Met deze film doet TBN, Inc., van televangelist Rev. Paul Crouch weer van zich spreken. TBN is één der activiteiten van Trinity Broadcasting Network (De Kerk der Drieëenheid), een religieuze organisatie die via de buis het evangelie verspreidt over Amerika’s Westkust.
De amusementstak TBN verblijdde – of liever: verblufte – de kijker eerder met de reli-thrillers THE OMEGA CODE (SN #49) en MEGIDDO (SN #56), twee films die een zeer moeilijk te ontwaren evangelische boodschap injecteerden in allerhande hectische avonturen van min of meer religieuze grondslag.
TIME CHANGER voert ons naar Fresno, 1890: de theoloog Prof. Russell Carlisle (Morin) zoekt steunbetuiging van The Grace Bible Seminary, een gezaghebbende theologische sociëteit, voor zijn boek The Changing Times, een religieus traktaat dat waarschuwt voor de gevaren die op de loer liggen als de mensheid het gezag van Jezus Christus niet langer accepteert. Alleen Dr. Norris Anderson (MacLeod) onthoudt zich van instemming en stelt Carlisle voor om met een in het geheim gebouwde tijdmachine (toen nog chrono-verplaatsingsapparaat geheten) ruim honderd jaar in de tijd vooruit te reizen en met eigen ogen te zien of zijn denkbeelden onder toekomstige generaties hebben standgehouden. Zo belandt de godvruchtige prof in het Fresno van het jaar 2000 en verbaast zich over luxe hotels, warenhuizen, tv, video, remote controls, mobieltjes, verkeer, kroeg- en bioscoopbezoek, liederlijk taalgebruik, de algehele intolerantie, het drugsprobleem, ontwortelde jeugd, daklozen, vrije seks en (durft men het te zeggen?) damesmode louter ontworpen om mannen het hoofd op hol te brengen!
Carlisle begrijpt dat zijn theses de tijd niet hebben overleefd. Hij keert terug naar 1890 om zijn boek drastisch te reviseren en Dr. Anderson te overreden het chrono-verplaatsingsapparaat te gebruiken om bijbels naar diverse toekomstige tijdsgewrichten te sturen: de uitvinder als zendeling. TIME CHANGER houdt de kijker de volgende beginselverklaring voor: ‘Amusement is hét werktuig waarmee Satan de mens verleidt. Het maakt ons ongevoelig voor geweld, moord en doodslag en onzedelijkheid. Amusement bombardeert ons zo constant dat zonde een acceptabel verschijnsel is geworden’. Deze boodschap zit verpakt in zulk een ontstellend naïef staaltje amusement (Satans werktuig, dus) dat woorden tekort schieten.
In ideologische zin maakt TIME CHANGER de indruk ruim honderd jaar achter te lopen en gevreesd moet worden dat er iets ingrijpends als een chrono-verplaatsingsapparaat aan te pas moet komen om de makers (inclusief Rev. Paul Crouch, die hier als executive producer optreedt) enigszins bij de tijd te brengen…
Copyright 2003 Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #60, najaar 2003.