilm is. Betere woorden konden we niet vinden voor SPEAK NO EVIL, de derde film van de Deense regisseur Christian Tafdrup, die een griezelig ommetje naar Nederland maakt.  Met recente festivalfavorieten zoals het knettergekke LAMB en het Stephen King-achtige THE INNOCENTS  heeft Noord-Europa de laatste tijd weer heel wat […]
RECENSIE

The Innocents (2021)

‘Waarom kunnen jonge kinderen soms zo wreed zijn?’ De Noorse Eskil Vogt verpakt zijn zoektocht naar het antwoord op deze vraag in THE INNOCENTS, een briljante horrorfilm die toewerkt naar een welhaast ondraaglijk spannende climax. ‘Er zijn twee soorten mensen in de wereld: klootzakken en niet-klootzakken. Probeer de klootzakken te vermijden.’ Aldus mijn vader, wiens […]
RECENSIE

Thor: Love and Thunder (2022)

Waar collega-Avengers Captain America en Ironman het moesten doen met ieder een eigen trilogie, dondert Thor (Chris Hemsworth) lekker door met zijn vierde solofilm. De frivole richting die regisseur Taika Waititi succesvol inzette met THOR: RAGNAROK (2017) wordt vervolgd, maar werkt bij LOVE AND THUNDER toch wat minder. Gedumpt door grote liefde Jane Foster, vader […]
RECENSIE

We’re All Going to the World’s Fair (2021)

WE’RE ALL GOING TO THE WORLD’S FAIR belooft een ‘creepypasta’ op speelfilmlengte. Maar vergis je niet, regisseur Jane Schoenberg maakt zoveel meer dan enkel een meme-film. Een jaar geleden deed ik mijn beklag in de internetspecial van Schokkend Nieuws #149: goede horrorfilms over het internet zijn op een hand te tellen, en de meeste ervan […]
RECENSIE

Men (2022)

In zijn derde speelfilm MEN wikkelt schrijver/regisseur Alex Garland (EX MACHINA, ANNIHILATION) zich andermaal in de feministische vlag en ramt ons met een roestige kolenschop zijn gênant oppervlakkige Boodschap door de strot. Gelukkig presteerde hij het ook om een bij vlagen doodenge folkhorror af te leveren met een finale om de vingers bij af te […]
RECENSIE

Jurassic World Dominion (2022)

JURASSIC WORLD DOMINION heeft veel raakvlakken met STAR WARS: THE RISE OF SKYWALKER: beide films zijn afsluiters van een nieuwe trilogie door een terugkerende regisseur. En beide het slechtste deel van hun reeks. Als JURASSIC WORLD van Colin Trevorrow iets bewees, dan is het dat het publiek nog niet klaar was met dinosaurussen. Veertien jaar […]
RECENSIE

Belle (2021)

Een verlegen schoolmeisje wordt plotsklaps een internetsensatie wanneer ze op een TikTok-achtig platform ontdekt wordt als zangeres. Dat uitgangspunt vormt de basis voor Mamoru Hosoda’s nieuwste animatiefilm BELLE, die bij de première in Cannes een staande ovatie van veertien minuten kreeg. Hosoda maakte in 2009 een verpletterende indruk met zijn animatiefilm SUMMER WARS, waarin hij […]
RECENSIE

Everything Everywhere All At Once (2022)

INTO THE SPIDER-VERSE (Peter Ramsey e.a., 2018) legde de lat hoog voor multiverseel vermaak. Te hoog voor DOCTOR STRANGE & THE MULTIVERSE OF MADNESS (Sam Raimi, 2022), maar indie outsider EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE haalt hem op z’n sokken. De film is het passieproject van schrijver-regisseurs Dan Kwan en Daniel Scheinert (als duo werkzaam onder de naam […]
RECENSIE

Moloch (2022)

Goed, gezien zowel de kwantiteit als kwaliteit van de concurrentie ligt de lat niet zo hoog, maar MOLOCH is de beste nederhorrorfilm van deze eeuw. Hoewel de nieuwsrubriek in ons tijdschrift altijd goed gevuld is berichten over korte films en amateurproducties, zijn speelfilms in het horrorgenre nog altijd een zeldzaamheid in de Benelux. Dit jaar, […]
RECENSIE

Duyster (2021)

DVD/BLURAY | Een echte primeur voor Vlaanderen! DUYSTER, van regisseurs Jordi Ostir en Thomas Vanbrabant, is de eerste Vlaamse found-footage-film die het witte doek mag sieren. En de film is niet alleen op een technische niveau opmerkelijk, hij is ook nog eens een voorbeeld van een genre dat zelden te zien is in films uit […]
RECENSIE

Firestarter (2022)

Een nieuwe FIRESTARTER, moest dat nou echt? De vraag stellen is hem beantwoorden, maar een briljante soundtrack van John Carpenter maakt bijna alles goed. Midden in het interview dat ik in 2018 met Fatih Akin had, ging plots zijn telefoon. Na een kort gesprek hing de Duitse regisseur verbolgen op: hij was zojuist zonder opgaaf […]
RECENSIE

De Openbaring (2022)

Chris W. Mitchells eerste lange film DE POEL bleek een verrassend sterke Nederlandse thriller, met goed uitgewerkte personages waardoor een intrigerend, maar simpel verhaal oprecht spannend werd. Ik keek dus reikhalzend uit naar zijn nieuwe film DE OPENBARING, om te zien of die ook van dat niveau zou zijn. Gelukkig werd ik niet teleurgesteld. Het […]
RECENSIE

Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2016)

In 2002 gaf regisseur Sam Raimi met zijn SPIDER-MAN de superheldenfilm een hele nieuwe impuls. Twintig jaar later is hij gedegradeerd tot regisseur van het zoveelste inspiratieloze deel uit een uitgemolken reeks superheldenfilms. Scott Derrickson stond op het punt om zelf het vervolg op zijn DOCTOR STRANGE uit 2016 te maken, maar plotseling was daar […]
RECENSIE

Crimes of the Future (2022)

‘Time for the human evolution to sync up with human technology.’ CRIMES OF THE FUTURE is veel, maar vooral vintage David Cronenberg. Zelf is de 79-jarige Canadese regisseur ondertussen verre van ‘new flesh’, maar je kunt niet anders dan bewondering koesteren voor de overmoedige compromisloosheid van zijn jongste film. De thema’s van CRIMES OF THE […]
RECENSIE

The Twin (2022)

THE TWIN begint met een onverwoestbare en vele malen met succes beproefde horrorpremisse. Na de dood van hun kind, de ene helft van een tweeling, verruilen de rouwende ouders en het overgebleven jongetje Amerika voor het afgelegen noordoosten van Finland. Vanaf dat punt kan de film diverse wegen op, maar regisseur Mustonen lijkt ze allemaal […]
RECENSIE

Morbius (2022)

In het kielzog van DC’s megahit THE BATMAN komt Marvel nu met zijn eigen vleermuisman. Maar daar houden de meeste vergelijkingen dan ook op… Nadat de Comics Code Authority begin jaren zeventig het afbeelden van monsters in strips eindelijk toestond, lanceerde Marvel gelijk zijn eerste volbloed horror-personage: Morbius, The Living Vampire. Zijn eerste verschijning was […]
RECENSIE

The Northman (2022)

In een wereld van prima kerels met de voornaam Robert (zie Pattinson, De Niro, Englund) is mijn persoonlijke favoriet de regisseur Robert Eggers. Zijn films staan bekend om zijn ongeëvenaarde aandacht voor geschiedkundig detail. THE NORTHMAN is geen uitzondering en wordt omschreven als de meest historisch accurate vikingfilm ooit gemaakt. Goede Vikingfilms zijn sowieso al […]
RECENSIE

Hatching (2022)

Een echte hoogvlieger is HATCHING niet, maar aan deze fijne creature feature uit Finland zal niemand zich een buil stoten. Moeder houdt de wereld een perfect plaatje voor in haar vlogs, terwijl dochter Tinja een monsterlijk wezen uitbroedt. Alsof we in de Finse versie van BLUE VELVET (David Lynch, 1986) zijn gestapt. Zo voelt de […]
RECENSIE

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (2022)

J.K. Rowling is ambitieuzer dan ooit in het derde deel van FANTASTIC BEASTS, haar in de jaren dertig gesitueerde HARRY POTTER-prequelreeks. Maar hoe groter haar ambities, hoe simpeler haar ideeën blijken.  Zullen de anti-transgender-uitlatingen van Rowling invloed hebben op het succes van de FANTASTIC BEASTS-films? Waarschijnlijk niet. In onze online nerd-bubbel willen we nog weleens vergeten […]
RECENSIE

Studio 666 (2022)

Gisteravond was tweede avond van het muziekdocumentairefestival In-Edit én een voorproefje van genrefilmfestival Amsterdamned, dat vanaf 21 april echt van start gaat in de Melkweg in Amsterdam. De twee festivals vertoonden in samenwerking STUDIO 666, een horrorkomedie rond de Foo Fighters. ‘Het is natuurlijk een beetje wrang dat we, nu Taylor Hawkins is net overleden, […]
RECENSIE

The Timekeepers of Eternity (2021)

Bij Schokkend Nieuws geloven we heilig in het idee dat er voor elke film wel een publiek te vinden is. Dat credo trilt voor het eerst op zijn grondvesten met THE TIMEKEEPERS OF ETERNITY, de raarste film die te zien is op het Kaboom animatiefestival. Het is een ultieme Schokkend Nieuws-film. Maar niet voor iedereen. […]
RECENSIE

Poupelle of Chimney Town (2020)

Een van de meest tragische dingen die je kan tegenkomen als filmliefhebber is een film met een fascinerende introductie en geweldige ideeën, die deze nooit weet waar te maken. Dat is precies het probleem met POUPELLE OF CHIMNEY TOWN. POUPELLE OF CHIMNEY TOWN / EIGA ENTOTSUMACHI NO PUPERU, te zien op het Kaboom Animatie Festival, […]
RECENSIE

Bob Spit: We Do Not Like People (2021)

Waar gaan stripfiguren heen als hun maker ze niet meer wil tekenen? Bob Spit, de immer boze, groene punker die in de jaren tachtig werd verzonnen door de Braziliaanse cartoonist Angeli, zit in elk geval opgesloten in een postapocalyptisch landschap waar hij de scherpe tandjes van piepkleine mutanten die sprekend lijken op Elton John uit […]
RECENSIE

Master (2022)

MASTER, het speelfilmdebuut van de Amerikaanse scenarist/regisseur Mariama Diallo, barst overduidelijk van de ambitie. Dat ze goed naar het werk van Jordan Peele heeft gekeken valt ook niet te ontkennen, maar haar mix van een bijtende satire op witte wokeness, klassieke folk horror en sociaal drama gaat zoveel kanten op dat een echte voltreffer uitblijft. […]
RECENSIE

X (2022)

BIOSCOOP | ‘Sheriff, you oughta come take a look at this.’ Kenners van het slasher-genre weten meteen welk antwoord volgt in de eerste scène van X, Ti Wests nieuwste film. Een sheriff wandelt door een viezig huis, ziet iets en murmelt: ‘Oh my God.’ Dat belooft wat! Zeker als de onvolprezen Mia Goth een fikse lijn coke […]
RECENSIE

The Batman (2022)

De stripfilmliefhebber is de laatste tijd zo verwend dat de aankondiging van de zoveelste Batman-film zeer waarschijnlijk enigszins blasé ontvangen werd. Maar Matt Reeves’ nieuwe versie is niet zomaar een Batman, het is The Batman. De titel grijpt terug naar de begindagen van het personage, toen tekenaar Bob Kane hem eind jaren dertig voor uitgeverij […]
RECENSIE

Lamb (2021)

Misschien met het zomersucces van MIDSOMMAR in het achterhoofd gooit A24 het weer op een eigenzinnige folkhorrorfilm die zich afspeelt in een Noord-Europees land. Maar vergis je niet, LAMB is een compleet ander beest, hoewel beide films draaien om rouw en culturele toe-eigening, en beide films geankerd worden door een geweldige hoofdrol. Voor MIDSOMMAR was […]
RECENSIE

In The Earth (2021)

Een wereld die even verplicht pas op de plaats moet maken kan verrassingen opleveren. Een regisseur die terugkeert naar zijn roots, bijvoorbeeld. Ben Wheatley trekt met IN THE EARTH weer een flink potje folk horror open. In het midden van een niet nader genoemde pandemie, meldt wetenschapper Martin (Joel Fry) zich bij een wachtpost aan […]
RECENSIE

Censor (2021)

Horrorfans kijken gruwelijkheden voor hun plezier. Maar hoe is het om dag in, dag uit, als deel van je werk, door bloederige scènes te ploeteren? Volgens CENSOR doet het niet veel goeds voor je mentale gezondheid. Het jaar is 1985. Enid (Niamh Algar) werkt bij de British Board of Film Classification. Vanwege de ophef begin […]
RECENSIE

Texas Chainsaw Massacre (2022)

De TEXAS CHAINSAW MASSACRE-reeks is nog vaker opnieuw opgestart dan een krakkemikkige computer met Windows Vista. Op Netflix holt onze geliefde Texaanse keurslager Leatherface voor de zoveelste keer achter paniekerige tieners aan. De grootste naam achter de negende TEXAS CHAINSAW – die wederom alle vervolgfilms negeert – is Fede Alvarez, regisseur van DON’T BREATHE (2016) […]
RECENSIE

Paranormal Activity: Next of Kin (2021)

Moet een franchisefilm per se heel veel van doen hebben met het origineel? PARANORMAL ACTIVITY: NEXT OF KIN doet vooral een beetje zijn eigen ding. Lekker puh. Wél zoals eerdere delen is NEXT OF KIN van regisseur William Eubank een staaltje mockumentary, zij het gefilmd met de hogeresolutiecamera’s en drones die tegenwoordig voor prille filmmakers […]
RECENSIE

Scream (2022)

Geen zorgen, in SCREAM (2022), het vierde vervolg op SCREAM (1996), zit natuurlijk een grap over het feit dat vervolgen tegenwoordig geen nummer meer hebben maar dezelfde titel als het origineel. Voor de duidelijkheid noem ik de film in de rest van deze recensie toch maar SCREAM 5. Want in tegenstelling tot HALLOWEEN (2018) is […]
RECENSIE

Nightmare Alley (2021)

In NIGHTMARE ALLEY waarschuwen Del Toro en scenarist Kim Morgan over de alsmaar groeiende morele corruptie in onze wereld. “Your past, your present and your future.” In de vroege jaren 90 las de jonge Del Toro het boek NIGHTMARE ALLEY  van William Lindsay Gresham en vond het een geweldige roman die de American Dream daadwerkelijk […]
RECENSIE

The Tragedy of Macbeth (2021)

THE TRAGEDY OF MACBETH is niet alleen de eerste film die Joel Coen zonder zijn broer Ethan maakt, het is ook de eerste Coen-film zonder die karakteristieke Coen-dialogen. Maar de regisseur vindt een goede vervanger in William Shakespeare. De tragedie over de Schotse generaal die zich een weg naar de troon moordt is een van […]
RECENSIE

The Matrix Resurrections (2021)

Ooit was het een meme dat Keanu Reeves onsterfelijk was, omdat hij niet ouder leek te worden. Maar juist de nu toch duidelijk oudere, vermoeidere trekken van Reeves dragen in THE MATRIX: RESURRECTIONS bij aan een prettig doorleefde textuur. Het is een beetje alsof je een oude vriend tegen het lijf loopt. Je kan het […]
RECENSIE

The Wasteland (2021)

Drie personages, een bouwvallig boerderijtje en een paar effectieve geluidseffecten die voor de nodige jumpscares zorgen. Meer had David Casademunt niet nodig voor een minimalistisch spookverhaal dat misschien op het einde wat in elkaar zakt, maar toch de moeite waard is om op je watchlist aan te vinken. Het tempo waarmee films op Netflix worden […]
RECENSIE

Mother/Android (2021)

Met de Netflixfilm PROJECT POWER, zijn debuut als scenarist, bleef rijzende ster Mattson Tomlin in de middenmoot steken. Kan een film die hij zowel geschreven als geregisseerd heeft het verder schoppen? Een van de vele titels waar momenteel volop naar uitgekeken wordt is THE BATMAN. Of Robert Pattinson erin gaat slagen om Christian Bale te […]
RECENSIE

Seance (2021)

Geesten, geweld en onuitstaanbare tienermeisjes. Dit zijn de ingrediënten die van de prestigieuze meisjesschool Edelvine een broeinest van fatale gebeurtenissen maken. SEANCE is de debuutfilm van Simon Barrett (schrijver van YOU’RE NEXT, THE GUEST) als regisseur, waarin Mean Girls een bloederig jasje aantrekken. Verveling leidt tot een gevaarlijk grapje wanneer enkele meisjes ‘The Edelvine Ghost’ […]
RECENSIE

Spider-Man: No Way Home (2021)

In een overvol Marvel-jaar (vier films, vier series) mag SPIDER-MAN: NO WAY HOME het hek sluiten, maar tegelijk de deur naar het multiversum wagenwijd openzetten. De implicaties hiervan voor de voortzetting van het MCU (nu MCM?) zijn aanzienlijk. Wat dit concreet betekent voor NO WAY HOME houden we gezien eventuele spoilers nog maar even in […]
RECENSIE

Behemoth (2021)

De digitale visuele effecten-maker Peter Szewczyk regisseerde eerder een aantal korte films. BEHEMOTH is zijn eerste lange speelfilm en (spoiler!) hoogstwaarschijnlijk ook zijn laatste. In BEHEMOTH is hoofdpersoon Joshua ervan overtuigd dat het bedrijf waarvoor hij werkte verantwoordelijk is voor de mysterieuze ziekte van zijn dochtertje. In een wanhoopspoging om de waarheid te achterhalen, ontvoert […]
RECENSIE

Black Friday (2021)

Zombies als metafoor voor hersenloze consumenten kennen we natuurlijk al uit DAWN OF THE DEAD (George A. Romero, 1978). BLACK FRIDAY probeert dit nog eens dunnetjes over te doen. Dat Black Friday (de nacht/dag na Thanksgiving) niet al veel eerder basis was voor een horrorfilm is eigenlijk best opvallend. Het jaarlijks terugkerend fenomeen van hordes […]
RECENSIE

The Wheel of Time (seizoen 1) (2021–)

Al enige tijd stelt elke streamingdienst zich de vraag: wat wordt de nieuwe GAME OF THRONES? Amazon doet een gooi naar die kroon met een big budget-productie, niveau GOT seizoen 7, van Robert Jordans fantasy-epos THE WHEEL OF TIME, die vandaag in première gaat. Ter voorkoming van teleurstelling maar meteen het antwoord: WOT is niet […]
RECENSIE

Cryptozoo (2021)

Bijzondere wezens, gehuisvest achter gigantische hekken in een speciale dierentuin in aanbouw waar onvermijdelijk iets op het punt staat fout te gaan. Is dit soms een film uit de JURASSIC PARK-reeks? Nee, het is CRYPTOZOO, regisseur Dash Shaws alternatieve animatiefilm. In de film blijkt dat vrijwel alle mythologische wezens echt bestaan, van het kleinste dwaallichtje […]
RECENSIE

Ghostbusters: Afterlife (2021)

‘If you’re a GHOSTBUSTERS fan, you’re about to go on the biggest Easter egg hunt of your life,’ zegt regisseur Jason Reitman in de introductievideo die voorafgaat aan de persvertoning van GHOSTBUSTERS: AFTERLIFE. Hij belooft een nostalgisch tripje, geen hilarische komedie of spannend avontuur, en dat is terecht. Reitmans vervolg op de klassieker van zijn […]
RECENSIE

The Boy Behind the Door (2020)

THE BOY BEHIND THE DOOR begint met twee doodsbange jongetjes. Ik zal niet beweren dat er bij mij thuis na het zien van deze film drie doodsbange jongetjes waren, maar het scheelde niet veel. De twaalfjarige Bobby en Kevin gooien op het ene moment nog een balletje in het bos; het volgende moment liggen ze […]
RECENSIE

Eternals (2021)

De Celestials, een ras van intergalactische opperwezens, stuurden millennia geleden een groep onsterfelijke Eternals naar de Aarde om de ontluikende mensheid te beschermen tegen de Deviants, buitenaardsen met een voorliefde voor ons doorgeëvolueerde apen. Als op een dag, ergens eind middeleeuwen, deze dreiging eindelijk de kop ingedrukt is, zijn de tien Eternals vrij om hun […]
RECENSIE

Last Night in Soho (2021)

Bijna twintig jaar nadat hij internationale roem vergaarde met de horrorkomedie SHAUN OF THE DEAD waagt Edgar Wright zich voor het eerst aan een ‘serieuze’ horrorfilm.  Zoals veel van Wrights films gaat LAST NIGHT IN SOHO over de volwassenwording van iemand wiens leven in het teken staat van oppervlakkige consumptie. Voor het eerst is die hoofdpersoon […]
RECENSIE

Antlers (2021)

Monsters komen voort uit archaïsche mythes en symboliseren vaak aspecten van de menselijke natuur. Klassieke filmmonsters als zombies, vampiers en weervolven hebben over representatie niks te klagen, in ANTLERS is de onderbelichte wendigo aan de beurt. De uitgestrekte bossen en bergen van noordwest Amerika zijn even betoverend als angstaanjagend. Het is waar de natuur de […]
RECENSIE

Night Teeth (2021)

Lekker stappen met twee vampierchicks. Hoe plat ook, het is een premisse waarvan je verwacht dat-ie een dikke bak lol kan opleveren. NIGHT TEETH is er om te bewijzen dat het ook anders kan: nodeloos gecompliceerd en toch nagenoeg leeg. Na uitleg over een eeuwenlange wapenstilstand tussen mensen en vampiers, krijgen we te zien hoe […]
RECENSIE

Venom: Let There Be Carnage (2021)

In 2018 kregen we een fenomenale film over een man die door een stem in zijn hoofd kon worden overgenomen om gewelddadige dingen te doen. Helaas praten we drie jaar later echter niet over UPGRADE 2, maar moeten we het doen met het vervolg op de matige superheldenfilm VENOM. Om maar met het goede nieuws […]
RECENSIE

I Know What You Did Last Summer (2021)

Het is een opvallende keuze om juist nu een nieuwe versie van I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER uit te brengen – voor de meesten zal de zomer van 2020 vrij saai zijn geweest. Gezien de serie misschien maar goed ook. Er zijn wel meer tekenen dat Amazon niet per se heel diep heeft […]
RECENSIE

Halloween Kills (2021)

Michael Myers houdt Haddonfield nog altijd in zijn greep. Ook als hij er niet is: het is de angst die mensen tot waanzin drijft in deze nostalgische slasher. In HALLOWEEN (2018) zagen we hoe Laurie Strode er veertig jaar na haar eerste ontmoeting met Michael Myers eindelijk in slaagde de boeman te verslaan, door hem […]
RECENSIE

Benedetta (2021)

Vol verwachting klopt ons Schokkend hart als producent Saïd Ben Saïd eind april 2017 twittert dat ónze Paul Verhoeven een nieuwe speelfilm gaat maken. Het affiche dat de ELLE-producent met zijn tweet mee de wereld in stuurt, belooft bovendien een terugkeer naar de onderwerpen die voor eeuwig synoniem met Verhoeven zullen blijven: seks en religie. […]
RECENSIE

The Manor (2021)

THE MANOR is een typische ‘niemand gelooft me’-horrorfilm die weliswaar lekker wegkijkt, maar niet de spanning brengt voor de doorgewinterde liefhebber. Na een lichte beroerte op haar zeventigste verjaardag verhuist de kwieke oma Judith (Barbara Hershey) naar een verzorgingstehuis. Na enige slechte voortekenen en de diagnose dementie wordt het steeds moeilijker voor haar om het […]
RECENSIE

Midnight Mass (2021)

Met geslaagde verfilmingen GERALD’S GAME en DOCTOR SLEEP toonde Mike Flanagan al aan fan van Stephen King te zijn. Het is dus niet verrassend dat hij na bewerkingen van Shirley Jackson (THE HAUNTING OF HILL HOUSE) en Henry James (THE HAUNTING OF BLY MANOR) met zijn derde Netflixreeks een indirecte ode brengt aan King. Vergeef me […]
RECENSIE

Madres (2021)

Met eigentijdse thema’s in een horrorjasje is MADRES de keerzijde van de trend die elevated horror genoemd wordt. De ambities zijn prijzenswaardig, maar als griezelproduct is het een boel uitgekauwde muffigheid. Diana is hoogzwanger als ze in 1977 met haar echtgenoot Beto naar een Spaanstalige gemeenschap verhuist in, zoals ze het zelf zeggen, “de oksel […]
RECENSIE

Bingo Hell (2021)

Bekentenis. Schrijver van deze recensie heeft meer kennis van bingo dan van horror. Ik val ook eerder in de leeftijdscategorie van ‘fierce granny’ Lupita (Adriana Barraza) dan van regisseur Gigi Saul Guerrero. Vermoedelijk heb ik juist daarom 85 uiterst onderhoudende minuten gehad met BINGO HELL. Al wist ik dat niet toen in de eerste minuten […]

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden