• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Recensies

RECENSIE

Gothika (2003)

Bosrijke omgevingen worden in genrefilms al decennia lang gebruikt als standplaats voor gevangenissen en psychiatrische inrichtingen. Dat dat vragen is om moeilijkheden blijkt ook weer uit de gebeurtenissen in en rond de vrouweninrichting in GOTHIKA. Dr. Miranda Gray (Berry) is er werkzaam als psychiater. Miranda krijgt zo haar eigen problemen wanneer ze op een regenachtige […]
RECENSIE

The Haunted Mansion (2003)

Twintig jaar geleden liet driftkikkertje Eddie Murphy een frisse wind waaien door het muffe Hollywood. Anno 2004 vinden we hem terug als brave huisvader in het Disney-prul THE HAUNTED MANSION, net als PIRATES OF THE CARIBBEAN gebaseerd op een pretparkattractie van dezelfde amusementsgigant. Nee, wij van Schokkend Nieuws zijn geen Disneyfoben. Bij PIRATES was het meer […]
RECENSIE

House of 1000 Corpses (2003)

Vier tieners met een toeristische interesse voor macabere tentoonstellingen langs de Amerikaanse snelwegen krijgen rond Halloween 1977 pech bij een afgelegen huis waar ze door de bewoners enthousiast worden ontvangen. Als dat klinkt als de samenvatting van 1000 horrorfilms: geen paniek, dat is ook precies de bedoeling van de maker. Het speelfilmdebuut van muzikant Rob […]
RECENSIE

13th Child (2002)

Waarschijnlijk is het zo gegaan: krasse knarren Cliff Robertson (Uncle Ben in SPIDER-MAN) en Michael Maryk hoorden over het succes van THE BLAIR WITCH PROJECT, zagen een episode van The X-Files en besloten een kruisbestuiving te schrijven. Robertson verzon een reeks monologen voor zichzelf, Maryk stipuleerde dat zijn dochter Michelle de Scully-rol moest vervullen. En […]
RECENSIE

Ju-on: The Grudge (2002)

Rika (Okina) is vrijwilligster bij de thuiszorg en bezoekt op een dag een oude dame die zich vreemd gedraagt. Het lijkt alsof ze doodsbang is. Al spoedig voelt Rika dat het huis een beklemmende sfeer herbergt en even later maakt ze tot haar afgrijzen kennis met de Ju-On, een verschrikkelijke vloek die wordt overgedragen nadat […]
RECENSIE

The Haunting (1963)

Voor suggestieve horror, waarin het onverklaarbare onverklaarbaar wordt gelaten, mag je mijn nachtmerries altijd verstoren. Hill House, het spookhuis in Robert Wise’s klassieker THE HAUNTING, is eenvoudigweg ‘born bad’. Daar kun je het mee doen. Niettemin zoekt professor Richard Markway (Johnson) wel degelijk naar verklaringen voor de lange historie van ongeluk, (zelf)moord en mysterieuze sterfgevallen […]
RECENSIE

Friday the 13th (1980)

Je kunt een zwak hebben voor een slechte popsong, simpelweg omdat het betreffende nummer een belangrijke episode uit je leven markeert. Wie voor het eerst heeft getongzoend, terwijl op de radio Europe’s The Final Countdown werd gedraaid, zal bij het terughoren van dat misbaksel telkens weer een golf van weemoed voelen opkomen. Voor films geldt […]
RECENSIE

The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)

Een kleine twintig jaar geleden begon Peter Jackson in zijn woonplaats Wellington, Nieuw-Zeeland aan de productie van zijn debuutfilm BAD TASTE. De autodidact woonde nog thuis, bakte de rubberen maskers voor zijn monsters in de keukenoven van zijn moeder en was vier jaar lang op vriendendiensten aangewezen om de film te voltooien. Eind 2003 krijgt […]
RECENSIE

Scarecrow (2002)

Het stadje Emerald Grove ligt temidden van onafzienbare maïsvelden, ergens in het middenwesten van de VS. Daar woont Lester Dwervick (Young), een verlegen, teruggetrokken jongeman met zijn zwaar alcoholische, hoererende moeder in een trailerhome. Voor zo’n geremde figuur hebben zijn medestudenten op Emerald Grove High School diverse benamingen: nerd, dork, jerk, scarecrow, psycho, retard, freak […]
RECENSIE

Ghost Ship (2002)

GHOST SHIP, de derde low-budget productie van Robert Zemeckis en Joel Silvers Dark Castle Entertainment, begint veelbelovend. Terwijl passagiers van een luxe oceaanstomer dansen op de klanken van een Italiaanse ballade, worden elders op het schip onheilspellende handelingen verricht. Maar na een set-piece dat er mag wezen kiest de film helaas een andere koers en […]
RECENSIE

The Matrix Revolutions (2003)

THE MATRIX REVOLUTIONS vormt, het mag inmiddels bekend zijn, samen met THE MATRIX RELOADED één film die door midden is geknipt. De twee kort na elkaar uitgebrachte afleveringen delen dus dezelfde plot: de poorten van Zion, het laatste toevluchtsoord van de mens die zich weigert te onderwerpen aan de virtuele dictatuur van de Matrix, zijn bijna […]
RECENSIE

Underworld (2003)

We kennen het beeld van THE MATRIX en BLADE. Een in een lange zwartleren jas gestoken personage schiet zijn pistolen leeg op de tegenstander, terwijl hij of zij in slow motion, middels onmogelijke acrobatische buitelingen, behendig een tegemoetkomende kogelregen ontwijkt. UNDERWORLD is van dit type scènes tot aan zijn monochrome kleurenpalet en nachtelijke, van vampiers vergeven […]
RECENSIE

Nemesis Game (2003)

Sarah Novak (Pope) is een timide studente filosofie met een passie voor het oplossen van raadsels en cryptogrammen. Die passie viert zij bot op raadselachtige boodschappen die ze door de gehele stad op muren ziet geschreven, zonder te beseffen dat deze haar in een bepaalde richting drijven en haar betrekken bij een levensgevaarlijk spel. De […]
RECENSIE

The Bone Snatcher (2003)

Nadat een groepje diamantprospectors in de Namibische woestijn niets meer van zich heeft laten horen, treft een reddingsploeg ter plaatse slechts hun afgekloven botten aan. De mysterieuze dader waart nog rond en maakt al snel meer slachtoffers… In 1988 zag ik eens een Afrikaanse film, YEELEN, die met enige ruimdenkendheid als fantastische cinema omschreven zou […]
RECENSIE

Kill Bill, Vol. 1 (2003)

Met KILL BILL bekent Quentin Tarantino kleur. De regisseur maakte er nooit een geheim van in de eerste plaats filmliefhebber te zijn, en in tweede instantie een mooi oeuvre te willen opbouwen. Het nieuwe tweeluik brengt de twee passies op overweldigende wijze samen. Dat is smullen voor liefhebbers die hun genreklassiekers kennen. Daryl Hannah loopt […]
RECENSIE

Scary Movie 3 (2003)

De Amerikaanse criticus Roger Ebert verweet de makers van SCARY MOVIE 3 met hun filmparodie geen doeltreffende satire te bedrijven. Het is maar wat je van een film verwacht. Zelf had ik de vorige twee delen gemeden, en was al blij verrast een paar geslaagde melige grappen aan te treffen in een scenario dat plotelementen […]
RECENSIE

Freddy vs. Jason (2003)

Sinds New Line, de studio achter de succesvolle NIGHTMARE ON ELMSTREET-reeks, tien jaar geleden de rechten opkocht van FRIDAY THE 13TH, doken met regelmaat geruchten op dat er een film in de maak was met de veelbelovende titel FREDDY VS. JASON. Een gimmick als deze had gemakkelijk kunnen uitmonden in een film die fans bekocht […]
RECENSIE

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)

Je moet het Jerry Bruckheimer nageven, hij heeft lef. De producent combineerde voor zijn PIRATES OF THE CARIBBEAN een aantal weinig aantrekkelijke marketingelementen. Een piratenfilm gebaseerd op een kermisattractie met Johnny Depp in de hoofdrol klinkt als commerciële zelfmoord. De laatste keer dat in een speelfilm de vlag met de gekruiste beenderen werd gehesen ging […]
RECENSIE

Wrong Turn (2003)

Onlangs verscheen in een wetenschappelijk tijdschrift een artikel over de gevaren van inteelt binnen geïsoleerde, hechte bevolkingsgroepen, zoals in het koninkrijk Tonga in de Grote Oceaan. De kans op mismaakte of geestelijk gehandicapte kinderen zou er vele malen groter zijn dan bij een gespreide populatie. Tijdens de openings-titels van WRONG TURN wordt middels krantenknipsels het […]
RECENSIE

Infested (2002)

Regisseur Josh Olson heeft deze geheel op video gedraaide tv-film opgedragen aan zijn moeder, Vernetta Olson (1900-2000). Of zij daar blij mee zou zijn geweest, zal altijd een vraag blijven. De film gaat van start als een kopie van THE BIG CHILL (1983): vroegere schoolvrienden, nu allemaal ruim in de dertig, komen na een begrafenisplechtigheid […]
RECENSIE

The League Of Extraordinary Gentlemen (2003)

The League Of Extraordinary Gentlemen vormde in 1999 de comeback van de meest gelauwerde comicschrijver van de laatste twee decennia: de Brit Alan Moore. In het stripfeuilleton, uitgegeven door zijn eigen ABC (America’s Best Comics), bracht Moore een originele variant op het uitgemolken concept van de superhelden-teams. Hij verving de reguliere superhelden door romanfiguren uit […]
RECENSIE

Suicide Circle / Jisatsu Circle (2001)

Na enkele festivalvertoningen (onder meer op ’t IFFR als SUICIDE CLUB) is er slechts her en der geschreven over Sion Sono’s JISATSU CIRCLE, waarvan de dvd met de titel SUICIDE CIRCLE (plus niet ondertitelde persconferentie) met cast en crew sinds enige tijd de ronde doet. Men rept van genreconnecties met RINGU, KAIRO en BATTLE ROYALE […]
RECENSIE

The Last House on the Left (2009)

Onlangs werd op internet een dvd van het controversiële LAST HOUSE ON THE LEFT (1972) te koop aangeboden. De eigenaar gaf te kennen dat hij zo’n afschuwelijke film niet langer in zijn bezit wilde hebben en ’m desnoods spotgoedkoop van de hand wilde doen. Klaarblijkelijk heeft de film dertig jaar na dato nog steeds niet […]
RECENSIE

Deathwatch (2002)

Zou DEATHWATCH ook een horrorfilm zijn genoemd als hij een realistisch beeld had gegeven van de Eerste Wereldoorlog? Waarschijnlijk niet, ook al is het slagveld van de Grote Oorlog gruwelijker dan menig horrorfilmer en -kijker zich kan voorstellen. DEATHWATCH was in dat geval keurig in het hokje ‘oorlogsfilm’ gestopt: oorlog is echt, horror niet. Dat […]
RECENSIE

Deceived (2002)

Je hebt het officiële SETI (The Search for Extra-Terrestrial Intelligence) en je hebt QEI (The Quest for Extra-Terrestrial Intelligence; spreek uit key). Dat laatste is het troetelproject van miljardair Dr. Emmett Shaw (Bick), die dolverheugd is wanneer zijn observatorium herhaaldelijk signalen uit de ruimte ontvangt. Shaw heeft namelijk een website (QEI@ home), waarop inmiddels meer […]
RECENSIE

Demonlover (1992)

In de tweede helft van de jaren tachtig zag ik Olivier Assayas’ opmerkelijke DÉSORDRE (over een stel rockmuzikanten dat een overval-met-gevolgen pleegt) en hoopte dat deze filmmaker uit Parijs nog van zich zou laten horen. Assayas (1955) had als essayist en criticus voor onder meer Les Cahiers du Cinéma al over de toen nog helemaal […]
RECENSIE

Mozart Is a Murderer (1999)

Sergio Martino was de enige Italiaanse regisseur die buiten het giallo-supertrio Mario Bava-Dario Argento-Duccio Tessari een potje kon breken. Met LO STRANO VIZIO DELLA SIGNORA WARDH/ BLADE OF THE RIPPER (1970), TUTTI I COLORI DEL BUIO/DAY OF THE MANIAC (1971) en I CORPI PRESENTANO TRACCE DI VIOLENZA CARNALE/TORSO (1973) maakte hij school als maker van […]
RECENSIE

Midnight Mass (2021)

Twee jonge genre-freaks uit New Jersey, Tony Mandile en Greg Morelli, wilden graag een film maken en hebben daartoe een maatschappijtje in het leven geroepen, Banshee Productions, Inc. Met subsidie van The New Jersey Film Commission (en een leger van sympathiserende geldschieters in kringen van New Jersey’s middenstand) en op bestaande lokaties in Seaside Park, […]
RECENSIE

Time Changer (2002)

Met deze film doet TBN, Inc., van televangelist Rev. Paul Crouch weer van zich spreken. TBN is één der activiteiten van Trinity Broadcasting Network (De Kerk der Drieëenheid), een religieuze organisatie die via de buis het evangelie verspreidt over Amerika’s Westkust. De amusementstak TBN verblijdde – of liever: verblufte – de kijker eerder met de […]
RECENSIE

Dorian (2005)

Oscar Wilde’s roman, verschenen in 1891, hekelt de dubbele moraal, de decadentie, de seksuele repressie en de verscheurende invloed van het collectieve klassenbewustzijn in het Victoriaanse tijdperk. Wat verfilmingen betreft, komen de bedoelingen van de auteur het best naar voren in Albert Lewins film THE PICTURE OF DORIAN GRAY (1945), mede dankzij een sublieme titelrol […]
RECENSIE

Second Name (2002)

Een klassieke kinderangst is dat je op zekere dag ontdekt dat je ouders niet zijn wie ze zeggen te zijn. In het werkelijke leven blijkt de vrees (Ben ik een adoptiekind? Zijn papa en mama aliens?) al snel ongegrond; in thrillers en horrorfilms blijkt hij bij nader onderzoek maar al te waar. Zo ook in […]
RECENSIE

Unspeakable (2002)

De briljante psychiater Dr. Diana Purlow (Meyer) heeft een hersen-polyscan ontwikkeld, een apparaat dat reacties leest op herinneringen die zij in haar patiënten oproept. Zo tracht zij geweldspatronen bloot te leggen en mogelijk te doorbreken. Zij test het apparaat op de duivelse seriemoordenaar Jesse Mowatt (Grover), die in de dodencel op zijn executie wacht. Deze […]
RECENSIE

FeardotCom (2002)

Als er één film is die zich dit jaar schuldig maakt aan plagiaat, dan is het wel FEARDOTCOM. Tot een rechtszaak zal het niet komen, want in het land van ‘See you in court!’, blijft de filmindustrie doorgaans ongemoeid. Toch gaat het gebruikelijke excuus van een hommage in het geval van FEARDOTCOM eigenlijk niet op. […]
RECENSIE

Terminator 3: Rise of the Machines (2003)

Hollywood vult bioscopen in het zomerseizoen bij voorkeur met spektakel. De productiekosten zijn aanzienlijk, de overvolle markt maakt de risico’s niet minder groot. Daarom zet men de kaarten bij voorkeur op een be-proefde succesformule. Een nieuwe HULK, een derde TERMINATOR en een tweede LARA CROFT behoorden dit jaar tot de overdadige hoeveelheid oude fuifnummers in een nieuw jasje. […]
RECENSIE

Hulk (2003)

Hollywood vult bioscopen in het zomerseizoen bij voorkeur met spektakel. De productiekosten zijn aanzienlijk, de overvolle markt maakt de risico’s niet minder groot. Daarom zet men de kaarten bij voorkeur op een be-proefde succesformule. Een nieuwe HULK, een derde TERMINATOR en een tweede LARA CROFT behoorden dit jaar tot de overdadige hoeveelheid oude fuifnummers in een […]
RECENSIE

Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life (2003)

Hollywood vult bioscopen in het zomerseizoen bij voorkeur met spektakel. De productiekosten zijn aanzienlijk, de overvolle markt maakt de risico’s niet minder groot. Daarom zet men de kaarten bij voorkeur op een be-proefde succesformule. Een nieuwe HULK, een derde TERMINATOR en een tweede LARA CROFT behoorden dit jaar tot de overdadige hoeveelheid oude fuifnummers in een nieuw jasje. [Gezamenlijke […]
RECENSIE

Jeepers Creepers 2 (2003)

Hoewel oplettende kijkers zich ongetwijfeld zullen hebben afgevraagd waar-om de onderaardse schuilplaats van The Creeper nooit door, bijvoorbeeld, spelende schoolkinderen ontdekt werd, was JEEPERS CREEPERS toch een aangename verrassing temidden van het standaard tienerhorroraanbod.  Een serieuze, qua sfeer enigszins naar THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE gemodelleerde film, die echter vooral opviel door de bijna ouderwets ambachtelijke regie van […]
RECENSIE

Identity (2003)

Een van de spannendste whodunits is nog steeds Agatha Christie’s ‘Tien kleine negertjes’, waarin tien gasten op een geïsoleerd Engels eilandje een voor een worden vermoord. Lijkt hun selectie aanvankelijk op toeval te berusten, uiteindelijk wordt onthuld dat ze in het verleden allemaal op de één of andere manier met elkaar te maken hadden. In […]
RECENSIE

Intacto (2001)

Regisseur Juan Carlos Fresnadillo zag als kind dikke rookwolken opstijgen boven de luchthaven van zijn woonplaats Tenerife. Twee toestellen waren op de landingsbaan met elkaar in botsing gekomen, met als gevolg een vuurzee waarin 578 mensen het leven lieten. Jaren later ontmoette hij een vrouw die de avond vóór haar vlucht een paar glazen teveel […]
RECENSIE

The Sin Eater (2003)

Als subgenre van de horrorfilm heeft reli-horror een wat problematische status. Het veronderstelt bij de kijker namelijk niet alleen ontvankelijkheid voor een absolute opvatting over Goed en Kwaad (God versus de Duivel), maar ook de acceptatie van de idee dat de Kerk de ultieme belichaming van dat Goede vormt. Niet alle films uit het genre […]
RECENSIE

Daughters of Darkness (1971)

‘Ik ben net als Paul Verhoeven op mijn best wanneer ik films maak die ik eigenlijk niet wil maken.’ Aldus Kümel op het audiocommentaar van DAUGHTERS OF DARKNESS / LE LÉVRES ROUGE. Misschien heeft hij gelijk. Waar MALPERTUIS, de film die hij eigenlijk wilde maken, scheurt en kraakt onder het gewicht van Kümels artistieke ambities, […]
RECENSIE

Malpertuis (1971)

Harry Kümels gemankeerde meesterwerk is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1943 van de Gentse fantasy-schrijver Jean Ray (pseudoniem van Jean Raymond de Kremer, 1883-1964). Ray schreef aanvankelijk alleen in het Frans, maar publiceerde later onder de naam John Flanders ook veel Nederlandstalige verhalen. De Gentenaar zou een avontuurlijk leven hebben geleid: als tiener monsterde […]
RECENSIE

Hunt for the Hidden Relic (2002)

Tijdens opgravingen in Israël stuit de jonge archeoloog Steffen Vogt (Köberlin) op een circa 2000 jaar oud skelet, met in de knekelhand geklemd een handleiding voor een Sony IP 270-E Hard-Disk Handycam (een geavanceerde videocamera die pas in 2006 op de markt wordt verwacht). Vogt is zo impulsief en onvoorzichtig om een revolutionaire theorie te […]
RECENSIE

Alien Hunter (2003)

In 2003 wordt onder het ijs van Antarctica een vreemd object aangetroffen dat mysterieuze radiosignalen uitzendt. De overheidsinstelling SETI (The Search for Extra-Terrestrial Intelligence) stuurt cryptoloog Julien Rome (Spader) naar de Zuidpool om de signalen te ontcijferen. Rome ziet dit als een uitgelezen kans om zijn relatie met ex-verloofde Dr. Kate Brecher (Eser), één der […]
RECENSIE

Beyond Re-Animator (2003)

Voor iedere maffe filmgeleerde breekt het moment aan dat hij zich realiseert de wereld meer rampspoed dan heil te hebben gebracht. Meestal is het dan al te laat en neemt het lot een ironische wending: de schepping keert zich tegen zijn schepper. Herbert West, de medicus die in Stuart Gordons RE-ANIMATOR uit 1985 zijn eerste […]
RECENSIE

The Matrix Reloaded (2003)

In de zomer van 1999 braken de gebroeders Larry en Andy Wachowski door met hun tweede film THE MATRIX. De stijlvolle sciencefiction-film was onder leiding van producent Joel Silver voor 65 miljoen dollar gemaakt. Silver opereert met zijn firma Village Roadshow Pictures in Hollywood als onafhankelijk producent, maar is zeker geen kleine jongen: hij molk […]
RECENSIE

X2 (2003)

Xenofobie vormt in de X-Men comics van uitgever Marvel vanaf het eerste nummer uit 1964 de rode draad. Niet toevallig bevat de standaardinleiding van de strip al decennia lang de zinsnede ‘Hated and feared by those they’ve sworn to protect’. Met ‘those’ wordt in dit geval de mensheid bedoeld, wij stervelingen die geen graantje mee […]
RECENSIE

Equilibrium (2002)

Rond de première van de spookhuisfilm THE HAUNTING verklaarde regisseur Jan de Bont in een interview met ondergetekende bij voorkeur sciencefiction-films te willen maken. Zijn bedrijf Blue Tulip had jaren in de ontwikkeling van het scenario voor MINORITY REPORT gestoken, maar toen Steven Spielberg belangstelling toonde droeg De Bont de regie graag aan de meester over. Met […]
RECENSIE

May (2002)

Een mens herken je aan zijn vrienden. Neem nu dierenverpleegster May in Lucky McKee’s gelijknamige debuut, dat het behoorlijk goed deed tijdens de laatste editie van het Festival van de Fantastische Film Amsterdam. May is een ielige, excentrieke, sociaal onhandige maar in die onhandigheid ook weer charmante jonge vrouw met lui oog, die haar vrije […]
RECENSIE

Spider (2002)

Het zal wel even geleden zijn dat een film van David Cronenberg in Nederland op video verscheen zonder eerst in de bioscoop te zijn uitgebracht, maar SPIDER is dan ook een lastig geval. De aanduiding ‘thriller’ die de video/dvd-distributeur op de inlay heeft afgedrukt dekt in ieder geval nauwelijks de lading. En wie Cronenberg vooral […]
RECENSIE

Below (2002)

Tijdens de vertoning van een horrorfilm die geesten ten tonele voert is er altijd wel een grapjas in de zaal die roept ‘hij is zelf dood!’, daarmee refererend aan de verdwaasde hoofdrolspeler(s) die bloot staat aan rare geluiden en bizarre verschijningen. Zo’n kreet kent natuurlijk zijn oorsprong in het personage van Bruce Willis in THE SIXTH […]
RECENSIE

Freddy’s Dead: The Final Nightmare (1991)

A NIGHTMARE ON ELMSTREET was het werk van een intelligente filmmaker die zijn ideeën over de psychologie van de angst, de fysieke impact van dromen op de werkelijkheid en het conflict tussen generaties verpakte in een vlotte, enge tienerhorrorfilm. Aangekomen bij de zesde en minste film uit de serie, FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE, vinden […]
RECENSIE

Ted Bundy (2002)

Een opwekkend deuntje en sappig groen gras zijn wel het laatste waar je aan denkt bij de naam Ted Bundy. In het serial killer-genre zijn bastonen en het halfduister meer gangbaar. Het is dan ook op zijn minst verrassend te noemen dat Ted Bundy in de gelijknamige biopic als een soort Clark Kent in een […]
RECENSIE

Backstabbed (1996)

Uit Amerika komt een nieuwe rage: het moorddadige gezelschapsspel ‘Backstabbed’, compleet met spelregels, nepwapens, zendertjes, ontvangertjes en andere geavanceerde communicatie-apparatuur. Dat lijkt de ondernemende Tine (Kruse) wel wat. In een stille buitenwijk van Kopenhagen vindt zij een juist ontruimde villa om het spel met haar vrienden Jonas (Bille), Tim (Grønwall) en Alexandra (Jespersen) uit te […]
RECENSIE

Kat (2001)

Na een klaarblijkelijk uit de hand gelopen séance bij haar bejaarde bovenburen wordt rechtenstudente Maria Villadsen (Corfixen) geconfronteerd met een reeks gruwelijke moorden in haar omgeving. Rechercheur Peter Hald (Brygmann) onderzoekt de zaak en komt tot de slotsom dat de misdrijven op één of andere wijze met Maria te maken hebben. Naarmate de lijken zich […]
RECENSIE

Bloody Murder (2000)

John Dickson Carr was de meester van het gesloten-kamer-mysterie. In zijn boek The Seat of the Scornful (1931) legt hij zijn speurder Dr. Gideon Fell de volgende woorden in de mond: ‘A mystery unworthy of solving cannot be classified as a mystery. It may be many things, but it is not a mystery’. Deze observatie […]
RECENSIE

Bloody Murder 2: Closing Camp (2003)

John Dickson Carr was de meester van het gesloten-kamer-mysterie. In zijn boek The Seat of the Scornful (1931) legt hij zijn speurder Dr. Gideon Fell de volgende woorden in de mond: ‘A mystery unworthy of solving cannot be classified as a mystery. It may be many things, but it is not a mystery’.  Deze observatie […]
RECENSIE

Day the World Ended (1955)

American International Pictures, kortweg A.I.P., produceerde in de jaren vijftig en zestig aan de lopende band pulp voor de tienermarkt. Onder de hoede van het tweemanschap Samuel Z. Arkoff en James H. Nicholson kon producent/regisseur Roger Corman er uitgroeien tot ‘King of the B’s’ om op zijn beurt de carrières van Francis Coppola, Martin Scorsese […]
RECENSIE

War of the Colossal Beast (1958)

American International Pictures, kortweg A.I.P., produceerde in de jaren vijftig en zestig aan de lopende band pulp voor de tienermarkt. Onder de hoede van het tweemanschap Samuel Z. Arkoff en James H. Nicholson kon producent/regisseur Roger Corman er uitgroeien tot ‘King of the B’s’ om op zijn beurt de carrières van Francis Coppola, Martin Scorsese […]
RECENSIE

Earth vs. The Spider (1958)

American International Pictures, kortweg A.I.P., produceerde in de jaren vijftig en zestig aan de lopende band pulp voor de tienermarkt. Onder de hoede van het tweemanschap Samuel Z. Arkoff en James H. Nicholson kon producent/regisseur Roger Corman er uitgroeien tot ‘King of the B’s’ om op zijn beurt de carrières van Francis Coppola, Martin Scorsese […]
RECENSIE

How To Make a Monster (1958)

American International Pictures, kortweg A.I.P., produceerde in de jaren vijftig en zestig aan de lopende band pulp voor de tienermarkt. Onder de hoede van het tweemanschap Samuel Z. Arkoff en James H. Nicholson kon producent/regisseur Roger Corman er uitgroeien tot ‘King of the B’s’ om op zijn beurt de carrières van Francis Coppola, Martin Scorsese […]
RECENSIE

A Nightmare on Elm Street (1984)

A NIGHTMARE ON ELMSTREET was het werk van een intelligente filmmaker die zijn ideeën over de psychologie van de angst, de fysieke impact van dromen op de werkelijkheid en het conflict tussen generaties verpakte in een vlotte, enge tienerhorrorfilm. Aangekomen bij de zesde en minste film uit de serie, FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE, vinden […]
RECENSIE

A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy’s Revenge (1985)

A NIGHTMARE ON ELMSTREET was het werk van een intelligente filmmaker die zijn ideeën over de psychologie van de angst, de fysieke impact van dromen op de werkelijkheid en het conflict tussen generaties verpakte in een vlotte, enge tienerhorrorfilm. Aangekomen bij de zesde en minste film uit de serie, FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE, vinden […]
RECENSIE

A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors (1987)

A NIGHTMARE ON ELMSTREET was het werk van een intelligente filmmaker die zijn ideeën over de psychologie van de angst, de fysieke impact van dromen op de werkelijkheid en het conflict tussen generaties verpakte in een vlotte, enge tienerhorrorfilm. Aangekomen bij de zesde en minste film uit de serie, FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE, vinden […]
RECENSIE

A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master (1988)

A NIGHTMARE ON ELMSTREET was het werk van een intelligente filmmaker die zijn ideeën over de psychologie van de angst, de fysieke impact van dromen op de werkelijkheid en het conflict tussen generaties verpakte in een vlotte, enge tienerhorrorfilm. Aangekomen bij de zesde en minste film uit de serie, FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE, vinden […]
RECENSIE

A Nightmare on Elm Street: The Dream Child (1989)

A NIGHTMARE ON ELMSTREET was het werk van een intelligente filmmaker die zijn ideeën over de psychologie van de angst, de fysieke impact van dromen op de werkelijkheid en het conflict tussen generaties verpakte in een vlotte, enge tienerhorrorfilm. Aangekomen bij de zesde en minste film uit de serie, FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE, vinden […]
RECENSIE

Wes Craven’s New Nightmare (1994)

A NIGHTMARE ON ELMSTREET was het werk van een intelligente filmmaker die zijn ideeën over de psychologie van de angst, de fysieke impact van dromen op de werkelijkheid en het conflict tussen generaties verpakte in een vlotte, enge tienerhorrorfilm. Aangekomen bij de zesde en minste film uit de serie, FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE, vinden […]
RECENSIE

28 Days Later (2002)

Een van de leukste aspecten van het post-apocalyptische horror- en/of sf-genre is het beeld van een wereld waar het leeuwendeel van de mensheid van de aardbodem is gevaagd. Legio zijn de films waarin die wereld naar Mad Max-model in één grote woestenij is herschapen, met hier en daar een triest overblijfsel van de menselijke beschaving. […]
RECENSIE

Final Destination 2 (2003)

FINAL DESTINATION is gebouwd op een onweerstaanbare premisse: wie de dood te slim af denkt te zijn, heeft buiten de universele wet der voorbestemming gerekend. Het vervolg van regisseur Ellis opent met een spectaculaire kettingbotsing, waaraan de door een visioen gewaarschuwde Kimberly (Cook) en een bont gezelschap van mede-weggebruikers op het nippertje weten te ontsnappen. […]
RECENSIE

Solaris (2002)

Hollywood-lieveling Steven Soderbergh en spektakel-specialist James Cameron sloegen de handen ineen voor de tweede verfilming van de Poolse sf-roman Solaris. Dat de eerste, van Andrei Tarkovski, al meer dan dertig jaar als een meesterwerk te boek staat, hield de heren niet tegen. Wel leggen ze in hun eigen versie een bewonderenswaardige zelfbeheersing aan de dag.  […]
RECENSIE

Soul Survivors (2001)

Een film als SOUL SURVIVORS moet men zien om het allemaal niet te geloven. Cassie (Melissa Sagemiller) verlaat het ouderlijk huis om te gaan studeren aan Middleton College in een aangrenzende staat. Na een woeste houseparty te hebben bezocht (want gestudeerd wordt er nauwelijks aan Middleton High), veroorzaakt zij een auto-ongeval waarbij haar vriendje Sean […]
RECENSIE

Tron (1982)

De bekendste Amerikaanse filmcriticus Roger Ebert voert al jaren campagne om een herwaardering van TRON te bewerkstelligen. De debuutfilm van Steven Lisberger verscheen in 1982 vlak na E.T. en moest het bij pers en publiek afleggen tegen Spielbergs innemende tranentrekker. Dat is begrijpelijk, maar het geeft te denken dat de ambachtelijke trucages van Spielberg meer […]
RECENSIE

The Changeling (1980)

Ze zijn een zeldzaamheid, spookhuisfilms die het zonder kermiseffecten kunnen stellen. Maar THE CHANGELING (1980) is precies dat en daarbij zo’n voortreffelijke film, dat het een raadsel is waarom hij niet dezelfde status geniet als pakweg THE HAUNTING van Robert Wise of zelfs maar POLTERGEIST. Op het audiocommentaar vertelt de van oorsprong Hongaarse regisseur Peter […]
RECENSIE

The Ring (2002)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: deze remake van Hideo Nakata’s RING uit 1998 is de best mogelijke Amerikaanse vertaling van een in oorsprong zeer Japans gegeven. In het kort: een verslaggeefster komt via een sterfgeval in de eigen familiekring op het spoor van een videotape die na bezichtiging binnen een […]
RECENSIE

Scanners (1981)

Hoewel hij zichzelf met SHIVERS (1975) en RABID (1977) reeds op de kaart had gezet als vernieuwer van het horrorgenre, wist David Cronenberg zijn reputatie overtuigend te bevestigen met THE BROOD (1979) en SCANNERS (1981). Beide films borduurden voort op de thema’s die hij in zijn eerste twee films had aangesneden: de ontwikkeling (lees: aftakeling) […]
RECENSIE

El Mariachi (1992)

Mariachis, de rondreizende troubadours van Mexico, zijn een uitstervend ras. Dat ondervindt de hoofdrolspeler van Robert Rodriguez’ debuutfilm. De eerste bar die hij in een klein plaatsje binnenloopt is al voorzien: daar zijn een man en een synthesizer samen goed voor een heel orkest. En dat is nog maar het begin van de ellende. (twee […]
RECENSIE

Star Trek: Nemesis (2002)

In STAR TREK: NEMESIS heeft het kwaad zich vermomd als een lichtgevende spiraal met een paarse nevel, die de senatoren aan het begin van de film versteend achterlaat. Die spiraal is het enige fantastische element in de nieuwe STAR TREK-film, die voor het merendeel bestaat uit oh’s en ah’s (ontploffingen en achtervolgingen) die amper aanspraak […]
RECENSIE

The Brood (1979)

Hoewel hij zichzelf met SHIVERS (1975) en RABID (1977) reeds op de kaart had gezet als vernieuwer van het horrorgenre, wist David Cronenberg zijn reputatie overtuigend te bevestigen met THE BROOD (1979) en SCANNERS (1980). Beide films borduurden voort op de thema’s die hij in zijn eerste twee films had aangesneden: de ontwikkeling (lees: aftakeling) […]
RECENSIE

Daredevil (2015–2018)

Tekenaar Frank Miller is een cruciale figuur in de geschiedenis van de moderne Amerikaanse comic, en dan vooral dankzij de rigoureuze manier waarop hij klassieke superhelden aan een verjongingskuur onderwierp. In de jaren tachtig maakte Miller van de uitgebluste Batman een innerlijk verscheurde en hardhandige wreker en een gelijksoortige transformatie bedacht hij voor Marvel Comics-creatie […]
RECENSIE

Rollerball (2002)

Norman Jewisons ROLLERBALL (1975) schildert een wereldorde anno 2018, waarin racisme, armoede, ziekte, gewapende conflicten en persoonlijk initiatief zijn uitgebannen en tot het verleden behoren (het jaar 2018 leek in 1975 nog ver weg). Resterende anti-sociale gevoelens worden weggesluisd via een immens populaire en ultra-gewelddadige sport, Rollerball, een combinatie van rugby, hockey, rolschaatsen en motorracen. […]

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden