VOD

I Know What You Did Last Summer(2021)

Het is een opvallende keuze om juist nu een nieuwe versie van I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER uit te brengen – voor de meesten zal de zomer van 2020 vrij saai zijn geweest. Gezien de serie misschien maar goed ook.

Er zijn wel meer tekenen dat Amazon niet per se heel diep heeft nagedacht bij het recyclen van dit stukje intellectueel eigendom. Zo maakten ze vier van de in totaal acht afleveringen beschikbaar: aflevering 1, 2, 3 en… 5? Het duurde even voordat ik doorhad, bij het kijken van de laatste van deze afleveringen, dat ik iets had gemist. Ja, ze hadden het over een moord die ik me niet kon herinneren. Maar ik heb nog even gedacht dat ik die misschien gewoon over het hoofd had gezien aan het einde van de derde aflevering – de nachtscènes zijn zo donker dat je soms flink moet turen om erachter te komen waar je bang voor had horen te zijn.

Eerlijk is eerlijk: ik weet niet of de serie als horror bedoeld is. De film uit 1997 – met de ultieme 90s tienercast: Sarah Michelle Gellar, Jennifer Love Hewitt, Ryan Phillippe en Freddie Prinze Jr. – maakte deel uit van de golf slashers die op SCREAM (Wes Craven, 1996, waar in 2022 een reboot van uitkomt) volgde. Maar de man met de haak komt in het oorspronkelijke boek van Lois Duncan niet voor. Ook deze serie lijkt meer een young adult thriller dan echte horror. Al zijn de kills, netjes aan het eind van elke aflevering, prettig gory – voor zover je de details kan ontwaren, tenminste.

Eigenlijk zijn alle versies in essentie een moraliteitssprookje. Niet dronken achter het stuur kruipen, tieners. En vooral niet doorrijden als je dan in beschonken toestand iemand aanrijdt! Laatst beklaagde iemand zich tegen me dat in YA-fictie alles zo getelegrafeerd wordt. Destijds vroeg ik me vooral af of de tieners van nu überhaupt weten waar het woord telegraferen vandaan komt. Maar bij het kijken van de eerste aflevering moest ik er weer aan denken: de openingsmonoloog verwoordt niet alleen expliciet het thema, maar maakt ook de onthulling aan het einde van de eerste aflevering een stuk minder verrassend.

Nu kan ik me voorstellen dat tieners die dit lezen mijn toon te denigrerend vinden. De serie is niet voor mij gemaakt. Misschien vind ik daarom de personages zo vlak en oninteressant, de opbouw zo schematisch. Aan de andere kant: van RIVERDALE, een andere serie over een groep sexy tieners (en hun even sexy ouders) waarin vrijwel iedereen minstens één duister geheim met zich meedraagt, kon ik oprecht genieten.

Het verschil is denk ik de toon. Alles in I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER wordt zonder enig gevoel voor ironie of humor gebracht, zonder een duidelijk perspectief of houding. Het voelt haast door een algoritme samengesteld. Men neme een oud stukje ‘content’ met wat naamsbekendheid. Men doet een oppervlakkige update op gebied van technologie (de moordenaar appt filmpjes van zijn moorden; een van de personages is een influencer) en diversiteit (hier geen geheel witte, heteroseksuele vriendengroep). Ten slotte nog even ervoor zorgen dat er een mysterie centraal staat waar het internet lekker op los kan gaan (ik heb mijn vermoedens). Voilà, de streaming-service is weer aangevuld.

Ach. Het is ook weer niet alsof er een klassieker onrecht wordt aangedaan. Maar het zou me verbazen als mensen zich volgende zomer deze serie nog kunnen herinneren.

Distributie: Amazon Prime. Release NL/BE: 15 oktober. Copyright: Hedwig van Driel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 14 oktober 2021.

© Hedwig van Driel