• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Action

RECENSIE

Outside the Wire (2021)

Holle actiescènes, afgezaagde dialogen en een warrig script. De nieuwe Netflix Original-film OUTSIDE THE WIRE is een teleurstelling voor liefhebbers van actie en sci-fi. Regisseur Mikael Håfström en schrijvers Rob Yescome en Rowan Athale laten heel wat steekjes vallen. Het is 2036. In Oekraïne heerst een burgeroorlog waarbij een door Russen gesteunde rebellengroep het land […]
RECENSIE

Monster Hunter (2020)

Nu veel filmliefhebbers staan te trappelen om weer naar de bioscoop te gaan lijkt de release van MONSTER HUNTER bijna een strategische zet; met maar weinig concurrentie is men misschien geneigd om zelfs naar de nieuwe Paul W.S. Anderson te gaan. Na RESIDENT EVIL: THE FINAL CHAPTER (2016) kwam er ruimte vrij in de agenda’s […]
RECENSIE

Jiu Jitsu (2020)

PREDATOR als martial arts-film. Dat zal de pitch geweest zijn voor JIU JITSU. Een inwisselbaar stel vechtersbazen neemt het in de jungle op tegen de alien die de vechtsport uit de titel heeft bedacht. Dat wezen, Brax (Ryan Tarran), kwam duizenden jaren geleden voor het eerst naar de aarde en leerde de mensen jiujitsu (in […]
RECENSIE

Black Water: Abyss (2020)

Vijf jonge mensen verkennen een onbekende grot, het water binnen stijgt, oh jee, ze kunnen niet meer naar buiten, dubbel oh jee… Een moordzuchtige krokodil! Omdat de grootste boel ondergronds gebeurt, heeft het vervolg op  BLACK WATER (2007) de titel BLACK WATER: ABYSS gekregen. Een werkelijke afgrond speelt nauwelijks een rol in de film, en […]
RECENSIE

Total Recall – 30th anniversary (1990)

Eigenlijk is Arnold Schwarzenegger verkeerd gecast in TOTAL RECALL. Toch was de film zonder hem – en zijn suggestie om Paul Verhoeven in te huren als regisseur – niet zo memorabel geweest. En waarschijnlijk niet dertig jaar later opnieuw in de bioscoop. Het probleem met Schwarzenegger is vooral dat hij voor geen meter door kan […]
RECENSIE

The Hunt (2020)

Welke invloed het tumultueuze, uiterst gepolariseerde Verenigde Staten onder Trump precies gaat hebben op Hollywood zal de komende jaren blijken. Het satirische THE HUNT probeert in ieder geval alvast een goede weerspiegeling te zijn van deze periode. Satire is binnen elk restrictief regime al sinds jaar en dag het wapen van de tegenbeweging. Als je […]
RECENSIE

Superman: Man Of Tomorrow (2020)

Terwijl DC’s live-action producties steevast geplaagd lijken te worden door allerhande tegenslagen en vertragingen, pompt de studio er gestaag de een na de andere animatiefilm uit. MAN OF TOMORROW is alweer nummer negenendertig in het DC Universe Animated Original Movies-universum, en is losjes gebaseerd op de stripserie Superman: American Alien van scenarist Max Landis. “When […]
RECENSIE

The New Mutants (2020)

Terwijl Wolverine vredig onder de grond ligt en Simon Kinberg met DARK PHOENIX (2019) de gehele X-MEN-filmserie lijkt te hebben begraven, is THE NEW MUTANTS (Josh Boone) een soort laatste adem van de X-MEN-reeks. Of in ieder geval de film met de langste adem. THE NEW MUTANTS zou oorspronkelijk in april 2018 al in de […]
RECENSIE

Tenet (2020)

Met TENET brengt Christopher Nolan wat we verwachten. Denderend spektakel en een complex verhaal dat uiteindelijk over weinig meer gaat dan z’n eigen complexiteit. Een naamloze geheim agent (John David Washington) moet de wereld redden van de ondergang. De dreiging heeft te maken met ‘inversie’, een technologie waarmee objecten terug in de tijd gestuurd kunnen […]
RECENSIE

Promare (2019)

Regisseur Hiroyuki Imaishi deinst er niet voor terug om over de top te gaan. De wereld van zijn nieuwe film PROMARE staat in vuur en vlam, en extatische personages gewapend met mecha en superkrachten razen er in rap tempo doorheen. Een belangrijk thema in PROMARE is de angst voor het onbekende, maar van zulke angsten […]
RECENSIE

Project Power (2020)

De drug van de toekomst heet Power. Het geeft je voor een paar minuten een willekeurige superkracht, maar in plaats van heldendaden veroorzaakt het eigenlijk alleen maar meer misdaad. Joseph-Gordon Levitt en Jamie Foxx spelen in deze even vermakelijke als ambachtelijke Netflix Original respectievelijk een rechercheur en een voormalig soldaat wiens paden kruizen op zoek […]
RECENSIE

Peninsula (2020)

Eén zombie sla je vrij makkelijk de hersens in, maar honderden zombies vormen een gevaar. Ze danken hun kracht aan de macht van het getal. Zeker als ze steeds sneller gaan rennen. In het vermakelijke TRAIN TO BUSAN-vervolg PENINSULA hebben de zombies zowaar een heel schiereiland overgenomen. Wie vier jaar geleden TRAIN TO BUSAN (en […]
RECENSIE

Unhinged (2020)

Jong gezin in auto wordt belaagd door een moordenaar, omdat er na een vermeende hufterigheid in het verkeer geen sorry van afkan. Wacht even. Is dit opnieuw Lodewijk Crijns’ BUMPERKLEEF? Verre van. De Amerikaanse productie UNHINGED, geregisseerd door Derrick Borte, vertoont zeer duidelijke overeenkomsten met de zwaar onderbekeken Nederlandse productie van vorig jaar. Maar daardoor […]
RECENSIE

Warrior Nun (2020–2022)

Sinds Disney alle Marvel-titels verhuisde naar Disney+ tracht Netflix haar superheldenvacuüm te vullen met eigen materiaal. Na THE UMBRELLA ACADEMY en I AM NOT OKAY WITH THIS komt de streamingdienst nu met een verfilming van de succesvolle Amerimanga-stripserie Warrior Nun Areala van Ben Dunn. In de boeken vormt de voormalige Noorse walkure Areala, na haar […]
RECENSIE

Bacurau (2019)

Nu er dankzij de versoepelingen weer wat meer bezoekers naar de bioscopen kunnen, is er meteen ook een reden voor: BACURAU, een verrassende Braziliaanse genremix waarin de inwoners van een belegerd bergdorpje wraaknemen op hun kwelgeesten. Nood breekt overduidelijk wet voor de Braziliaanse arthousefilmer Kleber Mendonca Filho. Na zijn gevoelige portretten NEIGHBOURING SOUNDS en AQUARIUS […]
RECENSIE

Superman: Red Son (2020)

Elseworlds is het zijspoortje van DC Comics waarop de stripuitgever non-canon ‘wat als?’-verhalen publiceert. Red Son van Mark Millar is het alternatieve oorsprongsverhaal van Superman, waarin de kleine Kal-El eind jaren dertig niet in de VS neerstort, maar in de Sovjet Unie. Een fascinerend uitgangspunt, dat door Millar uitgewerkt werd tot een prijzenwinnend epiek. De […]
RECENSIE

Crazy World (2014)

WE ARE ONE is een online benefietfilmfestival, met bijdragen van internationale festivals van over de wereld (waaronder IFFR en Cannes). Er zitten gelukkig ook wat puike cultfilms tussen de selectie waaronder het Ugandese CRAZY WORLD. CRAZY WORLD is een Wakaliwood-productie. Wakaliwood is, voor de oningewijden, een productiemaatschappij die opereert vanuit de sloppenwijken van Ugandese hoofdstad […]
RECENSIE

Slaughterhouse Rulez (2018)

Simon Pegg en Nick Frost zijn weer samen! Ze produceren en spelen in deze horrorkomedie op een Britse kostschool. Dit topduo, buitennatuurlijke wezens en een boel grappen, kan toch niet fout gaan? Het grootste monster dat echter op de loer ligt heet teleurstelling. En die heeft honger. Blijkbaar had Pegg het naar zijn zin toen […]
RECENSIE

Underwater (2020)

“This better not be some Twenty Thousand Leagues Under the Sea shit,” zegt een van de personages wanneer het erop lijkt dat ze te maken hebben met een onalledaagse levensvorm. Toch was een reuzeninktvis preferabel geweest met wat ze daadwerkelijk te wachten staat. UNDERWATER verspilt nauwelijks tijd aan het opzetten van zijn premisse. In de […]
RECENSIE

A Score to Settle (2019)

Wanneer je, zoals Nicolas Cage, in heel veel kleine genreproducties verschijnt, kan er eens een MANDY tussen zitten. Vaker beland je echter in iets als A SCORE TO SETTLE. Shawn Ku’s wraakthriller blijkt meteen een film die het cliché niet schuwt: in de proloog onderwerpt een schurk een arme drommel aan enhanced interrogation met een […]
RECENSIE

Bloodshot (2020)

Vin Diesel. De spiermassa met het gouden hart. De man met de ruige stem en ferme schouders. Wat is hij toch weer zichzelf in BLOODSHOT, een onderhoudende cliché-diesel van regisseur Dave Wilson, gebaseerd op de gelijknamige comics. Deze keer is zijn naam Ray Garrison, een Amerikaanse soldaat die na zijn dood herboren wordt met superkrachten. […]
RECENSIE

Guns Akimbo (2019)

BIOSCOOP | Van een kaalgeschoren Britney Spears tot een messentrekkende Dustin ‘Screech’ Diamond: sommige voormalige kindsterretjes gaan wel erg ver om hun brave imago van zich af te schudden. Dat geldt zeker ook voor Harry Potter-acteur Daniel Radcliffe. Na een ruftend lijk in SWISS ARMY MAN en een gehoornde demon in HORNS, gaat hij nu ‘full […]
RECENSIE

Sonic the Hedgehog (2020)

‘We gaan naar de film en jij mag kiezen naar welke.’ Ik stond niet direct te popelen toen mijn dochter kaartjes had besteld voor SONIC THE HEDGEHOG, een film gebaseerd op een Sega-computerspel uit 1991. En dan druk ik me nog mild uit. Maar de film bevatte een uiterst aangename verrassing!  Sonic is een knalblauw […]
RECENSIE

Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn (2020)

Christopher Nolan zei ooit: ‘Neem een simpel verhaal en vertel het op een ingewikkelde manier.’ BIRDS OF PREY is het simpele verhaal van een vrouw die haar leven weer op de rit wil krijgen na een relatiebreuk, maar last krijgt van een vervelende vent die eist dat zij iets zoekt dat hij is kwijtgeraakt. Wat […]
RECENSIE

3 from Hell (2019)

Ergens tussen het rauwe realisme van HENRY: PORTRAIT OF A SERIAL KILLER en het kakofonische exces van THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE 2 bevindt zich 3 FROM HELL, de afsluiter van Rob Zombies trilogie over de moorddadige familie Firefly. HOUSE OF 1000 CORPSES (2003) was nog een beetje kermishorror en deed soms denken aan een videoclip […]
RECENSIE

First Love (2019)

FIRST LOVE / HATSUKOI werd internationaal ontvangen als een van de beste Takashi Miike in jaren. En hoewel zulks regelmatig geroepen wordt, is dat dit keer meer dan terecht. Hoewel ik een groot fan ben van Takashi Miike ben ik al jaren enigszins teleurgesteld in de output van de hardst werkende man in de wereldwijde filmindustrie. […]
RECENSIE

Star Wars: The Rise of Skywalker (2019)

THE RISE OF SKYWALKER is een gigantische teleurstelling die op onbevredigende wijze een einde breit aan een reeks waar iedereen wel een mening over heeft. Althans, als je afgaat op de felle reacties van het publiek na het zien van THE LAST JEDI. De critici waren over het algemeen tevreden met de durf van regisseur […]
RECENSIE

Zombieland: Double Tap (2019)

BIOSCOOP| In ZOMBIELAND (Ruben Fleischer, 2009) lukte het de knullige Columbus (Jesse Eisenberg) tegen alle verwachting in te overleven tijdens de zombie apocalyps door zich strikt te houden aan de door hemzelf opgestelde regels. Hollywood heeft ook regels, en een van de belangrijkste is dat elke succesvolle film vroeg of laat een vervolg moet krijgen.   […]
RECENSIE

Bumperkleef (2019)

Hoe een simpele verkeersruzie uitmondt in een paranoïde horrorfilm… Met de wervelende achtervolgingsfilm BUMPERKLEEF maakt de Nederlandse filmmaker Lodewijk Crijns een late-career masterpiece. Regisseur Lodewijk Crijns (o.a. ALLEEN MAAR NETTE MENSEN) schijnt al zijn hele leven schadevrij te rijden. Maar dat hij zich af en toe opvreet achter het stuur moge duidelijk zijn na het […]
RECENSIE

Terminator: Dark Fate (2019)

Alsof al het getijdreis in de TERMINATOR-franchise al niet ingewikkeld genoeg was, doet dit zesde deel er nog een schepje bovenop door doodleuk de laatste drie films te degraderen tot een alternatieve tijdlijn. Na de de plank misslaande meta-vertelling TERMINATOR GENISYS (Alan Taylor, 2015), waarin al het voorgaande op zijn kop werd gezet, had de […]
RECENSIE

Gemini Man (2019)

Een wereldberoemde actiester die het moet opnemen tegen…zichzelf! Dat klinkt als een typische high-concept premisse uit de nadagen van het Stallone-Schwarzenegger tijdperk. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat GEMINI MAN inderdaad al sinds de jaren negentig in development hell heeft liggen sudderen. Een verhaal over een huurmoordenaar op leeftijd die geconfronteerd wordt met […]
RECENSIE

The Matrix (20th Anniversary) (1999)

Twintig jaar na dato is het moeilijk om THE MATRIX – vanaf nu weer even kort in de bioscoop te bewonderen – los te zien van context, invloeden, en andere nevenfactoren. Toch is het de moeite waard om dat te proberen. Dat betekent proberen te vergeten wat een cultsucces THE MATRIX was: een film van […]
RECENSIE

Ruben Brandt, Collector (2018)

Je hebt animatie, en je hebt RUBEN BRANDT, COLLECTOR: een visueel rijke animatiefilm waarin glorieus spektakel is gekoppeld aan een bijzondere arthouse-vormgeving vol verwijzingen – en die tegelijkertijd het Disney-imperium een stevig lesje leert over de kracht en vreugde van animatie. Mimi is een meesterdief met één grote zwakte: kleptomanie. Wanneer ze door een mafiabaas […]
RECENSIE

Triple Threat (2019)

De knokfilm-connaisseur zal watertanden bij de cast: Tony Jaa, Iko Uwais en Tiger Chen nemen het op tegen Scott Adkins, Michael Jai White en Michael Bisping. Dat verklaart meteen de titel. Laatstgenoemd trio – Collins, Deveraux en Joey – hoort bij een terroristische organisatie. Hun ideologie blijft onbesproken: in TRIPLE THREAT is de plot een […]
RECENSIE

Crawl (2019)

In een tijd waarin veel horrorfilms net even dat extra beetje meer willen zijn dan een ordinair griezelfestijn, voelt de nieuwe van Alexandre Aja ironisch genoeg aan als een welkom fris briesje. CRAWL is een heerlijke throwback naar de rampenfilms en Animals Attack-spektakels uit de jaren zeventig. In 2017 gebeurden er twee dingen die uit […]
RECENSIE

Spider-Man: Far from Home (2019)

Aan Spider-Man de ietwat ondankbare taak om na het monstersucces van ENDGAME Marvels driefasenplan af te sluiten met zijn tweede solo-avontuur. Maar is er, met Thanos verslagen en het universum veilig, nog wel wat te doen voor Spidey? Of is het terug naar fietsendieven stoppen in de steegjes van Queens? Het antwoord hierop laat niet […]
RECENSIE

Men in Black: International (2019)

Zonnebrillen, zwarte pakken, aliens en geheugenwissende neuralzyers; na een afwezigheid van zeven jaar zijn de Men in Black weer terug in de bioscoop. Zonder Will Smith en Tommy Lee Jones, maar mét twee Marvel-sterren. Chris Hemsworth en Tessa Thompson, eerder samen te zien in THOR: RAGNAROK en AVENGERS: ENDGAME, nemen het stokje over van Smith […]
RECENSIE

Dragon Ball Super: Broly (2018)

DRAGON BALL SUPER: BROLY begint in een tijd waarin de Super Saiyan slechts een sprookjesverhaal voor kinderen lijkt, totdat er een legende wordt geboren. In een ode aan zijn fans brengt Akira Toriyama deze legende opnieuw tot leven. Menig DRAGON BALL Z-kijker zal zich hem nog herinneren: Broly, de legendarische Super Saiyan. Onverwoestbaar, en een […]
RECENSIE

Iron Sky: The Coming Race (2019)

IRON SKY, het passieproject van de Finse filmmaker Timo Vuorensola over nazi’s op de maan, was een uiterst genietbaar culthitje. Na een hobbelig productieproces van zeven jaar ziet sequel THE COMING RACE dan eindelijk het licht. Hoewel IRON SKY in 2012 slechts een bescheiden financieel succes was, bood het open einde zeker ruimte voor een […]
RECENSIE

Dark Phoenix (2019)

In de X-Menstrips is de Phoenix/Dark Phoenix-sage een van de meer essentiële en geliefde verhaallijnen. THE LAST STAND (Brett Ratner, 2006) reduceerde de wederopstanding van opper-telepaat Jean Grey oneerbiedig tot subplot in een al overvolle film. De tijdlijnbreuk in DAYS OF FUTURE PAST (Brian Singer, 2014) creëerde echter de mogelijkheid tot een herkansing. Met de […]
RECENSIE

Godzilla II: King of the Monsters (2019)

Kunnen mensen en titanen vredig op één planeet leven? Jawel, menen de wetenschappers in GODZILLA II: KING OF THE MONSTERS. Nee, denken eco-terroristen. Rampspoed dreigt. Titanen slaags. Vastgoed plat. Godzilla wint. Eerst wat boekhouding wegwerken. GODZILLA II: KING OF THE MONSTERS is de vijfendertigste film in de GODZILLA-franchise. Het is de derde die is gesitueerd […]
RECENSIE

John Wick Chapter 3: Parabellum (2019)

Keanu Reeves draaft voor de derde keer overtuigend op als supermoordenaar John Wick en de fans krijgen wat ze willen. Hetzelfde, maar dan meer. Veel meer. Maar helaas ook meer mystieke flauwekul, die voornamelijk op de lachspieren werkt. Wanneer de kruitdampen zijn opgetrokken en de aftiteling van JOHN WICK CHAPTER 3: PARABELLUM over het scherm […]
RECENSIE

Dragged Across Concrete (2018)

S. Craig Zahler (BONE TOMAHAWK, BRAWL IN CELL BLOCK 99) plukt graag aan open zenuwen. Met die neiging zit hij zichzelf in DRAGGED ACROSS CONCRETE eigenlijk vooral in de weg. Mel Gibson casten als racistische politieagent, dat is meteen al een staaltje (puberaal?) button pushing. Agenten Brett Ridgeman (Gibson) en zijn collega Anthony Lurasetti (Vince […]
RECENSIE

Avengers: Endgame (2019)

Tja, waar te beginnen… Alles over het aanstaande einde van Marvels tienjarenplan is natuurlijk vorig jaar al gezegd rond de premiere van AVENGERS: INFINITY WAR. Maar dat was slechts de eerste helft. Alle superlatieven kunnen een jaar later weer afgestoft worden voor de grote finale. Hoewel het schier onmogelijk is een gedegen recensie te schrijven […]
RECENSIE

Captive State (2019)

Normaal gesproken komen buitenaardse wezens in films op visite om de boel hier overhoop te knallen, maar in CAPTIVE STATE verdwijnt na hun komst alle werkloosheid, armoede en misdaad in de wereld. Toch was het waarschijnlijk prettiger geweest als ze ons gewoon overhoop hadden geknald. Het uitgangspunt van CAPTIVE STATE van scenarist/regisseur Rupert Wyatt (RISE […]
RECENSIE

Hellboy (2019)

Ja, we hadden liever gewoon een vervolg gehad. Van Guillermo del Toro en met Ron Perlman. Maar als we accepteren dat de nieuwe HELLBOY nu eenmaal een reboot is, valt er best wat te genieten – en heel wat aan te merken. Hellboy (David Harbour), zoals de liefhebber van Mike Mignola’s stripreeks en/of Del Toro’s […]
RECENSIE

Shazam! (2019)

‘So dark. You sure you’re not from the DC Universe?’ grapte Deadpool vorig jaar nog. De reactie van DC komt in de vorm van SHAZAM!, een film die in ieder geval een stuk grappiger is dan DEADPOOL 2. Een superheldenfilm kun je prima aan een horrorregisseur overlaten. Denk aan Richard Donner, die van THE OMEN […]
RECENSIE

Upgrade (2018)

Leigh Whannell beleefde zijn doorbraak in de schaduw van zijn vriend James Wan, met wie hij samen de hit SAW bedacht. Met zijn nieuwe film UPGRADE laat hij zien ook uitstekend op eigen benen te kunnen staan. Wan en Whannell werkten ook samen aan DEAD SILENCE en INSIDIOUS 1 en 2. Voor het derde deel […]
RECENSIE

Captain Marvel (2019)

Na Thanos’ omineuze vingerknip aan het eind van AVENGERS: INFINITY WAR kan een al half versnipperde Nick Fury nog net een ouderwetse beeper activeren. Wie zou hij te elfder ure nog om hulp kunnen vragen, nu zojuist het voltallige Avengers-team in de pan gehakt is? Enter Carol Danvers, oftewel Captain Marvel (Brie Larson). Zal zij […]
RECENSIE

Escape Room (2019)

Door de tagline op de filmposter gooit Adam Robitels ESCAPE ROOM eigenlijk meteen alle kaarten open op tafel: Find the clues or die. Maar juist door die voorspelbaarheid is de film ouderwets vermakelijk. Toen een jaar of tien geleden het fenomeen ‘escape room’ aan zijn opmars over de wereld begon, was het natuurlijk slechts een […]
RECENSIE

The Umbrella Academy (seizoen 1) (2019–2023)

Net wanneer je genoeg denkt te hebben van superheldenseries komt Netflix met THE UMBRELLA ACADEMY. De reeks van Gerard Way en Gabriel Bá is gebaseerd op de gelijknamige Dark Horse Comics. Bomvol kleur, humor en daddy issues. We beginnen waar alles begint, het fenomeen dat geboorte heet. 43 vrouwen raken op mysterieuze manier zwanger en […]
RECENSIE

Alita: Battle Angel (2019)

Na haar debuut in 1990 was Battle Angel Alita al snel een van de succesvolste manga series ooit. Enkele jaren later kreeg James Cameron de strip onder ogen en was dusdanig onder de indruk dat hij gelijk de rechten kocht. Toch duurde het nog twintig jaar voordat de film er kwam. Cameron bewerkte de zesdelige […]
RECENSIE

The Lego Movie 2: The Second Part (2019)

Ook het vervolg op THE LEGO MOVIE barst  van de referenties aan pop culture, obscure Lego-thema’s (kennen we Fabuland nog?) en een hoge grapdichtheid. En waarom ook niet? Er zijn inmiddels zoveel films, historische figuren en tekenfilmpersonages in Lego-vorm uitgebracht dat het zonde zou zijn die niet te gebruiken. THE LEGO MOVIE 2 opent waar […]
RECENSIE

Bumblebee (2018)

Na vervolgdelen die steeds protseriger en bombastischer werden, neemt de TRANSFORMERS-franchise na vijf films met BUMBLEBEE wijselijk gas terug in de vorm van een kleine prequel die het ontstaansverhaal van de populaire Autobot vertelt. Met een prijzenwinnende arthouseregisseur aan het roer (KUBO AND THE TWO STRINGS’ Travis Knight vervangt Michael Bay), een bescheiden budget van […]
RECENSIE

Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

Vorige maand overleed Stan Lee, de architect van het Marvel-universum. Zijn beroemdste creatie is Spider-Man. De nagenoeg perfecte animatiefilm SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE herinnert ons eraan wat deze superheld (en zijn schepper) zo bijzonder maakt. Anno 2018 valt het niet mee om nog in vervoering te raken wanneer de zoveelste blockbuster rondom Spider-Man wordt aangekondigd. […]
RECENSIE

Aquaman (2018)

Laat het maar aan DC over om zwaar teleur te stellen met Superman en Batman, maar met haar lulligste personage een van haar beste films af te leveren. Aquaman dankt zijn reputatie als meest nutteloze superheld vooral aan de tekenfilmserie SUPER FRIENDS uit de jaren 60. DC probeert de oceaanbewoner al tijden van dat imago […]
RECENSIE

Patient Zero (2018)

De wereld is weer eens ten onder gegaan, ditmaal aan een vorm van rabiës die iedereen die gebeten wordt in een gewelddadig monster verandert. Aan ‘zombie whisperer’ Matt Smith de taak de oorsprong van de plaag te vinden en de mensheid te redden. Omdat er boven de grond geen menselijk leven meer mogelijk is, worden […]
RECENSIE

Mortal Engines (2018)

Het kerstseizoen nadert, dus is het tijd voor de zoveelste post-apocalyptische young adult-adaptatie, ditmaal uit de koker van Peter Jackson en gebaseerd op het eerste deel van de gelijknamige boekenserie van Philip Reeve. In MORTAL ENGINES heeft de mensheid, ver in de toekomst, zijn eigen beschaving weer eens vakkundig om zeep geholpen. De overlevenden hebben […]
RECENSIE

Overlord (2018)

Een nazizombiefilm onder toeziend oog van J.J. Abrams? Dat belooft wat, want de man heeft in het verleden al vaker bewezen sleetse formules weer tot leven te kunnen brengen. Aan zombiefilms en -series geen gebrek natuurlijk, maar solide oorlogsfilms en geslaagde crossover-projecten zijn tegenwoordig dun gezaaid in Hollywood. Het is aan OVERLORD die leegte te […]
RECENSIE

Future World (2018)

James Franco was fantastisch als de slechtste filmmaker ooit in THE DISASTER ARTIST, maar zo’n rol brengt ook een risico met zich mee. Voor je het weet blijkt je volgende film een onbedoelde ramp. Franco is een productieve acteur (150 credits op IMDb), producent (67) en regisseur (39), en de verleiding een lekker smerige slechterik […]
RECENSIE

Venom (2018)

Na zijn introductie in de comics als naamloos ”buitenaards kostuum” voor Spider-Man in de vroege jaren tachtig, werd het symbiotische organisme Venom al snel een van Marvels meest geliefde personages. Nu, elf jaar na zijn grootschermdebuut in Sam Raimi’s gemankeerde SPIDER-MAN 3, heeft de fan-favoriet eindelijk zijn eigen film. Midden jaren negentig waren er al […]
RECENSIE

Hold the Dark (2018)

Regisseur Jeremy Saulnier (BLUE RUIN, GREEN ROOM) timmert aardig aan de weg. Hij mag de serie TRUE DETECTIVE uit het slop trekken. Op basis van zijn nieuwste film zou dat wel eens verkeerd uit kunnen pakken. Is het nodig dat in een film alles moet worden verklaard om te blijven boeien? Mensen die van film […]
RECENSIE

Kin (2018)

KIN, de debuutfilm van regisseursduo Jonathan en Josh Baker, is een schot in de roos. En niet alleen omdat kleine Eli een enorme, futuristische spacegun gevonden heeft. ‘Van de producenten van STRANGER THINGS’, lezen we op de poster. Die sfeer heeft KIN zeker, met een hoofdrol voor de veertienjarige Eli (Myles Truitt) en een sciencefictionverhaal […]
RECENSIE

Mandy (2018)

MANDY wordt door velen gezien als de wederopstanding van cultheld Nicolas Cage. Maar misschien nog wel belangrijker: het is de terugkeer van Panos Cosmatos, die met deze hallucinante wraakfantasie opnieuw bewijst een van de eigenzinnigste genreregisseurs van deze eeuw te zijn. We maakten voor het eerst kennis met het werk van Cosmatos op het Imagine […]
RECENSIE

The Predator (2018)

Nee, we komen in zijn film niets nieuws over predators te weten, liet regisseur Shane Black weten op de afgelopen Comic Con. Het origineel was een strakke, harde actiefilm dus zijn THE PREDATOR moest dat ook worden. Al kun je je afvragen of hij die ambities ook heeft waargemaakt. Wie de originele PREDATOR uit 1987 […]
RECENSIE

The Happytime Murders (2018)

Maanden voor de release van THE HAPPYTIME MURDERS klaagden de makers van Sesamstraat filmproducent STX Productions aan. Met de slogan “No Sesame, All Street” zou STX de indruk wekken dat er een link bestaat tussen de kinderserie en een poppenfilm die allesbehalve kindvriendelijk is. De rechtszaak werd afgewezen, maar dankzij dit nieuws kreeg de productie […]
RECENSIE

Revenge (2017)

Wraak. Het is een populair motief in veel spaghettiwesterns. De eerste seconden van Coralie Fargeats REVENGE roepen dan ook direct een herinnering op aan dat specifieke genre: een shot van een weids woestijnlandschap. Vanuit de verte komt de held of heldin langzaam op ons af. Heldin Jennifer (Matilda Lutz) komt alleen niet het beeld binnengereden […]
RECENSIE

The Meg (2018)

Echt goede haaienfilms zijn zeldzaam, maar de strijd tussen mens en vis levert af en toe vermakelijke zomerpulp op. THE MEG mikt heel bewust op die categorie. Het scenario van Jon en Erich Hoeber en Dean Georgaris gaat volgens het boekje: in de openingsscène zien we Jonas Taylor (Jason Statham) middenin een reddingsmissie in een […]
RECENSIE

The Darkest Minds (2018)

Meiden van een jaar of veertien, vijftien vinden de sciencefictionfilm THE DARKEST MINDS waarschijnlijk helemaal fantastisch, maar dat is ten onrechte. En toch, goede Young Adult-films: het kán wel. In de eerste helft van je tienerjaren beleef je veel dingen voor het eerst. Het eerste eten dat je echt lekker vindt, het eerste vakantieoord waar […]
RECENSIE

Ant-Man and the Wasp (2018)

Na de totale ontreddering waarin Thanos ons achterliet in AVENGERS: INFINITY WAR kan de wereld wel wat luchtig vermaak gebruiken. Enter Ant-Man. Ook het tweede avontuur van mierenfluisteraar Scott Lang (Paul Rudd) is een lichtvoetige heist-comedy. Deze sidequel verklaart waarom Ant-Man titanenstrijd INFINITY WAR aan zich voorbij liet gaan: hij had huisarrest. Nadat Captain America […]
RECENSIE

The First Purge (2018)

Met THE PURGE: ELECTION YEAR (2016) werd de trilogie die begon met THE PURGE (2013) netjes afgerond. Alles wat te zeggen viel over een fascistisch Amerika dat een dag per jaar gebruikt om de onderste laag van de bevolking uit te dunnen, was gezegd. Toch is er nu een origin story met THE FIRST PURGE. […]
RECENSIE

Incredibles 2 (2018)

Toen Pixars THE INCREDIBLES uitkwam in 2004 lag het hele concept van Marvels cinematische universum nog op de tekentafel. Het zou vier jaar duren voordat IRON MAN de aftrap nam voor de vloedgolf aan superheldenfilms die sinds die dag over ons heen is gespoeld. Brad Birds getekende epos over een superheldenfamilie was in feite de […]
RECENSIE

Hotel Artemis (2018)

Nadat komend voorjaar de JOHN WICK-trilogie wordt afgerond, kunnen we ons opmaken voor een televisieserie over het Continental-hotel. HOTEL ARTEMIS weet dat gras geniepig voor de voeten van de Wicks moordende collega’s weg te maaien. Artemis is weliswaar niet exact zoals de hotelketen waar John Wick graag incheckt, maar kent wel aardig wat overeenkomsten. Elke […]
RECENSIE

Redbad (2018)

Roel Reiné heeft iets opmerkelijks gedaan: hipsters een praktisch nut geven. In de strijdscènes van REDBAD figureren er ruim vierhonderd. De helft blauwogig met blond, rossig of grijs haar – de Friezen, Vikingen en Denen. De andere helft donkerogig met bruin, zwart of grijs haar – de Franken. Het is een geslaagde variatie op de […]
RECENSIE

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

JURASSIC WORLD, het vierde deel in de Jurassic Park-franchise, staat momenteel op plek vijf van de box office-ranglijst aller tijden. Blijkbaar reden genoeg om weer een horde dino’s los te laten in de bioscoop. Vraag is alleen: zitten we op die beesten te wachten? Drie jaar na het sluiten van het Jurassic World-themapark keren Owen […]
RECENSIE

Solo: A Star Wars Story (2018)

De nieuwe toevoegingen aan de Star Wars-sage liggen gevoelig. Disneys uitbreidingen aan het universum hebben fans al verdeeld en SOLO: A STAR WARS STORY zal daar geen verandering in brengen. De inslag van de nieuwe delen van de serie is tweeledig. Deels willen de films terugvallen op dat oude gevoel dat de oorspronkelijke trilogie overbracht. […]
RECENSIE

Deadpool 2 (2018)

In het vervolg op de superheldenhit uit 2016 probeert Deadpool te voorkomen dat een jonge mutant wordt gedood door een soldaat uit de toekomst. Om in zijn missie te slagen, moet Pool Boy een gloednieuw superheldenteam uit de grond stampen. Het resultaat is een kick-ass kruising tussen X-MEN en THE TERMINATOR, maar dan met heel […]
RECENSIE

Ash vs Evil Dead (seizoen 3) (2015–2018)

Ashy Slashy is terug, voor de allerlaatste keer. In het derde seizoen van ASH VS EVIL DEAD wordt Bruce Campbells Ash Williams tot het uiterste getest om samen met Ghostbeaters Pablo en Kelly én zijn pas-ontdekte dochter Brandy het Kwaad te verslaan, de Necronomicon te vernietigen en de mensheid voor eens en altijd te redden […]
RECENSIE

Avengers: Infinity War (2018)

Dit is het. Het begin van het einde van Marvels ambitieuze driefasenplan. De verhaallijn die tien jaar geleden begon met verrassingshit IRON MAN, en vervolgens gedurende zeventien films vakkundig op- en uitgebouwd werd, nadert zijn langverwachte conclusie: de grote eindbaasconfrontatie tussen de Avengers en intergalactische superschurk Thanos. De komst van Thanos hangt al sinds THE […]
RECENSIE

Ready Player One (2018)

Wie na INDIANA JONES AND THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL al twijfelde of Steven Spielberg nog in staat is om goede genrefilms te maken, krijgt nu het antwoord met READY PLAYER ONE. Het oordeel is helaas niet al te best. Toch blijft het moeilijk om een regisseur als Spielberg niet serieus te nemen. Voor […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden