Bij het nieuws dat SHIVERS (1975) en RABID (1977) gelijktijdig in Nederland op dvd verschijnen, gaat het hart van de rechtgeaarde horrorliefhebber uiteraard wat sneller kloppen.
De doorbraakfilms van The King of Venereal Horror, David Cronenberg: geen goed woord hadden de dames en heren critici er voor over toen deze films eind jaren ’70 onopvallend werden uitgebracht in morsige buurtbioscopen. De kenners wisten wel beter. In zijn eerste commerciële films predikte Cronenberg niets minder dan een revolutie in het horrorgenre. Geen monsters of andere flauwekul, maar grimmige fantasiëen die appelleerden aan de diepgewortelde menselijke angst voor kanker en andere slopende (geslachts-)ziektes. Anno 2002 heeft David Cronenberg een uniek plekje in de filmhistorie veroverd met een oeuvre dat qua ondefinieerbaarheid wellicht alleen vergelijkbaar is met dat van David Lynch. Reden genoeg dus om zijn vroege werk eens in een schitterend digitaal opgepoetste vorm op dvd te doen verschijnen.
Maar dan moet je niet bij deze releases in de Silver Line-reeks van Bridge zijn, want dat zijn weer eens van die liefdeloos op een zilveren schijfje geflikkerde full screen video-masters zonder ook maar één extraatje. Heren van Bridge, wanneer leert u het nou eens? Dvd’s zijn voor de eeuwigheid! Ok, u doet het niet voor de echte fans, maar voor het publiek dat op zaterdagmiddag bij de Free Record Shop nog even gaat grabbelen in de ramsj-bakken. Maar dan richt ik me, met uw welnemen, nu toch even rechtstreeks tot de echte fans: laten liggen, die SHIVERS en RABID van Bridge! Koop liever de Engelse releases van Metrodome, want daar snappen ze tenminste hoe je een King of Venereal Horror behandelt met het respect dat hij verdient. Metrodome’s uitgave van RABID die wij onder ogen kregen bevat een vlekkeloze transfer op widescreen-formaat en gaat vergezeld van een persoonlijke introductie van Cronenberg én uitgebreide production notes van Kim Newman. Zo doe je dat.
Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #55, zomer 2002.