Midnight Mass(2021)

Twee jonge genre-freaks uit New Jersey, Tony Mandile en Greg Morelli, wilden graag een film maken en hebben daartoe een maatschappijtje in het leven geroepen, Banshee Productions, Inc. Met subsidie van The New Jersey Film Commission (en een leger van sympathiserende geldschieters in kringen van New Jersey’s middenstand) en op bestaande lokaties in Seaside Park, Asbury Park en Old Bridge (drie kleine plaatsen in New Jersey) zijn ze energiek aan de slag gegaan en het resultaat is er nu: MIDNIGHT MASS.

De wereld is grotendeels ten prooi gevallen aan vampirisme. De regering houdt vol dat er sprake is van een virus en de bevolking schijnt met die verklaring genoegen te nemen. Het lijkt er op alsof men het gevaar van vampirisme in ‘t geheel niet onderkent en er zodoende klakkeloos aan ten prooi valt. Hoe zit dat en hoe heeft het zo ver kunnen komen? Deze horrorfilm doet het uit de doeken.

MIDNIGHT MASS is boven alles een familiefilm: Mandile en Morelli, alsmede hun respectievelijke familie- en gezinsleden, vrienden en kennissen, treden in een veelheid van functies voor het voetlicht en vertolken tevens een handvol rollen. Half New Jersey lijkt gerecruteerd om grauwende en klauwende, zeldzaam bizar uitgedoste monsters te spelen, die qua gedragingen het midden houden tussen vampiers, zombies en weerwolven – zolang het maar behoorlijk eng en over the top is. Dolle pret alom, dus. De film haakt in op recente onthullingen over seksueel misbruik onder prelaten in de Amerikaanse Katholieke Kerk en suggereert dat sommigen van hen er bovendien nog vreemdere praktijken op na houden. Zoals bijvoorbeeld pastoor Palmeri (Schwartz), die in St. Anthony’s parochie, New Jersey, een occulte sekte heeft gesticht van waaruit het vampirisme de wereld is overgegaan. De boosaardige intentie van de pastoor wordt in de hand gewerkt door het feit dat de mensheid vampierverhalen definitief naar het land der fabeltjes heeft verwezen en alle reële bewijzen van het tegendeel lacherig negeert!

De gedachte dat het Kwaad in de schoot van de katholieke kerk zelf is ontstaan, is het OFB (Office for Film and Broadcasting; v/h The Catholic Legion of Decency) in het verkeerde keelgat geschoten en het misnoegen van dit machtige instituut is als een container bakstenen op de makers van MIDNIGHT MASS neergedaald. Gevolg: geen bioscooproulement in de VS; de film is in Amerika en Europa alleen op video te zien.

Intussen zou een ieder die plannen heeft een vampier- of zombiefilm in familiekring te gaan maken of daar al mee bezig is, deze volmaakt geschifte productie even moeten gaan zien. Een curieuze ervaring. Dankbetuiging van Mandile op de eindtitels: “Thank you, mom and dad, for loaning me money when I was broke… again”. Voor aankomende filmmakers betekent dit: een gewaarschuwd man telt voor twee.

Copyright 2003 Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #60, najaar 2003.

© Erique J. Rebel
1 oktober 2003