Hoewel hij zichzelf met SHIVERS (1975) en RABID (1977) reeds op de kaart had gezet als vernieuwer van het horrorgenre, wist David Cronenberg zijn reputatie overtuigend te bevestigen met THE BROOD (1979) en SCANNERS (1980).
Beide films borduurden voort op de thema’s die hij in zijn eerste twee films had aangesneden: de ontwikkeling (lees: aftakeling) van het menselijk lichaam onder invloed van moderne technologie. SCANNERS was bovendien een van de films die begin jaren tachtig voorging in de cosmetische revolutie van het genre. De make-up-effecten van Dick Smith – het exploderende hoofd, de gezwollen aderen, de ontploffende oogballen – maakten de film tot een must see voor liefhebbers. Hoewel we twee decennia later wel wat gewend zijn, maakt dat aspect van SCANNERS nog steeds indruk. Voor de rest legt juist deze film de zwaktes van Cronenberg als filmmaker bloot: een fascinerend gegeven wordt hier nogal rommelig uitgewerkt. Cronenberg laat kansen liggen door een volstrekt oninteressante protagonist op te voeren (gespeeld door de vlakke Stephen Lack) wiens motieven om een ambitieuze professor te helpen in een ondergrondse Scanner-beweging te infiltreren nogal duister blijven.
Veel beter overeind blijft THE BROOD waarin het Cronenberg wél lukt om zijn intellectuele premisse op een dramatisch interessante manier uit te werken. Aan de basis van THE BROOD ligt dan ook een hartverscheurend gezinsdrama, waarin een alleenstaande vader (Art Hindle) zijn ex-vrouw (Samantha Eggar) onder de invloed ziet komen van een controversiële psychiater (glansrol van Oliver Reed), wiens therapeutische methode eruit bestaat dat zijn patiënten hun trauma’s lichamelijk uiten. Cronenbergs beste film tot op dat moment en nog steeds eng bovendien. Wie na de kwalitatief ondermaatse dvd-releases van SHIVERS enRABID van Bridge, deze twee uitgaves van A-Video met wantrouwen tegemoet ziet, staat een prettige verrassing te wachten. Extra’s zijn er helaas niet, maar de films zijn correct weergegeven (1:1.85) en de gebruikte prints zijn vrijwel krasvrij.
Copyright 2003 Roel Haanen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #58, voorjaar 2003.